• Sun 22 May 2022 21:57
    1467 visningar
    7 svar
    7
    1467

    Min dotter 10 Mån kryper inte

    Hej! 


    Jag är lite orolig över min dotter. Jag är förstagångs mamma, min dotter är 10 mån. 


    Hon var tidig med att sitta men thats it. Alla andra barn i hennes ålder kryper, ålar sig, står upp, håller i bord och stolar men min dotter är inte ens i närheten. När vi har henne på mage kan hon röra sig som en klocka med hjälp av armarna men tröttnar fort och lägger sig med huvudet på golvet och ?ger upp?. Jag undrar om de finns fler föräldrar här som har haft barn som varit ?sena? med motoriken? Min dotter är dock väldigt social och pratar väldigt mycket till skillnad från andras barn. 

  • Svar på tråden Min dotter 10 Mån kryper inte
  • Gameof­throne­s
    Sun 22 May 2022 22:01
    #1

    Alla barn kryper inte endel går över till börja gå istället. 

  • Anonym (4-bar­nsmamm­a)
    Mon 23 May 2022 09:28
    #2

    Jag har fyra barn och de har vart olika. De två stora en flicka och en pojk kröp aldrig, de åkte fram på rumpan men gick sent ( vid 16,5 månad och 15 månader) och var sena motoriskt i allmänhet. Däremot så pratade de väldigt tidigt, hade stort ordförråd och pratade ?rent? direkt. Min yngsta son var tvärtom, väldigt tidigt och duktig motoriskt ( gick stadigt vid 11 månader). Han tal kom dock inte igång ordentligt förens vid ca 22 månader. Då kom det massor på en gång men han pratar fortfarande inte ?rent? och man fattar inte alltid allt, han är 2 år och 3 månader nu. 


    Yngsta är inte så stor än ( knappt 3 månader) men än så länge visar hon tendenser på att vara tidig motoriskt men vi får se. 


    Din dotter har troligen fokus på språket först vilket inte är ovanligt. De fokuserar på en sak i taget och som ovan skrev alla barn kryper inte. 

  • Mon 23 May 2022 09:54
    #3

    Som de andra säger - alla barn är olika. Vissa kryper inte. Min äldste kröp inte. De andra kommer jag knappt ihåg om de gjorde. Jag tror dottern kröp inte heller, hon gick tidigt istället. 

  • Mon 23 May 2022 17:24
    #4
    Anonym (4-barnsmamma) skrev 2022-05-23 09:28:33 följande:

    Jag har fyra barn och de har vart olika. De två stora en flicka och en pojk kröp aldrig, de åkte fram på rumpan men gick sent ( vid 16,5 månad och 15 månader) och var sena motoriskt i allmänhet. Däremot så pratade de väldigt tidigt, hade stort ordförråd och pratade ?rent? direkt. Min yngsta son var tvärtom, väldigt tidigt och duktig motoriskt ( gick stadigt vid 11 månader). Han tal kom dock inte igång ordentligt förens vid ca 22 månader. Då kom det massor på en gång men han pratar fortfarande inte ?rent? och man fattar inte alltid allt, han är 2 år och 3 månader nu. 


    Yngsta är inte så stor än ( knappt 3 månader) men än så länge visar hon tendenser på att vara tidig motoriskt men vi får se. 


    Din dotter har troligen fokus på språket först vilket inte är ovanligt. De fokuserar på en sak i taget och som ovan skrev alla barn kryper inte. 


     


    ja de är förmodligen så att hon fick språket först, undrar bara hur lång tid det tar innan man ser något tecken på att hon börjar röra sig mer eftersom hon ändå är 10 månader 

  • Anonym (4-bar­nsmamm­a)
    Mon 23 May 2022 21:45
    #5
    Metalbrutta skrev 2022-05-23 17:24:01 följande:

     


    ja de är förmodligen så att hon fick språket först, undrar bara hur lång tid det tar innan man ser något tecken på att hon börjar röra sig mer eftersom hon ändå är 10 månader 


    Min äldsta dotter hasade fram på rumpan som sagt, började nog med det runt 8-9 månader. Men hon reste sig inte mot saker eller gick längs med förens hon var drygt 1 år. Men som sagt hon var väldigt tidigt med talet. Tror inte heller det kan påverkas så mycket utan saker kommer när de är redo och vill. Hon är väll nöjd med det som är just nu helt enkelt. Spannet för de normala för barns utveckling är ju väldigt stor. Om man kollar på tabeller så är ju normalspannet för att gå 8-18 månader.. så det skiljer ju en del och är fortfarande helt normalt. 
  • Tue 31 May 2022 19:01
    #6

    Min tjej tog sig inte fram alla förrän ca 10 månader då hon började rulla. När hon var runt året började hon krypa och gick gick vid 16 månader. 
    Allt kom sent, men det kom tillslut

  • Anonym (lll)
    Tue 31 May 2022 19:34
    #7

    Min ena son satt och satt, han var så nöjd. Han började gå och krypa nästan samtidigt och då var han över året. 

Svar på tråden Min dotter 10 Mån kryper inte