• Anonym (Ts)

Varför tittar inte du på ditt barns matcher/tävlingar?

Ni med barn som håller på med sport där det är regelbundna tävlingar av något slag. Tittar ni på alla matcher/tävlingar, om inte, varför?

Mina barn spelar fotboll och har ju match de flesta helger. Vi älskar att titta på matcherna, jättekul att se barnen spela och roligt för barnet att kunna prata med oss om matchen efteråt osv. Vi är där båda föräldrarna om vi kan, ibland krockar det med något (tex andra barnets aktivitet) och då är bara en där. Det är extremt sällan ingen av oss föräldrar har varit på någon match.

Samma sak när det är cup på sommaren, då åker vi ju med, bor på hotell, har det mysigt, tittar på matcher och sen gör något annat övrig tid. 

Men vi reflekterar ju över att vi är några föräldrar som alltid är där och sen är det många barn vars föräldrar inte är där. Det känns så tråkigt, varför är de inte intresserade av barnets aktiviteter? 

• Svar på tråden Varför tittar inte du på ditt barns matcher/tävlingar?
  • Anonym (Mamma1989)

Vad jag tycker är intressant är att ingen nämner barnets perspektiv? Jag själv sportade som liten och då var inga föräldrar med på träningarna alls. Aldrig. Matcher är självklart en annan femma. Men att konstant bli iakttagen och värderad är påfrestande för barn. Jag ser det som en last för barnet att ha sina föräldrar observerande hela tiden. Att föräldrarna också ska bedöma en hela tiden, även om det är positiva ord såsom ?duktig? och bra ?kämpat? är det att värdera barnet. Kan barnen inte bara få vara?

• Anonym (man)
    Anonym (Ts) skrev 2022-05-15 13:16:01 följande:
    Varför tittar inte du på ditt barns matcher/tävlingar?

Ni med barn som håller på med sport där det är regelbundna tävlingar av något slag. Tittar ni på alla matcher/tävlingar, om inte, varför?

Mina barn spelar fotboll och har ju match de flesta helger. Vi älskar att titta på matcherna, jättekul att se barnen spela och roligt för barnet att kunna prata med oss om matchen efteråt osv. Vi är där båda föräldrarna om vi kan, ibland krockar det med något (tex andra barnets aktivitet) och då är bara en där. Det är extremt sällan ingen av oss föräldrar har varit på någon match.

Samma sak när det är cup på sommaren, då åker vi ju med, bor på hotell, har det mysigt, tittar på matcher och sen gör något annat övrig tid. 

Men vi reflekterar ju över att vi är några föräldrar som alltid är där och sen är det många barn vars föräldrar inte är där. Det känns så tråkigt, varför är de inte intresserade av barnets aktiviteter? 

Förslag på orsaker:

Man jobbar helger. 
    Man har fler barn och måste fördela sin tid mellan alla barnen.
    Man har äldre föräldrar som behöver hjälp med olika saker.
    Man har ett hem att sköta, tvätta, handla osv.
    Man har ett eget liv som förälder och kanske träffar vänner, tränar eller annat. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mamma1989) skrev 2024-11-23 08:45:56 följande:

Vad jag tycker är intressant är att ingen nämner barnets perspektiv? Jag själv sportade som liten och då var inga föräldrar med på träningarna alls. Aldrig. Matcher är självklart en annan femma. Men att konstant bli iakttagen och värderad är påfrestande för barn. Jag ser det som en last för barnet att ha sina föräldrar observerande hela tiden. Att föräldrarna också ska bedöma en hela tiden, även om det är positiva ord såsom ?duktig? och bra ?kämpat? är det att värdera barnet. Kan barnen inte bara få vara?

Bra med barnperspektivet! 
    Det finns en hel del föräldrar som går överstyr när det gäller feedback till sina barn. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (...) skrev 2022-05-15 16:28:24 följande:
    Nix, inga andra. Det var antagligen därför jag lade av tillslut och inte blev en av dom där som höll sig kvar på toppen. Kollar man intervjuer med lyckade idrottare så pratas det ju alltid om dom där föräldrarna som funnits där och som dom aldrig klarat sig utan, typ.. 
    Nu när jag tänker efter så gjorde jag inte så mycket speciellt som barn, förutom idrotten, så det fanns nog inte så mycket att visa uppskattning för. Samma med studier nu när jag tänker efter. Känns nästan lite tragiskt nu när jag tänker på det. 
    Du kände i alla fall ingen press från dina föräldrar. Många blir olyckliga och stressade av föräldrarnas orimligt höga förväntningar. 
  • Anonym (Love)

För att titta på barn som utövar random aktivitet är att likställa med helvetet på jorden. Så vansinnigt tråkigt, och dessutom har man ju miljoner andra saker att göra, att lägga typ 4 timmar på att titta på fotboll/innebandy/curling, känns som fullständigt bortkastat. Då passar jag hellre på att göra ärenden/städa/rasta hunden/ta hand om hästen osv osv, så att vi kan göra roliga saker tillsammans när vi sedan faktiskt är tillsammans. 

• Studentpappa

Träning kollar jag nästan aldrig på, matcher är annat. Sen går våra barn på gymnastik och vill gärna visa när de lärt sig något nytt. Men då säger dom till:

-Pappa, idag måste du kolla när jag gör xxxxx!

Ride it like you stole it
  • Anonym (Q)

Jag sitter ofta med på både träningar och tävlingar, men jag tar med jobb och jobbar medan jag väntar. Eller en bok. Tittar upp om det är något särskilt.

• Tremere

Har tre, nu i stort sett vuxna barn som alla har haft sina olika aktiviteter.
    De började alla tre med gymnastik.
    Där fick inte föräldrarna var med på träningen. Antingen satt man i omklädningsrummet (när de var riktigt små) eller så gjorde man något annat den tiden. Anledningen var att många föräldrar inte kan låta bli att lägga sig i aktiviteterna. Uppvisning två ggr om året som man självklart var med på.

Sedan ville de börja med fotboll. Det är i min värd den tråkigaste sporten i världshistorien. Men, visst var vi med i början tills man såg att de klarade sig själva. Efter det såg vi bara till att de kom till och från träningen på ett säkert sätt.
    Självklart kollade man om det var match, men ibland var den långt bort, vi hade då en bil och ena föräldern jobbade skift. Ja, då var man ibland tvungen att stanna hemma. 
    Mina barn har fått testa på alla sporter som de önskat, men varför skall jag som förälder tycka om samma sak som de? Är övertygad om att de inte hade velat sitta och kolla på det jag har som intresse.
    Jag kan prata med dem när de kommer hem och fråga hur det gått.
    Utöver det så tror jag att det är nyttigt för barn att inte alltid ha sina föräldrar närvarande (ex VARJE träning) utan få ta eget ansvar och få komma hem och ha något att berätta.

• Anonym (Tess)

Jag är sällan på matcherna eftersom hans bror inte kan vara ensam hemma. Det är inte alla barn i mellanstadiet som är redo för det. Jag skulle inte tvinga brorsan att hänga med till planen där han känner sig både utanför och uttråkad. 

De få gånger jag kan gå och titta på matcherna så gör jag det i ärlighetens namn inte så mycket för att titta på matchen utan främst för att prata med de andra föräldrarna och få koll på att allt funkar i laget och med kompisarna. 

Sen tror jag inte att det är sunt att bygga hela sitt liv kring barnets idrott. Barn mår bra av uppmärksamhet men inte av att konstant vara i centrum och behöva prestera. Det är också viktigt att visa att man har ett liv bortom dem och att det inte spelar så stor roll om de förlorar eller vinner en match. 

• Anonym (Tess)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2022-05-17 05:52:40 följande:
    Tråden gäller ju närvaro på tävlingar. Min ena dotter tävlar i just ridsport och jag försöker vara med varje tävling, även om det inte alltid går då syskonens tävlingar krockar ibland. Även om barnen klarar sig själva så handlar det mycket om mental stöttning och peppning. Tävling är trots allt något annat än en träning.
    Fast de som spelar matcher kan ju ha två tre matcher varje helg när det är säsong. Det är ju skillnad om det är två till tre tävlingar per månad, eller hur ofta har ni tävlingar? 
  • Anonym (P)

Varför känner du ett behov av att framställa dig själv som världens bästa förälder och klankar ner på andra föräldrar? Du verkar vara en osäker person.

• Anonym (P)
    Anonym (...) skrev 2022-05-15 16:43:11 följande:
    Jag var faktiskt ledare i 5 år efter jag slutade :) Nu har jag barn själv och har svårt att hinna med, men jag kommer garanterat vara involverad när barnen blir större och förhoppningsvis vill börja med idrott. Jag hoppas dom vill dom börja med samma som jag höll på med ;) Men jag är faktiskt lite sugen på att ta upp idrotten lite igen, mest för skoj då, men det får bli längre fram i så fall.  
    Vad var det för idrott du höll på med? Är dina barn intresserade av den idrotten?
  • Studentpappa
    Tremere skrev 2024-12-13 15:55:37 följande:

Har tre, nu i stort sett vuxna barn som alla har haft sina olika aktiviteter.
    De började alla tre med gymnastik.
    Där fick inte föräldrarna var med på träningen. Antingen satt man i omklädningsrummet (när de var riktigt små) eller så gjorde man något annat den tiden. Anledningen var att många föräldrar inte kan låta bli att lägga sig i aktiviteterna. Uppvisning två ggr om året som man självklart var med på.

Sedan ville de börja med fotboll. Det är i min värd den tråkigaste sporten i världshistorien. Men, visst var vi med i början tills man såg att de klarade sig själva. Efter det såg vi bara till att de kom till och från träningen på ett säkert sätt.
    Självklart kollade man om det var match, men ibland var den långt bort, vi hade då en bil och ena föräldern jobbade skift. Ja, då var man ibland tvungen att stanna hemma. 
    Mina barn har fått testa på alla sporter som de önskat, men varför skall jag som förälder tycka om samma sak som de? Är övertygad om att de inte hade velat sitta och kolla på det jag har som intresse.
    Jag kan prata med dem när de kommer hem och fråga hur det gått.
    Utöver det så tror jag att det är nyttigt för barn att inte alltid ha sina föräldrar närvarande (ex VARJE träning) utan få ta eget ansvar och få komma hem och ha något att berätta.

Jag har varit ledare i gymnastik och vi hade som regel att inga föräldrar var välkomna om det inte förelåg något väldigt speciellt skäl. Och då var du ombytt och deltog, inte satt på bänken och kollade mobilen. Jag fick ofta säga åt föräldrar att lämna lokalen då många trodde det var ok att ta med syskon och släppa dom fria som på ett lekland.

Hopplöst att få barn att lyssna om dom hela tiden ska söka kontakt eller prata med föräldrarna. 
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Varför tittar inte du på ditt barns matcher/tävlingar?