• Gläntan

    Olika ägandeskap i hus

    Jag och min sambo bor idag i hus som vi äger 50/50 var. Ekonomin är bra, men sambon tjänar mer och har betydligt mer sparat än jag. Jag har lån på huset idag, men inte sambon. Sambon är nu sugen på att köpa nytt hus för en betydligt högre summa, men jag kommer inte ha en chans att kunna äga 50% i den prisklassen. Sambon föreslog då att jag tex äger 10%, och sambon 90 % som kan betala allt sitt utan att att ta lån, men jag kommer fortfarande behöva ta lån + ränta osv då det är väldigt mycket pengar vi pratar om. Min månadskostnad kommer alltså bli betydligt högre än idag, med en väldigt liten ägarandel.
    Jag tycker inte alls det känns bra att äga så liten andel då det inte kommer kännas lika mycket som mitt eller att jag kommer kunna ha lika mycket att bestämma om renoveringar osv. Nu väntar vi vårt första barn och jag kommer få ta den största delen av föräldraledigheten då partnern inte kan vara hemma av olika anledningar, därav minskad inkomst för mig ovanpå detta också. Vill ju inte hämma min sambo, men känns som jag kommer sluta som "förlorare" på ett sådant upplägg?

  • Svar på tråden Olika ägandeskap i hus
  • Anonym (Buh)
    Anonym (Buh) skrev 2022-06-03 16:02:11 följande:

    Om man delar på det viset ni gör nu så får man rätta sig efter den med lägst inkomst (att denna ska kunna betala för din del). 


    När ni nu väntar barn ihop så skulle jag välja procentuell fördelning. 


    D.v.s Tjänar du 10 000 kr/månad och din sambo 40 000 kr så delar ni alla utgifter så att du betalar 20 % av mat, boendekostnad, el, kommunala avgifter, dagis och han 80 % av mat, boendekostnad, el, kommunala avgifter, dagis. 

    Äg huset 50-50 men betala procentuellt och skriv ett avtal på att han får tillbaka sin insats vid en eventuell försäljning. Om han lägger in 9 miljoner så får han tillbaka dem vid en försäljning. Om ni sedan lånar 1 miljon tillsammans på huset så betalar du 20 % av ränta och avbetalning och han 80 % eller så delar ni 50-50 % (det är vad man själv önskar). Säg då att du skulle låna 500 000 kr och din sambo 500 000 kr. Hade du då klarat det ekonomiskt? 


    Det är orimligt att köpa ett hus om den ena parten inte har råd. Det är inte en bra idé att sätta sig i sitsen att vara underlägsen på det ekonomiska på det sättet för det kan komma att hållas emot dig. 


    Jag tjänar mer än min man. Vi äger huset 50-50 men jag betalar 60 % på alla utgifter och han 40 % (så även på huset även om vi vid en försäljning skulle få ut halva vinsten var). 


     


    Vi valde att betala olikt på huset 60-40 fast äga 50-50 just för att han inte skulle ha råd att betala 50 % av alla gemensamma utgifter. 

  • Anonym (Lillemor)
    Anonym (J) skrev 2022-06-04 00:20:36 följande:

    Bor ni inte i Sverige?


    Mest troligt bor TS i Sverige, har aldrig hört talas om familjer där man fördelar ekonomin på detta sätt utanför Sverige. 
  • Kvittning
    Anonym (Vi gör så) skrev 2022-06-03 13:10:24 följande:

    Vi har gjort så. Jag betalar därmed också "min del" på huset, samt min andel av renoveringar, etc. Vi flyttade till ett område där jag kan få tag på en lagom stor lägenhet inom min prisklass. Det var viktigt för mig, att veta att jag inte är sitter i skiten. 

    Jag skulle aldrig kräva att äga hälften när jag inte gått in med hälften. Det känns helt galet för mig. 


    Fast det verkade inte vara upplägget som ts sambo föreslår utan för verkar det vara som att hon ska äga mindre men betala lika mycket (eller mer? Oklart exakt hur upplägget var tänkt men om ts kostnader ökar genom att gå från 50% av nuvarande hus till 10% av nytt hus så verkar inte tanken vara att hon ska betala sin del bara).
  • Anonym (egen)

    Nu kanske din sambo kan göra pengarna till enskild egendom innan han placerar dom i huset, alt att han placerar pengarna i fonder osv, blir då stora onödiga lån.

    Att dela upp pengar är inget konstigt, detta är mycket vanligt, jag ser detta då jag ofta skriver ut rotbidrag, där paren själva nämner olika händelseförlopp, huset via arv, enbart en ägare, stora kontant skillnader % ägare, dvs det är inget konstigt när det handlar om miljonbelopp, alla är rädd om sina pengar och pengar ska inte styra ifall man vill bo ihop eller inte, i så fall är man en gold digger.

  • Anonym (XXX)

    Det är olyckligt att du redan är med barn. Annars skulle jag ha rått dig att lämna, men nu är det inte längre bara att göra det. I alla fall behöver du hans stöd och hjälp de första tre-fyra åren, det blir oerhört tungt annars. Vidare är det bra för barnet att få minst ett helsyskon.

    Nej, den där husaffären skulle jag inte ha gått med på. Att kvinnan tar större delen av föräldraledigheten ser jag inte som något konstigt, men det förutsätter att man har alla pengar tillsammans, och inte sitter och räknar procent på kvitton... 

    Ni borde gifta er och ha alla pengar tillsammans, nu när ni ska ha barn. Men samtidigt är detta något som man måste ta upp INNAN man blir gravid, eller ens flyttar ihop. Har någon av er barn sedan förr? I så fall är det lite annorlunda, då kan jag mera förstå att han inte vill dela hela sin ekonomi med dig. (Har han barn sedan förr, så har han rätt att säkra upp deras levnadsstandard och deras ekonomiska framtid. Har du barn sedan förr, så är det inte juste att du kan få ut en massa pengar som han har slitit ihop, och som det barnet sedan får leva gott på samt ärva.)

    Men med enbart gemensamma barn borde det vara en självklarhet, att man gifter sig och har alla pengar tillsammans. Det låter ju som att det är en planerad graviditet också, och inte något som du har lurat på honom? 

  • exandthecity

    Ja upplägget syftar uppenbarligen till att du ska va looser om/när ni separerar. 
    Kan väl tycka att man borde sätta högre värde på att nån bär och föder ens barn.
    Och vilka signaler sänder det om man tycker att man behöver sätta en ekonomisk boja på kvinnan för att hon inte ska lämna (?)

  • Anonym (egen)
    exandthecity skrev 2022-06-04 23:07:37 följande:

    Ja upplägget syftar uppenbarligen till att du ska va looser om/när ni separerar. 
    Kan väl tycka att man borde sätta högre värde på att nån bär och föder ens barn.
    Och vilka signaler sänder det om man tycker att man behöver sätta en ekonomisk boja på kvinnan för att hon inte ska lämna (?)


    Eller vad ni syftar åt, pengar går före allt, får man inte ta del av sin sambos pengar så är det inget att ha?
    Blir lite lustigt, man kan ha offrat hela sin vuxna ungdom igenom ett bostadsköp av en bostadsrätt, man har betalt lån och räntor och jobbat hårt, man träffar sedan sin blivande fru, då ska man per automatik tvingas dela denna vinst man gjort genom hårt arbete och risktagande.

    Låter helt befängt.
  • Anonym (T)
    Anonym (egen) skrev 2022-06-04 23:34:38 följande:
    Eller vad ni syftar åt, pengar går före allt, får man inte ta del av sin sambos pengar så är det inget att ha?
    Blir lite lustigt, man kan ha offrat hela sin vuxna ungdom igenom ett bostadsköp av en bostadsrätt, man har betalt lån och räntor och jobbat hårt, man träffar sedan sin blivande fru, då ska man per automatik tvingas dela denna vinst man gjort genom hårt arbete och risktagande.

    Låter helt befängt.

    Vi har seperat ekonomi men delar alla gemensamma utgifter, det innebär också att vi alltid delat på kostnaden som det innebär med lönebortfall att vara föräldraledig. 


    så nej, man tvingas inte dela alla sina pengar med den andra för att det ska vara riktig kärlek. men man ska heller inte sko sig på den andre. Man kan heller inte utgå ifrån personen med bäst ekonomi som i exemplet med ts och köpa hus utifrån det om den med bäst ekonomi inte vill dela med sig. 

  • Anonym (egen)
    Anonym (T) skrev 2022-06-04 23:54:47 följande:

    Vi har seperat ekonomi men delar alla gemensamma utgifter, det innebär också att vi alltid delat på kostnaden som det innebär med lönebortfall att vara föräldraledig. 


    så nej, man tvingas inte dela alla sina pengar med den andra för att det ska vara riktig kärlek. men man ska heller inte sko sig på den andre. Man kan heller inte utgå ifrån personen med bäst ekonomi som i exemplet med ts och köpa hus utifrån det om den med bäst ekonomi inte vill dela med sig. 


    Nu är allt mycket svårare än vad du tror, vissa har gott om pengar, dvs det skiljer inte bara 1 miljon det kan handla om 4-6 milj i skillnad, viket även verkar vara ts exempel, att bara slänga alla dessa pengar på jämställdhet existerade bara för 20-30 år sedan, skillnader kan bero på arv, tidigare bostads köp osv.
    Men dessa stora skillnader är inte ovanliga i dagens samhälle.
  • Anonym (T)
    Anonym (egen) skrev 2022-06-05 02:22:41 följande:
    Nu är allt mycket svårare än vad du tror, vissa har gott om pengar, dvs det skiljer inte bara 1 miljon det kan handla om 4-6 milj i skillnad, viket även verkar vara ts exempel, att bara slänga alla dessa pengar på jämställdhet existerade bara för 20-30 år sedan, skillnader kan bero på arv, tidigare bostads köp osv.
    Men dessa stora skillnader är inte ovanliga i dagens samhälle.

    Man kan fortfarande välja att inte ge bort hälften till den man är tillsammans med. jag har i perioder tjänat 70% mer än min sambo (vi har barn) men mina pengar är inte per automatik hans pengar. Men självklart har jag betalt en extra semesterresa och annat. Fast kör man det upplägget där den som har mest pengar inte delar med sig så måste den med minst pengar sätta nivån. Man ska inte behöva gå på knäna för att upprätthålla någon annans standard. 

  • Anonym (egen)
    Anonym (T) skrev 2022-06-06 00:27:40 följande:

    Man kan fortfarande välja att inte ge bort hälften till den man är tillsammans med. jag har i perioder tjänat 70% mer än min sambo (vi har barn) men mina pengar är inte per automatik hans pengar. Men självklart har jag betalt en extra semesterresa och annat. Fast kör man det upplägget där den som har mest pengar inte delar med sig så måste den med minst pengar sätta nivån. Man ska inte behöva gå på knäna för att upprätthålla någon annans standard. 


    Vill man skippa ta sitt förälder skap o föräldraledigt med anledning att jag tjänar mer, är bara ett befängt uttryck, plocka lite pengar från lön och betala resor och annat ser inte dom flesta som några problem, det är rullande pengar, ibland tjänar man mer än både grannen och sin sambo, ibland mindre, det ser man tydligast som företagare, där revisor kan säga du har haft ett mycket bra år., det är familjens pengar.

    Men om man har en förmögenhet innan man träffas, ger sällan per automatik en skyldighet att dela dessa, liknande med arv osv. vill man lägga in ett stort belopp på boendet som sänker boendekostnaden rejält för hela familjen ska man inte behöva dela detta belopp, om man tar som för oss, liknar TS, huset kosta 6.7milj jag betalade in 6 milj vi fick en boendekostnad på på under 5000 kr månad istället för 14-18k månaden, sambo får bara 2000kr i total boendekostnad i utbyte mot att ägarskap står till största del på mig. där hon kan ha ett eget sparande vid sidan om vi skulle gå isär i framtiden.
  • Jemp

    Dels måste ju er ekonomi anpassas efter er, dvs ni bor kvar där ni gör (eller motsvarande). 

    Dels ska givetvis inte du ta hela den ekonomiska smällen för att han prioriterar bort tid med ert barn. 

  • Anonym (T)
    Anonym (egen) skrev 2022-06-06 10:38:46 följande:
    Vill man skippa ta sitt förälder skap o föräldraledigt med anledning att jag tjänar mer, är bara ett befängt uttryck, plocka lite pengar från lön och betala resor och annat ser inte dom flesta som några problem, det är rullande pengar, ibland tjänar man mer än både grannen och sin sambo, ibland mindre, det ser man tydligast som företagare, där revisor kan säga du har haft ett mycket bra år., det är familjens pengar.

    Men om man har en förmögenhet innan man träffas, ger sällan per automatik en skyldighet att dela dessa, liknande med arv osv. vill man lägga in ett stort belopp på boendet som sänker boendekostnaden rejält för hela familjen ska man inte behöva dela detta belopp, om man tar som för oss, liknar TS, huset kosta 6.7milj jag betalade in 6 milj vi fick en boendekostnad på på under 5000 kr månad istället för 14-18k månaden, sambo får bara 2000kr i total boendekostnad i utbyte mot att ägarskap står till största del på mig. där hon kan ha ett eget sparande vid sidan om vi skulle gå isär i framtiden.

    Håller helt med att gemensamma kostnader såsom föräldraledighet betalas lika av båda parter oavsett vem som är ledig- det har vi alltid gjort. I den perioden har vi haft gemensam ekonomi, annars inte. 


    angående hur ni gjort med hus så låter det som ett förnuftigt upplägg! TS skulle kunna föreslå samma till sin man, jag får dock intryck av att TS gärna vill samäga. 
    Utifrån angivna siffror som TS angivet verkar det som att sambon vill köpa ett hus som är 5 ggr dyrare än det som de har idag?.

  • Kvittning
    Anonym (T) skrev 2022-06-07 00:51:40 följande:

    Håller helt med att gemensamma kostnader såsom föräldraledighet betalas lika av båda parter oavsett vem som är ledig- det har vi alltid gjort. I den perioden har vi haft gemensam ekonomi, annars inte. 


    angående hur ni gjort med hus så låter det som ett förnuftigt upplägg! TS skulle kunna föreslå samma till sin man, jag får dock intryck av att TS gärna vill samäga. 
    Utifrån angivna siffror som TS angivet verkar det som att sambon vill köpa ett hus som är 5 ggr dyrare än det som de har idag?.


    Jag får intrycket av att ts sambo vill att han ska äga huset till 90% själv men att ts ändå ska ta en stor del av de löpande kostnaderna, så pass mycket att hon får betala mer i ett nytt hus än hon gör idag. 

    Och då är det ju inte ett bra upplägg på något sätt. 
Svar på tråden Olika ägandeskap i hus