• jageanonymis

Dottern har tatuering

Hej.
    min dotter är nyss fyllda 26 år och har en dotter på 1 år Som jag och min man älskar djupt, vårat söta barnbarn.
    vår dotter har inte haft det lätt i livet och framförallt inte med ekonomin. hon får föräldrapenning och jag skjuter över en del jag med då hon och hennes familj bor i en lägenhet som har väldigt hög hyra. 

problemet är att hon fick i present (som hon säger) en tatueringstid av sin bästa vän. det är hennes dotters lilla hand på armen. hon har inte berättat det här för oss och så fick jag se den idag. Jag blev helt förstörd och känner mig grundlurad! Hur kan hon inte talat om det? Hon tjatar på mig och säger att hon visst har berättat men om inte så är hon ledsen för det men att det är hennes val.
    jag ser detta som ett stort svek. Jag och min man känner att detta är långt ifrån ok och nu är jag orolig att hon har fler tatueringar hon inte talar om. tänk om hon aldrig vill träffa oss för att undvika visa dom! 

jag förstår inte vad vi har gjort för att förtjäna det här och min dotter är genomledsen för att vi inte reagerar som hon önskar och kanske avvisar henne. 

• Svar på tråden Dottern har tatuering
  • Anonym (sluta)

Sluta ge henne pengar, sen om hon tatuerar sig har du inget med att göra. Din dotter är vuxen och har dessutom barn så det finns absolut ingen anledning att ge henne pengar.

• EnAnonumius
    jageanonymis skrev 2022-05-26 12:13:57 följande:
    Dottern har tatuering

Hej.
    min dotter är nyss fyllda 26 år och har en dotter på 1 år Som jag och min man älskar djupt, vårat söta barnbarn.
    vår dotter har inte haft det lätt i livet och framförallt inte med ekonomin. hon får föräldrapenning och jag skjuter över en del jag med då hon och hennes familj bor i en lägenhet som har väldigt hög hyra. 

problemet är att hon fick i present (som hon säger) en tatueringstid av sin bästa vän. det är hennes dotters lilla hand på armen. hon har inte berättat det här för oss och så fick jag se den idag. Jag blev helt förstörd och känner mig grundlurad! Hur kan hon inte talat om det? Hon tjatar på mig och säger att hon visst har berättat men om inte så är hon ledsen för det men att det är hennes val.
    jag ser detta som ett stort svek. Jag och min man känner att detta är långt ifrån ok och nu är jag orolig att hon har fler tatueringar hon inte talar om. tänk om hon aldrig vill träffa oss för att undvika visa dom! 

jag förstår inte vad vi har gjort för att förtjäna det här och min dotter är genomledsen för att vi inte reagerar som hon önskar och kanske avvisar henne. 

O herregud..

Snälla ni ni är vuxna människor (du och din man) skall det föreställa, men ni reagerar och agerar otroligt omoget.

Er dotter är vuxen, MYNDIG sedan 8år tillbaka. 
    Hon har ingen skyldighet att berätta "allt" för er.

Och det kan faktiskt vara sant att hon fick en tatuering i present av sin bästa vän. Känner till flera som fått tatueringar i present.

P.S
    Jag anser att er dotter har gjort en fin och vacker tatuering.. Tatuerat in sin dotters hand. Ett mycket vackert och fint val.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Vackra Vera) skrev 2022-05-26 12:55:30 följande:
    Har hon råd att tatuera sig så har hon råd med hyran också. Ge henne inte mer pengar.
    Hur vet DU, av fakta, att dottern har tagit av pengarna, till tatueringen, som TS och hennes man gett henne?

Det kan faktiskt vara mycket väl sant det dottern säger att det var en present av hennes bästa vän.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mackan1978

Man får tycka vad man vill om tatueringar, men hon är ju faktiskt 26år och myndig. Det är inte eran arm utan hennes. 

• Anonym (Osund relation)

Det låter som att du och din dotter har en extremt osund relation! Jösses, hon är 26 år och har en egen familj nu så klipp navelsträngen!! Vill du någonsin att hon ska klara av att stå på egna ben ekonomiskt så sluta ge henne pengar. Att hon har tatuerat sig som hon fick i present av en vän har inte du ett skit med att göra. Dags att skapa en vuxen relation till din dotter nu innan du mister henne helt. 

• Anonym (Hönan)

TS, varken du eller.din man verkar till att må så bra då ni blir så upprörda över en tatuering. Att hon tatuerar sig för pengar/presentkort hon fått av en vän är inget svek mot dig och din man. 

Er otroligt inskränkta reaktion är däremot ett svek och hån mot henne! Sen vad det gäller att ge pengar vare månad till en vuxen människa är en helt annan femma, det tycker jag att ni ska sluta med omedelbart. 

• Anonym (S)

Men snälla vad är det för problem att hon gör en tatuering? Var glad det inte var en döskalle istället för hennes barns hand. (Inte för jag har något emot döskallar heller). Detta är inget att bråka om och hon har ingen skyldighet att berätta allt för er. Hon kanske inte ens vill säga mer när du/ni dömer henne för detta, stackars dotter. Jag har barn i samma ålder och skulle aldrig döma dem för någon tatuering de valt med stolthet att göra. Skärp dig!

• Anonym
    jageanonymis skrev 2022-05-26 12:28:37 följande:
    Jag antar både och. känns Som hon undanhåller saker och ljuger.
    Detta är anledningen till att jag är skeptisk till att man på regelbunden basis skjuter till pengar till sina vuxna barn
    Någonstans finns ofta en tanke om att dessa pengar  gör att jag har någon slags makt över detta vuxna barn
  • Anonym (Osund relation)
    Anonym skrev 2022-05-26 20:06:41 följande:
    Detta är anledningen till att jag är skeptisk till att man på regelbunden basis skjuter till pengar till sina vuxna barn
    Någonstans finns ofta en tanke om att dessa pengar  gör att jag har någon slags makt över detta vuxna barn
    Håller med. Riktigt obehagligt! Jag hade aldrig tagit emot pengar från mina föräldrar, inte ens lånat! Då har de någon slags sjuklig makt över en. Nej fy, när man är vuxen så ska man klara sig själv. Föräldrarna kan man träffa på en fika ibland eller prata i telefon med men pengar har inget med relationen att göra när man är 26 år! Varför skaffar man barn om man inte har råd att leva undrar jag? Den här 26-åringen låter väldigt omogen för att ha egna barn.. 
  • Anonym (Perka)

Trolltråd men ändå:
    hjälper man för att vara snäll eller för att få makt över personen?

• Anonym (.)

Trolltråd. Så dum i huvudet kan ingen vara.

• Anonym (...)

För det första undrar jag om det är sant att hon fick tatueringen i present. Det kan vara så illa att hon låtsas vara fattig inför er, ber om pengar - och sedan går och tatuerar sig för de pengarna. Och vem vet vad mer? Köper hon kanske cigg, sprit och knark för dem också? Sluta ge henne pengar i så fall! Hon har gjort sitt val. 

Jag skulle för övrigt också bli väldigt besviken och ledsen om något av mina kids skulle tatuera sig. 

Detta med att det var just barnets handavstryck gör mig också orolig. Jag har nämligen arbetat på behandlingshem och kan berätta, att det var just de allra värsta föräldrarna - de som missbrukade och måste tas in för behandling, och åkte ut och in i fängelse - som tydligen tyckte att det var viktigt att ha tatueringar som hade med barnen att göra. Som att man ville försöka övertyga omgivningen om att man brydde sig om barnen. Normala föräldrar behöver ju inte göra sådana manifesteringar. 

• Anonym (Men alltså)
    Anonym (...) skrev 2022-05-27 00:08:03 följande:

För det första undrar jag om det är sant att hon fick tatueringen i present. Det kan vara så illa att hon låtsas vara fattig inför er, ber om pengar - och sedan går och tatuerar sig för de pengarna. Och vem vet vad mer? Köper hon kanske cigg, sprit och knark för dem också? Sluta ge henne pengar i så fall! Hon har gjort sitt val. 

Jag skulle för övrigt också bli väldigt besviken och ledsen om något av mina kids skulle tatuera sig. 

Detta med att det var just barnets handavstryck gör mig också orolig. Jag har nämligen arbetat på behandlingshem och kan berätta, att det var just de allra värsta föräldrarna - de som missbrukade och måste tas in för behandling, och åkte ut och in i fängelse - som tydligen tyckte att det var viktigt att ha tatueringar som hade med barnen att göra. Som att man ville försöka övertyga omgivningen om att man brydde sig om barnen. Normala föräldrar behöver ju inte göra sådana manifesteringar. 

Jösses..du måste skämta. Steget från tatuering till cigg, sprit å knark var inte riktigt normalt. 
    Det där med tatueringen är ju bara bs. Då går det många fängelskunder på våra gator. Har de rymt eller hur kommer det sig? 
  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2022-05-27 00:08:03 följande:

Varför skulle du bli ledsen och besviken om något av dina barn tatuerade sig? Hur påverkar det dig?
  • Tomelilla15

Du borde tänka igenom vad du är upprörd för.

Är det ett din 26-åriga dotter tatuerst sig utan att berätta för er att hon tänkt görs det?
    - inte rimligt att kräva att hon ska berätta det. Är man 26 är man vuxen sedan länge. 

Är det att din vuxna dotter inte bett om lov för att tatuera sig? 
    - inte heller rimligt att kräva 

Är det att hon (kanske) använt pengar från dig till att tatuera sig?
    - först kollar du om det är så. Det lät ju som en present från en kompis. Eller vad bestod kompisens present av? Att boka tiden bara men inte betala? det är ju en konstig present. Om hon använt pengar från dig till tatueringen medan du tänker att pengar ska gå till hyra och mat så är det fel av henne. Då är det dags att klippa pengarna till henne. Då får hon stå på egna ben. 

För övrigt. Ta inte ansvar för dotterns och pappans relation. De får prata med varandra själva. 

Svar på tråden Dottern har tatuering