Tänker ni efter mer vad ni handlar nu när allt är så otroligt mycket dyrare ?
Det gör vi, känns varje gång vi handlat att det blir flera hundra mer än det brukar. Helt otroligt dyrt med mat just nu.
Det gör vi, känns varje gång vi handlat att det blir flera hundra mer än det brukar. Helt otroligt dyrt med mat just nu.
Inte direkt, men jag har alltid varit rätt ekonomiskt lagd så tycker jag inte något är värt priset så köper jag inte, även om jag har råd.
Det jag verkligen har märkt är att hallonsylten nästan fördubblats i pris. Vi köper en hel del jordgubbssylt och hallonsylt men nu köper vi bara jordgubb sen nån månad tillbaka. Tur vi har hallon i trädgården så bara de har mognat använder vi våra egna så långt de räcker.
Ja priserna är ju på vissa produkter oförsvarligt höga. Min matvarubutik har verkligen utnyttjat krisen för sin vinnings skull och har de högsta priserna på kaffe i hela Stockholm . 99:- för ett paket Zoegas Hacienda, jämfört med ca 79;- på övriga även innerstadsbutikerna. De andra kaffesorterna ligger också ca 20 kr över de andra butikerna. Sånt gör mig riktigt irriterad!!!!
Handlar så klart inte mitt kaffe där längre. Jag köper endast de billigare sorterna nu eller de som är på kampanj. Blivit mycket Lidl. Miljön blir ju än mer lidande eftersom allt ekologiskt går bort. Köper endast billigt och turnerar runt olika butiker för att jämföra och stor tidsåtgång och energi läggs på detta som tar från annat.
Jag räknade ut att de allra flesta varor jag köper i månaden har gått upp med mellan 3-10 kr vilket för flera av dem är långt mer än 30 % som ekonomerna hävdar. Min ekonomi var redan väldigt dålig innan krisen och nu räcker pengarna 1 vecka mindre och har fått dra in på allt.
Störst prisökningar märker jag annars på kläder, skor, teknik, rengöringsprodukter, mejerivaror, på restauranger och lokaler endast läst menyerna utanför).
Lär bli rejält kännbart om inget görs för att kompensera för vanligt folk.
Vi har ett standard-upplägg av saker som alltid finns i kyl och skafferi och utifrån det och butikernas veckoblad så handlar vi på oss när det är bra pris på såna basvaror som färs, fisk, grönsaker som håller ett tag osv. Och är vi sugna på något och det är åt skogen för dyrt så får vi hitta ett substitut eller helt enkelt vänta. Allt som oftast så kommer och går priserna och väntar man nån vecka kan man få möjlighet att få tag i tex svensk köttfärs till bra pris.
Tänker om ganska mkt. Dricker mitt kaffe inte lika många koppar. ZOEGA.
Har tänkt köpa annat smör men använder Bregott fortfarande. Mejeri är nog desamma. Men kikar alltid efter kampanj.
Lätt 30/50%. Sen beroende vilken butik jag är i.
Fisk är inget och tala om. Dyrt.
Ja. Jag köpte flytande honung häromdagen för 65 kr. Det kommer inte bli någon ny flaska på länge, det kan jag säga!
Försöker tänka till om det är något som sticker ut prismässigt och handlar efter de erbjudanden som kommer, men så brukar jag iofs alltid göra.
Ja. Blev sugen på glass för några dagar sedan, men vägrar betala 28 spänn för en sketen pinnglass. Så det fick vara. Det lär bli ännu dyrare i höst.
Glasskan jag hålla med om det är samma pris tycker jag med.
kött och fisk, lite av mejeri och dryck märker jag av.
Ja, visst gör jag det. Jag b lev jättelycklig när sjukersättningen höjdes rejält i januari, jag kunde köpa riktigt smör igen. Nu kostar ett paket bregott 57 spänn. Slut på sötebrödsdagarna. Igen.
Ja, vi letar mer efter Svinn-mat och "röd" mjölk och yogurt, jag dricker mindre kaffe och jag drygar ut köttfärssåsen mer med annat. Gett mig på att baka bröd ibland, men där tryter orken allt som oftast. Vi äter redan rätt så billigt eftersom vi äter all mat hemma, inte dricker läsk, ytterst sällan köper fikabröd och jag gör egen sylt av egna bär. Äpplen, päron, krusbär, gräslök har vi egna och maskrosor och kirskål äts också.
Nej, har inte ens tänkt på att det är dyrare. Har råkat läsa om det på sociala medier typ.
Vi behöver inte bekymra oss egentligen, men visst ser man att priserna har gått upp.
Men vi är tre personer som äter måttligt. Jag måste laga mat från grunden och göra egna matlådor p.g.a. allergier, så vi lever ju redan på rotsaker i ugn med kyckling, olika grönsakssoppor och sånt som inte är jättedyrt. Köttet äter vi hellre lite av men gott, vilket gör skillnaden mindre.
Morötter i köttfärssåsen har vi alltid haft, jag smyger gärna ner lite palsternacka och sånt också när inte resten ser. Vår lyx är färsk fisk ibland, någon måste väl hålla liv i den stackars fiskaffären vi har här.
Jordgubbar brukar vi köpa ett lokalodlat flak (15 l) efter midsommar till bra pris, det blir både sylt och saft som räcker ett helt år för oss.
Männen i familjen gillar bl.a. blodkorv och äter gärna det om inte jag är hemma (jag tappar aptiten av bara lukten).
Min man dricker inget kaffe, jag bara en kopp per dag på helgen, annars på jobbet. Så jag tycker att vi köper vad vi vill ha.
Det har dock börjat svida lite med takeaway på fredagar, för där syns skillnaden mer. Det känns inte riktigt värt det när man mycket väl kan laga en pad thai eller lammcurry själv.
Nej, har inte ens tänkt på att det är dyrare. Har råkat läsa om det på sociala medier typ.