Arv efter mamma, hur ska vi räkna?
Min mor dog för en tid sedan och innan det hamnande hon först på sjukhus och sedan på ett hem för dementa.
När mamma hamnade på sjukhus var jag precis i en separation och mina syskon (vi är totalt tre syskon) tyckte att jag ju kunde bo i mammas lgh tills hon kom hem. Då trodde vi att hon bara skulle behöva ligga ca 3 månader.
Det gav mig en respit att leta bostad och mamma slapp kostnaden som jag tog över helt under den tiden. När mamma sen fick lov att flytta in på hem pratade vi om det och vi kom fram till att jag skulle bo kvar.
Jag har betalt allt, ränta, amorteringar, avgiften till föreningen och drift.
Nu vill jag köpa ut mina syskon och det är de helt med på. Båda har sina egna ägda boenden och har inget intresse av att bo i mammas lgh.
Frågan är hur ska vi tänka? Jag känner lite att amorteringarna jag har gjort (samt div mindre reparationer, men de tänker jag inte ta med) har ökat värdet på lgh iom mindre i lån. Är det något jag bör ta med i beräkningen av vad jag ska betala?
Jag vill gärna ha lite input och bör nog kontakta jurist innan, men jag vill samtidigt inte verka ogin. Det är dock för mig en ganska betydande summa, drygt 80 000 kr. Räntorna har också gått upp, men jag ska kolla möjligheten att ta över mammas lån och låna upp resten nytt. Vi har kommit överens om ett pris för bostaden som ligger lite lägre än vad en likadan såldes för för ett år sen pga räntorna är hgre nu och de två mäklarna vi har haft hit för värdering har båda gett en något lägre summa än den lgh slutpris.
Så är det väldigt ogint att ställa frågan om amorteringskostnaderna kan dras av med 2/3? En tredjedel är ju min del så att säga så den kan jag ta kostnaden för så att säga. Men jag kommer ju att behöva köpa nya möbler då mammas möbler ska delas upp mellan oss syskon alt säljas det ingen av oss vill ha.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-17 15:01
UPPDATERING:
Vi har gjort en överenskommelse jag och syskonen. Faktiskt tog de själva upp att vi borde göra en omvärdering av bostadens värde.
Allt finns testamenterat, det som vi var och en ska få så där är det inga konstigheter. Värderingen landade nu på 980 000 kr och de tyckte att 900 000 kr var enklare att dela på tre, så det blir så att jag betalar 600 000 kr för lgh. Allt kringgrejs får bouppteckningsmannen ta hand om, men jag ska iaf inte behöva betala mer än 600 000 kr i slutändan tyckte de.
Så, slutet gott, allting gott. Tack för all input.