• Jonnyn­ilsson
    Wed 25 May 2022 14:51
    714 visningar
    12 svar
    12
    714

    Är det okey med straffrabatt?

    Våldsamt upplopp, våld mot tjänsteman och blåljussabotage är tre exempel på brott som den socialdemokratiska justitieministern vill ha kvar ungdomsrabatten på.

    Moderaterna vill ta bort straffrabatten för alla brott för den som är över 18 år.

    Personligen anser jag att alla borde straffas fullt ut för sina gärningar oavsett ålder så länge man är straffmyndig. Detta eftersom kriminella gäng använder personer under 18 år som bland annat kurirer vid narkotikatransporter. Finns det risk för fängelse så kanske ungdomarna tänker sig för både en och två gånger innan de ger sig i lag med yrkeskriminella.

    Vad tycker du?
  • Svar på tråden Är det okey med straffrabatt?
  • Anonym (Nej)
    Wed 25 May 2022 15:09
    #1

    Nej, man ska kunna dömas separat för varje brott och alltså avtjäna ett straff efter ett annat. Men fängelse kommer inte avskräcka någon, det finns gott om studier som visar att hårda straff har väldigt liten inverkan på brottslighet, både i början av en kriminell karriär och senare.

  • Anonym (Svår fråga, beror på:)
    Wed 25 May 2022 15:13
    #2

    Det är en svår fråga, som har en ganska stark ideologisk laddning. Menar inte nödvändigtvis ålder, utan straffrabatt för andra faktorer som kultur, hudfärg, religion vilket vi inte har i lagen, men ofta praktiserar.

    Vi lyfter ju ofta en del av ansvaret från vissa typer av förövare och lä?ger detta utanför personen, vad har han i bagaget, vad har samhället gjort för fel för att skapa det här osv. Ni känner igen resonemanget, och det här är inte bara åsikter som uttrycks av förvirrade vänsteraktivister, utan kommer från myndighetschefer och folkvalda politiker.

    Vi behöver börja i den änden, för berörda grupper. Hur stort ansvar ligger på enskilda förövare ur de grupperna, och hur stor del ligger på samhället? 

    Har samhället en del av skulden så är det fullt berättigat med rabatterat straff, men anser man att dessa personer är lika ansvariga för sina egna handlingar som tex. en vit medelålders man är ansvarig för sina handlingar så skall straffrabatterna bort.

    Jag har en åsikt i frågan, men kan erkänna rakt av att jag inte är kompetent nog att själv peka med hela handen och säga vad som är rätt. 

  • Anonym (Hård mot brotts­lingar­!)
    Wed 25 May 2022 15:21
    #3
    Jonnynilsson skrev 2022-05-25 14:51:14 följande:
    Är det okey med straffrabatt?
    Våldsamt upplopp, våld mot tjänsteman och blåljussabotage är tre exempel på brott som den socialdemokratiska justitieministern vill ha kvar ungdomsrabatten på.

    Moderaterna vill ta bort straffrabatten för alla brott för den som är över 18 år.

    Personligen anser jag att alla borde straffas fullt ut för sina gärningar oavsett ålder så länge man är straffmyndig. Detta eftersom kriminella gäng använder personer under 18 år som bland annat kurirer vid narkotikatransporter. Finns det risk för fängelse så kanske ungdomarna tänker sig för både en och två gånger innan de ger sig i lag med yrkeskriminella.

    Vad tycker du?
    Ja, ingen straffrabatt. För att unvika att 14-åringar utnyttjas som kurirer och annat så ta bort straffmyndighetsålderna också. Det springer 13-åringar som rånar, självkart ska de straffas utan rabatt!
  • Anonym (Alexa­ndra)
    Wed 25 May 2022 15:21
    #4

    Jag håller med.

    Åldersrabatten borde tas bort helt

  • Wed 25 May 2022 15:47
    #5

    Straffrabatt ska finnas som möjlighet efter individuell bedömning. Inte vara generell Standard.Då kan man lika gärna sänka straffen istället för vissa målgrupper.

  • Wed 25 May 2022 15:49
    #6
    Anonym (Hård mot brottslingar!) skrev 2022-05-25 15:21:10 följande:
    Ja, ingen straffrabatt. För att unvika att 14-åringar utnyttjas som kurirer och annat så ta bort straffmyndighetsålderna också. Det springer 13-åringar som rånar, självkart ska de straffas utan rabatt!
    Så du tänker då att en 9 eller 12 åring ska kunna dömas till fängelse och förväntas ta fullt ansvar för sina handlingar?
  • Anonym (Hård mot brotts­lingar­!)
    Wed 25 May 2022 15:50
    #7
    -1
    Drottningen1970 skrev 2022-05-25 15:49:30 följande:
    Så du tänker då att en 9 eller 12 åring ska kunna dömas till fängelse och förväntas ta fullt ansvar för sina handlingar?
    Ja, precis som TS säger. Ingen straffrabattt för någon!
  • Wed 25 May 2022 15:58
    #8
    +1
    Anonym (Hård mot brottslingar!) skrev 2022-05-25 15:50:50 följande:
    Ja, precis som TS säger. Ingen straffrabattt för någon!
    Ok. Då måste väl samma 9 åring eller 12 åring med samma logik också få rösta, ta körkort, gå på krogen etc antar jag att du tycker?
  • Anonym (Inte avskrä­ckt men ur vägen)
    Wed 25 May 2022 16:07
    #9
    +1
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-25 15:09:07 följande:

    Nej, man ska kunna dömas separat för varje brott och alltså avtjäna ett straff efter ett annat. Men fängelse kommer inte avskräcka någon, det finns gott om studier som visar att hårda straff har väldigt liten inverkan på brottslighet, både i början av en kriminell karriär och senare.


    Nej det avskräcker inte inte många och det får inte många att byta bana, MEN det avskräcker någon och får någon att tänka efter. OCH det får bort kriminella från övriga samhället så länge se sitter bakom lås och bom. De kan inte begå fler brott under den tiden vilket alltid är något. Jag tycker att det är där fokus borde vara, att få ett så tryggt samhälle som möjligt för laglydia medborgare och inte på de kriminellas väl och ve.

    Straffmyndighetsåldern tycker jag ska vara kvar, men ingen straffrabatt.
  • Anonym (Hård mot brotts­lingar­!)
    Wed 25 May 2022 16:09
    #10
    Drottningen1970 skrev 2022-05-25 15:58:34 följande:
    Ok. Då måste väl samma 9 åring eller 12 åring med samma logik också få rösta, ta körkort, gå på krogen etc antar jag att du tycker?
    Nej, 15 åringar är idag straffmyndiga och får ej rösta. 

    Men Ts får gärna återkoppla i frågan om vilka brottslingar ska slippa straff eller få rabatt, 18, 15, 14, 12 eller 5 åringar? 
  • Wed 25 May 2022 16:16
    #11
    Anonym (Hård mot brottslingar!) skrev 2022-05-25 16:09:40 följande:
    Nej, 15 åringar är idag straffmyndiga och får ej rösta. 

    Men Ts får gärna återkoppla i frågan om vilka brottslingar ska slippa straff eller få rabatt, 18, 15, 14, 12 eller 5 åringar? 
    Fast 15 åringar får inte fängelse heller idag förvisso.

    Jag är nyfiken på logiken när det gäller att exempelvis en 9 åring ska ta fullt ansvar för sina handlingar. Det måste ju bygga på en övertygelse om att en 9 åring faktiskt HAR kapaciteten att fatta rationella och övervägda beslut gällande alla sina handlingar och att risken för ett långt fängelsestaff kan få dom att avstå från att begå ett brott.

    De äldre kriminella som rekryterar barn lär ju i alla fall inte bry sig vad som händer om ungen är förbrukad så den biten kan vi lägga åt sidan.
  • Anonym (nja)
    Wed 25 May 2022 16:17
    #12
    +2

    Jag tänker att det är väldigt viktigt att skilja på att minska brottslighet och att "bota" brottslingar och att man i ett samhälle faktiskt förväntar sig skydd mot farliga individer.

    Jag tänker också att man inte ska ha rabatter automatiskt, utan att det faktiskt finns en poäng i att göra bedömningar utifrån vad som framkommer.

    Folk kommer alltid vilja lura andra för att skydda sig själva och jag vet faktiskt inte om förslaget är speciellt effektivt. Det är ju otroligt puckat att göra saker som ökar brottslighet på sikt.

    Jag tänker dock att man behöver fler tvångsåtgärder för förebyggande av brottslighet. I min värld är det absurt att det faktiskt börjar dyka upp varningar om vissa farliga människor som håller till på Tinder och som är dömda för grova brott.... Alltså man vill ju inte att vissa människor går lösa...

Svar på tråden Är det okey med straffrabatt?