• Friger

    Tvätta rubbet i 60 grader?

    Har precis skilt mig. Dvs jag måste fixa tvätten själv.

    Mina arbetskläder har jag alltid tvättat själv. De kör jag i 60 grader.

    Nu har jag tvättat rubbet hemma i 60 grader inklusive ungarnas kläder. Ser okej ut. Finns det några problem med den strategin? Vill göra det så enkelt som möjligt.

  • Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?
  • sextiotalist
    Lilant skrev 2022-06-17 13:49:28 följande:

    Jag är kvinna tvättar allt i 60 utom handdukar å lakan det tvättas i 90 :) funkar bra kläderna tar inte skada av det. Men jag köper inte kläder som tar skada av 60 grader. 


    Du hade inte fått komma i närheten av mina kläder. 
  • Lilant
    sextiotalist skrev 2022-06-17 14:48:02 följande:
    Du hade inte fått komma i närheten av mina kläder. 
    Vad får dig att tro att jag vill komma nära dina fittslems byxor? Nej tack... 
  • sextiotalist
    Lilant skrev 2022-06-17 14:56:36 följande:
    Vad får dig att tro att jag vill komma nära dina fittslems byxor? Nej tack... 
    Åh, vänliga veckan ?
  • Friger
    Mimosa86 skrev 2022-06-17 13:50:48 följande:

    Det finns tvättlappar på kläderna :)

    varför Måste du köra en tvätt? Det är ju inte direkt det jobbigaste att slänga in tvättar, torktumla och ut


    Haha, jo. Jag har sett tvättlapparna. Kanske inte läst dem så ofta dock.

    Nä, det är inte så jobbigt. Men ser gärna att det tara så lite tid som möjligt så kan jag lägga tiden på annat istället! :)
  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-06-17 14:59:06 följande:
    Haha, jo. Jag har sett tvättlapparna. Kanske inte läst dem så ofta dock.

    Nä, det är inte så jobbigt. Men ser gärna att det tara så lite tid som möjligt så kan jag lägga tiden på annat istället! :)
    Jag har inte många pedanta drag. Men tvätten har jag stort kontrollbehov över. Tvättar enligt instruktion, Min garderob och (i viss mån sambons, men inget han bett om) linneskåpet är perfekta. 
    Handdukarna ligger efter färg, lakanen strukna och snyggt efter färg, likaså örngotten, även mina trosor och strumpor är snygg sorterade efter färg (men jag kan ha skorna i oordning, likaså mina andra prylar)
    Jag tycker det är rogivande att hålla på med tvätt, sortera, vika och stryka
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-06-17 15:03:38 följande:
    Jag har inte många pedanta drag. Men tvätten har jag stort kontrollbehov över. Tvättar enligt instruktion, Min garderob och (i viss mån sambons, men inget han bett om) linneskåpet är perfekta. 
    Handdukarna ligger efter färg, lakanen strukna och snyggt efter färg, likaså örngotten, även mina trosor och strumpor är snygg sorterade efter färg (men jag kan ha skorna i oordning, likaså mina andra prylar)
    Jag tycker det är rogivande att hålla på med tvätt, sortera, vika och stryka
    Sortera den enligt färg? Har en liten bit kvar till den ordningen i mina skåp... Ungefär tolv ljusår noga räknat.

    Tvätta är ett nödvändigt ont i mina ögon.
  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-06-17 15:37:25 följande:
    Sortera den enligt färg? Har en liten bit kvar till den ordningen i mina skåp... Ungefär tolv ljusår noga räknat.

    Tvätta är ett nödvändigt ont i mina ögon.
    Vi är olika, kan trösta dig med att jag går inte i taket om det blir fel, muttrar lite för mig och gör om så jag blir nöjd.
    Men vet du, jag är rätt säker på att du hittar i dina skåp lika bra som jag hittar i mina :)
    Dammsugning är något jag avskyr å andra sidan. gör det, men under protest (sambon avskyr det ännu mer)
  • Friger
    sextiotalist skrev 2022-06-17 15:40:38 följande:
    Vi är olika, kan trösta dig med att jag går inte i taket om det blir fel, muttrar lite för mig och gör om så jag blir nöjd.
    Men vet du, jag är rätt säker på att du hittar i dina skåp lika bra som jag hittar i mina :)
    Dammsugning är något jag avskyr å andra sidan. gör det, men under protest (sambon avskyr det ännu mer)
    Låt mig ansvara för din tvätt i 10 minuter så kommer du ligga i fosterställning och hyperventilera! :)

    Haha, efter skilsmässan vet jag inte ens vad jag äger! Prydnader och tjafs tog hon och det är jag ju så klart tacksam för. Verktygen fick jag ha kvar, det är jag också glad för. Men upptäckte att jag i stort sett inte hade en enda handduk kvar, så det har jag ju fått skaffa lite nya.

    Sängkläder är lite oklart faktiskt. Tror det mesta som ligger i skåpet är sådant vi fått av människor som inte kan slänga saker, våra föräldrar. Kan mycket väl vara från Gustav Vasas tid. Bedömt så har jag de sängkläder som sitter på de sängar jag har kvar. Så jag lär väl köpa lite nya där också.

    Kontentan blir nog efter alla bra råd jag fått att jag tror jag kör tvätten på 40 grader för det mesta. Kanske att jag kör den på 60 grader lite då och då.
  • Jag är bara jag

    Vill man ha pygmékläder går det utmärkt att tvätta allt i 60. Kör in ullkoftan, yllefilten och lammullströjan också.

    /hon som är läskunnig på tvättlappar

  • sextiotalist
    Friger skrev 2022-06-17 16:06:21 följande:
    Låt mig ansvara för din tvätt i 10 minuter så kommer du ligga i fosterställning och hyperventilera! :)

    Haha, efter skilsmässan vet jag inte ens vad jag äger! Prydnader och tjafs tog hon och det är jag ju så klart tacksam för. Verktygen fick jag ha kvar, det är jag också glad för. Men upptäckte att jag i stort sett inte hade en enda handduk kvar, så det har jag ju fått skaffa lite nya.

    Sängkläder är lite oklart faktiskt. Tror det mesta som ligger i skåpet är sådant vi fått av människor som inte kan slänga saker, våra föräldrar. Kan mycket väl vara från Gustav Vasas tid. Bedömt så har jag de sängkläder som sitter på de sängar jag har kvar. Så jag lär väl köpa lite nya där också.

    Kontentan blir nog efter alla bra råd jag fått att jag tror jag kör tvätten på 40 grader för det mesta. Kanske att jag kör den på 60 grader lite då och då.
    Ja, det stämmer, men du kan slänga in den i skåpen utan problem :D
  • AndreaBD
    Friger skrev 2022-06-17 09:39:00 följande:
    Nej, är fullt allvarlig.

    Jo, absolut. Följer du tvättråden så får du 55 eleganta högar med tvätt som alla ska tvättas olika.

    Jag vill ha en tvätthög trycka in den i tvättmaskinen och tvätta, sen in i torktumaren -> klart.

    Om det är optimalt för plagget gör det samma. Bara det inte förstör plagget efter några få tvättar.

    Ska man köra rubbet på 40 grader istället? Blir det rent då?
    Dumheter. Du får inte 55 högar utan 4. Jag har i alla fall fyra.

    1. 60 grader (handdukar, sängkläder underkläder) 
    2, 40 grader mörka kläder
    3. 40 grader vita kläder
    4. 40 grader röda kläder
  • Jag är bara jag

    5 högar får jag. Den vanligaste är 40 grader kulört med mestadels barnens kläder. Nån gång per år dunjackan och nåt mer riktigt udda. Endast det som tvättats i 60 åker in i torktumlaren. Resten självtorkar. Tycker inte tvätt är nåt besvär direkt.

  • Holy93

    90 grader lakan/påslakan/örngott (inte varje gång, kanske varannan) annars 60
    60 grader strumpor, underkläder och handdukar


    40 grader kläder och dylikt, dålig på att färgsortera dock
    30 grader soffkuddarnas överdrag, men de ska helst inte maskintvättas alls på min soffa Drömmer
  • Holy93

    Ska tilläggas att jag skulle få tvätta varje dag om jag skulle köra allt i samma grader. Därför känns det skönare att dela upp det även om jag har egen tvättmaskin. Har underkläder/strumpor så det räcker 10 dagar minst så det kör jag en gång i veckan med alla handdukar (annars blir det inte en full maskin).
    Mannen har arbetskläder, gymkläder och "hemmakläder" som ska tvättas och det blir kanske 2 maskiner i veckan. Så det känns helt enkelt som att jag tvättar mindre ofta genom att tvätta saker i olika grader.

  • Litorina

    För att undvika dålig lukt i tvättmaskinen: lämna alltid luckan och tvättmedelsfacket öppna när du tvättar klart. 


    Vi kör mörk 40, ljus 40, mörk 60 och ljus 60. En tvättkorg för varje kategori. 


    Men man kan ju göra det enklare för sig genom att tex ha bara vita/ljusa eller bara mörka underkläder, lakan o handdukar. Då blir det bara en sorts 60. Och likadant med sånt som går i 40, så klart.

    Det är förmodligen skrivet, men att tvätta allt i 60 sliter ut era kläder och drar väldigt mycket mer el. 

  • LaviniaLetitia

    Det allra mesta går att tvätta i 60 grader. Företagen garderar sig genom att skriva 40. Om det är ren bomull går det alltid att tvätta i 60. Det är om det finns lite elastan med bomullen (det står i så fall på tvättettiketten), som den fibern kan bli förstörd så att plagget inte är lika elastiskt längre och smitar åt kroppen på samma sätt. Men det går fortfarande att använda. Alla syntetiska fibrer (alltså polyester, nylon o.s.v.) klarar i min erfarenhet 60 grader.

    Lin, silke och ylle ska dock inte tvättas i 60 (knappast ens 40), och absolut inte köras i torktumlaren. 

    Nya färgade plagg, ska köras med liknande färger de första två tvättarna, så att de inte färgar av sig. 

Svar på tråden Tvätta rubbet i 60 grader?