• Maddi

    Barnet pratar om att vill vara annat kön

    Vi har ett barn som uttrycker att hen vill vara det andra könet. Jag bemöter de med att säga ?de får du bestämma när du blir 18?. Barnet börjar även prata om vad hen ska ha för namn men det är bara tok som t ex ?groda?. Så jag vet inte om detta bara en period som kommer gå över eller om det kommer följa med. uttrycker också att ?pojkar har kort hår och flickor har långt? men jag berättar för henne att ?även flickor kan ha kort och pojkar kan ha långt, det väljer man själv. Och att man får se ut precis hur man vill?. 


    Den andra föräldern, vi bor ihop, säger till mig (viskar) ?sluta? när jag berättar för barnet att hen får bestämma de själv när hen blir 18. Så min partner tycker det är fel att jag berättar de. Men jag tycker inte att jag påverkar, bara informerar att som 18 åring får hen göra som hen vill och känner då. 


    jag vet annars inte hur jag ska uttrycka mig i de hela då jag har hört om dom barn som varit liten och sen bytt kön som vuxen och jag vill bara vara en stödjande förälder att våga vara den man vill. Jag tycker jag inte påverkar barnet på något vis utan bara är neutral i detta. 

  • Svar på tråden Barnet pratar om att vill vara annat kön
  • LFF

    Hur gammalt är barnet? Varför vill barnet byta kön? Vad tror barnet skulle förändras om barnet bytte kön? Kan det ha hänt något som gör att barnet vill byta kön (tex att barnet fått ovälkommen uppmärksamhet från någon av det motsatta könet)? 

    Kontakta BUP eller liknande för att få redskap att hantera dessa diskussioner. 

  • Maddi

    Hur gammal barnet är spelar ingen roll, tycker jag, men om man säger mellan 7-10 år. Vill inte att någon i våran närhet ska kunna identifiera denna tråd. Mitt barn har har alltid lekt mer med ett annat kön, hen har även lekt med samma kön som hen själv, men vill hellre leka med det motsatta könet. Om det kanske är den situationen som har skapat detta, eller om det bara är en period nu. 


    Men ja barn och familjehälsan kanske vore en idé att kontakta för att vi lättare ska kunna veta hur vi ska bemöta detta. Tack för svar! 

  • LFF
    Maddi skrev 2022-06-07 14:16:17 följande:

    Hur gammal barnet är spelar ingen roll, tycker jag, men om man säger mellan 7-10 år. Vill inte att någon i våran närhet ska kunna identifiera denna tråd. Mitt barn har har alltid lekt mer med ett annat kön, hen har även lekt med samma kön som hen själv, men vill hellre leka med det motsatta könet. Om det kanske är den situationen som har skapat detta, eller om det bara är en period nu. 


    Men ja barn och familjehälsan kanske vore en idé att kontakta för att vi lättare ska kunna veta hur vi ska bemöta detta. Tack för svar! 


    För egen del är det stor skillnad på om barnet är 7-8 eller 11-12 eftersom det händer mycket i kroppen under dessa år med hormoner och liknande när barnen närmar sig tonåren. 

    Vid 7-8 kan det ha just med saker som vilka man leker med att göra, att man känner sig "utesluten" i vissa situationer som övriga har gemensamt och vid 11-12 kan det vara en reaktion på att kroppen förändras i samband med att man närmar sig puberteten. 
  • Maymom

    Vad bra att du lyssnar på barnet och möter det i dess tankar och funderingar. jag tycker det låter som ett yngre barn som undrar över hur vissa saker i världen fungerar. Tycker du ska fortsätta hålla dig neutral och svara informativt. Du kommer märka efter ett tag om det är nåt som barnet verkligen vill eller bara nåt den undrar hur det funkar rent praktiskt. Och om det är nåt barnet vill så försök vara öppen kring det och ta emot det. Man kan ju byta frisyr eller testa ett annat namn tex en tid så barnet får känna om det känns bättre.

  • Ekdahl
    Themis skrev 2022-06-07 19:45:10 följande:

    Du får nog börja läsa på, och ditt barn borde enligt nedan börja tala med ett utredningsteam och ev. få hjälp med behandling om tankarna består när det kommer i puberteten.

    www.rfsl.se/verksamhet/trans/fragor-och-svar-om-vard-for-unga-med-konsdysfori/


    Fast det där är helt hjärndött och inget att lyssna på. Många barn ångrar sitt könsbyte men då är det för syntm. Det är fullständigt galet.

    De flesta barn har tankar att byta kön någon gång. Sitt lugnt i båten och det kommer med största sannolikhet att gå över.

    Lösningen på problemet är inte att byta kön utan att förklara att tjejer och killar kan vara på olika sätt och att det är fullt normalt att som tjej vilja ha kort hår och att leka med killar.
  • Cox Orange

    Det är nog ganska vanligt att man undrar hur man vore av det andra könet i början av puberteten. Mycket händer i kroppen och en ny identitet formas. Ta det med ro och förvirra inte med att prata och analysera det. Prata istället om att det är jobbigt när kroppen förändras och att t ex få mens.

Svar på tråden Barnet pratar om att vill vara annat kön