• Anonym (Damen)

Skuldsanering. Inneboende?

Jag hade ett dåligt förhållande som resulterade i massor av skulder. Ex hade spelproblem. 

Har hankat mig fram ekonomiskt. 
    Skaffat boende där jag står på kontraktet själv. 

Ny kille. Istället för att bli sambos valde vi att han skulle vara inneboende då jag ville ha helt delad ekonomi. 
    Pga av tidigare erfarenhet. Samt att jag har barn. 

Så han är inneboende, kontrakt finns. 

Inga konstigheter så. 

Nu funderar jag på att ansöka om skuldsanering då ekonomin i längden inte är hållbar. 

Men vist anger jag honom då som inneboende? 
    Eller hur gör jag.vi delar ej ekonomi. 

• Svar på tråden Skuldsanering. Inneboende?
  • Anonym
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-06-16 20:51:02 följande:
    Om en ekonomiska läge förändras ska man söka om omprövning...om det upptäcks (fodringsägarna kollar sånt under skuldsaneringstiden)  kan skuldsaneringen bli förlängd och i värsta fall upphävd.
    Så inget bra alternativ
    Det gjorde inga kollar vad vi märkte iallafall.
    Ingenting hände mer än att han betalade av det som bestämts.
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym skrev 2022-06-16 20:58:02 följande:
    Det gjorde inga kollar vad vi märkte iallafall.
    Ingenting hände mer än att han betalade av det som bestämts.
    De gör kanske inte alltid det men nog klokt att vara medveten om att det kan hända och vad konsekvenserna kan bli.
    KF informerar alla som beviljas om omprövning vid förändrade ekonomiska förhållanden så det är ingen som kan säga att de var ovetende.
  • Anonym (K)
    Anonym (Gift) skrev 2022-06-16 17:09:35 följande:
    Nja, kfm ser inte alltd på det på det viset.

Det ser sammanboende som en enhet, ett hushåll, både avsende inkomster och utgifter. Om TS sambo har hög inkomst kommer de kunna dra mycket pengar från TS. Kvar står där sambon som får betala hyra, mat 

Ja , riktigt uselt. 
    Jag förstår att folk gör allt för att slippa detta ur principskäl. 

Det är inte rimligt att någon annan ska betala ens skulder , även om personen gör detta via hyra och mat
    och inte betala skulden direkt. 

• Anonym
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-06-16 21:12:40 följande:
    De gör kanske inte alltid det men nog klokt att vara medveten om att det kan hända och vad konsekvenserna kan bli.
    KF informerar alla som beviljas om omprövning vid förändrade ekonomiska förhållanden så det är ingen som kan säga att de var ovetende.
    Har det alltid varit så?
    Reglerna kan ha ändrats kanske, detta är ca 15 år sedan. 
  • Anonym (....)
    Drottningen1970 skrev 2022-06-16 12:34:22 följande:
    Du kommer att åka på en saftig återbetalning av bostadsbidrag samt eventuell polisanmälan för bidragsbrott.
    Inte ens säkert ts HAR bostadsbidrag.... 
  • Anonym (....)
    Anonym (rfg) skrev 2022-06-16 20:11:21 följande:
    En C/O adress ska man bara använda om man har god man och vill att posten ska sändas till den gode mannen. 
    Nej. Även om man är inneboende har man oftast en C/O adress eller om man ex får posten till en adress man primärt inte bor på. 
  • Anonym (Damen)

Fick svar från KF idag. 

De kunde inte med säkerhet säga hur de skulle avgöra fallet. Det skulle ta ställning vid en ansökan. 

Så varken ett Ja eller ett Nej ????

• Anonym (Gift)
    Anonym (Damen) skrev 2022-06-17 09:45:10 följande:

Fick svar från KF idag. 

De kunde inte med säkerhet säga hur de skulle avgöra fallet. Det skulle ta ställning vid en ansökan. 

Vågar du ta risken att som sammanboende hävda att ni inte är det? 
  • Egon den stora

Ska ni ändå fuska så kan väl han skaffa en annan lägenhet som har är skriven på och sedan hyr kan ut den i andra hand..

• Anonym (JurNyb)
    EnAnonumius skrev 2022-06-16 07:32:21 följande:
    Om TS kille har varit smart så använder han sig av s.k en _C/O adress_ och då räknas inte de som sambos i lagens mening.
    Detta vet jag av privat erfarenhet.

Fast skulle TS kille ändras adressen till en C/O adress i nuvarande skeende så skulle det ju självklart väcka misstankar hos KFM.
    Uppmaning till brott antar jag detta klassas som.

• sextiotalist
    Anonym (JurNyb) skrev 2022-06-17 11:55:11 följande:
    Uppmaning till brott antar jag detta klassas som.
    Brott mot vad?
    Folkbokföringen stämmer ju. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Bea) skrev 2022-06-17 17:09:08 följande:

Det var så förr, men det är ändrat. 

https://www.adressandring.se/kundtjanst/fragor-och-svar

Kan fortfarande användas om man är inneboende eller ska ha posten till en andress man primärt inte bort på. Inte enbart för ex god man. Och nej, det är inte ändrat.
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)
    Anonym (Damen) skrev 2022-06-17 09:45:10 följande:

Fick svar från KF idag. 

De ger aldrig glasklara svar men risken är stor att de ser er som sambos
    Ni är ett par, ni bor ihop och jag antar att ni lever under äktenskapslika förhållanden. I de flesta, (skulle tippa alla) myndigheters ögon så är ni sambos.
    Inget kontrakt, c/o-skrivning eller falsk folbokföring kan ändra på det. Det enda som ni kan göra är att faktiskt bli särbos, dvs ha helt separata hushåll. (eller göra slut men ändå bo ihop i separata rum).

Du skriver på ansökan med heder och samvete att alla uppgifter är sanningsenliga. Det är skillnaden mot löneutmätning där du inte är skyldig att uppge något.
    Visst kan du ljuga men kommer de på dig så kan det bli väldigt tråkiga konsekvenser.
    Du kan ju alltid ansöka, se vad deras bedömning blir och backa ur innan de fattat beslut om det blir ett för tufft förslag.
    Ta hjälp av budget och skuldrådgivare i kommunen att fylla i ansökan och som stöd under processen.
    Mitt tips är att se om du kan få bara betalningsplan på 3 år utifrån att du har barn...

Lycka till
  • Anonym (A)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2022-06-17 18:26:08 följande:
    De ger aldrig glasklara svar men risken är stor att de ser er som sambos
    Ni är ett par, ni bor ihop och jag antar att ni lever under äktenskapslika förhållanden. I de flesta, (skulle tippa alla) myndigheters ögon så är ni sambos.
    Inget kontrakt, c/o-skrivning eller falsk folbokföring kan ändra på det. Det enda som ni kan göra är att faktiskt bli särbos, dvs ha helt separata hushåll. (eller göra slut men ändå bo ihop i separata rum).

Du skriver på ansökan med heder och samvete att alla uppgifter är sanningsenliga. Det är skillnaden mot löneutmätning där du inte är skyldig att uppge något.
    Visst kan du ljuga men kommer de på dig så kan det bli väldigt tråkiga konsekvenser.
    Du kan ju alltid ansöka, se vad deras bedömning blir och backa ur innan de fattat beslut om det blir ett för tufft förslag.
    Ta hjälp av budget och skuldrådgivare i kommunen att fylla i ansökan och som stöd under processen.
    Mitt tips är att se om du kan få bara betalningsplan på 3 år utifrån att du har barn...

Lycka till
    Bra råd
Svar på tråden Skuldsanering. Inneboende?