13-åring vill ha barnbidraget
Som rubriken lyder. Men nyblivna tonåring vill ha barnbidraget och påstår att vännerna får sitt.
Hur är det hos er?
Som rubriken lyder. Men nyblivna tonåring vill ha barnbidraget och påstår att vännerna får sitt.
Hur är det hos er?
Hos oss har det blivit olika. Mina två ungdomar fick det aldrig, men fick veckopeng som förstås ökade med åldern så att det var ca halva bb. Köpte kläder osv åt dem då och de hade bara pengarna för nöje.
Mina bonusbarn hade likadant först, men den äldste fick bb i åk9 och då skulle även kläder ingå (inte dyra skor eller vinterjackor, men vardagskläder).
Bonusbarn nr 2 fick bb när hen var 13. Hen tyckte verkligen om att shoppa kläder själv och tröttnade på att en vuxen skulle med och betala när hen hellre gick och shoppade ihop med kompisar, Då blev dealen att för att få hela skulle 13-åringen hjälpa till mer hemma. Vi kom överens tillsammans om en lagom uppgift.
Yngsta bonusen är idag 14 och har ca halva bb i månadspeng. Vi har tidigare inte tyckt hen varit mogen för att ta hela men jag tror det närmar sig att hen kanske kommer få hela snart.
Mina har varit 13 när dom fått välja att få det - och bekosta kläder och bio/fika-mat med vänner, lördagsgodis eller få en månadspeng på 350 kronor som ska räcka till lördagsgodis typ. Dom har gjort olika. I slutändan är det ändå jag som betalar. Barnen som fyller 16 i januari blir utan barnbidrag/studiemedel över sommaren men då täcker vi ändå upp med en skön sommarlovsslant.
Hur är det hos er?
Inte en chans att det skulle funka med min .
Aldrig tänkt tanken.
Hur är det hos er?
Jag fick aldrig barnbidraget
Fick vänta till studiebidraget
Våra har fått hela sina barnbidrag från att de känts mogna för det. Vanligtvis mellan 12 och 14. Då har regeln varit att de betalar själva för allt som är över grundutbudet så att säga. Vi köper vanliga, tråkiga kläder, men om de vill får de byta upp sig och betala mellanskillnaden. Samma med saker som schampo och balsam. Tjejerna får betala sitt egna smink om de vill ha. De får betala sina egna ute_fikor med kompisar och eget lördagsgodis, böcker får de köpa själva, spel delas det ofta på ändå. Egna fickpengar vid resor. Osv. Som jag själv fick göra i samma situation, och min mamma också.
Det är bara bra om barnen får lära sig att hantera pengar och få dem att räcka en hel månad. Jag vet inte hur många kompisar jag hade som stod totalt panka en vecka efter första lönen för att de inte fått lära sig hantera pengar. . Och andra och tredje med...
Har en 13 åring och vi har sagt att hon får hela barnbidraget till hösten om hon vill alternativt att hon får halva och att vi då sätter regler för vad hon ska bekosta för sina pengar.
Hon har inte bestämt sig för hur hon vill göra än.
När jag var ungdom kändes der faktiskt som om jag var den enda som inte fick barnbidraget, det kändes förjävligt!
Nu är jag mamma till en bebis själv och ärligt vet jag inte hur jag ska göra. Men något kommer hen att få i veckan eller månaden dock! (Jag fick bara några få gånger om året och på jul/födelsedag...)