• Anonym (Virrig)

Visst får man semesterdagar även som föräldraledig?

Jag har i vanliga fall 30 dagar per år, visst får jag ut typ 10 dagar för semester ändå om jag är föräldraledig ett helt år ? 

Kan jag använda de året därpå ? Hur räknas semesterdagarna om man inte jobbar ett helt år utan kanske går tillbaka i april månad ? Visst måste man få några dagar semester det året också ?

• Svar på tråden Visst får man semesterdagar även som föräldraledig?
  • EpicF

Om jag inte har fel är det väl de 180 första dagarna på föräldrapenningen som är semestergrundade, dvs de du får semesterdagar för. Hur många de är vet jag dock inte men det är dagar du får ta ut året efter. 

Om du kommer tillbaka i april får du semesterdagar från det datumet du återgår till jobbet. Hur semesteråret ligger på just ditt jobb får du fråga HR eller chefen om. 

• Anonym (120 eller 180 dagar)

Semsesterlag

17 a §
       Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande när det gäller ledighet enligt föräldraledighetslagen (1995:584) i fråga om
       1. ledighet enligt 8 § första stycket nämnda lag, om frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 120 dagar, eller för ensamstående förälder 180 dagar,
       2. tid för vilken graviditetspenning utges enligt 10 kap.
    socialförsäkringsbalken, eller
       3. tid för vilken föräldrapenning lämnas med anledning av barns födelse eller adoption enligt 12 kap. socialförsäkringsbalken, om frånvaron för varje barn eller vid flerbarnsbörd sammanlagt inte överstiger 120 dagar eller för ensamstående förälder 180 dagar.

I en frånvaroperiod enligt första stycket räknas in även dagar när arbetstagaren inte skulle ha utfört arbete.

• Anonym (Ja)

Du får semester de 120 första dagarna du är föräldraledig ( om du inte redan fått ut de vill säga tex att du tidigare varit föräldraledig med barnet du ska vara ledig med nu). 

Om du tjänar in semester från 1 april - 31 mars (är rätt vanligt) och du återkommer till jobbet 1 april så har du full semester året därpå om du inte tar du föräldraledigt under året. 

• Anonym (Ellen)

Du har fått svar om semesterlönegrund, dvs hur många dagar av din föräldraledighet som ger dig grund till intjänande.
    120 dagar på en semesterrätt på 30 ger dig 9,86 = avrundat 10 dagar.
    När du får tillgång till dem och vilken rätt du har att spara dem beror på vilket semesterår och kollektivavtal ni har. 

Om ni tex har semesterår från 1/1 och du gick på ledighet i mars så har du ju först tjänat in semester genom att arbeta från januari. Sen lägger du till de 120 dagarna vilket ger totalt intjänad semester för året. 
    Sen får du inte 120 nya semesterlönegrundandedagar nästa semesterår utan efter dessa 120 är intjänandet noll tills du sätter foten på arbetet igen. 

Svar på tråden Visst får man semesterdagar även som föräldraledig?