• Tim1985

    Hålla rent med katt

    Hej!

    Jag har ett stort bekymmer, min flickvän har flyttat in hos mig sedan 3 månader tillbaka och vi har det riktigt bra ihop.

    Problemet är att hon nu vill att hennes 2 katter (som nu är hos hennes manna) ska flytta in. Jag visste det från början man har förträngt det lite, men nu har jag börjat få ångest. 

    Jag har alltid varit otroligt renlig, båda när det gäller personlig hygien och i mitt hem. Där finnes INGEN damm eller dålig lukt i min 44 kvm lägenhet. Jag mår inte bra om mitt hem inte er städad och organiserad. Tanken om katthår på klär osv skrämmer mig också. Min flickvän är också renlig, annars hade det aldrig funkat mellan oss. Dock får hennes katter vara i båda sängen och på matbordet etc. vilket är gränsöverskridande för mig. Ska sägas att dom enbart levar inomhus och har aldrig varit ute, dom är 7 år.

    Jag tycker om husdjur generellt, men har aldrig funderad på att skaffa ett pga. ovanstående plus att jag resar mycket.


    Mina frågar är:
    - Kan man undvika dåligt doft helt och hållet med 2 katter?
    - Kan man undvika hår på golv etc. om man dammsuger varje dag?
    - Hur gör man när man åker på semester?
    - Lukter det och förstår golv/möbler om dom spyr eller kissar under tiden man är på jobb och inte får städad upp förrän man är hemma?


    Jag älskar min flickvän och hon älskar sina katter, klart man får ingå kompromissar i sitt förhållande, men detta blir svårt.


    Hoppas någon kattälskare kan ge råd! Tack

     

  • Svar på tråden Hålla rent med katt
  • Dexter dot com
    Tim1985 skrev 2022-06-22 15:02:21 följande:
    Många bra svar, ja!

    Kan inte acceptera dom på bordet, har set att där finns mattor osv som man kan lägga där man inte vill ha dom, vet inte om det funkar?

    Tycker om djur, så kommer nog att gilla dom, man hade aldrig föreställt mig att ha djur inomhus, mår inte bra om inte lägenheten är ren och städad som en operationssal. Ska försöka med luftrenare (som en här i tråden föreslog) och robotdamsugare.

    Annat fråga, är det vanligt att katter repor möbler, dörrar och golv? Enligt flickvännen beter dom sig väl, men naglarna är ju vassa.
    Det är helt naturligt för katter att vässa sina klor så ordentliga klätter/klösträd behövs om man ska ha en chans att lära dom att inte klösa på möbler men många katter väljer möbler före klösträd. Är katterna 7 år gamla och vana att vara på bord och bänkar så tror jag det nästan är omöjligt att lära om dom.
  • Limajo

    Jag har två långhåriga katter på 100 kvm. Damm blir det men det är ju lätt att dammsuga. Värre med hår på kläder och där är det tyvärr svårare att få bort hår från korthåriga katter än långhåriga. Jag har inte lyckats träna katterna att inte vara på bordet men har ett bord som är lätt att torka av. Gör man det innan varje måltid känns det okej. Katter lever ju i alla tre dimensioner, det går inte att hålla dem bara på golvet.

    Mina katter sover inte med mig, men jag har ju stort, vi är hemma mycket och de har varandra så det känns inte som om de vantrivs med att bli utestängda på natten. Har jag varit borta mycket brukar de få sova en natt i sängen. Överlag så är ju katter renliga. Man känner ju när man gosar med dem att de inte luktar något. Att de inte får sova med mig beror inte på hygien utan på att de är nattaktiva och stör mig.

    Vad gäller låda så har jag alltid bara haft en låda, trots två katter. Med bra sand och regelbunden städning luktar det inte kiss eller bajs. Däremot luktar all sand av sig självt mer eller mindre. Det finns parfymerade sorter (känns tveksamt) och sorter med olika naturlig doft men alla luktar någonting. Så helt doftfritt kommer ni inte då, inte i en sån liten lägenhet.

  • Jemp

    Att klösa på möbler är väldigt vanligt förekommande, ja. 
    Golv och väggar (utöver gammal vävtapet) är inte särskilt vanligt, men har man väldigt känsliga golv kan det säkert bli nån repa när de busar. 

    Man kan försöka lära dem undvika bord och förebygga genom att ha gott om klösbrädor och andra klättermöjligheter, men tar man in katter/djur i hemmet bör man vara beredd på att de är lite varstans och kan ställa till med lite hyss. 

  • Dethärärmittnamn

    Katter är renliga djur. 


    Katthår och lite sand som fastnat under tassarna får du räkna med. 


    Vem vet-du kanske lär dig att tycka om livet med katter?
    Hoppas att det går bra! Fördelen med innekatter är att de inte kommer hem med fästingar eller mask. 


    Min gubbe fick bara acceptera att det tillkom en extra familjemedlem. Idag har vi tre. :)
    Hade han sagt nej så hade ju inte bort ihop. Jag skulle inte överge husdjur för en partner. I så fall särbo tills de gått bort. 

  • Mrs Moneybags

    Du kommer bli galen.

    Katter hårar, klöser på möbler, kräks hårbollar, de bajsar och kissar och krafsar i sanden som yr runt omkring lådan osv. Det går att hålla efter till en viss gräns, men inte 100%. 

    Min kompis har en kattlåda med väggar och tak så att det stänker lite mindre runt lådan. Men stanken är kvar...när en katt precis har bajsat är det inte mysigt. 

  • Dexter dot com
    Tim1985 skrev 2022-06-22 16:44:38 följande:

    Någon som har testat dessa för undvika att katter hoppar upp på bord osv?


    https://www.amazon.com/Homarden-Square-Digging-Deterrent-Plastic/dp/B07R4PZM17/ref=zg_bs_3024142011_4/139-9662243-1755362?pd_rd_i=B07R4PZM17&psc=1


    Skulle aldrig komma på tanken att utsätta mina katter för nåt liknande!! Ser vasst ut vilken innebär att katterna kan skada sig när dom hoppar upp.
  • mari123

    Det ÄR ju inte hela världen om katten är på bordet, särskilt inte om det är en innekatt! Katter är ju så renliga och ägnar mkt tid åt att tvätta sig. 

  • BeautifulLiz
    mari123 skrev 2022-06-23 15:09:59 följande:

    Det ÄR ju inte hela världen om katten är på bordet, särskilt inte om det är en innekatt! Katter är ju så renliga och ägnar mkt tid åt att tvätta sig. 


    Hmmm, nyskiten från lådan direkt upp på bordet. Spelar ingen roll hur renlig katten är då.

    I ts ställe hade jag varit särbo hellre än att låta katterna flytta in.

    Det luktar illa i badrummet, det går inte att komma ifrån. 
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • mari123
    BeautifulLiz skrev 2022-06-23 15:18:38 följande:
    Hmmm, nyskiten från lådan direkt upp på bordet. Spelar ingen roll hur renlig katten är då.

    I ts ställe hade jag varit särbo hellre än att låta katterna flytta in.

    Det luktar illa i badrummet, det går inte att komma ifrån. 
    Synd att katterna inte har ngt att säga till om! De skulle sannolikt välja bort TS direkt.
  • Tim1985
    mari123 skrev 2022-06-23 15:45:11 följande:
    Synd att katterna inte har ngt att säga till om! De skulle sannolikt välja bort TS direkt.
    Det var en onödig kommentar, men ändå tack för tidigare
    råd.

    Att ha djur där man lagar mat är ohygieniskt enligt min standard, men dömer ingen som tycker annat. 
  • mari123
    Tim1985 skrev 2022-06-23 19:39:56 följande:
    Det var en onödig kommentar, men ändå tack för tidigare
    råd.

    Att ha djur där man lagar mat är ohygieniskt enligt min standard, men dömer ingen som tycker annat. 
    När man ska laga mat så får självklart inga djur trava runt på spis och köksbänk! Det är ju basic.
  • Corly

    Jag är rätt pedantisk men jag har fått sänka ribban lite eftersom jag har fyra innekatter. Det går absolut att hålla det relativt rent och luktfritt men det blir mer städning av det hela. Jag har lagt ut filtar på platser där katterna sover så att man bara kan ta bort dem om man får besök och dammsuger soffa och fåtölj regelbundet och det hjälper bra. Om man rensar kattlådorna 1-2 ggr/dag och kör helbyten av Sand och skrubbar lådornas botten regelbundet så tycker jag att har man bara två katter så kommer man undan lukt. Jag bodde på mindre än 44 kvadrat med två katter och det luktade nästan aldrig hemma hos mig. Nu har jag fyra katter, bor större och man slås inte av kattlukt när man kommer in här heller. Däremot kan jag uppleva det hos andra, precis som du säger. Det finns också bättre och sämre sand.


    Jag vill tipsa dig om ett väldigt bra redskap i kampen mot kattpäls:
    https://kattvannen.se/products/harborttagare?variant=42380253593840


    Detta är tillsammans med dammsugaren ett bra sätt att få bort kattpäls. Jag har beställt en sådan här nu

    https://petrollern.se/products/pet-rollern?variant=40362202562699
    o
    ch hoppas att den ska fungera på kläder men Jag vet inte hur bra den är än. Skaffa en klädborste, det fungerar bättre än de där tejprollrarna som finns överallt. Det är också smart att glida in i hemmakläder och lägga kläderna man använder på jobbet eller på stan åt sidan för att slippa marinera in dem i kattpäls. Häng in jackor och kappor med material som kattpäls lätt fastnar på i garderoben istället för att ha dem fritt hängande i hallen.

    Ett tips är också att ha en sopskyffel stående i något hörn så att ni lätt kan sopa upp eventuell kattsand. Det går att ha det fint hemma även med katter. Med det sagt så är det tveklöst så att det blir lite mer jobb, och man får sänka ribban lite för vad man tål. Detta var några tips från mig.

    /Pedantisk kattägare.

  • mari123

    "Corly" nämner "bättre och sämre sand" och det är ju ett kapitel för sig vad man väljer. Jag har valt den billigaste kattsanden "ICA-basic"! Har provat dyrare märken men inte blivit imponerad!

  • Corly
    mari123 skrev 2022-06-23 21:34:22 följande:

    "Corly" nämner "bättre och sämre sand" och det är ju ett kapitel för sig vad man väljer. Jag har valt den billigaste kattsanden "ICA-basic"! Har provat dyrare märken men inte blivit imponerad!


    Jo men visst är det så. ?Bättre? och ?Sämre? behöver inte alltid ha med priset att göra. Man får prova sig fram och hitta den som funkar för en själv. Vissa kattsandstyper är exempelvis väldigt bra på att hålla lukten borta men är i gengäld så småkorniga att sanden sprids ut över hela lägenheten på ett sätt som exempelvis en billigare sand från Ica inte gör. 
  • Tim1985
    Corly skrev 2022-06-23 21:13:06 följande:

    Jag är rätt pedantisk men jag har fått sänka ribban lite eftersom jag har fyra innekatter. Det går absolut att hålla det relativt rent och luktfritt men det blir mer städning av det hela. Jag har lagt ut filtar på platser där katterna sover så att man bara kan ta bort dem om man får besök och dammsuger soffa och fåtölj regelbundet och det hjälper bra. Om man rensar kattlådorna 1-2 ggr/dag och kör helbyten av Sand och skrubbar lådornas botten regelbundet så tycker jag att har man bara två katter så kommer man undan lukt. Jag bodde på mindre än 44 kvadrat med två katter och det luktade nästan aldrig hemma hos mig. Nu har jag fyra katter, bor större och man slås inte av kattlukt när man kommer in här heller. Däremot kan jag uppleva det hos andra, precis som du säger. Det finns också bättre och sämre sand.


    Jag vill tipsa dig om ett väldigt bra redskap i kampen mot kattpäls:
    https://kattvannen.se/products/harborttagare?variant=42380253593840


    Detta är tillsammans med dammsugaren ett bra sätt att få bort kattpäls. Jag har beställt en sådan här nu

    https://petrollern.se/products/pet-rollern?variant=40362202562699
    o
    ch hoppas att den ska fungera på kläder men Jag vet inte hur bra den är än. Skaffa en klädborste, det fungerar bättre än de där tejprollrarna som finns överallt. Det är också smart att glida in i hemmakläder och lägga kläderna man använder på jobbet eller på stan åt sidan för att slippa marinera in dem i kattpäls. Häng in jackor och kappor med material som kattpäls lätt fastnar på i garderoben istället för att ha dem fritt hängande i hallen.

    Ett tips är också att ha en sopskyffel stående i något hörn så att ni lätt kan sopa upp eventuell kattsand. Det går att ha det fint hemma även med katter. Med det sagt så är det tveklöst så att det blir lite mer jobb, och man får sänka ribban lite för vad man tål. Detta var några tips från mig.

    /Pedantisk kattägare.


    Tack för dina svar och rekommendationer, är lite mindre bekymrad nu. Låter som att vi är lika pedantiska. Ska absolut lägga filtar på soffa mv som du beskriver och beställa dom redskap du rekommenderar.

    Vad med möbler? Har bord och byråer som jag inte vill ska bli repade. Blir dom det om katterna hoppar upp eller gör dom det utan att använda klor?

    Hade dock hoppats att inte behöva använda redskap för att få bort päls från klär och möbler utan i stället dammsuga möbler varje dag och en robotdammsugare, som kör 1-2 gånger pr. dag och ha en handdammsugare lätt till hands. Sovrum kommer vara stängd under dagarna. Kommer dessutom att utöka till professionell städning varje vecka (har nu varannan) och där kommer finnas luftrenare med HEPA och kolfilter i varje rum för att fånga partiklar och lukt. Vill inte vara den som gäster byter klär efter att ha besökt. 

    Låter det realistisk att undvika få klär och möbler "marinerad" i kattpäls om där städas så noggrant?

    Annat fråga, kan man lämna en katt ensam under 10-12 timmar där man är på jobb, träning osv? Lagen säger visst 4 timmer utan uppsyn?
  • Jemp

    Nej lagen säger tillsyn 2 gånger per dag.

    Sen ska givetvis kattens sociala behov tillgodoses (står i lag även det). En arbetsdag är vanligen inga problem, särskilt inte när de är 2.

Svar på tråden Hålla rent med katt