• Kelpis

    JAG GJORDE SPOLNING AV ÄGGLEDARE

    Hej, jag tänkte skapa en tråd för alla som ska spola sina äggledare och undrar hur det är. 


    Jag själv hade mycket frågor och var jätte jätte rädd innan.
    Första gången jag bokade tid för att göra det så gick jag till gyn och gjorde inte det pga att jag va så rädd så vi fick avbryta redan innan vi började. 


    MEN! Idag gick jag dit igen och hade bestämt mig att jag ska göra det. 


    Jag tog två alvedon 500 och en ipren 400 typ 1 timme innan. Jag la mig ner och när hon stoppade in själva katetern där hon ska spruta in vätskan det kändes INGENTING! Sen skulle hon börja spruta in vätskan och hon sa att nu börjar jag spola. Det kändes som mensvärk, lite kraftigare mensvärk men inget man inte klarar av. Jag blev lite yr men det är för att jag spände mig så mycket. Själva spolningen tog 2 minuter så jag låg i stolen i max 5-10 minuter och när hon var klar med att spola så tog det 0.5 sekunder att ta ut katetern och den kände jag inte alls. 


    Såklart så är det olika för alla personer men jag är en sån person som är rädd för allt. Jag grät påväg dit första gången jag skulle göra det och av rädslan så gjorde jag inte det första gången. Nu känner jag att jag skulle LÄTT göra om det utan några alls problem även fast jag är överdrivet känslig och får ont för minsta lilla. 


    Det är ingenting. Det är som lite starkare mensvärk. Och jag är van med mensvärk för att jag har väldigt ont när jag var mens. Man klarar av det! Nu får jag väl hoppas att jag kanske blir gravid spontant som många blir. 


    Hon sa tom att det var fri passage men det kanske fanns något litet eftersom jag fick lite ont annars ska det inte kännas alls! 


    Lycka till alla och kom ihåg att vi kvinnor är så JÄVLA starka <3 VI KLARAR ALLT!

  • Svar på tråden JAG GJORDE SPOLNING AV ÄGGLEDARE
  • Saltkråkan21

    Hej! Jag gjorde också nu i veckan min första spolning. Var livrädd innan men tog som även du gjorde två Alvedon och en Ipren innan. Det gjorde lite ont när du förde in utrustningen (minns ej vad det var pga var så nervös att jag låg och blundade) eftersom det spände så mycket. Detta vara dock i Max 2 minuter. Sedan började de spola och kände ingentin. Har haft lite lätt molande värk efteråt men väldigt lite. Vi börjar närma oss ÄL (förhoppningsvis) och jag är så nervös. Har löst lite om att det är en hel del som blivit gravida efter spolning trots att de inte haft någon annan ?behandling?. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Förstår stånkar att man spolar för att kolla att det inte är stopp men resonemanget att det kanske där ?extra? bra passage efter fyller en med hopp. Summan i kardemumman - ni som är rädda, det är helt ok! Mensvärk är 1000 gånger värre. Lycka till!

  • Juliab

    Tack för den här tråden! 


    vi påbörjar utredning den här cykeln och jag ska troligtvis spolas. Det kändes skönt att läsa detta. 

Svar på tråden JAG GJORDE SPOLNING AV ÄGGLEDARE