• Tsprit

    Vad skiljer män från kvinnor?

    Man brukar ju säga att Flashback är för män, medan Familjeliv är för kvinnor. Och kollar man på vad som skiljer dessa forum mest så är det att Familjeliv mest pratar om barn, familj och relationer, medan Flashback pratar mest brott, sex och teknik. Familjeliv har extremt lågt i tak, på Flashback får du säga precis vad du vill.

    Är inte dessa skillnader väldigt typiska? Kvinnors känslor är känsligare, vilket gör att många skräms bort från Flashback. Och män värdesätter frihet mer än säkerhet, vilket gör att många skräms bort från Familjeliv.

    Vad tycker ni själva skiljer män från kvinnor på gruppnivå? Vi undviker att plocka enskilda exempel, eftersom det inte blir representatibelt.

  • Svar på tråden Vad skiljer män från kvinnor?
  • ClumsySmurf
    Tsprit skrev 2022-06-14 14:30:41 följande: #5
    sextiotalist skrev 2022-06-14 13:22:53 följande:
    Undrar vad det som gör att männen är överrepresenterade när det gäller våld, våldtäkter, kriminellt liv, självmord etc. Det beror ju självklart på att de använder endast sin hjärna när de tar beslut och inget med känslor att göra eller brist på impulskontroll
    Testosteronet. Det gör män både aggressivare och mer risktagande. Och så är det med alla däggdjur i naturen. Ju aggressivare hanen är, desto fler honor får han.
      Man blir inte aggressiv av testosteron och jag tror inte att det är någon större skillnad i aggressivitet mellan genomsnittlig man och genomsnittlig kvinna, den största skillnaden sitter i hur vi uttrycker den.
  • ClumsySmurf
    Anonym (x2y) skrev 2022-06-14 16:56:38 följande:
    Tsprit skrev 2022-06-14 15:04:17 följande:
    Beror på vilka känslor du menar. Män blir mycket lättare arga än kvinnor, medan kvinnor lättare börjar gråta.

    Samtidigt tål män att det är högre i tak än vad kvinnor gör. Kollar man på forum eller medier där kvinnor är i majoritet är det alltid mycket lägre i tak än på manliga forum.
    Då har du nog inte träffat kvinnor som mig 
    Finns inte på kartan att jag skulle gråta över en man eller något han sa. Men jag är heller inte styrd av känslor.  Eller bryr mig vad en man /främling tycker om mig. Det är att ödsla tid på irrelevant saker. Jag tänker nog mer som en man. Sen finns det ju killar som är väldigt känslosamma med. Det kanske inte tillhör normen eller det vanliga. Men vi finns. Flashback är ju dessutom ökänt för att vara kvinnofientligt. Och du undrar varför kvinnor inte är så aktiva där.

    Sen kan man ju vända på det med. Kanske män överlag inte hänger här för att det inte vill höra vad kvinnor tycker. Man bäddar in sig i lite falsk trygghet. Hänger på flashback där man blir uppbackad av andra män. Dessutom är det rena bottenskrapet till män som hänger där. Inget jag skulle vilja associeras med. Så kanske fler kvinnor tänker med. Att ha en åsikt är en sak. Men mycket där är bara rent hat. För att påstå att män inte är lika känsliga. Har jag aldrig sett på maken till så många gnällspikar med offerkoftor. Du får nog fundera lite mer på det. 
     "Flashback är ju dessutom ökänt för att vara kvinnofientligt."
    Finns en tråd om det, av en offerkoftefeminist, kvinnor som är aktiva där höll inte med.

    "Dessutom är det rena bottenskrapet till män som hänger där"
    De finns här också, precis som rena bottenskrapet till kvinnor.

    "Jag tänker nog mer som en man"
    Om man tycker att man nog tänker som en man och sen...Har markerat lite i texten Flört
  • ClumsySmurf
    Anonym (Maria81) skrev 2022-06-14 16:59:11 följande: #9
    Tsprit skrev 2022-06-14 15:04:17 följande:
    Beror på vilka känslor du menar. Män blir mycket lättare arga än kvinnor, medan kvinnor lättare börjar gråta.

    Samtidigt tål män att det är högre i tak än vad kvinnor gör. Kollar man på forum eller medier där kvinnor är i majoritet är det alltid mycket lägre i tak än på manliga forum.
    Tror att kvinnor gärna vill ha högt i tak men de forum som vänder sig till kanske mer för kvinnor har en lägre spärr. Väldigt låg tyvärr.
    Beror väl på annonsörer och sponsorer och dylikt.

    Därför jag gillar Flashback mer. Men många av deras annonser är ju allt annat än seriösa. 
    Ja Familjelivs också stötande men är ändå mer inom norm accepterat sas. 
      taket beror nog mest på admin.
  • Anonym (Svårare att bli accepterad?)

    En skillnad bland män och kvinnor jag tycker mig ha märkt är hur man som främmande kvinna lättare "kommer in i gänget" med män, tex. på en ny arbetsplats.

    Men man får inte helt vara med, de accepterar en fort men liksom inte helt. Man pratar ytligt om saker med dem men man får inte vara med helt. Eller så är män inte så där djupa och ingen är med helt. Inte förstått vilket än. Har hört av en kollega att han pratar bara djupt med sin fru. Ingen annan? Näe det räcker. Verkar rätt fattigt och osocialt att vara kunna prata djupt med en enda person men ok, han verkar lycklig ändå. 

    Men med kvinnor tar det längre tid att få vara med, men när man får det så är det liksom att man är med helt och man behöver inte vara sådär ytlig.

  • ClumsySmurf
    Anonym (Svårare att bli accepterad?) skrev 2022-06-14 21:28:59 följande: #14

    En skillnad bland män och kvinnor jag tycker mig ha märkt är hur man som främmande kvinna lättare "kommer in i gänget" med män, tex. på en ny arbetsplats.

    Men man får inte helt vara med, de accepterar en fort men liksom inte helt. Man pratar ytligt om saker med dem men man får inte vara med helt. Eller så är män inte så där djupa och ingen är med helt. Inte förstått vilket än. Har hört av en kollega att han pratar bara djupt med sin fru. Ingen annan? Näe det räcker. Verkar rätt fattigt och osocialt att vara kunna prata djupt med en enda person men ok, han verkar lycklig ändå. 

    Men med kvinnor tar det längre tid att få vara med, men när man får det så är det liksom att man är med helt och man behöver inte vara sådär ytlig.


    Jag kan vara djup men inte med vem som helst hur som helst, är väldigt selektiv.
  • Anonym (Men herregud...)
    ClumsySmurf skrev 2022-06-14 21:12:15 följande:
      Man blir inte aggressiv av testosteron och jag tror inte att det är någon större skillnad i aggressivitet mellan genomsnittlig man och genomsnittlig kvinna, den största skillnaden sitter i hur vi uttrycker den.
    Trollar du eller har du aldrig läst en biologibok eller en tidning?

    Aldrig sett nåt om problemet med testosteronanaloger (dopingpreparat) som kan göra män mer aggressiva t.ex.?

    Detta är naturvetenskaplig allmänbildning, inget man går runt och tror nånting om. 

    Att testo främjar aggression står t.o.m i vanliga uppslagsböcker, t.e.x Encyclopedia Britannica:

    " In a wide range of vertebrate species, there is a clear relationship between a male?s aggressiveness and his circulating levels of androgens such as testosterone, a hormone produced in the testes. From fish to mammals, aggression levels rise and fall with natural fluctuations in testosterone levels. Castration has been found to reduce aggression dramatically, while experimental reinstatement of testosterone?for instance, through injection into the blood?restores aggression. Circulating testosterone can even influence the structures and signals used during fights. In stags the neck muscles needed for effective roaring enlarge under the influence of rising testosterone levels. In male mice the scent of another male?s urine, which contains the breakdown products of testosterone, elicits intense aggressive responses."

    www.britannica.com/science/aggressive-behaviour/The-influence-of-testosterone
    --
  • Glinda från Oz

    Familjeliv har moderatorer som tar bort allt de inte tycker passar och stänger av folk. Självklart blir det lågt till till tak då. 


    Att kvinnor skulle vara känsliga håller jag inte med om, inget är så bräckligt som machokulturen. 

  • Anonym (RF)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-14 22:05:38 följande:

    Familjeliv har moderatorer som tar bort allt de inte tycker passar och stänger av folk. Självklart blir det lågt till till tak då. 


    Att kvinnor skulle vara känsliga håller jag inte med om, inget är så bräckligt som machokulturen. 


    Kanske inte lågt i tak men många kvinnor här är extremt intoleranta och dömande mot andra människor. Det kan upplevas som lågt i tak.

    En stor skillnad mellan män och kvinnor på gruppnivå är att kvinnor har svårare att acceptera andra människor som dom är och tycker att dom ska ändra sig och bli mer som dom själva är.
  • Anonym (Maria81)
    Kockobello skrev 2022-06-14 19:03:17 följande:
    Flashback är bra när man vill ha reda på saker.
    Japp håller helt med. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Men herregud...) skrev 2022-06-14 21:56:27 följande: #16
    ClumsySmurf skrev 2022-06-14 21:12:15 följande:
      Man blir inte aggressiv av testosteron och jag tror inte att det är någon större skillnad i aggressivitet mellan genomsnittlig man och genomsnittlig kvinna, den största skillnaden sitter i hur vi uttrycker den.
    Trollar du eller har du aldrig läst en biologibok eller en tidning?

    Aldrig sett nåt om problemet med testosteronanaloger (dopingpreparat) som kan göra män mer aggressiva t.ex.?

    Detta är naturvetenskaplig allmänbildning, inget man går runt och tror nånting om. 

    Att testo främjar aggression står t.o.m i vanliga uppslagsböcker, t.e.x Encyclopedia Britannica:

    " In a wide range of vertebrate species, there is a clear relationship between a male?s aggressiveness and his circulating levels of androgens such as testosterone, a hormone produced in the testes. From fish to mammals, aggression levels rise and fall with natural fluctuations in testosterone levels. Castration has been found to reduce aggression dramatically, while experimental reinstatement of testosterone?for instance, through injection into the blood?restores aggression. Circulating testosterone can even influence the structures and signals used during fights. In stags the neck muscles needed for effective roaring enlarge under the influence of rising testosterone levels. In male mice the scent of another male?s urine, which contains the breakdown products of testosterone, elicits intense aggressive responses."

    www.britannica.com/science/aggressive-behaviour/The-influence-of-testosterone
    --
    " Trollar du eller har du aldrig läst en biologibok eller en tidning?"
    Står det i uppslagsböcker, t.e.x Encyclopedia Britannica att människor blir aggressiva av testosteron eller är det något du bara går runt tror nånting om?

    "Detta är naturvetenskaplig allmänbildning, inget man går runt och tror nånting om. "

    01:09:49 - 01:11:33


    Carole Hooven teaches in and co-directs the undergraduate program in the Department of Human Evolutionary Biology at Harvard University. She earned her BA in psychology from Antioch College in 1988 and her PhD at Harvard in 2004, researching sex differences and testosterone, and has taught there ever since. She has received numerous teaching awards, and her Hormones and Behavior class was named one of the Harvard Crimson's "top ten tried and true."

    www.carolehooven.com/aboutmedia.html
  • Anonym (Så är det)
    Anonym (Svårare att bli accepterad?) skrev 2022-06-14 21:28:59 följande:

    En skillnad bland män och kvinnor jag tycker mig ha märkt är hur man som främmande kvinna lättare "kommer in i gänget" med män, tex. på en ny arbetsplats.

    Men man får inte helt vara med, de accepterar en fort men liksom inte helt. Man pratar ytligt om saker med dem men man får inte vara med helt. Eller så är män inte så där djupa och ingen är med helt. Inte förstått vilket än. Har hört av en kollega att han pratar bara djupt med sin fru. Ingen annan? Näe det räcker. Verkar rätt fattigt och osocialt att vara kunna prata djupt med en enda person men ok, han verkar lycklig ändå. 

    Men med kvinnor tar det längre tid att få vara med, men när man får det så är det liksom att man är med helt och man behöver inte vara sådär ytlig.


    Men så är det. Män pratar sällan om djupare saker och jag tror det är det du tolkar in som att du inte är med i gänget. På min arbetsplats så har jag jobbat i 10 tals år och man är inte på den djupa nivå med sina manliga kollegor som kvinnorna är med varandra. Det är helt normalt, män gillar inte att prata om det blir för mycket känslor inblandat. Medans kvinnor verkar mer gå igång på att prata om saker där det är mycket känslor inblandat annars känns det inte som en riktig konversation på djupet.
  • Kockobello
    Anonym (x2y) skrev 2022-06-14 16:56:38 följande:
    Då har du nog inte träffat kvinnor som mig 
    Finns inte på kartan att jag skulle gråta över en man eller något han sa. Men jag är heller inte styrd av känslor.  Eller bryr mig vad en man /främling tycker om mig. Det är att ödsla tid på irrelevant saker. Jag tänker nog mer som en man. Sen finns det ju killar som är väldigt känslosamma med. Det kanske inte tillhör normen eller det vanliga. Men vi finns. Flashback är ju dessutom ökänt för att vara kvinnofientligt. Och du undrar varför kvinnor inte är så aktiva där.

    Sen kan man ju vända på det med. Kanske män överlag inte hänger här för att det inte vill höra vad kvinnor tycker. Man bäddar in sig i lite falsk trygghet. Hänger på flashback där man blir uppbackad av andra män. Dessutom är det rena bottenskrapet till män som hänger där. Inget jag skulle vilja associeras med. Så kanske fler kvinnor tänker med. Att ha en åsikt är en sak. Men mycket där är bara rent hat. För att påstå att män inte är lika känsliga. Har jag aldrig sett på maken till så många gnällspikar med offerkoftor. Du får nog fundera lite mer på det. 
    Lol
  • Anonym (Man)

    Jag hänger på båda. Skulle nog säga att det är högre till tak på Flashback. Här på familjeliv är moderatorerna snabbare med att gå in och plocka bort oönskade diskussioner(läs icke pk-vänliga). Det gör Familjeliv tråkigare och något humorbefriat.

    Däremot är Familjeliv bättre på att hålla längre diskussioner vid liv.

  • Pentra

    Kvinnors och mäns hjärnor är olika; och utvecklings-, åldrings- och händelse-processer i deras hjärnor ser olika ut och ger olika effekter. 

    Mvh,
    Pentra

  • Anonym (svårt)

    Det är en intressant men väldigt svår fråga. Skillnaderna inom könen är ju större än mellan könen på gruppnivå skulle jag tro. 

    Men en sak som jag observerat är att kvinnor är mycket mer styrda av sina hormoner än män. Menscykeln styr verkligen kvinnors liv hit och dit, medan män är mer konstanta i hur de är. 

Svar på tråden Vad skiljer män från kvinnor?