• Tue 17 May 2022 16:43
    1172 visningar
    5 svar
    5
    1172

    Kan en 11-åring resa själv?

    Några tunnelbane-stationer bort från var jag och dottern bor, så ligger en katolsk grundskola som jag såå gärna vill placera dottern i (vi är inte tillräckligt nöjda med den skolan där hon går nu, det har hänt flera tråkiga saker där). Men jag vet inte om det funkar för en 11-årig flicka att resa 2 gånger per dag själv med tunnelbanan (resa dit, och sen tillbaka). Är detta okej, eller är hon för liten? 

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan en 11-åring resa själv?
  • Tue 17 May 2022 16:51
    #1

    Min son är 10 och åker varje dag in till city och hem med två olika bussar. De flesta i hans skola åker en bit ifrån och gör så från mellanstadiet och framåt. Det går bra! En del åker från Ekerö eller Enskede, Skarpnäck osv, dvs väldigt långt ifrån. 

    Din dotter har förhoppningsvis inga byten, så jag tror hon klarar det utmärkt. Vi köper terminskort på SL. 

    Öva och åk tillsammans med henne några gånger innan hon börjar där så är hon van vid vägen. Jag har också Hitta min iPhone så att jag kan följa min sons väg fram och tillbaka och se var han är någonstans. 

  • Tue 17 May 2022 20:43
    #2

    Min spontana tanke är att hon borde klara det hur bra som helst. Men det beror helt på hur din dotter är som person och om hon har några svårigheter med exempelvis med lokalsinnet eller att göra saker på egenhand. 


    När jag var 11 år så tog jag bussen hem från skolan. Dock en buss och på landet. 


    Som ovan skriver så om hon skulle tycka det är jobbigt av någon anledning så provåk med henne, förklara vilka stopp det är mellan hem och skola. Åk så många gånger tillsammans som det krävs för att hon ska bli trygg. 


    Även endel personer med utvecklingsstörning åker tunnelbana själva (men de jag vet om som gör det fick öva med föräldrarna innan). 


    Slutsats: jag personligen tycker din dotter borde vara stor nog. Men det är du som känner henne och vet vad hon eventuellt behöver för hjälp eller ?utbildning? för att känna sig trygg med att åka själv. 

  • Tue 17 May 2022 21:48
    #3

     Min dotter som är 10 har rest själv. De var inga byten och hon hade mobil med sig. Klarade det fint.

  • Tue 17 May 2022 23:51
    #4
    +1

    Okej, tack för era svar allihopa! Då kör vi på den skolan. :)

  • Wed 18 May 2022 20:15
    #5

    Självklart borde en 11åring klara det.
    Jag tycker snarare det är konstig om en 11
    åring som bor i en stad med kollektivtrafik aldrig har åkt själv.

Svar på tråden Kan en 11-åring resa själv?