• Anonym (Nyfikenochvillveta)

Har du varit otrogen eller bedragen?

Som rubriken lyder, har du varit otrogen eller blivit bedragen? 

Om du varit otrogen, hur kände du efter?

Har du varit otrogen med samma person upprepade gånger och isåfall varför just denna person?

Om du blivit bedragen, förlät du? Gjorde slut? Vad hände? 

Försöker förstå vissa situationer jag själv befinner mig i. Skriv gärna hur gamla ni är. Om ni har barn eller inte.

• Svar på tråden Har du varit otrogen eller bedragen?
  • Anonym (Ologisk)
    Anonym (dumt) skrev 2022-09-27 10:34:10 följande:
    Om en person tidigare ansåg att otrohet var fel med råkade som av en händelse tycka att det är hel ok efter att personen själva var otrogen så är det per definition kognitiv dissonans.  Att personen själv inte vill se det så utan anser sig bara vara mer "förstående" och "öppensinnad" och tycker det är alla andra som är inskränkta hör ju till det vanliga rationaliseringen och projiceringen som människor med dåligt samvete alltid ägnar sig åt.

Att det skulle finnas många som inte varit otrogna som tycker svek och lögner är ok stämmer inte, faktum är att till och med de som själva är otrogna verkar förstå att det är fel eftersom de inte så gärna vill att deras partner får reda på det. För om man på allvar tyckte det man gör skulle vara rätt så borde det ju inte vara nåt problem att vara öppen med det inför sin partner, eller hur?

Att det inte skulle vara motsägelsefull att tycka svek och lögner är helt ok är ju en väldigt intressant teori, speciellt när man tar i beaktning att de som själva sviker och ljuger för andra sällan uppskattar när andra gör likadant mot dem. På vilket sätt menar du att det inte är motsägelsefullt?

Dina cirkelresonemang är tröttsamma. 

Det finns många människor som ändrar attityd till saker med erfarenhet och ålder. Så ser människans utveckling oftast ut. Att du fortfarande sedan är rigid och inte vill att det ska vara så gör det givetvis inte till sant eller något argumentera från. 

Man kan alltså tycka att det är förståeligt att någon är otrogen utan att för den sakens skull själv vara det. Då behöver man alltså inte övertyga sig själv om att det man (inte) gjort är försvarbart. 

Den här typen av attitydglidningar ser man i allt. Det behöver varken vara dissonans eller dubbelmoral. 

• Elefantmannen2
    Anonym (dumt) skrev 2022-09-27 15:58:30 följande:
    Det där är FORTFARANDE forskning om människors förmåga att vänja sig vid att ljuga. Att du inte vill se det så betyder inte att det "avhandlats". Det betyder att just DU inte tycker att det är forskning.

Det är en liten STUDIE med en väldigt liten spridning i population(endast studenter) som handlar om huruvida en student kan ljuga för någon den inte känner om de tjänar pengar på det. De som genomfört studien gör inga som helst kopplingar till otrohet. Den kopplingen står en outbildad skvallerskribent för och den förnekas uttryckligen av de som genomfört studien. Och de hänvisar till det jag skriver ovan. 

Det är en studie, inte forskning, om liten lögn man tjänar pengar på och motparten som man inte känner inte därmed förlorar på. 

Det har dryftats, avhandlats, i flera trådar. Du har fått länkar till alla steg och studien i sig samt citat. 

• Anonym (Casanova)
    Anonym (dumt) skrev 2022-09-27 15:18:14 följande:
    Nä målet är ju inte det men du vet ju för nå målet så behöver du skada din partner och då gör du ju det fullt medvetet, på vilket sätt menar du att det inte är elakt?

Om ditt mål är att ta dig från a till b med din bil, men för att komma till b så behöver du köra över någon på vägen... kan du då påstå att det du gör inte är elakt för att ditt mål var att ta dig till b?

Ja som sagt rationalisering är ett fantastiskt effektivt verktyg för att slipa ner sitt samvete, det är liksom hela syftet med det. Kan man hitta bra "förklaringar" för varför det man gör är ok ändå så kan man nog göra i stort sett vad som helst utan att må dåligt över det.

Jag tror du har kört in på ditt spår. Jag behöver inga "förklaringar" eller ursäkter för mitt beteende. Jag gör en riskbedömning.

Det var inte otrohet som slipade bort mitt samvete. Otrohet är bara en konsekvens av att ha väldigt lätt för att passera gränser.

Nä, jag är inte elak.
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Casanova) skrev 2022-09-27 22:07:34 följande:
    Jag tror du har kört in på ditt spår. Jag behöver inga "förklaringar" eller ursäkter för mitt beteende. Jag gör en riskbedömning.

Det var inte otrohet som slipade bort mitt samvete. Otrohet är bara en konsekvens av att ha väldigt lätt för att passera gränser.

Nä, jag är inte elak.
    Ja för just det spåret verkar ju vara just den du har svårt för.... jag menar du verkar vara medveten om att otrohet är sårande och förnedrande för din partner och att såra och förnedra andra människor är elakt men lyckas ändå på något magiskt sätt komma fram till att du inte är elak?

Det är du som bedrar din partner och därmed du som orsakar hennes lidande men ändå är det inte du som är elak? Hur fan får du ihop det är?
  • Anonym (dumt)
    Elefantmannen2 skrev 2022-09-27 18:32:00 följande:

Det är en liten STUDIE med en väldigt liten spridning i population(endast studenter) som handlar om huruvida en student kan ljuga för någon den inte känner om de tjänar pengar på det. De som genomfört studien gör inga som helst kopplingar till otrohet. Den kopplingen står en outbildad skvallerskribent för och den förnekas uttryckligen av de som genomfört studien. Och de hänvisar till det jag skriver ovan. 

Det är en studie, inte forskning, om liten lögn man tjänar pengar på och motparten som man inte känner inte därmed förlorar på. 

Det har dryftats, avhandlats, i flera trådar. Du har fått länkar till alla steg och studien i sig samt citat. 

Japp, och du menar att en STUDIE inte är vetenskap?

Och personen bakom studien (Justin Lehmiller) är inte en vetenskapsman?

Och du menar att låta folk vara oärliga och sen se förändringar i hjärnan över tid med MRI inte kan kallas för forskning?

Dishonesty is an integral part of our social world, influencing domains ranging from finance and politics to personal relationships. Anecdotally, digressions from a moral code are often described as a series of small breaches that grow over time. Here we provide empirical evidence for a gradual escalation of self-serving dishonesty and reveal a neural mechanism supporting it. Behaviorally, we show that the extent to which participants engage in self-serving dishonesty increases with repetition. Using functional MRI, we show that signal reduction in the amygdala is sensitive to the history of dishonest behavior, consistent with adaptation. Critically, the extent of reduced amygdala sensitivity to dishonesty on a present decision relative to the previous one predicts the magnitude of escalation of self-serving dishonesty on the next decision. The findings uncover a biological mechanism that supports a 'slippery slope': what begins as small acts of dishonesty can escalate into larger transgressions.

Och du menar att människor som är otrogna är inte alls oärliga och därmed faller de heeeelt utanför en studie om hur människor vänjer sig vid att vara oärliga?

Dina argument är en aning tunna... Drömmer
  • Anonym (Bedragen)

Har blivit bedragen och lämnade. Skulle aldrig i livet såra någon med att vara otrogen, ljuga eller på något annat sätt göra illa en person. 

• Anonym (Fler kvinnor vänstrar)
    Aftonbladet idag.

Undersökning: därför är svenskarna otrogna. Experten: fler kvinnor vänstrar.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (dumt) skrev 2022-09-29 10:55:45 följande:
    Japp, och du menar att en STUDIE inte är vetenskap?

Och personen bakom studien (Justin Lehmiller) är inte en vetenskapsman?

Och du menar att låta folk vara oärliga och sen se förändringar i hjärnan över tid med MRI inte kan kallas för forskning?

Dishonesty is an integral part of our social world, influencing domains ranging from finance and politics to personal relationships. Anecdotally, digressions from a moral code are often described as a series of small breaches that grow over time. Here we provide empirical evidence for a gradual escalation of self-serving dishonesty and reveal a neural mechanism supporting it. Behaviorally, we show that the extent to which participants engage in self-serving dishonesty increases with repetition. Using functional MRI, we show that signal reduction in the amygdala is sensitive to the history of dishonest behavior, consistent with adaptation. Critically, the extent of reduced amygdala sensitivity to dishonesty on a present decision relative to the previous one predicts the magnitude of escalation of self-serving dishonesty on the next decision. The findings uncover a biological mechanism that supports a 'slippery slope': what begins as small acts of dishonesty can escalate into larger transgressions.

Och du menar att människor som är otrogna är inte alls oärliga och därmed faller de heeeelt utanför en studie om hur människor vänjer sig vid att vara oärliga?

Dina argument är en aning tunna... Drömmer
    Fem poäng i obegripliga inlägg.

Istället för att ogenerat kopiera vad andra skrivit på engelska. Kan du inte recensera dem på begriplig svenska?

Det du missar är "Dr Jekyll och Mr Hyde". Dubbelnaturer.

Generellt tror jag alla människor är någon form av dubbelnaturer. Hur mycket dubbelnatur ska man vara innan man får titulera sig som oärlig, elak, eller ond?

Sveriges överbefälhavare var otrogen, chefen för de väpnade styrkorna. Jag har ändå uppfattningen av honom att vara korrekt person med inte bara en sopkvast uppkörd där bak, utan en hel jävla flaggstång av korrekthet och moral. Och jag tror det är genuint, trots att han var otrogen.
  • Anonym (dumt)
    Anonym (Casanova) skrev 2022-10-09 11:21:20 följande:

Istället för att ogenerat kopiera vad andra skrivit på engelska. Kan du inte recensera dem på begriplig svenska?

Generellt tror jag alla människor är någon form av dubbelnaturer. Hur mycket dubbelnatur ska man vara innan man får titulera sig som oärlig, elak, eller ond?

Sveriges överbefälhavare var otrogen, chefen för de väpnade styrkorna. Jag har ändå uppfattningen av honom att vara korrekt person med inte bara en sopkvast uppkörd där bak, utan en hel jävla flaggstång av korrekthet och moral. Och jag tror det är genuint, trots att han var otrogen.
    Haha, argumenten blir bara tunnare och tunnare...

"Istället för att ogenerat kopiera vad andra skriver...."

Ehm, det vi diskuterar är om en studie kan anses vara forskning eller ej, och just den studien gjordes inte i Sverige eller av svensktalande forskare. Och citat från den studien kommer det givetvis inte vara på svenska... jag vet inte om du insett det men större delen av planeten har inte svenska som modersmål Drömmer

Ja människor med dubbelnatur vill alltid tro att alla är lika falska som dem själva för att normalisera sitt beteende vilket är lite småkomiskt eftersom själva faktum att de döljer sitt agerande för andra är för att de vet att andra inte kommer vara ok med det och svaret på frågan "var går gränsen" är ju reda besvarad. Om det man gör är så rätt och vanligt, varför dölja det för sin partner?

Det vi diskuterar är otrohet, och bara för att man gör rätt i andra sammanhang så betyder ju inte det att det bli ok. Ditt resonemang är som att säga att det skulle vara ok att spöa upp sin fru bara för att man varit snäll i andra sammanhang. Faktum är att det är just så kvinnomisshandlare förmodligen rättfärdigar det för sig själva....
  • Anonym (Stardust)

Faktum är att det är så misshandlarens vänner rättfärdigade sitt sidval i mitt fall.

"Jag är bådas vän, så nu när du talar illa om min andra vän, för det är så jag uppfattar dig när du berättar om vad han har gjort, så kan vi tyvärr inte längre vara vänner du och jag. Detta eftersom jag alltid uppskattat honom som min vän".

Otrohet, psykisk misshandel och hot om fysisk misshandel väger inte tungt jämfört med att någon är rolig att dricka öl med. 

• Anonym (Skadad)
    Anonym (Fler kvinnor vänstrar) skrev 2022-10-07 17:03:18 följande:
    Aftonbladet idag.

Undersökning: därför är svenskarna otrogna. Experten: fler kvinnor vänstrar.
    Någon som kommer åt artikeln och kan ge oss andra det intresantaste?
  • Anonym (Ologisk)
    Anonym (dumt) skrev 2022-10-10 13:15:05 följande:
    Haha, argumenten blir bara tunnare och tunnare...

"Istället för att ogenerat kopiera vad andra skriver...."

Ehm, det vi diskuterar är om en studie kan anses vara forskning eller ej, och just den studien gjordes inte i Sverige eller av svensktalande forskare. Och citat från den studien kommer det givetvis inte vara på svenska... jag vet inte om du insett det men större delen av planeten har inte svenska som modersmål Drömmer

Ja människor med dubbelnatur vill alltid tro att alla är lika falska som dem själva för att normalisera sitt beteende vilket är lite småkomiskt eftersom själva faktum att de döljer sitt agerande för andra är för att de vet att andra inte kommer vara ok med det och svaret på frågan "var går gränsen" är ju reda besvarad. Om det man gör är så rätt och vanligt, varför dölja det för sin partner?

Det vi diskuterar är otrohet, och bara för att man gör rätt i andra sammanhang så betyder ju inte det att det bli ok. Ditt resonemang är som att säga att det skulle vara ok att spöa upp sin fru bara för att man varit snäll i andra sammanhang. Faktum är att det är just så kvinnomisshandlare förmodligen rättfärdigar det för sig själva....

Nej, du diskuterar att studenter som får betalt för att vilseleda någon de inte känner, som inte förlorar något, gör det under vissa förutsättningar. För det är vad studien handlar om. Tanken är att man tar beslutet snabbare nästa gång. Såklart, man väger för och nackdelar och tar beslut första gången man möter en specifik situation. Om man upprepar det kort därefter har du givetvis en helt annan hjärnaktivitet. 

Det är, bevisligen, med hänvisningar, idioter och clickbait-jagandes journalister i lägsta leden av skvallerpress som försöker överföra premisserna till något annat. Det tillbakavisas av de som utfört studien. 

Lika seriös artikel, med samma källa, som www.expressen.se/omtalat/livet/forskare-det-ar-nyttigt-att-lukta-pa-sin-pojk-eller-flickvans-pruttar-/ 

• Anonym (Ologisk)
    Anonym (Casanova) skrev 2022-10-09 11:21:20 följande:

Kapten Klänning är ett exempel på någon som närt sin dubbelnatur. Oavsett vad som motiverade det gjorde han mycket för kvinnor inom polisväsendet. 

Men man ska inte blanda ihop "dubbelnatur" och mänsklig sådan.  

• Anonym (dumt)
    Anonym (Ologisk) skrev 2022-10-10 15:45:28 följande:

Nej, du diskuterar att studenter som får betalt för att vilseleda någon de inte känner, som inte förlorar något, gör det under vissa förutsättningar. För det är vad studien handlar om. Tanken är att man tar beslutet snabbare nästa gång. Såklart, man väger för och nackdelar och tar beslut första gången man möter en specifik situation. Om man upprepar det kort därefter har du givetvis en helt annan hjärnaktivitet. 

Det är, bevisligen, med hänvisningar, idioter och clickbait-jagandes journalister i lägsta leden av skvallerpress som försöker överföra premisserna till något annat. Det tillbakavisas av de som utfört studien. 

Lika seriös artikel, med samma källa, som www.expressen.se/omtalat/livet/forskare-det-ar-nyttigt-att-lukta-pa-sin-pojk-eller-flickvans-pruttar-/ 

Japp studien handlar om OÄRLIGHET vilket otrohet är, dvs studien täcker in ALLA fall där människor är oärliga och man kunde påvisa att ju oftare man är det desto lättare blir det, dvs folk vänjer sig vid det.

Vilka man använde som försökskaniner är egalt för det man testade var hur människor reagerar på sin egen OÄRLIGHET som otrohet är ett av många många exempel på. Och att påstå att studien skulle vara ogiltigt bara för att det inte utfördes på just otrogna människor är verkligen att gripa efter halmstrån.

Ditt argument är som att säga att krocktester och hur det påverkar människor är ogiltiga för att man inte använder riktiga människor i testerna.Flört
  • Anonym (Ologisk)
    Anonym (dumt) skrev 2022-10-10 16:33:12 följande:
    Japp studien handlar om OÄRLIGHET vilket otrohet är, dvs studien täcker in ALLA fall där människor är oärliga och man kunde påvisa att ju oftare man är det desto lättare blir det, dvs folk vänjer sig vid det.

Vilka man använde som försökskaniner är egalt för det man testade var hur människor reagerar på sin egen OÄRLIGHET som otrohet är ett av många många exempel på. Och att påstå att studien skulle vara ogiltigt bara för att det inte utfördes på just otrogna människor är verkligen att gripa efter halmstrån.

Ditt argument är som att säga att krocktester och hur det påverkar människor är ogiltiga för att man inte använder riktiga människor i testerna.Flört
    Låt stå!
Svar på tråden Har du varit otrogen eller bedragen?