• Anonym (H)

Vad händer med pengarna?

Om man bestämt sig för att skiljas och levt separerade i flera månader när den ena plötsligt får en väldigt stor summa pengar, kommer den räknas in när allt ska delas sen då?

De är alltså inte skilda än, men separerade.

• Svar på tråden Vad händer med pengarna?
  • Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2022-06-02 14:41:54 följande:

De har inte ansökt än, men levt som separerade i flera månader.

Har int epengranan kommit in ännu kan man skydda sig genom att ansöka om skiljsmässa och bodelning
  • Anonym (Brytdag)
    Anonym (Oj) skrev 2022-06-02 14:23:40 följande:
    Fy fan vad girigt! 
    Gifter man sig så signar man ett juridiskt och ekonomiskt kontrakt med de lagar och regler som följer med detta. Väljer man att separera utan att lägga in om skilsmässa så får man ju ta den smällen, i TS situation. Om vederbörande istället hade lämnat in om skilsmässan direkt hen bestämt sig för skilsmässa så hade situationen aldrig uppstått. Som alltid har de val man gör konsekvenser.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Stina) skrev 2022-06-02 14:43:43 följande:

Beror väl på? Säg att X har försörjt Y i flera år. X har skaffat dem ett  hus som nu ska säljas till ett värde av 2 miljoner. Deras 2 bilar har X köpt och dessa har ett marknadsvärde tillsammans på 50.000. X har även sparat i fonder och har fått ihop 20.000. Y har hela denna tid inte arbetat utan har levt på X. Y träffar nu en ny partner, som är villig att försörja Y och Y kommer få fortsätta leva ett liv i sus och dus. X kommer få ta hand om barnen själv då Y vill fokusera på sin nya relation. Y har sagt att hen inte vill betala för deras gemensamma barn förutom underhåll via FK. Det blir lägsta beloppet då Y inte har inkomst. 

När X och Y skiljer sig kommer alla tillgångar delas lika mellan dem. Så plötsligt vinner Y 50 miljoner på lotto. Y kommer ändå ha rätt till allt det X har gnetat ihop under deras äktenskap. X frågar om Y inte kan avstå från att tvinga igenom en husförsäljning eftersom Y ändå kommer ha massor av pengar medan X inte kommer ha råd med ett nytt hus till sig och barnen. Y säger nej - de ska dela lika. X undrar då?kan Y:s pengar räknas in iom att de fortfarande är gifta. 

Är det fortfarande girigt? :)

Hur tänker du nu? Jag kommenterade det som tråden handlar om.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Oj) skrev 2022-06-02 15:30:01 följande:
    Hur tänker du nu? Jag kommenterade det som tråden handlar om.
    Det har tillkommit mer info i tråden men när du kommenterade att det var girigt så hade du inte mer fakta än att någon fått en stor summa pengar och låg i skilsmässa. Detta kan ju innebära alla möjliga varianter så att det bara handlar om girighet kan man knappast säga. Sen spelar det iofs inte roll vad man anser för lagen har ju tagit höjd för de här situationerna. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Stina) skrev 2022-06-02 15:47:45 följande:
    Det har tillkommit mer info i tråden men när du kommenterade att det var girigt så hade du inte mer fakta än att någon fått en stor summa pengar och låg i skilsmässa. Detta kan ju innebära alla möjliga varianter så att det bara handlar om girighet kan man knappast säga. Sen spelar det iofs inte roll vad man anser för lagen har ju tagit höjd för de här situationerna. 
    Precis, så hela ditt hypotetiska spektakel var helt i onödan. 
  • Anonym (H)

Finns det inget sätt att ta sig förbi det? Tex att man inte tar ut pengarna ur företaget innan?

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (H) skrev 2022-06-05 20:26:26 följande:

Finns det inget sätt att ta sig förbi det? Tex att man inte tar ut pengarna ur företaget innan?

Om det är eget företag ska det också vara med i bodelningen (fast beror på bolagsform).

Om annat företag, kanske räcker det med att man har en fordran, som redan intjänats, för att det ska tas med. Vet ej.
  • Anonym (Brytdag)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-06-05 20:51:33 följande:
    Om det är eget företag ska det också vara med i bodelningen (fast beror på bolagsform).

Om annat företag, kanske räcker det med att man har en fordran, som redan intjänats, för att det ska tas med. Vet ej.
    Nej? Företag är väl giftorättsgods oavsett bolagsform? Man ska ha äktenskapsförord om det inte ska vara med.

https://www.juridex.se/foretag-aktenskapsforord/ 
  • Anonym (H)
    Anonym (Brytdag) skrev 2022-06-05 21:17:23 följande:
    Nej? Företag är väl giftorättsgods oavsett bolagsform? Man ska ha äktenskapsförord om det inte ska vara med.

https://www.juridex.se/foretag-aktenskapsforord/ 

Vad innebär det om företaget drivs tillsammans med andra?

• Anonym (Brytdag)
    Anonym (H) skrev 2022-06-06 09:53:17 följande:

Vad innebär det om företaget drivs tillsammans med andra?

Som jag har förstått det så ska exmake /-maka då lösas ut med halva värdet av makens /makans andel. Dvs om det är två delägare som äger 50/50 av bolaget så ska exet ha 25% av bolagets värde (förutsatt att det inte finns äktenskapsord som säger att företaget är enskild egendom). 

https://www.familjensjurist.se/fragor-och-svar/skilsmassa-och-separation/vad-hander-med-foretaget-vid-en-skillsmassa/ 

• Anonym (Brytdag)

TS är företaget enskild egendom genom äktenskapsförord? Det verkar kritiskt, om inte så är det nog bara att slanga upp stålarna till exet.
  • Anonym (H)
    Anonym (Brytdag) skrev 2022-06-06 13:37:00 följande:
    TS är företaget enskild egendom genom äktenskapsförord? Det verkar kritiskt, om inte så är det nog bara att slanga upp stålarna till exet.

Vi har inget äktenskapsförord. Båda har däremot företag, han tillsammans med andra och jag ett eget.
    Jag har fått en stor klumpsumma nyligen, vilket är pengarna jag tänkte på. Hans företag är däremot värderat till många miljoner. Inte funderat över det innan, men då betyder väl alltså detta att även de pengarna räknas in? Eller kan de ha något avtal som gör att de inte räknas in även om jag inte godkänt det?

• Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2022-06-06 14:41:14 följande:

Vi har inget äktenskapsförord. Båda har däremot företag, han tillsammans med andra och jag ett eget.
    Jag har fått en stor klumpsumma nyligen, vilket är pengarna jag tänkte på. Hans företag är däremot värderat till många miljoner. Inte funderat över det innan, men då betyder väl alltså detta att även de pengarna räknas in? Eller kan de ha något avtal som gör att de inte räknas in även om jag inte godkänt det?

Sånt är väldigt lurigt. Behövs proffs för att reda ut. Hänger på saker som bolagsform, aktieägaravtal mm

Men grundregeln är att företaget ska med i bodelningen 
  • Anonym (M)

Då verkar det som det absolut är värt att anlita en duktig jurist för dig.
  • Anonym (Brytdag)

Oj, ja då behöver du kontakta jurist. Såvitt jag fått fram information så krävs äktenskapsförord om företagen ska hållas utanför bodelningen, men du behöver ett proffs. Inga enkla frågor som sagt.

https://digitalajuristerna.se/aktier-kan-vara-enskild-egendom-eller-giftorattsgods/ 
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (H) skrev 2022-06-02 14:12:47 följande:
    Vad händer med pengarna?

Om man bestämt sig för att skiljas och levt separerade i flera månader när den ena plötsligt får en väldigt stor summa pengar, kommer den räknas in när allt ska delas sen då?

De är alltså inte skilda än, men separerade.

Beror på hur du menar med bestämt sig att skiljas? har ni skickat in skilsmässohandlingar och dom är mottagna av rätten så är det detta datum som gäller (dagen anmälan inkom till tingsrätten) allt annat efter detta datum delas inte.
  • Anonym (Lilly)

Är pengarna en gåva så kan du vänta med att acceptera gåva till efter handlingar om skilsmässa inkommit till tingsrätt.
    Handlar det om en spelvinst kan du fördröja utbetalning.
    Handlar det om aktie utdelning via eget företag kan du anställa någon du litar på och skicka pengarna till denna person, finns massor av lösningar beroende på vilken situation du befinner dig i.
  • Anonym (Lilly)

Läste att det handlar om företag, gör så här, bestrid inbetalningen och skicka tillbaka pengarna till kund eller företag du fått utbetalningen ifrån, hänvisa till fel konto är upptaget på fakturan, se till att få en brytdag på skilsmässan, skicka sedan en ny faktura till ett annat startat företagas konto.
  • Anonym (Lilly)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-06-05 20:51:33 följande:

Många har problem o reda ut begreppen, men företag delas som gift om inget annat skrivits, gäller inte sambo.

Men räkna ut värdet kan man trolla med, om vi nu tar Ts exempel på ett större in kommet belopp, på en faktura behöver man inte ta upp nerlagd tid eller vilken timkostnad man har haft, dvs lysa ut din exakta inkomst från arbetet, man kan fakturera vad man uppnått. förstår man inte vad jag menar kan ni googla konkursförvaltare, det oftast jurister som arbetar med detta, yrkesgrupp som sällan fakturerar varken arbetstid eller timkostnad.

Bara för att man får in ett belopp menas inte att allt är lön, man har även utgifter som ska kvittas mot detta belopp, låt leka med tanken att Ts skickar tillbaka pengarna, kanske Ts fortsätter arbeta till samma uppdragsgivare, får fler utgifter eller passa på och utöka sin utgifter, eller kanske gör inköp till nästa kund. fakturera om kunden på det nya sättet, kanske som förskott på kostnader som inte utgör inkomstgrundande osv.

Behöver egentligen veta mer hur detta stora belopp uppkommit om jag ska kunna redogöra exakt hur Ts ska göra, men man har lite tid på sig att gå in och förändra när man känner att en skilsmässa är nära, på så sätt kan man reducera beloppet via lite planering.
Svar på tråden Vad händer med pengarna?