• Anonym (Mamma)

13-åring vill ha barnbidraget

Som rubriken lyder. Men nyblivna tonåring vill ha barnbidraget och påstår att vännerna får sitt.

Hur är det hos er?

• Svar på tråden 13-åring vill ha barnbidraget
  • Lillmajsan
    Anonym (Fek) skrev 2022-06-10 08:00:27 följande:
    Vad ska då 13-åring betala själv? Mobil, kläder, dyra kläder, resor, nöjen, hygien, frisör, fika och utemat med kompisar, godis, hobbyavgifter, hobbysaker?

Att en 13-åring får större ansvar för din ekonomi tycker jag är bra och vettigt men då blir det också stopp för att tigga pengar. 
    Exakt så hade jag det. Från typ 12 års ålder fick jag hela barnbidraget på hela 750kr om jag inte minns fel (1998 ca) men då skulle jag oxå betala precis ALLT själv förutom vinterskor och vinterjacka. Jag var även dum och rökte så även det skulle betalas plus mobil, busskort, hygien mm
  • Lillmajsan
    Lillmajsan skrev 2022-06-11 17:46:39 följande:
    Exakt så hade jag det. Från typ 12 års ålder fick jag hela barnbidraget på hela 750kr om jag inte minns fel (1998 ca) men då skulle jag oxå betala precis ALLT själv förutom vinterskor och vinterjacka. Jag var även dum och rökte så även det skulle betalas plus mobil, busskort, hygien mm
    Och det va inte lönt att jag kom och bad om mera pengar när de jag hade fort va slut. Va de slut så va de slut och jag fick vackert vänta på nästa utbetalning även om jag låg minus på kontot (vilket hände titt som tätt då man på den tiden kunde plocka ut en hundring om man så bara hade 1 kr på kontot.)
  • Plupp73

Min 13-åeing får inte så mycket pengar per månad. På det lär hon sig inte pengars värde.
    Hon får jobba ihop pengar, precis som hennes syskon fick göra.
    Ingen av systrarna slösar bort pengar som vuxna idag.
    En 13-åring klarar sig gott med ett par hundra/månad, anser vi.

• Gameofthrones

Alla mina tre får sitt hela bidrag. 

När man är i den åldern borde man få sitt tycker jag men då får ni sätta regler är det slut så är det slut vill ni ha ngt speciellt spara. Eller gör mer jobb hemma om man nu vill tjäna mer. Ex klippa gräsmattan, hjälpa till vår, höst städning (trädgårdsarbete) 

Men sommarjobb brukar börja väl börja 13-18. års ålder arbetsvillkor efter ålder. 
    Min äldsta ska börja nu i sommar.

Ni bör ju tänka på att allt är dyrare nu och borde inte era barn få då högre bidrag? 

• Glinda från Oz
    Anonym (...) skrev 2022-06-11 09:46:59 följande:
    Fast det finns väl inte en enda, hemmaboende, ungdom som betalar del av el, vatten, försäkring, hyra etc för sitt studie-/barnbidrag?

Var nog det tidigare skribent menade. Kostnaderna ökar ju på de flesta ställen när man har barn, ensam kunde jag bott i en etta och haft väldigt mycket pengar över. 
    Och det är väl tur eftersom föräldrarna har försörjningsplikt enligt lag. 
  • Anonym (The typical mom)

Aldrig. Barnbidraget är till för att stötta föräldrarna ekonomiskt, och även om man inte har det behovet så är det inte bra att ge sina barn en så stor summa pengar i månaden eftersom de sällan lär sig hushålla med pengarna på det sättet. Deras "inkomst" är kort sagt för stor för deras utgifter så de vänjer sig vid en livsstil där de köper nästan vad de vill utan att behöva ha någon större eftertanke, spara ett längre tag osv. Här är det ett blankt nej i vilket fall.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (The typical mom) skrev 2022-06-11 21:36:11 följande:

Aldrig. Barnbidraget är till för att stötta föräldrarna ekonomiskt, och även om man inte har det behovet så är det inte bra att ge sina barn en så stor summa pengar i månaden eftersom de sällan lär sig hushålla med pengarna på det sättet. Deras "inkomst" är kort sagt för stor för deras utgifter så de vänjer sig vid en livsstil där de köper nästan vad de vill utan att behöva ha någon större eftertanke, spara ett längre tag osv. Här är det ett blankt nej i vilket fall.

Jag tycker det beror på vad pengarna ska räcka till. 
    Jag fick både barnbidrag och månadspeng när jag gick på högstadie. Men då skulle barnbidraget gå till att köpa alla kläder så det gällde att spara pengar så man hade råd med tex ytterkläder och skor till vintern.

Idag har jag inga problem med ekonomin och är väldigt van vid att spara för att köpa det jag vill ha. Så det var en väldigt bra lärdom för mig. Men det beror ju så klart på om man får några krav på vad pengarna ska räcka till 
  • Anonym (The typical mom)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-06-12 09:13:29 följande:
    Jag tycker det beror på vad pengarna ska räcka till. 
    Jag fick både barnbidrag och månadspeng när jag gick på högstadie. Men då skulle barnbidraget gå till att köpa alla kläder så det gällde att spara pengar så man hade råd med tex ytterkläder och skor till vintern.

Idag har jag inga problem med ekonomin och är väldigt van vid att spara för att köpa det jag vill ha. Så det var en väldigt bra lärdom för mig. Men det beror ju så klart på om man får några krav på vad pengarna ska räcka till 
    Som förälder har man ändå det yttersta ansvaret för att ens barn har rätt kläder så om en tonåring slösar bort varenda krona blir det ändå en utgift. Alla ungdomar har inte med sig "rätt tänk" in i den åldern, det kan bero på hur du var van att hantera veckopeng/månadspeng sedan tidigare.
  • Gameofthrones

Vi står för busskort, 
    Kläder. Vill de ha ngt extra över de så får de betala själva och spara. 
    Vi betalar deras abonnemang (familjens) 

Vill de gå ut och fika, köpa glass och småsaker, fritidsgård, (deras caféer och dylikt) etc de får de står för. 

• Anonym (A)
    Gameofthrones skrev 2022-06-12 12:04:10 följande:
    Vi står för busskort, 
    Kläder. Vill de ha ngt extra över de så får de betala själva och spara. 
    Vi betalar deras abonnemang (familjens) 

Vill de gå ut och fika, köpa glass och småsaker, fritidsgård, (deras caféer och dylikt) etc de får de står för. 
    Håller med
  • Anonym (...)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-11 21:26:03 följande:
    13-åring vill ha barnbidraget
    Och det är väl tur eftersom föräldrarna har försörjningsplikt enligt lag. 
    Absolut! Det här var en liten instickare till att någon hävdade att pengarna är barnens och någon att det är ett bidrag till att "ha råd med" barn. Den som då tyckte att pengarna var barnens menade på att om barnet får bidraget får de också betala allt själva. Så vad är då "allt"? Många blivande föräldrar räknar ju med barnbidrag som en inkomst som de inte skulle klara sig utan. 

Rörigt! Hoppas du förstår...
  • Gameofthrones

Att det är till föräldrarna det fattar man. 

Men man har rätt till och säga att det är till barnen, inget fel med det.

Man har rätt till att ge barnen barnbidraget. 

Man har rätt och ge delar utav det eller hela. 

Jag ser det som en inkomst till barnen för det går i skolan och de har rätt till ha eget och eget ansvar. Vill de ha mer pengar spara jobba mer hemma såsom trädgårdsarbete t e x.

Tror att er första föräldrar vet vad barnbidraget ska gå till. 

Men man får ha egen uppfattning hur de ska användas? 

• Gameofthrones

Tror att de flesta föräldrar vet *ska det stå 

Svar på tråden 13-åring vill ha barnbidraget