• Anonym (Johanna)

Ni som lever med en sambo vars barn har funktionshinder och aldrig kan bli självgående.

Hej!
    Länge sedan jag var här. Jag har en man i mitt liv som älskar mig jättemycket och är kul, underbar och fantastisk på många sätt och han vill att det ska bli vi för alltid, med bröllop och ny lya och så. Jag borde vara jättelycklig för detta faktum. Han har två vuxna barn varav en med en ganska stor intellektuell funktionsnedsättning men inte tillräckligt för utökat stöd. Jag träffade honom på nätet och där jag från början sagt att jag inte dejtar någon med hemmavarande barn, för jag är klar med barn. Inga hemmavarande bonusar alls vill jag ha. Han precis som jag ska vara redo för att börja om på nytt. Då har jag också vetat om att han har sitt ena barn som är mycket beroende av sin mamma och sin pappa och inte kan leva ett eget liv, insåg dock inte hur mycket. Flickan är trevlig( 24 år), bor ensam på veckan i ett boende med visst stöd, men så fort det är helg ska hon vara med och det blir diskussioner om hon inte får som hon vill. Jag har svårt att vara del av detta med de normer och vanor denna familj har, där de fortfarande liksom lever i symbios och är väldigt nära, mor med ny man, dotter och far. Var finns jag i det? Vi bor idag ganska långt i från varandra och jag längtar efter en meningsfull framtid, men att flytta till honom eftersom han har ett barn som aldrig kommer att bli mer än 12 år i huvudet fixar jag inte, tror jag. Kan någon med erfarenhet ge mig ett råd? Åtminstone kanske en idé om hur jag ska tänka och/eller berätta hur det är för er? Mina barn är vuxna och arbetar efter högskoleexamen. Jag kommer kanske att kunna få barnbarn, men inte han, så jag vill heller inte flytta.   Döm mig inte för min upplevelse. Vi kommer båda att bli ledsna om jag lägger benen på ryggen och drar.

• Svar på tråden Ni som lever med en sambo vars barn har funktionshinder och aldrig kan bli självgående.
  • Anonym (Sekretess)
    Anonym (q) skrev 2022-06-13 01:00:46 följande:

För att det är väldigt många oväsentliga detaljer men inget om vad som faktiskt är problemet i relationen annat än att flickan vill hänga på helger.

TS vill att flickan ska "ha mer habilitering och fler människor runt henne så hon får ett eget liv". Hon har stödboende och familj, vad är det mer som fattas? Upprepar man något får man även ta att någon frågar. Vad TS vill behöver inte vara förankrat i flickans behov heller. Därav frågeställningen.

Och? Varför skulle hon skriva mer om flickans nuvarande och kommande behov? 
    Hon är inte förälder och har inget med det att göra heller. Vill du att dina barns bonusmamma skriver om dina barns ev. stödinsatser  på FL? 
    Tråden  är inte ok på något vis tycker jag.
  • Anonym (XXX)
    Drottningen1970 skrev 2022-06-12 23:15:51 följande:

Jo det är hybris om du tror att han ska välja bort en 12 årings behov framför dina, Ett liv med ett funktions barn ÄR begränsat och valmöjligheterna små. Han kommer att behöva agera som en förälder till en 12 åring livet ut. Så är det tyvärr. 

Jag förstår mycket väl att du skulle välja bort dessa livspremisser, det skulle jag också göra.

Men det är inte schysst att försöka få föräldrarna att ?inse? att de behöver lägga ned sin omsorg för de ska de inte. 

Fast det kanske skulle vara bättre för dottern också, att bli mer självständig?Ibland ser man föräldrar som inte VILL släppa taget, utan vill ha kvar sina vuxna barn i ett beroende - till och med när barnen inte har några fysiska eller mentala handikapp. Man vill att de ska komma "hem" på helgen, man vill inte att de ska börja springa ute och dricka "sådant där öl" (ordagrant citat av en kvinna som jag känner, när hennes 26-årige son ville gå ut med studiekamrater) och träffa några otäcka karlar/kvinnor. Mycket tryggare att de sitter med mamma och pappa framför TV:n och ser på TV. 

Jag tycker att det låter, som att dessa tre vuxna - pappan, mamman, styvfadern lever i något slags symbios med den unga kvinnan och varandra. DE VILL HA DET SÅ. Men det är inte säkert att det är bäst för den unga kvinnan. Hon har ju en vuxen kvinnas kropp, och en intelligensålder på 12 år är inte SÅ lågt. Hon kanske längtar efter en pojkvän? Men inte har möjlighet att träffa någon, för att de vuxna i hennes liv håller kvar henne i en barn-roll. (Dock bör hon ju aldrig bli gravid, men sådant går att lösa idag med spiral, p-stavar eller p-spruta, som kvinnan själv inte behöver komma ihåg, utan vården ser till att dessa förnyas i tid.)
  • Anonym (XXX)

För övrigt råkar jag veta (i alla all var det så före pandemin), att personalen på LSS-boendena brukar ta ut ungdomarna på lokal ibland på fredag- och lördagskvällarna. Kan de inte dansa själva, så dansar personalen med deras rullstolar, så att de får uppleva rytmen, musiken och atmosfären på ett sådant ställe, där det även finns "friska" ungdomar. Så att de får lite av den biten, medan de är unga. Jag undrar om det är så, att den unga kvinnans föräldrar motsätter sig allt sådant, och insisterar på att hon ska komma "hem" på helgerna, för att de inte vill att hon ska få "friska" vänner som hon kan gå ut med, och kanske till och med en kille..?

12 års intelligensålder är som sagt inte SÅ lågt. Jag läste faktiskt en sann berättelse från 60-talet (om jag minns rätt), det var en amerikansk tjej som var 26 och hade stannat just på 12 i huvudet. Föräldrarna hade kämpat med att hon skulle gå i skolan och lära sig ett yrke, men de hade fått ge upp. Lösningen kom av en slump, då de var på semester i Italien, och flickan träffade en italiensk kille och de två blev förälskade. Familjen gifte helt enkelt bort flickan med den italienske killen!

Då blev hon del i en storfamilj, och där märktes det inte så mycket att hon bara hade en intelligensålder på 12 år, för skillnaden mot de andra italienska unga fruarna som hon kom att umgås med på dagarna, var inte så stor. De var alla hemmafruar, och de intresserade sig inte heller för politik, samhällsfrågor eller vetenskap. De pratade om barn och hushåll och grannar och filmstjärnor, och gick i kyrkan på söndagarna. Där hängde den unga kvinnan med utan problem, och när hon fick barn fanns familjens kvinnor alltid runt henne, så hon behövde aldrig ansvara för barnen helt ensam. På så sätt fick hon "ett liv" - som hon aldrig hade kunnat få i USA, där kraven var så mycket högre. (Dock ser det inte riktigt ut så i Italien heller längre, så jag vet inte vilket land man borde gifta bort henne i i stället?) 

• Anonym (q)
    Anonym (Sekretess) skrev 2022-06-13 01:35:40 följande:
    Och? Varför skulle hon skriva mer om flickans nuvarande och kommande behov? 
    Hon är inte förälder och har inget med det att göra heller. Vill du att dina barns bonusmamma skriver om dina barns ev. stödinsatser  på FL? 
    Tråden  är inte ok på något vis tycker jag.

Ja, denne hade gott kunna nämna om flickan hade en kontaktperson eller hur TS drömstöd skulle funka om det finns. TS har redan sagt en hel del som kunde varit anonymiserat och i det kunnat nämna något om relationen istället. Nu finns det inget diskussionsunderlag. "Åtminstone kanske en idé om hur jag ska tänka och/eller berätta hur det är för er?

Andra kan säkert dela med sig allmänt en det är svårt att ge ev stöd i ingenting mer än att flickan vill umgås på helger. Är inte ute efter privata detaljer för att gotta mig utan helt enkelt några ord om hur deras relation faktiskt är. Jag tror du tolkade mina allmäna frågor på ett mer invasivt sätt än vad som var menat :)

• Phalaenopsis

Vad som skulle kunna göras är att uppmuntra flickan att se mer på boendet som sitt hem och vara med på de helgaktiviteter som görs där. Men det kräver att familjen runt omkring faktiskt VILL att hon ska bli mer självständig. Har man varit tvungen att rodda precis allt kring ett barn med särskilda behov länge så är det inte så lätt att veta hur mycket man bör uppmuntra till att göra saker själva och när. Det blir ju mycket senare än vanliga barn, men nu kanske föräldrarna slutat jobba med det helt och är nöjda?

Jag har en syster med autism och lindrig utvecklingsstörning. Hon bor på ett stödboende. Mina föräldrar har när de träffas betydligt lägre krav på henne än hon faktiskt skulle klara av nu för tiden. De är så vana vid att att hon är liten och har så svårt för allt, att de nu inte säger åt henne när hon faktiskt har förmågan att skärpa sig och göra något själv.

• Anonym (ormtunga)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-13 03:39:20 följande:
    För övrigt råkar jag veta (i alla all var det så före pandemin), att personalen på LSS-boendena brukar ta ut ungdomarna på lokal ibland på fredag- och lördagskvällarna. Kan de inte dansa själva, så dansar personalen med deras rullstolar, så att de får uppleva rytmen, musiken och atmosfären på ett sådant ställe, där det även finns "friska" ungdomar. Så att de får lite av den biten, medan de är unga. Jag undrar om det är så, att den unga kvinnans föräldrar motsätter sig allt sådant, och insisterar på att hon ska komma "hem" på helgerna, för att de inte vill att hon ska få "friska" vänner som hon kan gå ut med, och kanske till och med en kille..?

12 års intelligensålder är som sagt inte SÅ lågt. Jag läste faktiskt en sann berättelse från 60-talet (om jag minns rätt), det var en amerikansk tjej som var 26 och hade stannat just på 12 i huvudet. Föräldrarna hade kämpat med att hon skulle gå i skolan och lära sig ett yrke, men de hade fått ge upp. Lösningen kom av en slump, då de var på semester i Italien, och flickan träffade en italiensk kille och de två blev förälskade. Familjen gifte helt enkelt bort flickan med den italienske killen!

Då blev hon del i en storfamilj, och där märktes det inte så mycket att hon bara hade en intelligensålder på 12 år, för skillnaden mot de andra italienska unga fruarna som hon kom att umgås med på dagarna, var inte så stor. De var alla hemmafruar, och de intresserade sig inte heller för politik, samhällsfrågor eller vetenskap. De pratade om barn och hushåll och grannar och filmstjärnor, och gick i kyrkan på söndagarna. Där hängde den unga kvinnan med utan problem, och när hon fick barn fanns familjens kvinnor alltid runt henne, så hon behövde aldrig ansvara för barnen helt ensam. På så sätt fick hon "ett liv" - som hon aldrig hade kunnat få i USA, där kraven var så mycket högre. (Dock ser det inte riktigt ut så i Italien heller längre, så jag vet inte vilket land man borde gifta bort henne i i stället?) 
    Vaddå gifta bort? Gud vad hemskt. Är du för tvångsäktenskap?
  • Anonym (Johanna)

Jag upplever inte att jag lyft någon sekretess i det här fallet. Jag är dessutom medveten om vilken insats som krävs av föräldrar till ett barn med funktionsnedsättning. Jag gissar egentligen bara att hon kan vara runt 12 men vet ej. Allting som skrivits här det senaste är spekulationer. Jag tror att det finns stor osäkerhet och en rädsla för hur framtiden kan bli för ens barn om man befarar att det aldrig kommer att kunna fungera självständigt.  Det är ju något man bär med sig i livet, men jag lägger mig aldrig i föräldrars beslut och val. Skulle aldrig drömma om det. Så ingen idé att skynda fram något. Jag ville ha råd hur jag skulle tänka, det gör mig inte ond. Jag gillar henne väldigt mycket. Eftersom hennes bror och hans fru bor utomlands så förstår jag också varför hon vill vara med familjen. Mina tankar handlar mest om jag vill ha ett sådant liv. inte om flickan. Men frågan är så klart känslig och jag hade önskat att den inte var det men sådana här ämnen river så klart upp tankar. Jag lär fundera ett bra tag till ändå. Tack för några riktigt tänkvärda inlägg. Ha det gott.

• Anonym (XXX)
    Anonym (ormtunga) skrev 2022-06-13 17:27:11 följande:
    Vaddå gifta bort? Gud vad hemskt. Är du för tvångsäktenskap?
    Dom var förälskade, skrev jag ju. 

OK lite fel uttryckt, men bara lite. Föräldrarna drev på, för efter en initial tvekan såg de att detta var en möjlighet för dottern att få ett "liv". Kanske skulle den unga kvinnan i TS också kunna få ett "liv" i ett land eller en kultur, där dels genomsnittsintelligensen är lägre, och dels utbildning och yrkesarbete inte är vanligt för kvinnor ändå?

Om hon har en intelligensnivå på 12, så kan hon mycket väl lära sig att sköta hem och barn (dock helst inte vara ensam med barn, om något oförutsett skulle hända), och vara en bra hustru åt en man som inte förväntar sig djupa, intellektuella samtal med sin hustru. Ibland får man söka efter o-ortodoxa lösningar! Ett liv på ett svensk gruppboende hela livet är inte mycket till liv - och vad ska hon göra när alla de tre föräldrarna är avlidna?
  • Anonym (ormtunga)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-14 01:59:40 följande:
    Dom var förälskade, skrev jag ju. 

OK lite fel uttryckt, men bara lite. Föräldrarna drev på, för efter en initial tvekan såg de att detta var en möjlighet för dottern att få ett "liv". Kanske skulle den unga kvinnan i TS också kunna få ett "liv" i ett land eller en kultur, där dels genomsnittsintelligensen är lägre, och dels utbildning och yrkesarbete inte är vanligt för kvinnor ändå?

Om hon har en intelligensnivå på 12, så kan hon mycket väl lära sig att sköta hem och barn (dock helst inte vara ensam med barn, om något oförutsett skulle hända), och vara en bra hustru åt en man som inte förväntar sig djupa, intellektuella samtal med sin hustru. Ibland får man söka efter o-ortodoxa lösningar! Ett liv på ett svensk gruppboende hela livet är inte mycket till liv - och vad ska hon göra när alla de tre föräldrarna är avlidna?
    Ja, jag vet. 
    Fortfarande hemskt med ''gifta bort''. Usch. 

Vadå, vad är det för fel med ett gruppboende? Jag bor på ett gruppboende, och jag pluggar på högskola. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (ormtunga) skrev 2022-06-14 02:02:30 följande:
    Ja, jag vet. 
    Fortfarande hemskt med ''gifta bort''. Usch. 

Vadå, vad är det för fel med ett gruppboende? Jag bor på ett gruppboende, och jag pluggar på högskola. 
    Om du pluggar på högskola, har du större möjligheter att komma ut i samhället. Du är inte fast på boendet på samma sätt som jag misstänker att kvinnan i trådstarten är. Du är ju uppenbarligen inte heller begåvningshandikappad, utan kan tala för dig, anmäla missförhållanden, be att få byta boende om personalen är elak...

Längtar du aldrig efter en egen familj i ett eget hus?
  • Anonym (Syster)

Fundera på vilka anpassningar du behöver.
    Att ni kan åka bort några timmar utan att hon hänger med? Eller är det att kunna gå ut och äta och dricka vin utan henne? Eller handlar det om att hela helger går till att följa med på hennes fritidsaktiviteter? 

Personligen hade jag testat men behållt mitt boende.
    det beror mycket på hur man kommer överens med barnet. 

• Miss Skywalker

Du var ärlig från början med att du inte ville ha några hemmavarande barn. Varför accepterar du att han förde dig bakom ljuset?

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Syster) skrev 2022-06-14 12:38:00 följande:

Fundera på vilka anpassningar du behöver.
    Att ni kan åka bort några timmar utan att hon hänger med? Eller är det att kunna gå ut och äta och dricka vin utan henne? Eller handlar det om att hela helger går till att följa med på hennes fritidsaktiviteter? 

Personligen hade jag testat men behållt mitt boende.
    det beror mycket på hur man kommer överens med barnet. 

hej.
    Nu har sommaren gått och jag har tillbringat mycket tid med mannen som är fantastiskt fin med mig och med alla egentligen. Men det det sitter en liten klump kvar... Jag hade önskat att situationen såg annorlunda ut. Att han var fri att leva nån annanstans, men om jag ska ha ett liv med honom är det jag som måste göra uppoffringar, inte han.  Jag måste bara bestämma om jag vill leva så, och jag vet kanske svaret innerst inne redan.

Svar på tråden Ni som lever med en sambo vars barn har funktionshinder och aldrig kan bli självgående.