• Anonym (brott)

    sex med läkaren

    Är det ett brott att ha sex med sin egen läkare?

    Jag har googlat men det jag hittar står att det är förbjudet att ha en relation med patienten. Men om man har sex utan att bli ihop då? Någon som vet mer?

    Och kan man få något straff i rättsapparaten eller gäller det enbart från vårdapparatens sida, att det blir konsekvenser därifrån? Alltså om det är så att vården inte tillåter det men det inte är kriminellt och bli dömd i domstol?
  • Svar på tråden sex med läkaren
  • Anonym (Dumt)
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 08:56:38 följande:
    Men EpicF påstår ju att det alltid är beroendeställning och de flesta inleder ju inte relation. Men ändå är det beroendeställning från början påstås det. Av någon anledning jag inte begriper. Att ha ansvar för att utföra det här jobbet handlar ju som jag skrev om att göra det som ska göras enligt medicinvetenskapen, det har inget med att utöva makt.

    Ja, det förstår jag att det är olagligt om patienten utnyttjar sitt överläge på det sättet. Det köper jag helt.
    Som patient eller elev tex är presumtionen att man har en beroendestälning till sin läkare eller lärare. Det vare sig olagligt eller fel. Däremot kan det vara olagligt och fel att utnyttja det som läkare eller lärare för egen vinning. 
  • Anonym (brott)
    Anonym (Dumt) skrev 2022-05-22 09:10:30 följande:
    Som patient eller elev tex är presumtionen att man har en beroendestälning till sin läkare eller lärare. Det vare sig olagligt eller fel. Däremot kan det vara olagligt och fel att utnyttja det som läkare eller lärare för egen vinning. 
    Ja, om läkaren säger typ ha sex med mig annars skriver jag inte ut medicin. Vilket inte alls behöver vara fallet. Sen verkar det inte specifikt smart att riskera sin legitimation genom att hota med det. Det låter väldigt långsökt faktiskt.
  • Anonym (Man)
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 10:09:30 följande:
    Ja, om läkaren säger typ ha sex med mig annars skriver jag inte ut medicin. Vilket inte alls behöver vara fallet. Sen verkar det inte specifikt smart att riskera sin legitimation genom att hota med det. Det låter väldigt långsökt faktiskt.

    Finns väl ingen läkare som tar en sådan risk i dagens klimat.. vore helt jävla pantat. 


    Dessutom är läkare ofta intelligenta varelser som inte har speciellt svårt att hitta kvinnlig fägring utanför sitt arbete.

  • Anonym (Dumt)
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 10:09:30 följande:
    Ja, om läkaren säger typ ha sex med mig annars skriver jag inte ut medicin. Vilket inte alls behöver vara fallet. Sen verkar det inte specifikt smart att riskera sin legitimation genom att hota med det. Det låter väldigt långsökt faktiskt.
    Likväl händer det i bland.

    Men även utan någon form av uttalat hot, löfte eller byteshandel kan det bli dumt för läkaren. 
  • Tobben
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 08:19:08 följande:
    Det är han ju. Och jag har förklarat varför och du säger inte emot det utan upprepar bara samma sak som tidigare vilket jag redan har bemött.
    Det du påstår är en beroendeställning för läkaren är inte en beroendeställning. Ditt scenario bygger på att läkaren och patienten har sex, att läkaren sen inte vill att deras affär skall göras offentlig och att patienten sedan utnyttjar läkarens önskan genom att utpressa honom.
    Det har inget med begreppet beroendeställning att göra, det är frågan om vanlig enkel utpressning.
  • Anonym (brott)
    Anonym (Man) skrev 2022-05-22 10:21:41 följande:

    Finns väl ingen läkare som tar en sådan risk i dagens klimat.. vore helt jävla pantat. 


    Dessutom är läkare ofta intelligenta varelser som inte har speciellt svårt att hitta kvinnlig fägring utanför sitt arbete.


    Det är ju det jag säger. Risken att det skulle hända att en läkare skulle försöka utöva någon makt på det sättet är inte så realistisk. Därför är hela resonemanget om beroendeställning extremt långsökt.
  • Anonym (brott)
    Tobben skrev 2022-05-22 10:27:01 följande:
    Det du påstår är en beroendeställning för läkaren är inte en beroendeställning. Ditt scenario bygger på att läkaren och patienten har sex, att läkaren sen inte vill att deras affär skall göras offentlig och att patienten sedan utnyttjar läkarens önskan genom att utpressa honom.
    Det har inget med begreppet beroendeställning att göra, det är frågan om vanlig enkel utpressning.
    Det är också utpressning om en läkare skulle hota med att inte skriva ut medicin om han inte får sex. Det har inte heller med beroendeställning att göra om du ska resonera så.
  • Tobben
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 11:50:29 följande:
    Det är också utpressning om en läkare skulle hota med att inte skriva ut medicin om han inte får sex. Det har inte heller med beroendeställning att göra om du ska resonera så.
    Helt rätt. Utpressning är utpressning.
  • Anonym (Feltänk)
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 08:19:08 följande:
    Det är han ju. Och jag har förklarat varför och du säger inte emot det utan upprepar bara samma sak som tidigare vilket jag redan har bemött.
    Läkaren är inte i beroendeställning för att han inte vill att det kommer ut. Det är precis samma läge som vilken otrogen person som helst. Man Bill inte att frun/mannen får veta, och kan bli utsatt för utpressning, men det har inget alls med beroendeställning att göra.
  • Drottningen1970
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 11:50:29 följande:
    Det är också utpressning om en läkare skulle hota med att inte skriva ut medicin om han inte får sex. Det har inte heller med beroendeställning att göra om du ska resonera så.
    Varför är det för svårt för dig att fatta begreppet beroendeställning i detta fall? Vill du inte förstå eller är du bara ovanligt trög? Beroendeställningen uppstår per automatik och är kopplat direkt till yrkesrollen och relationen som uppstår i samma sekund där läkaren och patienten möts, där patienten är den som söker hjälp och läkaren är den som har ett automatiskt maktövertag i sin roll som professionell. Att patienter fattar tycke för en vårdgivare är inte alls ovanligt och inträffar ofta just på grund av att patienten upplever sig sedd, hjälpt. Där är det superviktigt att en läkare har förmåga att behålla den professionella distansen och inte tar tillfället i akt att för egen tillfredställelse utnyttja att patienten utvecklat dessa känslor.

    Ditt resonemang om att läkaren efter att ha uppfört sig olämpligt i vad som borde varit en rent proffesionel relation, om patienten sedan hotar att avslöja relationen är ologisk och irrelevant, då detta underläge uppstått EFTER att läkaren uppfört sig oetiskt och haft en sexuell relation med sin patient. Det är läkaren som i sin maktposition har ansvaret för att situationen inte uppstår.

    Om du fortfarande inte fattar så kan du ju be din läkare förklara för dig.
  • Anonym (men dubbelsuck)
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 08:19:08 följande:
    Det är han ju. Och jag har förklarat varför och du säger inte emot det utan upprepar bara samma sak som tidigare vilket jag redan har bemött.
    Nej, du har bara extrem otur när du tänker.

    Detta finns definierat i det etiska regelverket, det är inte upp till hur du tolkar saken.

    Det är så som EpicF skriver, punkt. Och din brist på läsförståelse kan vi inte bota tyvärr.
  • EpicF
    Anonym (brott) skrev 2022-05-22 08:19:08 följande:
    Det är han ju. Och jag har förklarat varför och du säger inte emot det utan upprepar bara samma sak som tidigare vilket jag redan har bemött.
    Fast nej. Läkaren är ALDRIG i beroendeställning till patienten. 
  • Anonym (A)
    EpicF skrev 2022-05-22 17:28:46 följande:
    Fast nej. Läkaren är ALDRIG i beroendeställning till patienten. 
    Så är det
Svar på tråden sex med läkaren