• Anonym (wobble)

Hur sexigt är det med daller?

Framför allt när det gäller kvinnans rumpa då. Antar att kvinnor inte är särskilt förtjusta i daller hos män.

Stämmer det att kvinnor själva avskyr att ha dallerrumpa, medan männen älskar det? Eller är det så att kvinnorna börjar uppskatta det om de får massa beröm för hur det dallrar?

Sedan är det förstås en avvägningsfråga också, och därför tänkte jag köra en omröstning för att se vad FL tycker om detta daller:

https://webm.red/view/1r31.webm

Det där är en videofil mot en svart bakgrund (ingen reklam). iPhone-användare kan inte se den, men har du Android eller en PC ska det fungera. Tycker ni att den rumpan dallrar lagom, eller är det för mycket? Bara så att vi har något att relatera till.

Jag gissar att de flesta män tycker daller är otroligt sexigt, så länge dallret stannar på rumpan, låren och brösten. Har jag rätt eller fel?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur sexigt är det med daller?
  • Anonym (M)
    Anonym (Dalkulla) skrev 2022-06-18 16:54:56 följande:
    Anonym (david) skrev 2022-06-18 16:15:54 följande:
    Inte fet, men definitivt mullig, eller moderat överviktig. Det innebär en viss (relativt liten) riskökning för sjukdomar, men framför allt tyder det på risk för fortsatt viktuppgång mot sjuklig fetma om hon inte ändrar på sin livsstil.

Zorns modell illustrerad i målningen "Red Sand" har en sund kvinnokropp med uttalad midja och sin kvinnlighet förlagd till byst och höfter. 

Där placeras sunda kvoten som är allra viktigast i moderna rön.
    Dilemmat i dagens överviktsepidemi är när hullet samlas på magen i mer en äppelformad figur, i jämförelse med Zornmodellens sunda päronformade figur. 
    Män går ofta upp i vikt till äppelfigur. Kvinnor förr i världen i  oskadlig päronfigur men numera pga dagens livsstilsfaktorer närmar sig kvinnor mer mannens viktuppgångsutlägg i midjemått.

Men om den unga modellen i Zorn's målning gör en viktresa som är relativt vanlig av idag kan sannolikt risken för riskfaktorer som diabetes 2, förhöjda kolesterolvärden och ett förhöjt blodtryck öka. Allt avhängigt hur kroppen mår inombords. Taniga människor kan ha förhöjda kolesterolmarkörer och förhöjt blodtryck alltmedan dem med en mullig trivselvikt har normala kolesterolmarkörer och ett normalt blodtryck. Allt är inte avhängigt vad vågen står på även om rent generellt kan sägas en normalvikt bra för mående och hälsa. Då och som underviktigt smala oxå kan ha får man räkna med ett attraktivt brasilianskt rumpdaller. Karnevalen i Rio de Janeiro visar det tydligt i alla åldrar och i alla viktklasser. 
    Men hon har ju en för stor mage även om mycket också sitter på rumpa och lår så är den där magen inte bra. Med dina ord äpple, även om hon dessutom har päron.
  • Anonym (david)
    Anonym (Dalkulla) skrev 2022-06-18 16:54:56 följande:
    Anonym (david) skrev 2022-06-18 16:15:54 följande:
    Inte fet, men definitivt mullig, eller moderat överviktig. Det innebär en viss (relativt liten) riskökning för sjukdomar, men framför allt tyder det på risk för fortsatt viktuppgång mot sjuklig fetma om hon inte ändrar på sin livsstil.

Zorns modell illustrerad i målningen "Red Sand" har en sund kvinnokropp med uttalad midja och sin kvinnlighet förlagd till byst och höfter. 

Där placeras sunda kvoten som är allra viktigast i moderna rön.
    Dilemmat i dagens överviktsepidemi är när hullet samlas på magen i mer en äppelformad figur, i jämförelse med Zornmodellens sunda päronformade figur. 
    Män går ofta upp i vikt till äppelfigur. Kvinnor förr i världen i  oskadlig päronfigur men numera pga dagens livsstilsfaktorer närmar sig kvinnor mer mannens viktuppgångsutlägg i midjemått.

Men om den unga modellen i Zorn's målning gör en viktresa som är relativt vanlig av idag kan sannolikt risken för riskfaktorer som diabetes 2, förhöjda kolesterolvärden och ett förhöjt blodtryck öka. Allt avhängigt hur kroppen mår inombords. Taniga människor kan ha förhöjda kolesterolmarkörer och förhöjt blodtryck alltmedan dem med en mullig trivselvikt har normala kolesterolmarkörer och ett normalt blodtryck. Allt är inte avhängigt vad vågen står på även om rent generellt kan sägas en normalvikt bra för mående och hälsa. Då och som underviktigt smala oxå kan ha får man räkna med ett attraktivt brasilianskt rumpdaller. Karnevalen i Rio de Janeiro visar det tydligt i alla åldrar och i alla viktklasser. 
    Självklart kan man ha en kroppsvikt på 150 kg och fortfarande ha perfekta värden. Man kan även trilla ner från en balkong  på femte våningen och överleva utan en skråma. Men det är inte det statistiskt förväntade resultatet.

Den "sunda" kvinnokroppen du talar om är målad av en konstnär som föredrog mulliga kvinnor. Det var Zorns eget privata intresse, men är långt ifrån ett medicinskt ideal. Dagens unga kvinnor på 18-19 år med stora kalaskulor är en tickande hälsobomb som kommer att drabba både dem och även samhället om cirka 20 år.

Jag ser varje dag relativt vältränade och slanka män i 25-30-års åldern med mer eller mindre överviktiga flickvänner eller fruar. De kommer inom ett par år att behöva åse hur de drabbas av den ena efter den andra välfärdssjukdomen. Det är knappast ett samhällsideal att sträva efter.

Dessutom är det så enkelt att undvika. Låt bli de där jävla kakorna, söta drickorna och godiset och ta en promenad varje dag. Hur svårt ska det vara?
  • Anonym (Dalkulla)
    Anonym (M) skrev 2022-06-18 17:04:49 följande:
    Men hon har ju en för stor mage även om mycket också sitter på rumpa och lår så är den där magen inte bra. Med dina ord äpple, även om hon dessutom har päron.
    Om vi väljer tänka måttet runt midjan är ett måttligt midjemått för en kvinna 80-87 cm och för en man 94-101 cm. Med ögonmått svårbedömt om Zorns modell håller sig inom den ramen, men i kvalificerad gissning tror jag modellen "håller måttet". Vad gissar du? Flickan framstår inte överviktigt på något vis. Den söta lilla magen kan tyda på en inledande graviditet med en fullständigt normal utbuktning. Så våra spekulationer om äpple eller päron form på figuren faller platt utan all info?
    Anonym (david) skrev 2022-06-18 17:17:48 följande:
    Självklart kan man ha en kroppsvikt på 150 kg och fortfarande ha perfekta värden. Man kan även trilla ner från en balkong  på femte våningen och överleva utan en skråma. Men det är inte det statistiskt förväntade resultatet.

Den "sunda" kvinnokroppen du talar om är målad av en konstnär som föredrog mulliga kvinnor. Det var Zorns eget privata intresse, men är långt ifrån ett medicinskt ideal. Dagens unga kvinnor på 18-19 år med stora kalaskulor är en tickande hälsobomb som kommer att drabba både dem och även samhället om cirka 20 år.

Jag ser varje dag relativt vältränade och slanka män i 25-30-års åldern med mer eller mindre överviktiga flickvänner eller fruar. De kommer inom ett par år att behöva åse hur de drabbas av den ena efter den andra välfärdssjukdomen. Det är knappast ett samhällsideal att sträva efter.

Dessutom är det så enkelt att undvika. Låt bli de där jävla kakorna, söta drickorna och godiset och ta en promenad varje dag. Hur svårt ska det vara?
    Vi behöver inte exemplifiera med extremfall. 

Det är möjligt icke androgyna kvinnor med mer kvinnliga former var Zorns idealbild av Kvinnan. Vad vi än anser om trender gällande kvinnors och mäns yttre, kroppar och viktklasser går inte förbise något rent evolutionsmässigt. En kvinna med Zornmodellens utseende är i praktiken mer fertil än en avmagrad top modell som av långvarig svält tappat sin menstruation. Vem vet förresten om modellen i sin första trimester?

Alltjämt. Du har rätt i att osunda matvanor och en livsstil med mycket stillasittande utgör en hälsobomb. Kostexperten Michael Mosley har ett enkelt knep: "Om måttet är större än hälften av din längd är det dags att dra i nödbromsen". Exempel. Om en kvinna är 160 cm lång bör midjemåttet inte vara mer än 80 centimeter, om kvinnan är 170 cm lång ska måttet vara under 85 cm. 

Mosley menar ett hälsosamt mått för kvinnor räknas i allmänhet under 80 cm, och för män 94 cm. Bukfetma förknippas med det metabola syndromet som medför en ökad risk för högt blodtryck och typ 2-diabetes. Det viscerala fettet som omger våra inre organ ska inte vara alltför generöst. Fast i Bangladesh säger man att en kvinna utan en lagom liten mage inte är en riktig kvinna. Lagom är bäst gäller?  

• Anonym (M)

Gravid javisst men jag trodde vi diskuterade hur en kvinnokropp ska vara för att vara hälsosam i normaltillstånd. Jag gissar att hon har mer än hälsosamt midjemått ja. Jag själv ligger över och ser ut ungefär sådär i proportionerna.

Anonym (Dalkulla) skrev 2022-06-18 23:41:08 följande:
    Om vi väljer tänka måttet runt midjan är ett måttligt midjemått för en kvinna 80-87 cm och för en man 94-101 cm. Med ögonmått svårbedömt om Zorns modell håller sig inom den ramen, men i kvalificerad gissning tror jag modellen "håller måttet". Vad gissar du? Flickan framstår inte överviktigt på något vis. Den söta lilla magen kan tyda på en inledande graviditet med en fullständigt normal utbuktning. Så våra spekulationer om äpple eller päron form på figuren faller platt utan all info?
    Anonym (david) skrev 2022-06-18 17:17:48 följande:

• Anonym (MR klister)

Zorns damer är på intet sätt ett hälsosamt ideal, men kanske inte heller motsatsen. 
    Lite smått överviktiga med hurra på hela kroppen, lite som ett lotteri. ''Kanske, kanske inte''. 

Dock är de definitivt inte MITT ideal då jag föredrar vältränade kroppar. 

• Anonym (Dalkulla)
    Anonym (M) skrev 2022-06-19 00:59:35 följande:

Gravid javisst men jag trodde vi diskuterade hur en kvinnokropp ska vara för att vara hälsosam i normaltillstånd. Jag gissar att hon har mer än hälsosamt midjemått ja. Jag själv ligger över och ser ut ungefär sådär i proportionerna.

Visst, ingen av oss är egentligen i position att avgöra om modellen Zorn porträtterade bar en gulligt gravidmage...så vi kan lägga spekulationerna åt sidan. Skämtade mest... och vem vet?

Själv var jag i tonåren anorektiskt smal med min längd 172 cm och en vikt på 47 kg (BMI 15.9) när jag lades in på barnmedicin pga ätstörning (utan Anorexia nervosa när jag ville gå upp i vikt). Idag är mitt BMI 21.0 och mina proportioner gör att vid något kilo extra sätter det sig lätt på lilla magen...

Propagerar vare sig för ett överdrivet smalhetsideal eller för en ohälsosam övervikt - men anser verkligen debatten behöver nyanseras. Allt för mycket fokus läggs på vikten av vikten istället för vårt fysiskt och psykiskt välmående. En sund själ i en sund kropp är väl bäst.     
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (C)

Känner hur rumpan dallrar när jag går, för att inte tala om när jag springer (den slutar springa typ 5 sekunder efter att jag slutat, liten överdrift men ni fattar). Många män tycker den dallrar för mycket medan andra män avgudar den. De senare är de som betyder något.

• Anonym (Kaffedraken)

Lite daller är sexigt. Skumpande tuttar och inte helt fast rumpa.

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (C) skrev 2024-02-24 16:27:11 följande:

Känner hur rumpan dallrar när jag går, för att inte tala om när jag springer (den slutar springa typ 5 sekunder efter att jag slutat, liten överdrift men ni fattar). Många män tycker den dallrar för mycket medan andra män avgudar den. De senare är de som betyder något.

Det är de som låter "ååh Guud" i sängen.
  • Anonym (norrmannen)

Inget är så sexigt som en mogen kvinna i skinkjol, med dallrande putröv. 

• Lazzi
    Anonym (C) skrev 2024-02-24 16:27:11 följande:

Ja va stolt över din rumpa är ju så sexigt med daller mmm
  • Anonym (Yepp)

Har med ett undantag alltid haft "klämvänliga" kvinnor

• Anonym (Chubby Chaser)

Mycket...

• XDX

Jag gillar inte löst daller. Men muskligt och fast gung är gött!

• Anonym (Nike Zeke)

Nej inga muskliga kvinnor. Det ska vara klämvänliga putrumpor med lite daller. Inga hårda benrövar eller fasta muskelrumpor för mig. Det går fetbort. Men dagens män är ju lite androgyna så dom föredrar väl annat..

• Anonym (Chubby Chaser)

Har vi någon tjej i tråden med rejält stor rumpa?

• XDX
    Anonym (Nike Zeke) skrev 2024-02-24 20:13:24 följande:

Nej inga muskliga kvinnor. Det ska vara klämvänliga putrumpor med lite daller. Inga hårda benrövar eller fasta muskelrumpor för mig. Det går fetbort. Men dagens män är ju lite androgyna så dom föredrar väl annat..

Märkligt att du ska klanka ner på andra, istället för att bara dela din preferens. Jag är inte ett dugg androgyn, jag är mycket manlig. Och jag gillar starka fasta kvinnor - slanka som kurviga. Dock inte monstruösa bodybuilders.
Svar på tråden Hur sexigt är det med daller?