• Anonym (hur?)

Arv efter mamma, hur ska vi räkna?

Min mor dog för en tid sedan och innan det hamnande hon först på sjukhus och sedan på ett hem för dementa. 

När mamma hamnade på sjukhus var jag precis i en separation och mina syskon (vi är totalt tre syskon) tyckte att jag ju kunde bo i mammas lgh tills hon kom hem. Då trodde vi att hon bara skulle behöva ligga ca 3 månader. 

Det gav mig en respit att leta bostad och mamma slapp kostnaden som jag tog över helt under den tiden. När mamma sen fick lov att flytta in på hem pratade vi om det och vi kom fram till att jag skulle bo kvar. 

Jag har betalt allt, ränta, amorteringar, avgiften till föreningen och drift. 

Nu vill jag köpa ut mina syskon och det är de helt med på. Båda har sina egna ägda boenden och har inget intresse av att bo i mammas lgh. 

Frågan är hur ska vi tänka? Jag känner lite att amorteringarna jag har gjort (samt div mindre reparationer, men de tänker jag inte ta med) har ökat värdet på lgh iom mindre i lån. Är det något jag bör ta med i beräkningen av vad jag ska betala? 

Jag vill gärna ha lite input och bör nog kontakta jurist innan, men jag vill samtidigt inte verka ogin. Det är dock för mig en ganska betydande summa, drygt 80 000 kr. Räntorna har också gått upp, men jag ska kolla möjligheten att ta över mammas lån och låna upp resten nytt. Vi har kommit överens om ett pris för bostaden som ligger lite lägre än vad en likadan såldes för för ett år sen pga räntorna är hgre nu och de två mäklarna vi har haft hit för värdering har båda gett en något lägre summa än den lgh slutpris. 

Så är det väldigt ogint att ställa frågan om amorteringskostnaderna kan dras av med 2/3? En tredjedel är ju min del så att säga så den kan jag ta kostnaden för så att säga. Men jag kommer ju att behöva köpa nya möbler då mammas möbler ska delas upp mellan oss syskon alt säljas det ingen av oss vill ha. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-17 15:01
    UPPDATERING:
    Vi har gjort en överenskommelse jag och syskonen. Faktiskt tog de själva upp att vi borde göra en omvärdering av bostadens värde.

Allt finns testamenterat, det som vi var och en ska få så där är det inga konstigheter. Värderingen landade nu på 980 000 kr och de tyckte att 900 000 kr var enklare att dela på tre, så det blir så att jag betalar 600 000 kr för lgh. Allt kringgrejs får bouppteckningsmannen ta hand om, men jag ska iaf inte behöva betala mer än 600 000 kr i slutändan tyckte de.

Så, slutet gott, allting gott. Tack för all input.
  • Svar på tråden Arv efter mamma, hur ska vi räkna?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (hur?) skrev 2022-06-12 12:53:18 följande:

Vi kollade först vad en liknande lgh såldes för för ett år sen, sen kontaktade vi två mäklare. Mäklarna värderade lgh till 1 210 000 båda två, summan för bostaden blir 1 200 000 kr, på mina syskons förslag. Efter detta bestämdes, det har dragit ut på tiden av div orsaker, så har räntan gått upp betydligt och bostäderna har gått ner i pris. 

Om vi skulle göra en ny värdering idag är det inte säkert att den blir samma, men det om något känns som att det skulle skapa spänning mellan oss syskon. 

Ni ska så klart värdera lägenheten utifrån nuvarande värde, för det är vad lagen säger när det kommer till bodelningar efter dödsfall. Du ska så klart inte betala mer än du borde om värdet har gått ner sedan dess, och värdet ska så klart utgå från just mammans lägenhet och ingen annans.
  • Anonym (Siv)
    Cat71 skrev 2022-06-12 14:14:08 följande:

Men vänta lite - arvet blir ju endast vinsten efter en försäljning eller ?som om den säljs?. Lån, vinstskatt och omkostnader ska räknas av.
    Så om den värderas till 1.200.000 ska lån samt omkostnader för försäljning dras av (dvs mäklararvode). För även om den inte säljs via mäklare för att du tar över den är det en kostnad som skulle ha uppstått, om som drabbar enbart dig om du inte kan bo kvar framöver.
    1.200.000 minus 350.000 (lån) minus ex.vis 40.000 (fiktivt mäklararvode) minus X kr vinstskatt (beror på hur mycket den köptes för). Så högst 810.000 kr kan vinsten vara. 270.000 per syskon jämt fördelat.

Hoppsan ja om det inte först gjorts en uträkning av boets tillgångar blir det fel. Värdet på lägenheten plus tillgångar på eventuellt bankkonto etc, minus lån på lägenhet och andra lån, räkning från boendet, skatt för dödsboet för lägenhetsförsäljning och annat. 

Om det som syskonen ska få inte är ordentligt dokumenterat i testamente men är värdefullt, ska även det läggas till dödsboets tillgångar och delas. 

Och för uträkning av vinstskatten ska mäklare, renoveringar etc beaktas.

• Anonym (A)
    Yllop skrev 2022-06-12 13:53:25 följande:

Sälj mammans lägenhet, dela på vinsten och sedan köper du en egen lägenhet. 
    Det blir mest rättvist.

+1
  • Anonym (F)

En aktuell värdering är bra att göra, och ni bör även få en offert från några mäklare på vad de skulle ta för mäklararvode, och kolla vad annonsering t.ex.  på Hemnet skulle kosta. 

Dessutom så är det inte bara husets värde som ska med i beräkningen, utan även vinstskatt och avdrag för teoretiskt mäklararvode.

Skulle ni sälja skulle ni teoretiskt sett få 1 200 000 kr-350 000 kr- mäklararvode och annonsering, gissningsvis ca 50 000 kr- vinstskatt, d.v.s. ca 800 000 kr -vinstskatt ut i rena pengar efter att lånet är betalat. 

Låter som lägenheten köptes inte alltför länge sedan ändå, eftersom din mamma flyttade dit från ett hus, men huspriserna har gått upp en hel del sista åren, så låt oss anta ett inköpspris på ca 800 000.

Vinsten skulle bli 1 200 000- mäklararvode och annonsering- inköpspris= uppskattningsvis 1 200 000- 50 000- 800 000=350 000 kr
    Vinstskatt: ca 77 000 kr med ovanstående siffror

Det du i så fall behöver betala till dina syskon blir 2/3 av 800 000-77 000 kr, vilket blir 482 000 kr, samtidigt som du tar över lånet. 

Är husets värde numera lägre, inköpspriset annorlunda eller mäklararvode och annonser något annat blir siffrorna givetvis annorlunda.

Förrutom högre räntor så är elpriser och uppvärmning dyrare just nu, vilket också kan göra att huspriserna är lägre just nu.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (F) skrev 2022-06-12 23:11:53 följande:

En aktuell värdering är bra att göra, och ni bör även få en offert från några mäklare på vad de skulle ta för mäklararvode, och kolla vad annonsering t.ex.  på Hemnet skulle kosta. 

Dessutom så är det inte bara husets värde som ska med i beräkningen, utan även vinstskatt och avdrag för teoretiskt mäklararvode.

Skulle ni sälja skulle ni teoretiskt sett få 1 200 000 kr-350 000 kr- mäklararvode och annonsering, gissningsvis ca 50 000 kr- vinstskatt, d.v.s. ca 800 000 kr -vinstskatt ut i rena pengar efter att lånet är betalat. 

Låter som lägenheten köptes inte alltför länge sedan ändå, eftersom din mamma flyttade dit från ett hus, men huspriserna har gått upp en hel del sista åren, så låt oss anta ett inköpspris på ca 800 000.

Vinsten skulle bli 1 200 000- mäklararvode och annonsering- inköpspris= uppskattningsvis 1 200 000- 50 000- 800 000=350 000 kr
    Vinstskatt: ca 77 000 kr med ovanstående siffror

Det du i så fall behöver betala till dina syskon blir 2/3 av 800 000-77 000 kr, vilket blir 482 000 kr, samtidigt som du tar över lånet. 

Är husets värde numera lägre, inköpspriset annorlunda eller mäklararvode och annonser något annat blir siffrorna givetvis annorlunda.

Förrutom högre räntor så är elpriser och uppvärmning dyrare just nu, vilket också kan göra att huspriserna är lägre just nu.

Fel. Vid bouppteckningen är det bara värdet på bostaden som ingår och inget annat som mäklararvode, annonsering, vinstskatt mm. Lånet på bostaden ska också räknas av i bouppteckningen för att kunna beräkna arvet. Det ts ska betala är att köpa ut sina syskon för deras del av bostadens värde.
  • Anonym (Siv)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-12 23:17:53 följande:
    Fel. Vid bouppteckningen är det bara värdet på bostaden som ingår och inget annat som mäklararvode, annonsering, vinstskatt mm. Lånet på bostaden ska också räknas av i bouppteckningen för att kunna beräkna arvet. Det ts ska betala är att köpa ut sina syskon för deras del av bostadens värde.
    Ja men om dödsboet säljer lägenheten tas vinstskatt,  mäklare etc med i beräkningen då. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-06-12 23:17:53 följande:
    Anonym (Siv) skrev 2022-06-12 23:56:45 följande:
    Ja men om dödsboet säljer lägenheten tas vinstskatt,  mäklare etc med i beräkningen då. 

Ska TS lösa ut syskonen så ska väl en riktig beräkning göras, med vinstskatt och fiktivt mäklararvode. Det är väl det (F) avser med sin kommentar, inte vad som ska stå i bouppteckningen.
  • Robert 558
    Anonym (Z) skrev 2022-06-13 06:00:56 följande:
    Anonym (Siv) skrev 2022-06-12 23:56:45 följande:

Ska TS lösa ut syskonen så ska väl en riktig beräkning göras, med vinstskatt och fiktivt mäklararvode. Det är väl det (F) avser med sin kommentar, inte vad som ska stå i bouppteckningen.
    Det är helt korrekt, vinstskatten ska räknas av innan delning. Plus att utlägg för mäklare och eventuella renoveringar och annat ska dras av. 
  • Anonym (J)

Skönt med lite korrekta svar i slutet av tråden. Men inte helt enkelt att svara när man inte har hela bilden framför sig, du fokuserar i din förklaring på oväsentligheter såsom betalda räntor och möbler.

nej lånet på bostaden eller amorteringar som gjorts påverkar inte värdet på bostaden. Så svaret på din fråga är: Du ska inte fråga om du kan dra av amorteringskostnaderna. Du har hyrt lägenheten, av hyran har en del gått till att amortera på lånet, precis som det hade gjort om nån annan hade hyrt den.

värdet du ska lösa ut syskonen för är, som nån mer ingående förklarade: värdering-omkostnader.(där kommer lånet in om du kan ta över det, löses lånet av dödsboet så dras det givetvis inte av när ni beräknar vad du ska betala.) 

priserna har sjunkit ca 10% sedan förra året, varierar beroende på ort, bostadstyp mm, kontakta mäklare om ni vill ha en uppdaterad värdering.

• Flash Gordon

Du har betalat av din mammas lån. Var det 80000 du skrev? Det betyder att mammas förmögenhet har ökat med 80000. Det är pengar som du har stoppat in i hennes ekonomi.

En tredjedel av detta får du automatiskt  tillbaka via arvet. Frågan är om du ska få ut de andra två tredjedelarna också. Det är 53000 kronor.

Ta det med en jurist. Jag tror du har juridiskt rätt till dem om du vill. Men det handlar ju om hur du och dina syskon ska komma överens om saken. Hur rika är dina syskon? Har de "råd" att avstå drygt 25000 var?

Allt annat om räntor och bostadens värdering och sånt är oväsentligt i sammanhanget.

Blå och gul
  • Anonym (Siv)
    Flash Gordon skrev 2022-06-13 08:08:33 följande:

Du har betalat av din mammas lån. Var det 80000 du skrev? Det betyder att mammas förmögenhet har ökat med 80000. Det är pengar som du har stoppat in i hennes ekonomi.

En tredjedel av detta får du automatiskt  tillbaka via arvet. Frågan är om du ska få ut de andra två tredjedelarna också. Det är 53000 kronor.

Ta det med en jurist. Jag tror du har juridiskt rätt till dem om du vill. Men det handlar ju om hur du och dina syskon ska komma överens om saken. Hur rika är dina syskon? Har de "råd" att avstå drygt 25000 var?

Allt annat om räntor och bostadens värdering och sånt är oväsentligt i sammanhanget.

TS har betalat hyra för att bo där, som tydligen sattes till ett belopp som motsvarade amortering, ränta och avgift, och användes till att betala de kostnaderna.

Hade någon annan hyrt den lägenheten hade väl priset på hyran och användningen av hyresintäkten varit densamma. 

Hade TS hyrt en annan lägenhet i stället, är det troligt att även då hade en del av hyran gått till någons amortering. 

Så vad hyran som TS betalat har gått till, är oväsentligt. Om TS inte betalat amorteringen, hade TS bott väldigt billigt och det hade varit bättre för lägenhetsinnehavaren om någon annan hyrt den.

• Anonym (hur?)
    Anonym (J) skrev 2022-06-13 07:25:18 följande:

Skönt med lite korrekta svar i slutet av tråden. Men inte helt enkelt att svara när man inte har hela bilden framför sig, du fokuserar i din förklaring på oväsentligheter såsom betalda räntor och möbler.

nej lånet på bostaden eller amorteringar som gjorts påverkar inte värdet på bostaden. Så svaret på din fråga är: Du ska inte fråga om du kan dra av amorteringskostnaderna. Du har hyrt lägenheten, av hyran har en del gått till att amortera på lånet, precis som det hade gjort om nån annan hade hyrt den.

värdet du ska lösa ut syskonen för är, som nån mer ingående förklarade: värdering-omkostnader.(där kommer lånet in om du kan ta över det, löses lånet av dödsboet så dras det givetvis inte av när ni beräknar vad du ska betala.) 

priserna har sjunkit ca 10% sedan förra året, varierar beroende på ort, bostadstyp mm, kontakta mäklare om ni vill ha en uppdaterad värdering.

Jag har inte full insyn i deras ekonomi så klart, men båda har bostäder, köpta när det var som billigast och med låg ränta. De nämnde både ränta och inköpspris under diskussionerna kring mammas lgh, därför vet jag det. 

Båda är gifta, båda syskonen har jobb som är relativt högt betalda, samma med deras partners. 

Min syster funderar på att gå i 'pension' snart, börja med att gå ner till 50% och sen öka till 100% inom något år. 

Oavsett så har vi kommit överens, se uppdatering i trådstarten  

Svar på tråden Arv efter mamma, hur ska vi räkna?