• Anonym (S)

Tänker ni efter mer vad ni handlar nu när allt är så otroligt mycket dyrare ?

Det gör vi, känns varje gång vi handlat att det blir flera hundra mer än det brukar. Helt otroligt dyrt med mat just nu.

• Svar på tråden Tänker ni efter mer vad ni handlar nu när allt är så otroligt mycket dyrare ?
  • Anonym (ja)
    Anonym (S) skrev 2022-06-02 11:48:37 följande:
    Tänker ni efter mer vad ni handlar nu när allt är så otroligt mycket dyrare ?

Det gör vi, känns varje gång vi handlat att det blir flera hundra mer än det brukar. Helt otroligt dyrt med mat just nu.

Ja, vi har dragit ned på en del saker som blivit dyrare och som vi kan vara utan. Vi har råd att äta bra och gott, men har dragit ned på sån "unna-sig-mat" som inte är så nödvändig.
  • Rebbys

Kan inte påstå att jag har gjort det, inte ännu i alla fall. Det kan säkert komma en dag då jag inser att jag behöver dra in på ett och annat.

Jag lever ensam och tjänar bra, så än så länge är det ingen fara för min del. Men jag har full förståelse för att exepelvis barnfamiljer har fått det tuffare den senaste tiden. 

//Rebecka

• Anonym (D)

Ja, det gör jag. Avstår att köpa saker som jag tänkt köpa om jag ser att priset är för högt. T.ex tomater 60 kr/kg skulle jag aldrig köpa. Så har jag alltid gjort i och för sig (avstått köpa saker jag tänkt köpa om priset för tillfälligt varit för högt alltså) men nu är det väldigt många varor det handlar om. Har slutat köpa vissa livsmedel helt och hållet för priset har blivit för högt. Åker nästan aldrig iväg och gör något längre heller utan är mest bara hemma (vilket tär på psyket kan jag säga) för det blir dyrt så fort man ska utanför dörren känns det som med bla dessa bensinpriser.

• Anonym (A)

Blev varse idag om att en kycklingklubba kostar 21 kr numer. Inte var den stor heller. Fredagspåsen på dyra Ica häromsistens var väldigt dyr. Vi har väl inte lagt om vår kost för det men det är kännbart att handla.                                                                            

• Anonym (Mamma)

När det gäller grönsaker är det viktigt att vara vaksam på priser just nu, frukt också. Annars har jag inte märkt något att maten skulle ha blivit dyrare.

• ElaineBenes

Inte mer än innan. Som någon skrev har jag aldrig köpt tomater för 60:- kg utan då kört på billigare grönsaker. 

Det jag däremot tänker på är att köpa när det väl är billigt. Till exempel om bananerna kostar 14:-kg så köper vi extra mycket bananer som frukt den veckan. För nästa vecka kanske det blir mer äpplen i fruktfatet. 

Smör har jag också köpt på mig när det varit kampanjer och har flera paket i frysen. 

• Anonym (Soligt)

Absolut. Köper t.ex. grönsaker och kött efter nupris, och anpassar rätter efter det. Har börjat dryga ut köttfärssåsen med exempelvis linser, gör mer grytor och soppor nu än tidigare. Blir mer blodpudding, ärtsoppa och annat billigt oftare nu än förr. Köper enbart brödet som är på kampanj. Och så vidare.

• Lönnsirap

Ja, nu när priserna på vissa saker är helt annorlunda så tänker jag absolut på det. Vanligtvis har jag en hum om vad olika saker kostar och när priset plötsligt gått upp så är jag absolut inte lika benägen att lägga många i kundkorgen/kundvagnen. Då blir det att jag tittar mig omkring i större utsträckning och funderar över vad jag vill ha och vad som känns prisvärt.

Nått år innan pandemin var det en prishöjning på vanlig gul lök som i princip gjorde att jag under flera månader köpte så få som möjligt..... Det brukar ju vara en prisvärd produkt, men om de kostar 25-30 kr kilot så drygar de ju inte ut maten.... Då blev det mindre lök och mer annat.

Man behöver ju vara mer vaksam när priset svänger och jag föredrar äpplen för under 90:- kg ....

• Kockobello

Ja. Blev sugen på glass för några dagar sedan, men vägrar betala 28 spänn för en sketen pinnglass. Så det fick vara. Det lär bli ännu dyrare i höst. 

• Anonym (lll)

Inte direkt, men jag har alltid varit rätt ekonomiskt lagd så tycker jag inte något är värt priset så köper jag inte, även om jag har råd. 

Det jag verkligen har märkt är att hallonsylten nästan fördubblats i pris. Vi köper en hel del jordgubbssylt och hallonsylt men nu köper vi bara jordgubb sen nån månad tillbaka. Tur vi har hallon i trädgården så bara de har mognat använder vi våra egna så långt de räcker. 

Svar på tråden Tänker ni efter mer vad ni handlar nu när allt är så otroligt mycket dyrare ?