• Vincent Vance

    Katt, radhus (2a)

    Jag och min sambo funderar på att bli med katt. Inte nu, men ett tag framöver. Vi är båda uppvuxna med katter men vi är lantisar och vi växte båda upp på bondgård och där är det ju lite annorlunda att ha katt än när man bor som vi gör nu: i en tvåa, radhus, i ett bostadsområde med bara en liten tomt. 

    Så nu vill jag ha alla möjliga tips. Vi jobbar båda heltid och tanken slog oss då att det bästa kanske är att skaffa ett syskonpar så att de har sällskap av varandra. Men blir det för trångt i en lägenhet som bara är 60 kvm? Bör man ha två kattlådor i så fall? Rekommenderar ni kattlucka?

    Området är ganska lugnt, det går en mindre väg utanför men folk kör lugnt förbi så risken att katten/katterna blir överkörd(a) borde inte vara jättestor, men är det ändå dumt att låta dem gå utomhus? Känns så deppigt med innekatt... 

    Hur länge bör man kunna vara hemma med katten i början, när den är liten, och ser det olika ut beroende på om man skaffar en eller två? Med hundar måste man ju vanligen kunna vara hemma i flera månader, men är det likadant med katt? 

    Tar gärna emot alla tips ni har, stora som små. 

     

  • Svar på tråden Katt, radhus (2a)
  • Jemp

    Nej, du behöver inte vara ledig på samma sätt som med en hund men ett par dagar är bra. 

    Ha katten inne och ta ut den i sele. Inte värt risken. 

    Skaffa 2 samtidigt, särskilt om det är kattungar. Ytan är ok men hemmet måste såklart kattanpassas. 2 lådor ja, och dubbla uppsättningar matskålar. 

  • Tow2Mater

    Man låter inte katter gå fritt utomhus och pissa i grannarnas rabatter och sandlådor, och ta livet av fåglar och smådjur i ett radhusområde!

  • Anonym (Varför)
    Tow2Mater skrev 2022-06-08 20:53:09 följande:

    Man låter inte katter gå fritt utomhus och pissa i grannarnas rabatter och sandlådor, och ta livet av fåglar och smådjur i ett radhusområde!


    Det gör man tyvärr där jag bor.... vi har planterat och slutat med att vi måste ja kompostgaller över så de inte bajsar i lådorna, gräsmattan ska vi intre ens prata om. 
    Borde finnas lag på lite ansvar för även kattägare. 
  • Dexter dot com
    Vincent Vance skrev 2022-06-08 20:38:36 följande:
    Katt, radhus (2a)

    Jag och min sambo funderar på att bli med katt. Inte nu, men ett tag framöver. Vi är båda uppvuxna med katter men vi är lantisar och vi växte båda upp på bondgård och där är det ju lite annorlunda att ha katt än när man bor som vi gör nu: i en tvåa, radhus, i ett bostadsområde med bara en liten tomt. 

    Så nu vill jag ha alla möjliga tips. Vi jobbar båda heltid och tanken slog oss då att det bästa kanske är att skaffa ett syskonpar så att de har sällskap av varandra. Men blir det för trångt i en lägenhet som bara är 60 kvm? Bör man ha två kattlådor i så fall? Rekommenderar ni kattlucka?

    Området är ganska lugnt, det går en mindre väg utanför men folk kör lugnt förbi så risken att katten/katterna blir överkörd(a) borde inte vara jättestor, men är det ändå dumt att låta dem gå utomhus? Känns så deppigt med innekatt... 

    Hur länge bör man kunna vara hemma med katten i början, när den är liten, och ser det olika ut beroende på om man skaffar en eller två? Med hundar måste man ju vanligen kunna vara hemma i flera månader, men är det likadant med katt? 

    Tar gärna emot alla tips ni har, stora som små. 

     


    Ja, 2 kattungar som har sällskap av varandra är absolut bäst. Man rekommenderar 2 lådor per katt så det alltid finns en ren låda att gå på tex när ni jobbar. Ett par veckor bör nån vara hemma med katterna tills dom boat in sig och är trygga innan dom lämnas ensamma. Om grannarna är ok med utekatter som ligger i deras utemöbler, gräver i deras rabatter mm så är ju utekatt med kattlucka bekvämt . Personligen hade jag ju gjort en kattgård då riskerna med att ha utekatt är stor och grannar oftast blir irriterade och elaka mot katterna. Märk, kastrera och försäkra dina katter och ge dom kvalitetsfoder så slipper du förhoppningsvis tex urinsten i framtiden.
    Köp kattungar från ett katthem så stödjer du inte huskattsaveln !
Svar på tråden Katt, radhus (2a)