• syster yster

Spola näsan med saltvatten

Är förkyld å försökte spola näsan med saltvatten å en spruta som jag har. 
    Men jag fick mest i halsen å det kändes bara konstigt å som hela huvudet var fullt med vatten. 
    Vad gör jag för fel? 

• Svar på tråden Spola näsan med saltvatten
  • BreachMode

Sätt på varmt vatten i kranen.. Häll lite salt i vattnet.. Skaka om, botten upp och gurgla innan du spottar ut det så släpper det.

Har aldrig prövat att skölja näsan med saltvatten. Hört att folk tydligen gör det, men sådär är hur jag brukar lösa det. 

• Kockobello
    syster yster skrev 2022-06-15 17:41:40 följande:
    Spola näsan med saltvatten

Är förkyld å försökte spola näsan med saltvatten å en spruta som jag har. 
    Men jag fick mest i halsen å det kändes bara konstigt å som hela huvudet var fullt med vatten. 
    Vad gör jag för fel? 

Man måste luta huvudet framåt snett och dra in hakan. Det är meningen att vattnet ska in genom ena näsborren och ut genom andra. Det ska vara kroppstempererat vatten och ett särskilt salt utan jod.
  • syster yster

Oj nu tog jag vanligt salt. Läste att det inte var någon fara. Det var med jod i tror jag

• EnAnonumius
    syster yster skrev 2022-06-15 17:51:41 följande:

Oj nu tog jag vanligt salt. Läste att det inte var någon fara. Det var med jod i tror jag

Kockobello skrev hur du skulle göra..

Du skall skapa en saltlösning med salt utan jod. Använda varmt vatten för att snabbare lösa upp saltet och när det svalnat av till att bli ljummet så skall du skölja näsan.

Det finns även på apoteket färdiga "portionsförpackningar" att använda som man skall lösa upp i 2,5dl vatten för att få en s.k "fysiologisk saltlösning". Dessa heter Nasalin, och kan köpas på de flesta apotek.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • syster yster

Då får jag åka till apoteket. Står recept på nätet med  1 tsk bordssalt nämligen så testade det. 

• BreachMode
    syster yster skrev 2022-06-15 18:03:46 följande:

Då får jag åka till apoteket. Står recept på nätet med  1 tsk bordssalt nämligen så testade det. 

Asså, hur jävla svårt ska det vara o hälla lite salt i varmvatten och bara gurgla?.. Måste du prompt stoppa in något i näsan och gröpa?
  • Kockobello
    syster yster skrev 2022-06-15 18:06:17 följande:

Hoppas det inte är farligt att använda det saltet jag tog

Det är säkert ingen fara, kan jag inte tänka mig.
  • syster yster
    BreachMode skrev 2022-06-15 18:09:59 följande:
    Asså, hur jävla svårt ska det vara o hälla lite salt i varmvatten och bara gurgla?.. Måste du prompt stoppa in något i näsan och gröpa?
    Gröpa?  
  • EnAnonumius
    syster yster skrev 2022-06-15 18:21:06 följande:
    Gröpa?  
    Jupp uppenbarligen så "gröpa man ur" näsan med en nässköljare. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Themis
    Kockobello skrev 2022-06-15 17:48:14 följande:
    Man måste luta huvudet framåt snett och dra in hakan. Det är meningen att vattnet ska in genom ena näsborren och ut genom andra. Det ska vara kroppstempererat vatten och ett särskilt salt utan jod.
    Spelar verkligen ingen roll om det är med eller utan jod, varför skulle det göra det?

Har kokat egen saltlösning med vanligt bordssalt och sköljt med i 15 år och ingen ÖNH-läkare eller vanlig läkare har kommenterat nåt om vilket salt man tar.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Kockobello
    Themis skrev 2022-06-15 18:38:34 följande:
    Spelar verkligen ingen roll om det är med eller utan jod, varför skulle det göra det?

Har kokat egen saltlösning med vanligt bordssalt och sköljt med i 15 år och ingen ÖNH-läkare eller vanlig läkare har kommenterat nåt om vilket salt man tar.
    Nä ok. Vill minnas att det stod i "manualen" att det skulle vara utan jod, men det var länge sedan nu som jag sköljde snoken.
  • BreachMode
    syster yster skrev 2022-06-15 18:21:06 följande:
    Gröpa?  
    Ja, gröpa eller penetrera snorgångarna om du hellre vill det :P 

Gurgla bara, så är det snart gjort och avklarat.. 
  • BreachMode
    EnAnonumius skrev 2022-06-15 18:31:49 följande:
    Och varför blir du så jäkla aggressiv för? TS har all jävla rätt att bestämma själv hur hon skall göra med sin täta näsa.

Det handlar inte om att "gröpa" som du påstår.

Det är SKÖLJA det handlar om..
    Det är en signifikant skillnad mellan "gröpa" och "skölja".  Om du inte tror mig att det är en signifikant skillnad mellan "gröpa" och "skölja", så kan du slå upp orden "gröpa" och "skölja".. SAOB finns att tillgå på nätet.
    Om du kollar riktigt noga så ser du också att min ton också funkar... Bara för att jag höjde rösten en liten bit så lärde hon sig nu hur det är man citerar.. 

Sluta gnälla om ordböcker nu, så går resten av oss ut och evolverar..
  • BreachMode
    syster yster skrev 2022-06-16 02:18:54 följande:
    Troll
    Ibland så. Framförallt när jag tycker att någon inte kan bete sig. 
  • flygrl

@TS: Jag sköljer näsan regelbundet på uppmaning av sjukvården. Använder en spruta som jag drar upp saltlösning i, böjer huvet bakåt och fyller ena näsborren, låter det va kvar typ 10 sekunder eller nåt innan jag böjer huvet framåt så det rinner ut, sen samma i andra näsborren. Jag kör 3 sköljningar av vardera näsborre.

Saltlösningen gör jag på 0,5 l vatten som kokas upp med en struken tsk = 5 g koksalt. Stod inget om att man skulle använda jodfritt salt så jag kör med vanligt koksalt simple as that. Lösningen ska svalna till 37 grader innan man använder den. Kan förvaras i kylskåp typ några dagar. Man kan också tillsätta lite olivolja för motverka torra slemhinnor men det har jag inte behövt.

Vet inte om det hjälper dig men instruktionerna har jag fått av en kirurg på ett av landets större sjukhus så seriöst är det.

• Lönnsirap

Sköljer näsan ibland, främst vid snuva och kan svara på frågan ang. Jod. Anledningen till att det i anvisningen står att man ska använda jodfritt salt är att jod är bakteriedödande, vilket man inte vill göra varenda dag, flera gånger dagligen, vilket man ju kan göra om man av någon anledning tycker om att skölja näsan.

Själv sköljer jag oftast i samband med förkylning och då är ju jod inget problem några dagar. På sikt anses det dock inte bra... Men skadligt är svårt att säga att det är....

Själv använder jag kallvatten från kranen och varmvatten från vattenkokare. Jag har i salt till "rätt" koncentration och sköljer försiktigt med nässpruta. Det är liksom en övningsak att trycka lagom snabbt/sakta samt hur man lutar huvudet. Ibland fastnar lite vatten i huvudet som jag skakar ut en liten stund senare. Första gången var det förstås lite obehagligt när jag plötsligt kände detta vatten som "trillade ut". Numera så har jag med mig lite snytpapper när jag nyss sköljt näsan.

Köpt nässpruta både till make och tonårsson, men ingen av dem gillar att skölja näsan. Själv tycker jag det är ett genialiskt sätt att bota förkylningssymptom. Förkylningen är förstås kvar, men nässköljning lindrar bättre än väldigt många andra grejer. Och är i princip gratis.

Svar på tråden Spola näsan med saltvatten