• Thu 19 May 2022 22:24
    15983 visningar
    16 svar
    16
    15983

    Är det helt kört för oss att ha hus med dessa inkomster?

    Gift par med två barn under 3 år.
    Jag statligt anställd med lön på 31.000. Maken arbetar i butik med 27.000 i lön. 
    Har i dagsläget en BRF värderad till 2,6-2,7 miljoner. Vi köpte den för 2 miljoner. 


    Vi har fått lån på 3.2 miljoner. Så vi kan alltså köpa för 3.9-4. Bor i gbg men kollar i kommuner utanför. Känns HOPPLÖST. Idag säger vår bank dessutom att kalkylen är baserad på fristående radhus och inte brf som vi tänkt köpa: men var FAN ska vi hitta ett fristående radhus för det priset när marknaden är som den är? 


    Var ärliga. Är det kört för oss att tänka tanken på radhus? 

  • Svar på tråden Är det helt kört för oss att ha hus med dessa inkomster?
  • Thu 19 May 2022 22:48
    #1

    I Partille/Lerum går väl radhusen på 3,5-4 miljoner? 
    Vi har också tittat på radhus, vi bor i ett, men det är väldigt litet.
    Vi har dock inte alls fått så högt lånelöfte,  trots att vi tjänar 36000 och 31000.   
    Kanske för att vi har fyra barn. 

  • Thu 19 May 2022 23:12
    #2

    Kanske kolla in Trollhättan eller Vänersborg? Bra pendling till Göteborg.

  • Thu 19 May 2022 23:39
    #3

    Är ni båda nöjda med era jobb eller kan ni fundera på att byta för att få upp lönen? Med ett fristående hus behövs en buffert, men ni kanske lever sparsamt så ni spar en hel del pengar?

    Fristående blir ofta billigare i längden då de fasta kostnaderna blir lägre så antingen försöker ni få upp era inkomster eller så får ni fundera på områden längre ut än vad ni tänkt. 

  • Fri 20 May 2022 11:19
    #4
    Lilith81 skrev 2022-05-19 22:48:19 följande:

    I Partille/Lerum går väl radhusen på 3,5-4 miljoner? 
    Vi har också tittat på radhus, vi bor i ett, men det är väldigt litet.
    Vi har dock inte alls fått så högt lånelöfte,  trots att vi tjänar 36000 och 31000.   
    Kanske för att vi har fyra barn. 


    Jag testade att ansöka lånelöfte utan barn, men utan att skicka in ansökan. Vi skulle fått lån på 4,3 miljoner cirka utan barn. Så det blir ca 400k avdrag per barn vilket förklarar erat fall. 


    Vi har börjat kika på radhus i Kungälv men avgifterna är så höga i områden vi kikat på, 7000 kr per månad minst exkl driftkostnader osv. När vår bankkvinna dessutom sa att hon kalkylerat på fristående hus innebär det att vi kommer få mindre i lån vid brf :/

  • Fri 20 May 2022 11:21
    #5
    Räkan77 skrev 2022-05-19 23:39:02 följande:

    Är ni båda nöjda med era jobb eller kan ni fundera på att byta för att få upp lönen? Med ett fristående hus behövs en buffert, men ni kanske lever sparsamt så ni spar en hel del pengar?

    Fristående blir ofta billigare i längden då de fasta kostnaderna blir lägre så antingen försöker ni få upp era inkomster eller så får ni fundera på områden längre ut än vad ni tänkt. 


    Jag jobbar på FK och är nöjd med mitt arbete men skulle absolut kunna byta ort. Maken har svårare med att få arbeten, han har erfarenhet men ingen utbildning. Det har varit otroligt svårt för honom att få butiksjobb tex. Det är mest där skon klämmer, att vi måste hitta bostad i närheten där maken kan behålla sitt arbete. 
  • Fri 20 May 2022 12:04
    #6

    Vi köpte hus med liknande inkomster. Eller ja, strax därunder låg de nog då, nu lite över. På pendlingsavstånd i grannlän till Stockholm. Funkar fint och är väldigt nöjd. 

    Brf och fristående har mycket riktigt olika lånelöften. 

  • Fri 20 May 2022 12:07
    #7
    askyfullofstars skrev 2022-05-20 11:19:40 följande:

    Jag testade att ansöka lånelöfte utan barn, men utan att skicka in ansökan. Vi skulle fått lån på 4,3 miljoner cirka utan barn. Så det blir ca 400k avdrag per barn vilket förklarar erat fall. 


    Vi har börjat kika på radhus i Kungälv men avgifterna är så höga i områden vi kikat på, 7000 kr per månad minst exkl driftkostnader osv. När vår bankkvinna dessutom sa att hon kalkylerat på fristående hus innebär det att vi kommer få mindre i lån vid brf :/


    Finns inte radhus med äganderätt i gbg-området?
  • Fri 20 May 2022 12:30
    #8

    Skulle inte köpa i dessa tider, samt att hus är absolut dyrast nu under sommaren. Jag bor runt Kungälv, priserna går ner till vintern lite. Men jag misstänker ekonomisk kris till vintern, folk köper inte bostäder i samma nivå längre och priserna går ner. 

    Jag skulle vänta till vintern.

  • Fri 20 May 2022 12:35
    #9
    Jemp skrev 2022-05-20 12:04:12 följande:

    Vi köpte hus med liknande inkomster. Eller ja, strax därunder låg de nog då, nu lite över. På pendlingsavstånd i grannlän till Stockholm. Funkar fint och är väldigt nöjd. 

    Brf och fristående har mycket riktigt olika lånelöften. 


    Köpte ni fristående eller brf?
  • Fri 20 May 2022 12:37
    #10
    Emerencia skrev 2022-05-20 12:30:28 följande:

    Skulle inte köpa i dessa tider, samt att hus är absolut dyrast nu under sommaren. Jag bor runt Kungälv, priserna går ner till vintern lite. Men jag misstänker ekonomisk kris till vintern, folk köper inte bostäder i samma nivå längre och priserna går ner. 

    Jag skulle vänta till vintern.


    Varför tror du det kommer bli kris till vintern?
  • Fri 20 May 2022 13:09
    #11
    askyfullofstars skrev 2022-05-20 12:37:30 följande:
    Varför tror du det kommer bli kris till vintern?
    Mest ett antagande. Nu under sommaren kommer det vara frid och fröjd, men jag tror de kommer bli ett hårt slag till hösten när Världens brödbord (Ukraina) inte kommer leverera varor pga kriget. 

    Allt har gått upp det senaste, och maten kommer bli dyrare pga kriget. Drivmedel går upp, elen går upp.

    När allt blir dyrare kommer folk inte vara lika på att köpa bostäder i samma utsträckning. 

    Företag och kommunet kommer dra in personal och onödiga omkostnader och ökad arbetsbetslöshet. 

    Jag tror Europa kommer få en ekonomisk kris inom kort. Detta är vad jag tror, men hoppas inte på det.
  • Fri 20 May 2022 17:03
    #12
    askyfullofstars skrev 2022-05-20 12:35:44 följande:
    Köpte ni fristående eller brf?
    Fristående villa. 

    Apropå nedan kommentar kommer det ju absolut bli dyrare omkostnader framöver, vilket både ni och banken bör ta hänsyn till. 
  • Tue 9 Aug 2022 19:51
    #13

    För er som undrar; vi köpte hus för en vecka sedan! Hade turen att få gå på förhandsvisning och där de accepterade budet. Så glad!!!

  • Fri 12 Aug 2022 09:53
    #14
    askyfullofstars skrev 2022-08-09 19:51:51 följande:

    För er som undrar; vi köpte hus för en vecka sedan! Hade turen att få gå på förhandsvisning och där de accepterade budet. Så glad!!!


    Dom accepterade budet pga bostadspriser rasar. Till vintern/våren ser vi nog prisfall på 20-30% från dagens nivåer
  • Fri 12 Aug 2022 10:27
    #15

    Grattis! I vilket område ligger ert hus? :)

    Letar också i Göteborg men så DYRT!

  • Fri 12 Aug 2022 12:28
    #16
    elsa198 skrev 2022-08-12 10:27:08 följande:

    Grattis! I vilket område ligger ert hus? :)

    Letar också i Göteborg men så DYRT!


    Vi köpte i Kungälv! Helt andra priser! :)
Svar på tråden Är det helt kört för oss att ha hus med dessa inkomster?