• Anonym (25 åring som inte vet så mycket)

KÖPA LÄGENHET - är det alltid en vinstaffär på sikt?

Fått förklarat för mig att jag bör köpa lägenhet och investera i det. Fått förklarat att om jag köper för 3 miljoner så kommer jag kunna sälja den för betydligt mycket mer om 20 år. SÅ jag kommer göra en stor vinst. 

Stämmer det?
    Och hur mycket tror ni värdet ökar på 20 år om jag köper en lägenhet för 3 miljoner? Säg att det är i Göteborgsområdet jag köper den.  

• Svar på tråden KÖPA LÄGENHET - är det alltid en vinstaffär på sikt?
  • CyniskOptimist

Det ÄR nog troligtvis en investering på sikt. 

Här är en annan aspekt, att hyra och faktiskt leva med en känsla av att vara skuldfri är inte heller att förringa.

Du är din egen och är inte skyldig någon något, kontra du har 3 miljoner i skulder och äger fortfarande inte ditt boende, det gör banken, i princip är banken din hyresvärd.

Skillnaden är såklart att du har goda chanser att få "hyran" tillbaka på sikt, och mer därtill. Antar att mycket beror på vilken typ av person man är också. 

Nu hör man villaägare som pratar om att behöva flytta om räntan höjs med 1%, med den tajta marginalen hade åtminstone inte jag sovit gott, oavsett hur bra avkastningen eventuellt kunnat bli om 20 år. Men gissar och hoppas att den kategorin inte är normen bland lägenhets och husägare. 

• Anonym (Mman)
    Anonym (25 åring som inte vet så mycket) skrev 2022-05-24 19:22:08 följande:
    KÖPA LÄGENHET - är det alltid en vinstaffär på sikt?

Fått förklarat för mig att jag bör köpa lägenhet och investera i det. Fått förklarat att om jag köper för 3 miljoner så kommer jag kunna sälja den för betydligt mycket mer om 20 år. SÅ jag kommer göra en stor vinst. 

Stämmer det?
    Och hur mycket tror ni värdet ökar på 20 år om jag köper en lägenhet för 3 miljoner? Säg att det är i Göteborgsområdet jag köper den.  

Det korta svaret är ett rungande NEJ. 
  • Anonym (Mia)
    CyniskOptimist skrev 2022-05-26 07:59:14 följande:

Det ÄR nog troligtvis en investering på sikt. 

Här är en annan aspekt, att hyra och faktiskt leva med en känsla av att vara skuldfri är inte heller att förringa.

Du är din egen och är inte skyldig någon något, kontra du har 3 miljoner i skulder och äger fortfarande inte ditt boende, det gör banken, i princip är banken din hyresvärd.

Skillnaden är såklart att du har goda chanser att få "hyran" tillbaka på sikt, och mer därtill. Antar att mycket beror på vilken typ av person man är också. 

Nu hör man villaägare som pratar om att behöva flytta om räntan höjs med 1%, med den tajta marginalen hade åtminstone inte jag sovit gott, oavsett hur bra avkastningen eventuellt kunnat bli om 20 år. Men gissar och hoppas att den kategorin inte är normen bland lägenhets och husägare. 

Forskning har visat att näst efter barn så är ägt boende det som ger mest stress. 

• Anonym (Playback)
    Anonym (Mia) skrev 2022-05-26 08:46:28 följande:

Forskning har visat att näst efter barn så är ägt boende det som ger mest stress. 

Men det är ju banken som äger? 
  • CyniskOptimist

Kan ej citera (som vanligt)

Intressant det där med forskningen, men inte helt oväntat.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Playback) skrev 2022-05-26 08:56:55 följande:
    Men det är ju banken som äger? 

:) På sätt och vis. Fast de slipper städdagar, föreningsmöten, granntjafs om rabatter och parkeringsplatser, knäppa styrelseordföranden, frysar som plötsligt går sönder mm. Det måste den boende hantera. Plus oron för räntan. 

• Anonym (Mia)
    CyniskOptimist skrev 2022-05-26 09:23:49 följande:

Kan ej citera (som vanligt)

Intressant det där med forskningen, men inte helt oväntat.

Ja. Sen tillkom, föga förvånande, mer stress ju mer man ägde (bil, sommarstuga, båt mm). Det är gammal forskning dock (15-20 år kanske). Vore intressant om det gjorts nya studier. Bostadsmarknaden har ju förändrats sedan dess. 

• MsM84

Under de senaste åren har bostäder bara gått upp upp och upp i pris. Många tror därför att de inte kan gå ner utan automatiskt kommer fortsätta uppåt. Dock kan de, och kommer sannolikt gå ner såsmåningom. Därför bör man ha någorlunda lång horisont när man köper ett boende, 20 år är väldigt lång så det är extremt sannolikt att boendet är värt mer pengar då än nu. Dock tycker jag inte att man ska köpa en bostadsrätt bara för att man vill tjäna pengar utan fundera på helheten. Köper du en bostadsrätt så kan du bo där - vad är alternativet till boende? Huresrätt? Vad kostar en hyresrätt och kan du då bo i sammma område och med samma standard? Med en bostadsrätt kommer lån och därmed en osäkerhet kring vad boendekostnaden kommer bli då räntorna är på väg uppåt. Dessutom kommer inflationen och högre räntor innebära höjda avgifter i många bostadsrättsföreningar så det gäller att välja en välskött lågbelånad förening. Med en bostadsrätt kommer med ansvar och frihet än en hyresrätt, vilket föredrar du? 

• Anonym (M)

Något man bör komma ihåg att ta med i beräkningen är att en BRF också kan gå i konkurs. Det är sällsynt men har hänt i betydligt större utsträckning under tidigare finanskriser. Då kan det bli så att du sitter med en hyresrätt du ändå ska betala av dina skulder/lån på. 

• CyniskOptimist
    Anonym (Mia) skrev 2022-05-26 09:35:50 följande:

Ja. Sen tillkom, föga förvånande, mer stress ju mer man ägde (bil, sommarstuga, båt mm). Det är gammal forskning dock (15-20 år kanske). Vore intressant om det gjorts nya studier. Bostadsmarknaden har ju förändrats sedan dess. 

Ja jag kan tänka mig det, och det är ju inte så förvånande när man tänker efter. Hade själv bostadsrätt för ett antal år sedan, och lånet på en mille gjorde mig nervös trots god marginal. Tror i många fall att folks stress åtminstone till stor del kan härledas till konsumtionskulturen vi lever i.

Å andra sidan hade kanske ny forskning visat lite annorlunda p.g.a att unga/halvunga människor idag inte har upplevt något annat än nästintill nollränta, så det har liksom blivit nästan "normalt" att spendera X antal miljoner som man inte har utan att känna någon större stress. Men vi ser ju reaktionerna bara av att höja styrräntan med 0,5%.. stress deluxe. 

Och nu funkade det plötsligt att citera, se där. 
  • Anonym (J)

Ja, förmodligen. Bara man inte köper i djupaste Norrland typ...

• Anonym (Mia)
    MsM84 skrev 2022-05-26 09:51:34 följande:

Under de senaste åren har bostäder bara gått upp upp och upp i pris. Många tror därför att de inte kan gå ner utan automatiskt kommer fortsätta uppåt. Dock kan de, och kommer sannolikt gå ner såsmåningom. Därför bör man ha någorlunda lång horisont när man köper ett boende, 20 år är väldigt lång så det är extremt sannolikt att boendet är värt mer pengar då än nu. Dock tycker jag inte att man ska köpa en bostadsrätt bara för att man vill tjäna pengar utan fundera på helheten. Köper du en bostadsrätt så kan du bo där - vad är alternativet till boende? Huresrätt? Vad kostar en hyresrätt och kan du då bo i sammma område och med samma standard? Med en bostadsrätt kommer lån och därmed en osäkerhet kring vad boendekostnaden kommer bli då räntorna är på väg uppåt. Dessutom kommer inflationen och högre räntor innebära höjda avgifter i många bostadsrättsföreningar så det gäller att välja en välskött lågbelånad förening. Med en bostadsrätt kommer med ansvar och frihet än en hyresrätt, vilket föredrar du? 

Och frågan är hur mycket mer frihet man har? Man måste fortfarande ta hänsyn till grannar och föreningens regler. Måla om mm får man göra i hyresrätter också (med några få undantag hos knäppa privatvärdar). Vi har satt in badkar och tvättmaskin och byggt om lite i köket i vår hyresrätt. 
  • Anonym (bohem)
    Anonym (Mia) skrev 2022-05-26 08:46:28 följande:

Passa dig för att flytta in UNDER en barnfamilj.....Skrikandes
Svar på tråden KÖPA LÄGENHET - är det alltid en vinstaffär på sikt?