• AndyPandyNPF

    Dotter som bajsar på sig.

    Hejsan. Får hoppas att det här hamnar i rätt forum.
    Jag har en dotter på 8, snart 9 år. Som har en tendens att bajsa eller kissa på sig när hon sysselsätter sig med en aktivitet som är intressant.


    De förklaringar som ges brukar oftast vara av arten "Jag försökte hålla mig!", "Jag hann inte!", "Jag kände inte!". Den sistnämnda är väl den jag mest funderar på. Jag har försökt att få klarhet i det och vid något tillfälle så har hon låtit undslippa sig att hon faktiskt va medveten om att hon bajsade på sig för hon kunde säga exakt när det hände.

    När det dessutom har kommit bajs i trosorna så har hon inga bekymmer med att sitta med det kvar. Hon känner inte någon olust över det utan det är först när jag eller min fru märker att det luktar och vi säger till som hon börjar med sitt "hemlighetsmakeri" i.e. hon ska prompt stänga dörren för toan, försäkra sig om att vi inte ska komma med in för hon vet att vi kommer upptäcka att hon bajsat på sig.

    Kan tillägga att hon står i kö hos BUP för att göra en utredning med avseende på AST och/eller ADHD/ADD.


    Kan detta ha någon koppling till en eventuell NPF eller är detta mer en fråga om något hon kommer att växa ur?

  • Svar på tråden Dotter som bajsar på sig.
  • PinglandeBlåbär

    Har ni tagit upp det med skolsköterskan?
    När det är så pass högt upp i åldern kan det handla om något rent fysiskt, även om det kan vara psykiskt och då bei på tex en funktionsnedsättning eller trauma. 
    Har personlig erfarenhet i min närhet där det hängde ihop med matallergi, så om bajset inte är fast kan det också vara något att fundera på. 

  • Kvittning

    Skulle gissa på förstoppning i grunden och att det där med att ignorera det när hon är inne i det kan mycket väl vara kopplat till någon npf-diagnos.

  • cosinus

    Gissar också på någon form av förstoppningsproblematik. Båda mina söner har haft liknande när de var mindre.

    Förstoppning leder till vidgad ändtarm som kan reta blåsan vilket så kan göra att barnet kissar ner sig utan att faktiskt ens känna någon förvarning (då blir det ofta att barnet småskvätter). Dessutom brukar de bli gasiga och kan då ha svårt att känna om de bara ska pruta eller att det faktiskt kommer något mer.

    Min ena son fick movicol i kombination med klistermärken och order om att bajsa så ofta han bara kunde och klistra en stjärna varje gång det kom något. han snittade 3-4 ggr per dag i tre veckor innan det fasade ut och blev en gång per dag. För att få ändtarmen att krympa och sluta reta blåsan måste man nämligen bajsa även när man inte känner sig bajsnödig eftersom den i uttänjt läge inte signalerar föränn den är full och väntar man på det så går den aldrig ihop sig. Typ så fick vi förklarat för oss.

Svar på tråden Dotter som bajsar på sig.