Spola näsan med saltvatten
Är förkyld å försökte spola näsan med saltvatten å en spruta som jag har.
Men jag fick mest i halsen å det kändes bara konstigt å som hela huvudet var fullt med vatten.
Vad gör jag för fel?
Men jag fick mest i halsen å det kändes bara konstigt å som hela huvudet var fullt med vatten.
Vad gör jag för fel?
Sätt på varmt vatten i kranen.. Häll lite salt i vattnet.. Skaka om, botten upp och gurgla innan du spottar ut det så släpper det.
Har aldrig prövat att skölja näsan med saltvatten. Hört att folk tydligen gör det, men sådär är hur jag brukar lösa det.
Vad gör jag för fel?
Oj nu tog jag vanligt salt. Läste att det inte var någon fara. Det var med jod i tror jag
Oj nu tog jag vanligt salt. Läste att det inte var någon fara. Det var med jod i tror jag
Då får jag åka till apoteket. Står recept på nätet med 1 tsk bordssalt nämligen så testade det.
Hoppas det inte är farligt att använda det saltet jag tog
Då får jag åka till apoteket. Står recept på nätet med 1 tsk bordssalt nämligen så testade det.
Hoppas det inte är farligt att använda det saltet jag tog
@TS: Jag sköljer näsan regelbundet på uppmaning av sjukvården. Använder en spruta som jag drar upp saltlösning i, böjer huvet bakåt och fyller ena näsborren, låter det va kvar typ 10 sekunder eller nåt innan jag böjer huvet framåt så det rinner ut, sen samma i andra näsborren. Jag kör 3 sköljningar av vardera näsborre.
Saltlösningen gör jag på 0,5 l vatten som kokas upp med en struken tsk = 5 g koksalt. Stod inget om att man skulle använda jodfritt salt så jag kör med vanligt koksalt simple as that. Lösningen ska svalna till 37 grader innan man använder den. Kan förvaras i kylskåp typ några dagar. Man kan också tillsätta lite olivolja för motverka torra slemhinnor men det har jag inte behövt.
Vet inte om det hjälper dig men instruktionerna har jag fått av en kirurg på ett av landets större sjukhus så seriöst är det.
Sköljer näsan ibland, främst vid snuva och kan svara på frågan ang. Jod. Anledningen till att det i anvisningen står att man ska använda jodfritt salt är att jod är bakteriedödande, vilket man inte vill göra varenda dag, flera gånger dagligen, vilket man ju kan göra om man av någon anledning tycker om att skölja näsan.
Själv sköljer jag oftast i samband med förkylning och då är ju jod inget problem några dagar. På sikt anses det dock inte bra... Men skadligt är svårt att säga att det är....
Själv använder jag kallvatten från kranen och varmvatten från vattenkokare. Jag har i salt till "rätt" koncentration och sköljer försiktigt med nässpruta. Det är liksom en övningsak att trycka lagom snabbt/sakta samt hur man lutar huvudet. Ibland fastnar lite vatten i huvudet som jag skakar ut en liten stund senare. Första gången var det förstås lite obehagligt när jag plötsligt kände detta vatten som "trillade ut". Numera så har jag med mig lite snytpapper när jag nyss sköljt näsan.
Köpt nässpruta både till make och tonårsson, men ingen av dem gillar att skölja näsan. Själv tycker jag det är ett genialiskt sätt att bota förkylningssymptom. Förkylningen är förstås kvar, men nässköljning lindrar bättre än väldigt många andra grejer. Och är i princip gratis.