• midnattsängel

Bli gravid trots att mannen/sambon dricker relativt mycket?

Har du blivit det? Hur lång tid tog det för dig att bli gravid och hur har det gått?

Min sambo dricker nog i genomsnitt 10-12 folköl i veckan. Personligen önskar jag att han drog ner rätt så rejält men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det.

Själv dricker jag ytterst lite (helst inget alls), tidigare drack jag mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-04 22:00
    Det jag undrar över är om fertiliteten blir (mycket) sämre av den här mängden alkohol och även eventuella risker för fostret.

• Svar på tråden Bli gravid trots att mannen/sambon dricker relativt mycket?
  • Anonym (Ros)

Jag och min man har varit tillsammans i över 10 år, åt kanske p-piller till och från första 2-3 åren men efter det har vi inte skyddat oss.
    Förutom att jag tagit dagen efter piller om han kommit i mig runt tiden jag misstänkt att jag haft Äl. Vi har sex regelbundet och även i perioder med mindre sex skulle jag nog tippa på minst 4gg i månaden. 

Vi båda har festat en del och därför inte känt oss redo för barn + velat sattsa på karriären som gjort att vi båda har bra jobb och inte behöver oroa oss för ekonomin. Jag har alltid varit väldigt fertil och gjort abort tidigare +   gravid 1gg med min man men gjorde abort. 

Jag är äldre än han och har börjat inse att jag kanske måste sätta igång om det skal bli något av.. 
    Tyvärr har min man gått igenom en livskris senaste året och började "festa" (snarare destruktivt försöka fucka upp sitt liv) efter att ha varit den vettiga av oss i alla år. 
    Efter att ha nått piken av krisen där han försökte ta överdoser på partydroger för att inte behöva ta sitt eget liv, fick han tillslut rätt hjälp och vi började prata om att skaffa barn. Lite för att jag är snart för gammal men också för att jag vet att han behöver något i livet som betyder något just nu. Fattar att folk kommer flippa och nu och ha massa åsikter om att det inte passar att skaffa barn för en sån orsak bla.bla.bla men jag känner han, det gör inte nj. Han har inte missbruksproblem utan en obehandlad depression som han nu får hjälp med.. 

Till min poäng, när vi började prata om att skaffa barn sa vi - om ca 3 månader kan vi börja försöka så att alkohol och droger han gått ur systemet osv . 
    Vi slutade iaf att "inte komma i mig" direkt och jag blev gravid på första försöket.. 
    Ska föda i Augusti och bäbisen och jag och min man mår alla jätte bra och är som nykära utan alkohol, droger eller depression. Han är så gullig och lycklig och planerar för framtiden och ser ljust på livet igen.

Skulle jag bett om råd i familjeliv innan graviditeten skulle jag förmodligen blivit knäpp av alla dömande kommentarer. 

Jag säger som jag skrev innan, om du är orolig för din fertilitet gör en koll hos en barnmorska så du vet hur du ligger an, din man kan följa med så han känner ett ansvar också. 

Jag rekommenderar att du pratar med han om att du vill ha barn, så kan ni ju börja därifrån :)

• midnattsängel
    Anonym (Ros) skrev 2022-06-06 13:12:36 följande:

Jag och min man har varit tillsammans i över 10 år, åt kanske p-piller till och från första 2-3 åren men efter det har vi inte skyddat oss.
    Förutom att jag tagit dagen efter piller om han kommit i mig runt tiden jag misstänkt att jag haft Äl. Vi har sex regelbundet och även i perioder med mindre sex skulle jag nog tippa på minst 4gg i månaden. 

Vi båda har festat en del och därför inte känt oss redo för barn + velat sattsa på karriären som gjort att vi båda har bra jobb och inte behöver oroa oss för ekonomin. Jag har alltid varit väldigt fertil och gjort abort tidigare +   gravid 1gg med min man men gjorde abort. 

Jag är äldre än han och har börjat inse att jag kanske måste sätta igång om det skal bli något av.. 
    Tyvärr har min man gått igenom en livskris senaste året och började "festa" (snarare destruktivt försöka fucka upp sitt liv) efter att ha varit den vettiga av oss i alla år. 
    Efter att ha nått piken av krisen där han försökte ta överdoser på partydroger för att inte behöva ta sitt eget liv, fick han tillslut rätt hjälp och vi började prata om att skaffa barn. Lite för att jag är snart för gammal men också för att jag vet att han behöver något i livet som betyder något just nu. Fattar att folk kommer flippa och nu och ha massa åsikter om att det inte passar att skaffa barn för en sån orsak bla.bla.bla men jag känner han, det gör inte nj. Han har inte missbruksproblem utan en obehandlad depression som han nu får hjälp med.. 

Till min poäng, när vi började prata om att skaffa barn sa vi - om ca 3 månader kan vi börja försöka så att alkohol och droger han gått ur systemet osv . 
    Vi slutade iaf att "inte komma i mig" direkt och jag blev gravid på första försöket.. 
    Ska föda i Augusti och bäbisen och jag och min man mår alla jätte bra och är som nykära utan alkohol, droger eller depression. Han är så gullig och lycklig och planerar för framtiden och ser ljust på livet igen.

Skulle jag bett om råd i familjeliv innan graviditeten skulle jag förmodligen blivit knäpp av alla dömande kommentarer. 

Jag säger som jag skrev innan, om du är orolig för din fertilitet gör en koll hos en barnmorska så du vet hur du ligger an, din man kan följa med så han känner ett ansvar också. 

Jag rekommenderar att du pratar med han om att du vill ha barn, så kan ni ju börja därifrån :)

Underbart :) lycka till med barnet.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ros) skrev 2022-06-06 13:12:36 följande:

Det var ju bra för er, kan bara gratulera och hoppas på att det fortsätter så för er. Tyvärr kan man inte använda just eran erfarenhet som en mall och tänka att för andra kommer de förhoppningsvis fungerar det lika bra att skaffa barn trots liknande problematik, utan man bör vara medveten om riskerna och inte tro att bara för det funkat bra under en tid för någon enstaka i liknande situation (er) så kan man bara bortse från alla risker med missbruksproblematik och psykisk ohälsa och tänka att ett barn kommer nog bidra till att lösa problemen. För det är tyvärr på det sättet ditt inlägg riskerar att tolkas

• Anonym (Ros)

Jag menade verkligen inte att använda min erfarenhet som en mall för alla som lever ihop med någon med missbruksproblem.. men igen, aldrig varit mitt problem eller TS problem att vi lever med någon med missbruksproblem.. 

Det jag ville få fram var att hon absolut inte ska oro sig att det är något fel på hennes fertilitet för att hon inte blivit gravid även om dom inte skyddar sig. 
    Och att i mitt fall, som är väldigt mycket mer extremt gick det bra FAST partnern druckit mycket under en period + använt droger. 

Sen på det du tolkar mitt inlägg som - att bortse från missbruksproblematik och psykiskt ohälsa och att ett barn löser dom problem så är det förhoppningsvis bara du som tolkat mitt inlägg så... När jag aldrig nämn något av det du påstår. 

• midnattsängel
    Anonym (Ros) skrev 2022-06-06 14:54:37 följande:

Jag menade verkligen inte att använda min erfarenhet som en mall för alla som lever ihop med någon med missbruksproblem.. men igen, aldrig varit mitt problem eller TS problem att vi lever med någon med missbruksproblem.. 

Det jag ville få fram var att hon absolut inte ska oro sig att det är något fel på hennes fertilitet för att hon inte blivit gravid även om dom inte skyddar sig. 
    Och att i mitt fall, som är väldigt mycket mer extremt gick det bra FAST partnern druckit mycket under en period + använt droger. 

Sen på det du tolkar mitt inlägg som - att bortse från missbruksproblematik och psykiskt ohälsa och att ett barn löser dom problem så är det förhoppningsvis bara du som tolkat mitt inlägg så... När jag aldrig nämn något av det du påstår. 

Så tolkade inte jag ditt inlägg, inte överhuvudtaget :)
  • Anonym (M)
    Anonym (Ros) skrev 2022-06-06 14:54:37 följande:

Jag har inte påstått att du menade det. Det var därför jag skrev att det är så det KAN tolkas. Du har berättat om dina erfarenheter och hur det var för just er. Vad du hade för syfte med att förklara varför ni skaffade barn av anledningen att han behöver det, och trots psykisk ohälsa och narkotikabruk, i samma andetag som du nämner att människor kommer att ha starka åsikter om det, vet inte jag. Men anledningen till mitt svar var att risken finns att människor som läser det tar det som ett argument att skaffa barn trots riskbruk och/eller psykisk ohälsa. Därför tycker jag det är viktigt att påpeka att en historia som tycks berätta att det går bra att skaffa barn trots sådan problematik är högst anekdotisk och dessutom har vi inte facit för om problematiken med psykisk ohälsa och narkotikabruk kommer vara ett problem under erat barns uppväxt. Det finns fortfarande stora risker med att skaffa barn när det finns sådant med i bilden. Och det skriver jag inte för att hacka på dig och de beslut du redan tagit utan för att läsare av tråden och människor som kanske är i liknande situation ska förhoppningsvis tänka efter. Det är viktigt att vara medveten om farorna även om man hör historier som tycks berätta motsatsen. Men familjelivet kanske blir jättelyckat för just er och jag önskar er allt gott och att hjälpen som din man får kommer att fungera bra.
  • Tecum
    midnattsängel skrev 2022-06-06 12:21:37 följande:
    Har inte aktivt undvikit det, men vet att vi flera gånger haft sex precis efter mensen har slutat och precis innan jag ska ha den så det har nog varit en bit från äl. Dom senaste kanske 2-3 åren har vi även haft sex väldigt sällan, hittills i år har vi bara haft sex fyra gånger och innan början av februari var det runt fem månader sen sist.

Jag tror helt enkelt vårat största problem är att vi haft sex alldeles för sällan.
    Så är det säkert. Fundera inte mer på ölen i samband med graviditet utan öka frekvensen sex.
  • Anonym (Meja)
    midnattsängel skrev 2022-06-06 08:59:43 följande:
    Ärligt talat har vi inte pratat om att medvetet försöka bli med barn. Vi har varit ihop i ca 8 1/2 år, kommer inte ihåg hur länge vi skyddade oss men vi har haft oskyddat sex i flera år i all, dock väldigt sällan i perioder.

Jag vet inte om han kommer dra ner om jag blir gravid, men jag tänkte när barnet är fött då vi troligtvis kommer spendera mycket mer tid tillsammans och göra saker ihop. Som det är nu är vi mest hemma när vi inte jobbar och hittar inte på så mycket överhuvudtaget. 
    Förhoppningsvis blir det ju så. Men risken är ju även stor att de inte blir så ( inte meningen att vara negativ) men att få barn är en stor grej och det är sällan det blir så som man tänker sig. Gör ni inte saker nu så tror jag inte att ett barn kommer ändra det tyvärr. Om han gillar att spela och dricka öl så kommer han ju inte sluta med det för han blir pappa. Jag hoppas att så är fallet för din skull och barnets skull men skulle noga inte ha för höga förhoppningar. Tänker att ni behöver prata om att skaffa barn, hur ni vill att livet ska se ut när barnet är fött och hur ni tänker er att framtiden ska vara. Tror det är viktigt att vara tydlig med vad du förväntar Dig, inte bara anta att han kommer ändra sig. 
  • Anonym (Me)

Varje gång jag blivit gravid har jag rökt (till plus), mannen har både snusat starkaste snuset på marknaden och druckit en hel del öl. Vi båda dricker även sjuka mängder kaffe. 
    Fertilloteten är olika och saker påverkar oss olika.

• midnattsängel
    Anonym (Me) skrev 2022-06-07 18:29:54 följande:

Varje gång jag blivit gravid har jag rökt (till plus), mannen har både snusat starkaste snuset på marknaden och druckit en hel del öl. Vi båda dricker även sjuka mängder kaffe. 
    Fertilloteten är olika och saker påverkar oss olika.

Om du vill svara: Hur många gånger har du varit gravid och har du fått några missfall?

Vet du hur mycket öl han drack då?
  • Anonym (Me)
    midnattsängel skrev 2022-06-07 18:34:03 följande:
    Om du vill svara: Hur många gånger har du varit gravid och har du fått några missfall?

Vet du hur mycket öl han drack då?
    Gjort två tidiga aborter förr, fick ett fullt friskt barn, fick avbryta en pga mycket ovanlig avvikelse som inte har med något av det att göra, fick sedan ett fullt friskt barn igen. Fick sedan ett MA I vecka 13. 
  • Anonym (Förstår inte)

Ts sitter och planerar för fullt i andra trådar , tycker det är tragiskt. Här har vi ett exempel där man inte alls tänker till ordentligt. 

• midnattsängel
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-06-09 05:54:41 följande:

Ts sitter och planerar för fullt i andra trådar , tycker det är tragiskt. Här har vi ett exempel där man inte alls tänker till ordentligt. 

Jag har tänkt till och jag ser faktiskt ingen anledning till att jag inte skulle bli gravid nu. 
  • Anonym (Förstår inte)

Verkligen trist isf.

• midnattsängel
    Anonym (Förstår inte) skrev 2022-06-09 11:24:14 följande:

Verkligen trist isf.

Varför då?
  • Anonym (Me)

Anonym - Hur menar du nu? 

• Anonym (Förstår inte)

Ja hur menar jag ? Gissa 

Svar på tråden Bli gravid trots att mannen/sambon dricker relativt mycket?