• Minnie36

    Vilket är finast av dessa två?

    Vilket gillar ni bäst av Ellinor / Ellen och varför? Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket är finast av dessa två?
  • Anonym (XXX)
    flygrl skrev 2022-06-14 09:25:22 följande:

    Och jag skrev att Ellinor i olika varianter dvs. former burits av drottningar och annan överhet. Ellinor är ju den svenska varianten/formen av Eleonora/Eleonore osv. och inte ett smeknamn. På samma sätt som Marie inte är ett smeknamn utan den franska formen av Maria. Knappast jämförbart med att prinsessan Madeleine av en del kallas Madde.


    Ingen drottning har varit döpt till Ellinor. Eller vilken drottning tänker du på? Så vitt jag vet har vi dock haft fem drottningar i Sverige som hetat Eleonora - som är väldigt mycket den svenska formen av Eleonora; d.v.s. vi har tagit namnet rakt av utan att förändra det:

    Drottning Hedvig Eleonora
    Drottning Maria Eleonora
    Drottning Fredrika Eleonora
    Drottning Ulrika Eleonora d.ä.
    Drottning Ulrika Eleonora d.y.

    Ellinor var som sagt det folkliga smeknamnet på flera av dessa drottningar, och på den tiden var Ellinor verkligen bara ett smeknamn, på samma sätt som Kerstin verkligen bara var ett smeknamn på den tiden då Drottning Kristina av allmogen kallades för "Drottning Kerstin". På samma sätt som när folk och journalister kallar Madeleine för "Madde"  idag.

    Ellinor och Kerstin har med tiden kommit att användas som riktiga namn, och det kanske Madde också kommer att göra. Fast de i samhället etablerade föräldrarna kommer alltid att välja Eleonora, Kristina och Madeleine - än om 500 år, om Sverige finns kvar då!
  • Anonym (XXX)
    flygrl skrev 2022-06-14 09:25:22 följande:

    Att Eleonore förekommer även i andra länder har jag aldrig förnekat men just för mig är varianten främst bekant genom mitt (föräldrarnas) latinamerikanska ursprung. 

    Och jag skrev att Ellinor i olika varianter dvs. former burits av drottningar och annan överhet. Ellinor är ju den svenska varianten/formen av Eleonora/Eleonore osv. och inte ett smeknamn. På samma sätt som Marie inte är ett smeknamn utan den franska formen av Maria. Knappast jämförbart med att prinsessan Madeleine av en del kallas Madde.


    ...och jag har aldrig påstått att Eleonore skulle ha varit ett smeknamn. Jag skev ju att det var den franska formen av Eleonora. I Sverige kan vi oftast välja den franska formen också, utan att det verkar osvenskt: Marie, Sophie, Caroline, Christine, Josephine, Amelie, Eleonore, Charlotte, Aurore... men Dianne känns för osvenskt. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 10:29:11 följande:
    ...och jag har aldrig påstått att Eleonore skulle ha varit ett smeknamn. Jag skev ju att det var den franska formen av Eleonora. I Sverige kan vi oftast välja den franska formen också, utan att det verkar osvenskt: Marie, Sophie, Caroline, Christine, Josephine, Amelie, Eleonore, Charlotte, *Aurore... men Dianne känns för osvenskt. 
    Stryk Aurore, blir för osvenskt ändå när jag lyssnar efter. Auguste funkar inte heller. 
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-06-14 11:14:52 följande:

    Hur som helst så leder Ellen med flera röster över Ellinor här. Tack alla som röstar! 


    Vad tror du om Agnes? Jag har förstått att du gillar korta, enkla, gulliga, anspråkslösa, flickaktiga namn. Agnes stämmer in på det - det är rart! Men samtidigt är det ett riktigt namn, och det går att växa i det eftersom t.ex. helgon har hetat det. Passar även med ett stiligt efternamn (som hon kan gifta sig till som vuxen! :) ), och det gör inte riktigt Ellen. 
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 13:29:05 följande:
    Vad tror du om Agnes? Jag har förstått att du gillar korta, enkla, gulliga, anspråkslösa, flickaktiga namn. Agnes stämmer in på det - det är rart! Men samtidigt är det ett riktigt namn, och det går att växa i det eftersom t.ex. helgon har hetat det. Passar även med ett stiligt efternamn (som hon kan gifta sig till som vuxen! :) ), och det gör inte riktigt Ellen. 
    Agnes låter som en förkortning av Agneta och det gillar jag inte alls! Tack ändå 
  • Anonym (XXX)
    Minnie36 skrev 2022-06-14 15:14:14 följande:
    Agnes låter som en förkortning av Agneta och det gillar jag inte alls! Tack ändå 
    Ja, du har delvis rätt! Det är dock tvärtom. Agnes är det ursprungliga helgonmartyr-namnet, och Agneta är en modern populariserad försvenskning av det! 
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 15:30:28 följande:
    Ja, du har delvis rätt! Det är dock tvärtom. Agnes är det ursprungliga helgonmartyr-namnet, och Agneta är en modern populariserad försvenskning av det! 
    Haha ok, men nej vi vill inte ha något extremt kristet namn eller namnge vårt barn efter ett helgon. Jag har sett dig förut i andra trådar pracka på om sådana namn som Johannes, Jakob, Lars, Laurentius, Katarina, Margareta osv.! Helt ok om du dyrkar den tron men det är inget för oss.  
  • flygrl
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 10:24:44 följande:
    Ingen drottning har varit döpt till Ellinor. Eller vilken drottning tänker du på? Så vitt jag vet har vi dock haft fem drottningar i Sverige som hetat Eleonora - som är väldigt mycket den svenska formen av Eleonora; d.v.s. vi har tagit namnet rakt av utan att förändra det:

    Drottning Hedvig Eleonora
    Drottning Maria Eleonora
    Drottning Fredrika Eleonora
    Drottning Ulrika Eleonora d.ä.
    Drottning Ulrika Eleonora d.y.

    Ellinor var som sagt det folkliga smeknamnet på flera av dessa drottningar, och på den tiden var Ellinor verkligen bara ett smeknamn, på samma sätt som Kerstin verkligen bara var ett smeknamn på den tiden då Drottning Kristina av allmogen kallades för "Drottning Kerstin". På samma sätt som när folk och journalister kallar Madeleine för "Madde"  idag.

    Ellinor och Kerstin har med tiden kommit att användas som riktiga namn, och det kanske Madde också kommer att göra. Fast de i samhället etablerade föräldrarna kommer alltid att välja Eleonora, Kristina och Madeleine - än om 500 år, om Sverige finns kvar då!
    Enligt Wikipedia är Ellinor en svensk form av det franska Eleonor (den varianten utan E på slutet va ny för mig). Det är ju också en form av Eleonora så därför menade jag att namnet har burits av drottningar men då förstås som Eleonora. Tänker jag verkligen så fel där?

    Evert Taubes dotter hette förresten också Ellinor. Han va ju adlig liksom förstås dottern men väl också samtidigt mycket en bohemisk konstnärstyp. 
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 10:29:11 följande:
    ...och jag har aldrig påstått att Eleonore skulle ha varit ett smeknamn. Jag skev ju att det var den franska formen av Eleonora. I Sverige kan vi oftast välja den franska formen också, utan att det verkar osvenskt: Marie, Sophie, Caroline, Christine, Josephine, Amelie, Eleonore, Charlotte, Aurore... men Dianne känns för osvenskt. 
    Jag menade aldrig du påstått att Eleonore skulle va ett smeknamn så där missförstod du mig. Men intressant om dom franska namnformerna där. Du är kunnig va gäller namn det måste jag ge dig.
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 10:30:34 följande:
    Stryk Aurore, blir för osvenskt ändå när jag lyssnar efter. Auguste funkar inte heller. 
    Ok.
    Jag skulle förresten kunna tänka mig låta en eventuell framtida dotter få namnet Eleonore eller Eleonora. Väljer dom formerna framför Ellinor.
  • Minnie36
    flygrl skrev 2022-06-14 18:20:28 följande:
    Enligt Wikipedia är Ellinor en svensk form av det franska Eleonor (den varianten utan E på slutet va ny för mig). Det är ju också en form av Eleonora så därför menade jag att namnet har burits av drottningar men då förstås som Eleonora. Tänker jag verkligen så fel där?

    Evert Taubes dotter hette förresten också Ellinor. Han va ju adlig liksom förstås dottern men väl också samtidigt mycket en bohemisk konstnärstyp. 
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 10:29:11 följande:
    ...och jag har aldrig påstått att Eleonore skulle ha varit ett smeknamn. Jag skev ju att det var den franska formen av Eleonora. I Sverige kan vi oftast välja den franska formen också, utan att det verkar osvenskt: Marie, Sophie, Caroline, Christine, Josephine, Amelie, Eleonore, Charlotte, Aurore... men Dianne känns för osvenskt. 
    Jag menade aldrig du påstått att Eleonore skulle va ett smeknamn så där missförstod du mig. Men intressant om dom franska namnformerna där. Du är kunnig va gäller namn det måste jag ge dig. Ok.
    Jag skulle förresten kunna tänka mig låta en eventuell framtida dotter få namnet Eleonore eller Eleonora. Väljer dom formerna framför Ellinor.
    Håller med om att Eleonora är vackert. Men vem i hela världen orkar säga ett så långt namn?! Hela fem stavelser! Det kommer att bli Elli för alla eller liknande kort smeknamn med 100% säkerhet. Jag personligen tycker det är så trist att namnge sitt barn till något som ingen kommer säga. 
  • Anonym (E)
    Minnie36 skrev 2022-06-14 18:25:12 följande:
    Håller med om att Eleonora är vackert. Men vem i hela världen orkar säga ett så långt namn?! Hela fem stavelser! Det kommer att bli Elli för alla eller liknande kort smeknamn med 100% säkerhet. Jag personligen tycker det är så trist att namnge sitt barn till något som ingen kommer säga. 
    Ja det är väl risken tyvärr. Men ett vackert namn.

    Ellinor tycker jag om, för mig låter det som en förskolelärare. :)
  • flygrl
    Minnie36 skrev 2022-06-14 18:25:12 följande:
    Håller med om att Eleonora är vackert. Men vem i hela världen orkar säga ett så långt namn?! Hela fem stavelser! Det kommer att bli Elli för alla eller liknande kort smeknamn med 100% säkerhet. Jag personligen tycker det är så trist att namnge sitt barn till något som ingen kommer säga. 

    Jag förstår va du menar och visst vore det trist om namnet direkt försvinner bakom ett smeknamn. Ellinor är kanske den bästa formen då. Och Ellinor är ett vackert namn som sagt!

    Lycka till med namnvalet/namngivningen då!

  • Minnie36
    Anonym (E) skrev 2022-06-14 18:40:41 följande:
    Ja det är väl risken tyvärr. Men ett vackert namn.

    Ellinor tycker jag om, för mig låter det som en förskolelärare. :)
    Jösses vad alla tycker att Ellinor låter som en förskolelärare här haha. 
  • Minnie36
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 13:29:05 följande:
    Vad tror du om Agnes? Jag har förstått att du gillar korta, enkla, gulliga, anspråkslösa, flickaktiga namn. Agnes stämmer in på det - det är rart! Men samtidigt är det ett riktigt namn, och det går att växa i det eftersom t.ex. helgon har hetat det. Passar även med ett stiligt efternamn (som hon kan gifta sig till som vuxen! :) ), och det gör inte riktigt Ellen. 
    Så du menar att det finns närmare 16.000 personer i Sverige med Ellen som tilltalsnamn och ingen kan ha ett stiligt efternamn som heter det? Haha nä skitsnack! Ett namn behöver absolut inte ha 4 eller 5 stavelser för att vara stiligt. Vi lever inte på 1500-talet. Du verkar ha snöat in på gamla drottningnamn och fastnat i historieböckernas värld.
  • Minnie36
    flygrl skrev 2022-06-14 18:55:58 följande:

    Jag förstår va du menar och visst vore det trist om namnet direkt försvinner bakom ett smeknamn. Ellinor är kanske den bästa formen då. Och Ellinor är ett vackert namn som sagt!

    Lycka till med namnvalet/namngivningen då!


    Precis!
    Tack :)
Svar på tråden Vilket är finast av dessa två?