• Tihi

    Skulle du adoptera katten till denna familj?

    En familj med mamma, pappa, 10-åring och 2-åring. Pappan och 10-åringen är allergiska mot katt. 
    Dom har två äldre stora hundar som dom inte vet går ihop med katter. 
    Dom har fosterhundar ganska ofta och det är stora hundar då och även pitbulls. 
    Dom har aldrig haft katt. 

    Att dom älskar djur finns det ingen tvekan om men skulle du under dessa omstädigheter låta dom få adoptera en kattunge? Dom vill i så fall göra det på prov för att se hur det går med allergikerna och deras egna två hundar. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-15 20:24
    Det ska stå att dom inte vet om deras egna två hundar funkar med katter eller inte. Jag såg att det kan vara svårt att förstå vad jag menade.

  • Svar på tråden Skulle du adoptera katten till denna familj?
  • Tihi
    Drottningen1970 skrev 2022-06-15 20:42:14 följande:
    På prov? 

    Är det en tomatplanta vi pratar om här?
    Mamman blev så kär i katten att hon försöker hitta lösningar misstänker jag. 
  • Tihi
    Mortiscia80 skrev 2022-06-15 20:47:47 följande:
    Aldrig. Inte ens "på prov". Allergikerna blir inte mindre allergiska. Hundarna vet man inte heller hur det går med. Att de har fosterhundar gör att det är tvärstopp direkt. Dom har aldrig ens haft katt och har alltså ingen aning om vad de ger sig in på. Nej du, jag skulle inte utsätta ett djur för en sådan familj, hur mycket de än vill och tror att det funkar, för det lär det inte göra och katten blir lidande.
    Dom har ganska mycket som talar emot dom även om dom är stora djurälskare så jag tänker som du skriver ungefär. 
  • Mortiscia80
    Tihi skrev 2022-06-15 20:47:49 följande:
    Mamman blev så kär i katten att hon försöker hitta lösningar misstänker jag. 
    Säg bara nej. Undrar hon varför så säg att de inte har förutsättningarna för att du ska vilja lämna ifrån dig en katt.
  • Tihi
    Mortiscia80 skrev 2022-06-15 20:51:35 följande:
    Säg bara nej. Undrar hon varför så säg att de inte har förutsättningarna för att du ska vilja lämna ifrån dig en katt.
    Hon erbjöd sig även att vi fick komma på hembesök innan så hon är verkligen kär i katten. Hur kan jag säga det snyggt för jag kommer att träffa på henne ganska ofta då hon jobbar hos min veterinär? 
  • Mortiscia80
    Tihi skrev 2022-06-15 20:55:50 följande:
    Hon erbjöd sig även att vi fick komma på hembesök innan så hon är verkligen kär i katten. Hur kan jag säga det snyggt för jag kommer att träffa på henne ganska ofta då hon jobbar hos min veterinär? 
    Svårt, men du behöver inte vara överdrivet artig heller eftersom ni säkert ses rätt sällan. Kanske något om att du skulle känna dig mer bekväm med att lämna en katt till en familj med bättre förutsättningar, mer "på plats" så att säga. Här är det för många frågetecken, så tyvärr, de får skaffa katt från annat håll.
  • Mortiscia80
    Tihi skrev 2022-06-15 20:55:50 följande:
    Hon erbjöd sig även att vi fick komma på hembesök innan så hon är verkligen kär i katten. Hur kan jag säga det snyggt för jag kommer att träffa på henne ganska ofta då hon jobbar hos min veterinär? 
    Med "sällan" menar jag att du kanske inte är där varje vecka utan på sin höjd en gång i månaden eller så. Jag gissar att hon är någon slags sköterska eller receptionist eller nåt. Hon kommer garanterat att träffa på andra katter hon kan bli kär i istället.
  • Tihi
    Mortiscia80 skrev 2022-06-15 20:59:38 följande:
    Svårt, men du behöver inte vara överdrivet artig heller eftersom ni säkert ses rätt sällan. Kanske något om att du skulle känna dig mer bekväm med att lämna en katt till en familj med bättre förutsättningar, mer "på plats" så att säga. Här är det för många frågetecken, så tyvärr, de får skaffa katt från annat håll.
    Mortiscia80 skrev 2022-06-15 21:00:40 följande:
    Med "sällan" menar jag att du kanske inte är där varje vecka utan på sin höjd en gång i månaden eller så. Jag gissar att hon är någon slags sköterska eller receptionist eller nåt. Hon kommer garanterat att träffa på andra katter hon kan bli kär i istället.
    Jag får fundera lite på hur jag kan säga det diplomatiskt. Det är lite knepigt när hon även pratar om dottern som väntar och frågar när dom får katten osv så hon försöker minsann på alla sätt att övertala mig haha. 

  • Tihi
    callmepreggoornot skrev 2022-06-15 21:04:04 följande:
    Nej. Hundar kan separeras och hålla borta om familjen är seriös men allergi på två pers?

     Det är ganska osannolikt att båda två skulle klara av att leva med en innekatt när båda är allergiska. 
  • Magical

    men säg bara att det inte är aktuellt för katten att byta hem? 

  • LFF
    Tihi skrev 2022-06-15 21:08:40 följande:
    Mortiscia80 skrev 2022-06-15 21:00:40 följande:
    Med "sällan" menar jag att du kanske inte är där varje vecka utan på sin höjd en gång i månaden eller så. Jag gissar att hon är någon slags sköterska eller receptionist eller nåt. Hon kommer garanterat att träffa på andra katter hon kan bli kär i istället.
    Jag får fundera lite på hur jag kan säga det diplomatiskt. Det är lite knepigt när hon även pratar om dottern som väntar och frågar när dom får katten osv så hon försöker minsann på alla sätt att övertala mig haha. 

    Det är bara att svara att "Tyvärr, jag kan inte med gott samvete placera en katt i en familj där det finns två allergiker."

    Jag är själv allergisk, vill ha både katt och hund (har haft hund trots allergi). Det finns inte på kartan att ha pälsdjur hemma då ena barnet är allergisk mot pollen och nu verkar det även som att barnet är allergiskt mot vissa nötter. Att då ta hem ett pälsdjur och lägga ökad börda på barnets immunförsvar är helt olämpligt. Barnet vill verkligen ha ett husdjur (=katt eller hund) men det får barnet skaffa när barnet är äldre i så fall. 
  • LFF
    Tihi skrev 2022-06-15 21:08:40 följande:
    Mortiscia80 skrev 2022-06-15 21:00:40 följande:
    Med "sällan" menar jag att du kanske inte är där varje vecka utan på sin höjd en gång i månaden eller så. Jag gissar att hon är någon slags sköterska eller receptionist eller nåt. Hon kommer garanterat att träffa på andra katter hon kan bli kär i istället.
    Jag får fundera lite på hur jag kan säga det diplomatiskt. Det är lite knepigt när hon även pratar om dottern som väntar och frågar när dom får katten osv så hon försöker minsann på alla sätt att övertala mig haha. 

    Förresten, det är inte övertalning hon håller på med utan en form av utpressning genom att ge dig dåligt samvete genom att berätta att dottern längtar efter katten. 
Svar på tråden Skulle du adoptera katten till denna familj?