• Tue 17 May 2022 07:19
    6019 visningar
    9 svar
    -1
    9
    6019

    Hjälp - kan man be om igångsättning v41?

    Hej! Jag är 40+2 och inget tyder på att bebis är på väg ut snart. Igår på lokalnyheterna i Stockholm pratade de om att alla regioner sätter igång vid 41+0 istället för 42+0 för att minska risk för dödfödda barn. Stockholm verkar bara avvakta för att de inte har tid med fler igångsättningar men kommer nog ändra mot hösten. Jag har haft stora problem med oro och ångest den här graviditeten och nu har jag panik. Har någon erfarenhet av att ha fött i Stockholm och lyckats få en tidigare igångsättning?

  • Svar på tråden Hjälp - kan man be om igångsättning v41?
  • Tue 17 May 2022 07:49
    #1
    +1

    Jag tycker absolut att du ska kräva igångsättning 41+0 om du inte fött innan. Att vänta till 42+0 är i min åsikt ren galenskap av vården. Man gjorde nyligen en studie på hur det påverkar riskerna att vänta den extra veckan men studien visade så skrämmande resultat att man avbröt den i förtid och helt enkelt bestämde sig för att man inte ska föda senare än 41+0. 

  • Tue 17 May 2022 07:49
    #1

    Ingen anledning till panik, de flesta barn föds mellan 40+0-40+6 så det är stor chans att det sker naturligt För dig. Men prata med bm om att boka in igångsättning i nästa vecka.
    riktlinjerna är att sätta igång innan 42+0. Har för mig att jag sattes igång 41+2 i gbg innan riktlinjerna ändrades, tror det också var strax Innan de skulle ändra och att de redan ändrat på vissa orter. Läkaren kändes lite negativ till igångsättning innan 42+0 men jag fick igenom det.

    min igångsättning gick väldigt smidigt, tog 2 dygn från det att vi kom in. Fick testa först ballong och sedan tabletter. När värkarna väl kom igång var de Intensiva direkt och 8 tim senare var barnet ute.

  • Tue 17 May 2022 07:58
    #2
    +1

    Ja exakt! De har alltså ändrat i ALLA regioner utom Stockholm (om jag förstod rätt på nyheterna). Jag ska försöka prata med barnmorskan redan idag. 

  • S23
    Tue 17 May 2022 08:30
    #3
    Pinj1233 skrev 2022-05-17 07:58:46 följande:

    Ja exakt! De har alltså ändrat i ALLA regioner utom Stockholm (om jag förstod rätt på nyheterna). Jag ska försöka prata med barnmorskan redan idag. 


     


    Det där kan inte stämma? isf är det massor av regioner som skulle ha ändrat bara de senaste dagarna? Iaf om man tittar på hur det ser ut i den bf-grupp jah är med i.

    Gällande studien någon nämner här så är den väldigt ifrågasatt (så bli inte uppskrämd av det i onödan).
    Tycker dock absolut du kan ligga på om igångsättning senast 41+0 ändå 

  • Tue 17 May 2022 08:37
    #4
    S23 skrev 2022-05-17 08:30:35 följande:

     


    Det där kan inte stämma? isf är det massor av regioner som skulle ha ändrat bara de senaste dagarna? Iaf om man tittar på hur det ser ut i den bf-grupp jah är med i.

    Gällande studien någon nämner här så är den väldigt ifrågasatt (så bli inte uppskrämd av det i onödan).
    Tycker dock absolut du kan ligga på om igångsättning senast 41+0 ändå 


    Syftet är givetvis inte på något sätt att skrämma människor utan att bidra med de verktyg som finns tillgängliga genom forskning för att kunna motivera varför man önskar att bli igångsatt. 
  • S23
    Tue 17 May 2022 09:09
    #5
    Overthetop skrev 2022-05-17 08:37:39 följande:
    Syftet är givetvis inte på något sätt att skrämma människor utan att bidra med de verktyg som finns tillgängliga genom forskning för att kunna motivera varför man önskar att bli igångsatt. 
    Jag menade bara på att man nog bör läsa kritiken kring denna studie så att man inte blir rädd i onödan.
    Tycker absolut det är bra att studien tas upp 
  • Tue 17 May 2022 09:40
    #6

    Ja läs på om studien(swepis) så du inte skräms upp av folk här. Man hade tex bara gjort kontrollultraljud på vissa av deltagarna när man valde ut vilka som fick vara med och det var ingen av de som gjort sånt ul som drabbades av ett dödsfall, något som pekar på att man kan ha fått med sig högriskgraviditeter i studien, vilket inte var meningen, ett av barnen visade sig tex tillväxthämmat. Den avslutades av etiska skäl efter 6 dödsfall(0,4%) i gruppen som väntade till 42+0. 

    och återigen det är inte senast 41+0 som är rekommendationen utan innan 42+0. 

  • Tue 17 May 2022 11:05
    #7

    I min region har de ändrat från 42+0 till senast 41+5. Men i v 41+0 får man komma in på ultraljud och CTG för att kolla så allt är ok Vilket var tur för mig i min senaste graviditet då bebisen inte mådde så bra vilket visade sig på CTG så jag blev igångsatt direkt och 6 h frpn igångsättningsstart var dottern ute och mådde prima. 


    Jag har gått över länge med mina barn innan de är födda i v 41+2, 42+0 (igångsättning), 41+6 och sista nu då 41+0 (igångsättning) men alla har kommit ut friska. 

  • Tue 17 May 2022 11:18
    #8

    Tack för alla svar! Har läst på mer nu och känner mig ändå orolig. 0.4% är ändå för hög risk för att jag ska känna mig bekväm, även om studien är ifrågasatt.  Pratade med BM som var superbra och hon sa direkt att hon skickar remiss så att jag blir igångsatt tidigare om bebben inte har kommit och jag fortfarande känner mig orolig när jag gör UL vid 41+0. 

  • Tue 17 May 2022 13:17
    #9
    Pinj1233 skrev 2022-05-17 11:18:31 följande:

    Tack för alla svar! Har läst på mer nu och känner mig ändå orolig. 0.4% är ändå för hög risk för att jag ska känna mig bekväm, även om studien är ifrågasatt.  Pratade med BM som var superbra och hon sa direkt att hon skickar remiss så att jag blir igångsatt tidigare om bebben inte har kommit och jag fortfarande känner mig orolig när jag gör UL vid 41+0. 


    i Studien var det 0,4%. Enligt uppsamlad data från hela Sverige under längre tid ligger siffran runt 0,07%. Ytterligare ett skäl till att studien ifrågasatts, varför var det högre i studien än under normala omständigheter.

    perfekt med ul 41+0, om det inte hinner starta innan. lycka till!!
Svar på tråden Hjälp - kan man be om igångsättning v41?