• JasmineL

    Jobb trots sjukskrivning

    Hej, jag behöver hjälp! Jag jobbar heltid som flygvärdinna och gick precis ner på en timanställning som barnskötare istället för en heltidsanställning. Jag har skadat mitt knä och kommer därför inte att få flyga tills knät är ok då det handlar om säkerhet och att jag ska kunna springa och utrymma ett plan om det skulle uppstå en nödsituation vilket jag i dagsläget inte kan. Däremot är jag helt arbetsför att jobba på förskolan och där får jag jobba för min arbetsgivare trots mitt skadade knä, medan inom flyget FÅR jag inte jobba för min arbetsgivare. 

    Jag är väl medveten om att jag inte kan jobba och få sjukpenning samtidigt, men kan man avsäga mig sjukpenning så att jag kan jobba på förskolan? Kan jag alltså vara sjukskriven från ena jobbet utan lön medan jag jobbar på annat håll tills knät är ok? Inom flyget får jag en månadslön och får sedan tillägg när jag flyger vilket är ungefär 2-3 gånger i veckan, får väl ut ca 20-24.000 efter alla tillägg. Jag har endast 13.000kr i grundlön på flyget, resten är då endast tillägg som jag får när jag faktiskt flyger, vilket betyder att jag kommer få ca 10.000kr i sjukpenning då jag är väldigt säker på att tilläggen inte räknas in, sen är det skatt på detta, vilket då blir ca 7000kr ut efter skatt i sjukpenning. Jag har utgifter varje månad på ca 15.000kr vilket betyder att jag inte kommer att klara att betala mina räkningar (hyra, billån osv) på min sjukpenning, vilket kommer bli ett ekonomiskt kaos för mig. Vilket också är en anledning till varför jag behöver jobba trots sjukskrivning. Vad säger lagen? Hur kan jag gå tillväga? 


    Efter två veckors sjukskrivning måste jag själv ansöka om sjukpenning från försäkringskassan, kan jag skita i det och jobba istället? Om jag går hemma dessa två veckor och får sjukpenning från jobbet då jag inte vet hur jag ska avsäga mig den lönen, och sen kommande veckor inte ansöker om sjukpenning. kan jag jobba då? Snälla hjälp, vet inte hur jag ska göra och har panik pga ekonomin. 


    Sen undrar jag om något vet hur SGI:n räknas? Räknas den på nuvarande årsinkomst eller senaste året? På nuvarande jobbet har jag då endast 156.000kr i årsinkomst (endast grundlön, 13.000kr), och eftersom att förskolan endast är en timanställning är det svårt att räkna hur mycket det blir extra. Medan senaste året hade jag 357.000kr (bytte jobb nu i april).


    Tack för att ni orkade läsa hela vägen. 

  • Svar på tråden Jobb trots sjukskrivning
  • Anonym (Ugglan)

    Snälla du, ta råd av F-kassan, och se till att få svaret även skriftligt av dem, för det där lät ganska krångligt.

    Jag har själv nästan blivit blåst av F-kassan för att en handläggare sa en sak på telefon och sen fick jag plötsligt brev från en annan som sa att det inte alls gällde.

  • Studentpappa

    Du bör givetvis rådfråga f-kassan men det är väl det du skattar för som SGI beräknas på? På min första FL hade jag jobb med jour-skift etc och fick räkna årsinkomst inte timlönen. Det hade ju varit rimligt om man slapp skatta på tilläggen och traktamente räknas såklart inte in.


    Ride it like you stole it
  • Gameofthrones

    Ingen här kan ge dig ett korrekt svar. F-KASSAN ger dig de du behöver.

    Få gärna det skiftligt. Ha det gärna skiftligt min rekommendation. Förstår att det är enklare och prata. 

  • Anonym (A)

    Jag ser inte att det ska vara något problem.

    Din arbetsgivare tycker ju att det är ok. (Skulle rekommendera att du får det godkännandet skriftligt bara.)

  • Gameofthrones
    Anonym (A) skrev 2022-06-05 18:28:39 följande:

    Jag ser inte att det ska vara något problem.

    Din arbetsgivare tycker ju att det är ok. (Skulle rekommendera att du får det godkännandet skriftligt bara.)


    Håller med 
  • Anonym (köl)

    Förskola låter inte heller som ett bra arbete med ett skadat knä. Det bör du ta dig en rejäl funderare på.
    Om inte annat, kanske det försämrar läkning av ditt knä?

    Med det sagt, det är väl inte helt säkert att dina tillägg inte ska ingå i din sjukpenning/SGI. Precis som tidigare skribenter nämnt, kontakta Försäkringskassan och försök få ett skriftligt svar/spela in telefonsamtalet.

    Lycka till!

  • Anonym (Knepigt)

    Man ska skilja på sjuklön och sjukpenning här.
    Sjuklön är vad arbetsgivaren betalar dag 2-14 av en sjukperiod.
    Det är en ren kostnad för dem. Den kan också vara knuten till vissa regler så jag skulle kolla med arbetsgivaren om jag var du.
    För det är ett faktum att en person som har två arbetsgivare kan vara sjukskriven hos den ena men tjänstgöra hos den andra. Om jag är vaktmästare på deltid och kundtjänstmedarbetare på deltid och har brutit benet; så kanske jag inte har förmåga att utföra mitt vaktmästarjobb medan jag enkelt kan jobba mina 50% i telefon hemifrån med brutet ben. 
    Men det avser en person som har två jobb när sjukfallet inträffar.
    Att ett flygbolag skulle vilja betala ut pengar till någon som jobbar någon annanstans är en annan sak. Det skulle kunna hamna under reglerna om bisyssla också. Det skulle jag kolla upp, om flygbolaget kanske måste godkänna att du har annan arbetsgivare (oavsett att du nu har blivit sjuk?).

    Sen from dag 15 går man över till Försäkringskassan som betalar ut sjukpenning. Underlaget till det är ett läkarintyg som bedömer din arbetsförmåga. Sjukpenningen är lagstadgad och en villkorad förmån. Men det är absolut inget måste att du söker den! Om din arbetsgivare (flygbolaget) godkänner att du jobbar på dagiset så att du inte "behöver" sjukpenningen av ekonomiska skäl så kan du förstås strunta i att söka den. Men jag skulle definitivt fundera på om det är värt det. Inte för att man ska snylta på systemet om det är så att man har arbetsförmåga, vilket du verkar ha. Det är duktigt och driftigt av en att hitta en plan B när plan A tillfälligtvis inte funkar. Men så här, om dagisjobbet inte heller funkar och du inser efter 3v att du nog vill ha den där sjukpenningen så kanske FK utreder och inte alls ser att du ska ha några pengar från dem, för man kan inte ha glapp i det där hur som helst. Utan blir man sjuk 1 april och har rätt att söka sjukpenning from den 15 april (dag 15 i sjukperioden) inte gör det utan inkommer med en ansökan långt senare så kanske man stöter på patrull. 

    Har man fler arbetsgivare så ska båda inkomma med underlag som gör att FK kan fastställa en SGI. Men det är så många regler så det behöver du nog prata med dem om. Det är en mix mellan vad du har för anställningstid bakåt och vad du kan anses gå miste om när du är frånvarande pga sjukdom. 

  • JasmineL

    Tack allihopa för era svar. Jag har pratat med FK som säger att jag kan jobba så länge jag inte ansöker om sjukpenning. Men att jag ska ansöka ändå och sen tar de beslut om hur mycket extra jag kan få ut, exempelvis om jag får ihop 20h/v på förskolan så kan jag få sjukpenning för resterande 20h så att jag får en ?heltidspenning?. Kan också ansöka om sjukpenning vid senare tillfälle om jag inser att det inte funkar eller om OP blir aktuellt (korsband, menisk och MCL) för då kan jag inte vara på förskolan heller. 

    Försökte spela in samtalet men det bröts, nästan som att de har en spärr för sådant. Försökte också få det skriftligt men han sa att det finns på deras hemsida (hittar inget om det). Hur som helst, tack igen för era kloka ord och omtanke. 

  • Anonym (Knepigt)

    Ingen orsak, hoppas att det löser sig för dig!!

  • Jemp
    JasmineL skrev 2022-06-08 11:50:17 följande:

    Tack allihopa för era svar. Jag har pratat med FK som säger att jag kan jobba så länge jag inte ansöker om sjukpenning. Men att jag ska ansöka ändå och sen tar de beslut om hur mycket extra jag kan få ut, exempelvis om jag får ihop 20h/v på förskolan så kan jag få sjukpenning för resterande 20h så att jag får en ?heltidspenning?. Kan också ansöka om sjukpenning vid senare tillfälle om jag inser att det inte funkar eller om OP blir aktuellt (korsband, menisk och MCL) för då kan jag inte vara på förskolan heller. 

    Försökte spela in samtalet men det bröts, nästan som att de har en spärr för sådant. Försökte också få det skriftligt men han sa att det finns på deras hemsida (hittar inget om det). Hur som helst, tack igen för era kloka ord och omtanke. 


    Kollade du även hur din SGI räknas? 
    Jag instämmer nämligen med nån som tidigare var skeptisk till att dina tillägg inte skulle räknas. OB etc gör det nämligen. Det behöver såklart kollas med FK, jag har aldrig jobbat inom flyg. 
Svar på tråden Jobb trots sjukskrivning