• henhonhen

    Sockermissbruk. Vad göra?

    Min grabb äter väldigt lite mat och väldigt mycket sötsaker.


    Jag har verkligen gjort allt för att begränsa detta. Har inget onyttigt hemma. Låser in alla former av socker, eftersom det "försvinner annars". Har förbjudit godis och läsk, men det är väldigt svårt när det bjuds överallt.
    Samhället verkar tycka att det är en mänsklig rättighet att missbruka socker, eftersom det heter att jag är sträng/orättvis när jag ser till att han inte äter godis.
    På skolan har dom en kiosk som säljer godis. Varför?
    På skolans nationella prov och utflykter uppmuntras det till att barnen har med sig godis/fika, vilket ALLTID spårar ur, eftersom andra föräldrar skickar med sina barn MÄNGDER med godis och kakor.
    Fattar inte folk att det förstör kroppen?
    Nu när grabben disponerar sin månadspeng (halva studiebidraget får han. Inte mer, eftersom han inte kan hålla i pengarna) ser jag på hans konto (som jag har dispositionsrätt till) att han köper godis nästan varje dag. Mycket!
    Jag känner mig helt ensam i det här eftersom alla andra negligerar att han faktiskt har problem. Den andra föräldern fattar inte heller tyvärr.
    Vad ska jag ta mig till?
    Förtvivlad...
  • Svar på tråden Sockermissbruk. Vad göra?
  • Pimpinellan

    Dra in hela månadspengen vore ju kanske nåt- om än drastiskt. Det beror väl lite på vad allt socker lett till också. Karies, övervikt, allmänt dålig hälsa? Då får man försöka prata om hälsa i största allmänhet, föregå med gott exempel, erbjuda nyttig mat. För strikta regler tror jag inte på. De flesta barn sparkar bakut då. 
    Sen kan jag absolut hålla med om att de flesta äter för mycket socker/sött och att det är för tillgängligt överallt. Men kiosk precis bredvid skolan fanns tom på min tid på stenåldern så det är inget nytt.

  • henhonhen
    Tow2Mater skrev 2022-06-01 20:56:07 följande:

    Vad anser du vara "väldigt lite mat"? Typ?


    Hans "mat"intag i idag från att han vaknade (äter inte frukost hemma. Pallar inte äta säger han) var ett paket Oreo-kex, ett Pringles-rör och fyra kexchoklad och ett paket nudlar.
    Det kallar jag lite mat.
    Ibland äter han ingen middag trots att jag gör mat som han brukar gilla.

    Han har inga problem med karies (konstigt nog) och han är inte överviktig. Tvärt om. Men vem vet hur det ändrar sig efter 20-årsåldern? 
  • Johanna43239
    henhonhen skrev 2022-06-02 01:08:51 följande:
    Hans "mat"intag i idag från att han vaknade (äter inte frukost hemma. Pallar inte äta säger han) var ett paket Oreo-kex, ett Pringles-rör och fyra kexchoklad och ett paket nudlar.
    Det kallar jag lite mat.
    Ibland äter han ingen middag trots att jag gör mat som han brukar gilla.

    Han har inga problem med karies (konstigt nog) och han är inte överviktig. Tvärt om. Men vem vet hur det ändrar sig efter 20-årsåldern? 
    Låter gott

    Min bror drack typ 1 liter cola per dag när han var tonåring, men det växte bort . Han fick aldrig problem med tänder eller övervikt

    Det kan ju dock bli så att det blir en vana som fortsätter i vuxen ålder
  • Lönnsirap
    henhonhen skrev 2022-06-02 01:08:51 följande:
    Hans "mat"intag i idag från att han vaknade (äter inte frukost hemma. Pallar inte äta säger han) var ett paket Oreo-kex, ett Pringles-rör och fyra kexchoklad och ett paket nudlar.
    Det kallar jag lite mat.
    Ibland äter han ingen middag trots att jag gör mat som han brukar gilla.

    Han har inga problem med karies (konstigt nog) och han är inte överviktig. Tvärt om. Men vem vet hur det ändrar sig efter 20-årsåldern? 
    Naturligtvis är det viktigt att ha goda vanor och i det så ingår det att äta nyttigt. 
    Med detta sagt tänker jag att det är knasigt att fokusera på allt skräp en tonåring petar i sig utifrån att det oftast är lättare att få dem att äta mer vanlig mat än mindre kakor, chips och godis.

    Eftersom ingen annan i din omgivning är orolig undrar jag om det faktiskt är så att ditt barn precis som många andra faktiskt förbränner bort de extra kalorierna och får i sig tillräckligt med mat för att ändå uppfattas normalt. 

    I min värld är det rimligt att begränsa mängden "inte så nyttig" mat genom att faktiskt inte har det hemma eller inlåst, men jag undrar lite över helheten för din son. Just igår verkade han ju ha petat i sig saker för åtminstone en 50-lapp och gissningsvis så finns det inte pengar till det varje dag.
  • Tow2Mater
    henhonhen skrev 2022-06-02 01:08:51 följande:
    Hans "mat"intag i idag från att han vaknade (äter inte frukost hemma. Pallar inte äta säger han) var ett paket Oreo-kex, ett Pringles-rör och fyra kexchoklad och ett paket nudlar.
    Det kallar jag lite mat.
    Ibland äter han ingen middag trots att jag gör mat som han brukar gilla.

    Han har inga problem med karies (konstigt nog) och han är inte överviktig. Tvärt om. Men vem vet hur det ändrar sig efter 20-årsåldern? 
    Så han åt tydligen ingen middag just igår då...?
  • Themis

    Jag tycker det låter konstigt att skolan skulle uppmanat att ta med fika/godis?

    På vår sons skolor har det varit rena diktaturen om att man ABSOLUT INTE får ha med NÅGOT som innehåller socker. Jag fick inte ens skicka med honom riktig fruktjuice att dricka på en utflykt, och kalla pannkakor med sylt (en solklar favorit när jag själv gick i skolan) ansågs för onyttigt och fick inte förekomma.

    Och inte så mycket som ett torrt Mariekex i kakväg.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • miljömamma

    Fråga tandläkaren om denne kan prata med skolan om riktlinjer för socker. Vid ett tandläkarbesök med sonen för många år sedan och de frågade om sockerintag, berättade jag att han åt socker på gröten på fritids, då sa tandläkaren, va det visste jag inte att de hade fri tillgång på socker på frukosten, måste prata med skolan om det. Då blev jag glatt förvånad, visste inte att skolan som är privat hade dialog med folktandvården. 

Svar på tråden Sockermissbruk. Vad göra?