• Fridalouise

    hur få barn att äta bra?

    Hej!
    Mitt bonusbarn äter så dåligt. Ingen aptit förutom när det gäller godis. 
    Jag vet att det är upp till föräldrarna att ta itu med det. Men tycker att åren går och det händer inget. Hade hoppats på skolhälsan och andra rutinkontroller men det verkar gå under radarn överallt så tror inte att de heller fångat upp det. Barnet äter lite vitt bröd och lite pommes frites då och då, annars bara godis. 


    Jag skulle gjort på ett annat sätt om det vore mitt barn men orkar inte bråka om det och till sist är det ju föräldrarna som tar besluten. Jag vet att pappan är lite orolig men han tonar ner det. 

  • Svar på tråden hur få barn att äta bra?
  • Jemp
    Fridalouise skrev 2022-05-28 14:57:31 följande:

    Det är tvärnej på de klassiska spaghetti m köttbullar, korv m mos, pastaskruvar. Fiskgrytor, linsgrytor, teriyakikyckling, typ allt från Linas matkasse, äts av de andra men det här barnet kan bara äta sötsaker tydligen. Det är det eller inget, hittills. Föräldrarna har valt sötsaker över inget. Men fattar inte att det inte noteras i skolan till exempel. 


    Vad skulle noteras i skolan och av skolhälsan? 
    Äter barnet skollunch? 

    Kräsna barn är jätteknepigt men det här låter ju som en ny nivå. Galenskap såklart att bara ge ett barn socker. 
  • Overthetop

    Jag var den ultimata matvägraren som barn och kan inte instämma helt med flera andra här. Att bara plocka bort skräpet och ställa fram salladen i princip är gulligt i teorin men det funkar långt ifrån alltid i praktiken. Min mamma testade det gång på gång, ät eller gå hungrig, valde att gå hungrig, dag efter dag, vecka efter vecka tills jag fick läggas in på sjukhus, gång efter gång. Så barn kan minsann vara principfasta. 

    För barnets bästa är det dock viktigt att lära sig äta rätt. Den största fördelen du har här är om du får de biologiska föräldrarna med på tåget, enighet är nästan det enda sättet för att lyckas. Sen gäller små, små steg i rätt riktning, byt inte en maträtt rätt av, blanda i en liten osynlig grönsak, erbjud gott men i mindre portioner, fresta med goda nyttigheter osv. Då blir förändringen mer naturlig för barnet och goda vanor bildas även för lång tid framöver. 

  • Fridalouise
    Jemp skrev 2022-05-28 17:45:37 följande:
    Vad skulle noteras i skolan och av skolhälsan? 
    Äter barnet skollunch? 

    Kräsna barn är jätteknepigt men det här låter ju som en ny nivå. Galenskap såklart att bara ge ett barn socker. 
    Det kunde tex noteras att barnet ligger under på längdskalan och väger också under det man ska. 
    Ser ut som en 6-åring men fyller nio snart. Barnet äter ingen skollunch, det serveras ju inte sötsaker i skolan. 
  • Fridalouise
    Tow2Mater skrev 2022-05-28 15:26:07 följande:
    Kyckling med torrt ris utan sås låter ju faktist inte speciellt gott.
    Såsen ligger i en egen skål. Det är väl mer för att konceptet grytor verkligen inte funkar och vid något tillfälle har barnet tagit 2-3 gafflar ris, men sås är absolut nej. 
  • Fridalouise
    Overthetop skrev 2022-05-28 18:45:21 följande:

    Jag var den ultimata matvägraren som barn och kan inte instämma helt med flera andra här. Att bara plocka bort skräpet och ställa fram salladen i princip är gulligt i teorin men det funkar långt ifrån alltid i praktiken. Min mamma testade det gång på gång, ät eller gå hungrig, valde att gå hungrig, dag efter dag, vecka efter vecka tills jag fick läggas in på sjukhus, gång efter gång. Så barn kan minsann vara principfasta. 

    För barnets bästa är det dock viktigt att lära sig äta rätt. Den största fördelen du har här är om du får de biologiska föräldrarna med på tåget, enighet är nästan det enda sättet för att lyckas. Sen gäller små, små steg i rätt riktning, byt inte en maträtt rätt av, blanda i en liten osynlig grönsak, erbjud gott men i mindre portioner, fresta med goda nyttigheter osv. Då blir förändringen mer naturlig för barnet och goda vanor bildas även för lång tid framöver. 


    Jag har sett detta också, att när det gjorts försök att bryta vanor har det inte ätits något alls. Det är svårt. 
    Jag var inte med och skapade vanorna men hade förhoppningen om att bvc, skolhälsovård, tandläkare eller liknande skulle ta upp det. 
    Idag åt barnet nutellamacka till frukost, nutellamacka till lunch och glass till middag. 
  • Maymom

    Det låter som ni behöver prata med en dietist kanske även psykolog om ni inte lyckas vända det snart.

    testa som nån sa att byta ut i små steg. Kan brödet bli snäppet mörkare, frön och pumpakärnor mm kanske är för stort steg, men kan det gå med limpa eller hönökaka istället för rostbröd? Eller ett grövre rostbröd? Fullkorn?
    kan ni byta nutellan mot jordnötssmör?

    och försök få bort godiset. Dels vet barnet att äter jag inte får jag godis och dels så blir det mätt på godis och vill då inte äta annat.

    kan ni byta glassen mot en smoothie?
    typ yoghurt, hallon och så slänger ni i lite broccoli. Det döljs bra i hallonsmaken om man tar en lagom mängd.

    barnet verkar vilja ha maten uppdelad, har ni testat tapas? Kan ju vara köttbullar, prinskorv, tärnad ost, gurkstavar mm men blir lite skoj när man kallar det tapas.
    sånt har vårt kräsna barn gilla, eller africana, allt i olika skålar så tar man det man vill ha + gott med frukt.

    sen har pasta carbonara varit en hit här. Lite klibbigt men ingen riktig sås, för sås och fröer har här varit bland det värsta.
    pastasallad som man själv blandar ihop funkade också bra här.

    äter barnet gurkstavar med dipp? Morotsstavar? Blomkål? Paprika? Finns ju mycket grönsaker som passar att dippa.

  • Mortiscia80
    Fridalouise skrev 2022-05-28 22:28:00 följande:
    Det kunde tex noteras att barnet ligger under på längdskalan och väger också under det man ska. 
    Ser ut som en 6-åring men fyller nio snart. Barnet äter ingen skollunch, det serveras ju inte sötsaker i skolan. 
    De där kurvorna baseras på bredden i samhället så vissa barn kommer att ligga väldigt högt eller väldigt lågt. Vissa är små i växten så de kanske inte tycker att det är något att anmärka på. Konstigt att de däremot inte reagerar på att barnet inte äter lunch, det är personalen som berättat det för er antar jag? Att de inte gjort en orosanmälan är väl ett helt under i sig. Barn som inte äter och som är byggda som det där barnet borde ju få andra att reagera.

    Om föräldrarna hade varit engagerade hade de kunnat prata med skolhälsovården, vanliga vården och på egna sätt försöka vända detta men nu verkar det ju som om de antingen inte förstår allvaret eller är så konflikträdda att de inte tar tag i det, och barnet är den som är lidande.
  • Linnea.12

    Godiset/ sockret tar bort hungerkänslan. Får ni bort godiset så kommer barnet bli mer hungrig. I många andra länder är all mat sötat med socker. Så ett annat alternativ är ju att se på recept från annan kultur. Lägg i ett par matskedar socker i all mat. Eftersom socker är beroende framkallande så kanske maten blir det också. Typ söta köttfärssåsen med socker kanske kan funka. Sen när barnet vant sig vid sötad "riktig mat" kanske det går att dra ner på sockret. Så typ kyckling med en söt marmelad ovanpå/till. Låter säkert jätte konstigt men kanske kan funka.
    Eller belöna med godis efter maten. Inte heller en jätte rolig ide men nöden har ingen lag.
    Rör er mycket en helg, gå ut på en ordentlig promenad exempelvis till en lekpark eller til skogen. Ta med mat och se om det kan hjälpa. Oftast kommer aptiten med att man rör sig. Efter en dag i badhus brukar man också vara vrålhungrig. Så fysisk aktivitet kan driva fram hungern. Men man blir ju även hungrig på godis så börjar man stoppa i sig det då är det ju kört.
    Så prova er fram vad som funkar för att få barnet att äta något mer än sötsaker. 
    Jag skulle tro att föräldrarna har svårt att inte ge godis till barnet och att det skapar olustkänslor hos dem att inte erbjuda godis så det är ju något de behöver jobba med. 
    Så antingen försöka jobba bort sockersuget och gå på en form av avvänjning men som med alla beroenden så kan det vara jätte svårt att inte galla tillbaka igen speciellt mot något så vanligt som socker. 
    Eller försök att överbrygga med att blanda det onyttiga med det nyttiga. Vilket kanske är det som kommer att funka i slutändan. 
    Det finns nog inte ett rätt svar här. Utan man får prova sig fram vad som funkar. 

  • Fridalouise

    Tack för tips! Kan vara ARFID. Men barnet rör inte grönsaker, köttfärs och annat ni nämnt. Inte tomater, gurka, morötter, avocado, sallad, inget sånt! Stavar eller ej. Dippsås funkar inte. Grädde ratas. Hårdbröd och fullkornsbröd är blä och äts inte. Kinamat är ju rätt söt mat men det äts inte. Smoothies är blä och funkar inte. Har försökt smuggla ner banan och avocado i smoothie med kakao men det spottades ut.
    Det som äts är sötsaker såsom köpekladdkaka och glass med kolasås och strössel. Sockervadd äts. Chips och ostbågar äts. Bara det inte är nyttigt. Kommer inte på en enda maträtt som fungerar. Vitt bröd med nutella är det nyttigaste jag kommer på. 

  • betula

    Nu har jag läst hela tråden och tycker att mycket tyder på arfid/selektiv ätstörning. Det är något helt annat än att bara vara kräsen! 
    Föräldrarna gör ant så gott de kan. Att svälta sitt barn är inget alternativ! Jag har barn m arfid och tom dietisten har sagt "ge hen glass. Bara hen får i sig tillräckligt för att kunna växa". Det är inte optimalt och som förälder serverar jag hellre glass till middag än riskerar tillväxtsrubbningar eller försenad hjärnutveckling pga barnet inte kan äta vettig mat!

    Ta upp detta försiktigt m föräldrarna. Genom att skaffa sig kunskap kan ni hjälpa barnet bättre! Sök hjälp av skolhälsovården. Försök få hjälp av dietist, barnpsykolog, logoped. Det är en kamp att hamna rätt, men ge inte upp! Mitt barn har specialkost i skolan. Skolan är skyldig att servera barnen mat de kan äta. Är nutellamackorna det nyttigaste , så strid för att barnet ska få det till skollunch! Att gå en hel skoldag utan mat kommer påverka skolresultat, ork o relationer! Det finns bra grupper på fb för föräldrar m selektivt ätande barn. Gå m där och få stöd, råd och tips. Barnet förtjänar att få hjälp o respekt! <3

  • Räkan77

    Menar du att föräldrarna inte någon gång har sökt hjälp för barnets ätproblematik? Hur länge har det här pågått?

    Föräldrarna måste ju söka hjälp! Sen kanske det enda rätta just nu är att ge barnet Nutella och godis, men föräldrarna behöver ju stöd och vägledning. 

  • Themis

    Skaffa psykologstöd på direkten, detta får inte fortsätta.

    Och sen hade jag förklarat innehållet i den här artikeln för barnet, efter att barnet har fått stöd att tala med:

    edition.cnn.com/2019/09/03/health/poor-diet-blindness-scli-intl/index.html


    The unidentified patient told doctors he had only eaten fries from the fish and chip shop, Pringles potato chips, white bread, slices of processed ham and sausage since elementary school, and he avoided foods with certain textures. He first visited a doctor at age 14, complaining of tiredness, according to a case report published in the Annals of Internal Medicine on Monday.
    He wasn't taking any medication, had a normal BMI and height, and showed no visible signs of malnutrition.
    Doctors discovered low vitamin B12 levels and anemia, treating the patient with vitamin B12 injections and offering dietary advice.
    One year later there were signs of hearing loss and vision symptoms, but doctors did not find the cause.
    His vision had worsened to the point of blindness by 17 years of age, and doctors identified vitamin B12 deficiency, low copper and selenium levels, a high zinc level, reduced vitamin D level and bone level density, according to a statement from the University of Bristol.
    By this stage, vision damage was permanent.
    Researchers from Bristol Medical School and the Bristol Eye Hospital examined the case and concluded that the patient suffered nutritional optic neuropathy, a dysfunction of the optic nerve.
    --
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
Svar på tråden hur få barn att äta bra?