• Emmahag

Kanske gravid och druckit alkohol

Jag är så orolig! Min mens är 8 dagar försenad, brukar ALDRIG vara försenad! Jag är så rädd att jag är gravid eftersom jag har druckit alkohol 4 drinkar för en vecka sedan, alltså då skulle jag ha varit i vecka 4 om jag är gravid. Har tagit flera graviditetstester men alla har nog visat negativ, har använt sånadär sticks och tagit med morgonurin. 

Har börjat på ett nytt jobb kan det beror på stress? 

Vill vara gravid men ej nu när jag har druckit, är så rädd att barnet skulle få alkoholskador pga mig. ????????

• Svar på tråden Kanske gravid och druckit alkohol
  • Anonym (Tidigt)

Antar att det är väldigt tidigt,första veckorna och då brukar det vara lugnt.Men för inte det igen.

• AndreaBD

Det händer inget dem första veckorna, annars skulle det hända mycket oftare. Folk vet ju inte det så tidigt ofta. Jag tror det är 6 veckor som det är säkert att det inte händer något. Men där är jag inte helt säker. 

• xnfsm

Det är luuuugnt. Men kontakta BM och prata med dom så får du säkert höra att det är rätt vanligt. grattis till graviditeten!

• Anonym (E)

Om man inte märkt att man är gravid så är det lugnt är lite av en huvudregel. (gäller självklart inte om man passerat bommen en månad och struntat i att ta test eller dyl)
    men du har alltså inte plussat? Du skriver att de NOG visat negativt, var det ett streck eller inte?

ja stress kan få cykeln att ändra sig. Om du var gravid borde du ha plussat nu, en vecka efter bim(beräknad icke mens)
    jag hade tre cykler för några år sedan som helt plötsligt var på 12, 18 och 19 dagar. Gick till gynekolog som inte hittade nån förklaring. Sen var den som vanligt igen. Så ja cyklerna kan rubbas lite ibland.

• Anonym (SM)

Så farligt är det inte att ha druckit ett par glas vin även innan du fick reda på att du är gravid. Det innebär inte en större risk för fosterskador än övriga omvärldsfaktorer, såvida det inte sker regelbundet, i stora mängder och framför allt under senare faser av graviditeten. Men vill du ha barn och har sex för att bli gravid, så ska du såklart försöka undvika alkohol och andra potentiella skadliga substanser.

• Jag är bara jag

Du är antingen inte gravid pga senare äl än du trodde eller gravid och har inte kommit upp i hcg än. För man kan inte vara 8 dagar sen utan att vara gravid och utan att få plus. Äl och inte gravid= mensen kommer när den ska. Senare äl= senare BIM, men samma antal dagar mellan äl och BIM. Fysisk stress kan förskjuta ägglossningen, men inte mensen.

• Anonym (Milla)

I vecka 4 är det bara en cellklump där en del ska bli foster och en del moderkaka och delen mellan blir navelsträngen. 

Det finns ingen moderkaka som transporterar näring och alkohol till ett foster i den veckan du var i. 

Jag vet inte om cellerna kan påverkas av alkoholen i någon utsträckning ändå så det låter jag vara osagt. Men det är inte så tidigt i graviditeten som dokumenterade alkoholskador uppstått. 

• Anonym (A)

Kan ingen forskning på området men det var ju ingen stor konsumtion. Jag skulle också kunna börja noja som du men med den mängden ser jag ingen anledning till oro.

• Anonym (jag)

Jag drack alkohol, men "kände" liksom dagen därefter att jag var gravid. Fråga mig inte hur jag kände det. En vecka tidigare hade en kollega frågat om jag inte var gravid eftersom jag sade att den smaklösa osten var så god och smakade så starkt. Jag tog i alla fall ett test. Det visade negativt. Jag tog ytterligare ett test en vecka efteråt och det visade negativt.

Därefter höll jag upp i två veckor innan jag tog ett test till, som visade negativt. Jag väntade ytterligare en vecka och fick ett så pass svagt plus att ingen trodde på det. Jag köpte flera test som jag körde ett per dag, men de visade antingen negativt eller någon liten missfärgning, så jag väntade ytterligare en vecka och DÅ fick jag JÄTTESTARKT positivt.

Jag hade druckit alkohol under den här perioden och var extremt nervös över det i efterhand eftersom jag troligen var i vecka 14-15. Barnmorskan sade att det är verkligen ingen fara alls, inte ens när jag berättade att jag hade blivit "pissfull" veckan tidigare. Jag hade ångest större halvan av graviditeten tills min BM visade mig staplar och diagram och verkligen förklarade hur det går till.

Jag är mamma till en otroligt smart, lugn, trevlig och social 7-åring som ligger före sina jämnåriga i de flesta ämnen. Han lärde sig att läsa när han var 3,5 år gammal och läser 2:ans matte. Jag trodde lååångt efter att han föddes att jag hade gett honom hjärnskador på grund av att det tog så lång tid innan testet visade positivt och jag faktiskt hade druckit en hel del.

Barnmorskan sade dock hela tiden att så länge man inte dricker stora mängder långt in i graviditeten så ska det inte vara någon fara. Jag trodde inte på det, och ärligt talat så letade jag fel på min son fram tills han var 5 år gammal. Det var dumt av mig, eftersom jag oroades i onödan.

• Anonym (Ingen fara)

Du delar inte blodomlopp med bebisen förren den är ca i vecka 8, innan dess får den näringen av gulesäcken. Skulle säga att det inte är någon fara :)

• Anonym (E)

Hur har det gått, har mensen kommit eller har du tagit nåt nytt test?

• Emmahag

Jag tror jag har haft ägglossning eftersom jag har haft exakt samma magsmärtor som jag vanligtvis har men ca. 1 eller 2 veckor senare, så gissar ägglossningen är mycket senare denna menscykel. Så då borde nog mens komma snart. 

• Emmahag

Jag fick min mens, nu vet jag för framtiden att jag aldrig ska dricka alkohol om det finns risk för att jag är gravid! :))

• Anonym (E)
    Emmahag skrev 2022-05-22 20:24:25 följande:

Jag fick min mens, nu vet jag för framtiden att jag aldrig ska dricka alkohol om det finns risk för att jag är gravid! :))

På ett sätt skönt så slipper du noja, och också om du hade varit gravid och fått missfall så hade du känt att det var ditt fel, vilket det inte hade varit.
    Lycka till med nästa försök! :)
Svar på tråden Kanske gravid och druckit alkohol