• Fri 17 Jun 2022 13:29
    9639 visningar
    37 svar
    -1
    37
    9639

    Lever på under existensminimum men har det bra ändå

    Om man kollar på mitt kontoutdrag kan man se att jag tillhör 1% av botten i samhället och kanske får soc-bidrag halva året och inget resterande månader. På papper kan jag alltså inte betala mina avgifter och levnadskostnad. Som tur är får jag lite hjälp av en gubbe så min hyra kan betalas iaf. Självklart finns en stress över avsaknaden av egen försörjning men jag blir inte längre uppgiven och deprimerad som förr. TS handlar inte om moral utan om hur sjukt det är att kunna ha det så bra som jag har det fast man är så socioekonomiskt långt ner i samhällsstegen.  

    Hur är det möjligt? Mitt liv är ju uppenbarligen ett bevis på att magi fungerar.

    Är mer eller mindre helt skuldfri. +100k i skulder borta  
    Kan göra vad jag vill eftersom jag inte jobbar. Har all tid i världen
    Har börjat ha blommor i vasar hemma
    Har samlat på mig resurser som är värdefulla men inte nödvändigtvis kostar så mycket (secret hack)

    Känner mig inte alls lika begränsad som man kunnat gjort tidigare när man varit utan pengar.  Nu går jag bara ut och plockar nåt från naturen. Har alltså tillgång till nyttigheter, medicin, näring 24/7 helt gratis och bättre än vad som går att köpa på affären.

    Till frukost idag åt jag Leksand knäcke , 1 ägg. Lite smör o senap och toppa med lila tistelblad.  Knäcke är väl typiskt svenskt? Från flera hundra år sen när de hade knäckena på pinnar som än idag, vilket känns väldigt traditionellt.  Ägg är ju också en naturlig råvara som människor ofta haft tillgång till själva förr i tiden. Senap innehåller gurkmeja, kanel, ingefära, senapsfrön och andra nyttigheter o tistelbladen är liksom magin på mackan.

    Tror det kosta mig bara några kronor men jag är verkligen tacksam att kunna få äta så enkel och samtidigt unik mat. (Som finns här omkring och inte importerats och enbart skapats i fabriker) Det ökar faktiskt min levnadsstandard och perceptionen av min egna status.  Vilket adderar en viss lyxkänsla eller åtminstone en känsla av välstånd. Samt en känsla av oberoende och att känna sig resursstark även i det lilla.

    Det kanske inte låter särskilt imponerande. Men om man tar det lilla man har så kan det bli väldigt bra och det är däri som magin ligger nånstans. Sin egna upplevelse och inställning.

    Min har ju helt förändrats nu. Jag har det fortfarande bra fast jag lever under existensminimum.  Hur är det möjligt? Så otroligt mycket ligger i den egna inställningen, sitt fokus, att ju mer man ser värdet i saker desto mer berikad blir man. Och det är liksom sjukt att så mycket bara kan förändras med den egna inställningen trots "faktiska omständigheter". det är oförklarligt nästan.

    Hur lever ni gott med tom kopp?   En tom kopp ger ju ökade möjligheter att fylla på med något nytt... att vara tacksam och se till möjligheterna är jätteviktigt. Ens egna attityd. Men man ska förstås inte tvinga på det utan det ska komma av sig självt och för det behöver man stimulera det och eliminera sånt som motverkar de energierna.

    Ni andra som lever på existensminimum eller mindre eller mer har ni upplevt likande fenomen?

  • Svar på tråden Lever på under existensminimum men har det bra ändå
  • Fri 17 Jun 2022 16:48
    #23
    +2

    Oberoende? Du får ju hjälp av socialtjänsten och en gubbe?

  • Fri 17 Jun 2022 17:49
    #23

    Vad åt du till lunch? Vad planerar du äta till middag?

  • Anonym (A)
    Fri 17 Jun 2022 17:59
    #24

    Ger denne gubbe dig även...gräs?

    Jag gillar att ta rätt på naturens resurser men detta är lite för förvirrande.


    Har du rätt till försörjningsstöd vissa månader och inte får in andra så lär du ha rätt till det hela tiden.

  • Anonym (Jonna­)
    Fri 17 Jun 2022 18:39
    #24

    Vi har ett bra system i Sverige, ang ersättning, men ligger ligger efter i ex vårdnadstvister.

    Jag fick en depression i samband med tvisten, var företagare, valde lägga den vilande, fick hjälp via sjukvården, dom kunde sjukskriva mig några månader, fick göra vad jag vill, resa umgås med min familj, det var en del i rehabilitering.

    Men efter några månader fick jag inte vara sjukskriven, valde då arbetslöshet, vad som förvånar mig inom a-kassa, söka arbeten är min spred av utbildning o kunskap, söker jag det jag är utbildad till anses jag över kvalificerad, söker jag högre tjänster anses jag för lågt utbildad, men samtidig väljs jag till ordförande i styrelser på grund av min erfarenheter, där arvoden betalas efter år, jag väljer själv när när jag vill ha dessa pengar som ordförande, det hur lustigt som helst.

    Har gått både vårdnadstvist och företagstvist där jag företrätt mig själv, varav bra kunskaper hur en domstolen dömer.
    Ut över detta ligger jag ute på börsen, börsen svajar, jag tappa kapital, men sedan vunnit, här startar ännu en lustighet, jag har då inte gjort någon vinst, jag plockar senare inte ut pengarna, förlust kvittas mot vinster. kapitalvinst är inte a-kassa grundande.

    Fortsätter man med a-kassan den är inkomstgrundande för underhåll, jag som har god ekonomi låter bli att skriva ut ersättning sista månader, min inkomst för året blir låg, jag får lägre underhåll kostnader som räknas ut av FK för året, då a-kassan inte har regler för hur länge jag kan vänta med utbetalning sista halvår.

    Vinsten blir då samma som om jag fortsatte arbeta, underhåll 2223+2223= 4446kr månad, blir betydligt lägre a-kassa 1200kr per dag= 20 dag 24000kr , slipper underhåll +4446 samt denna kapitalvinst jag kan skjuta på, utöver detta styrelsearvoden jag själv med vice ordförande/styrelse godkänner, gör att jag ligger på mina 45 månad före skatt, även som arbetslös o sabbats år.

    Hur sjuk är inte detta?

  • Sat 18 Jun 2022 01:06
    #25
    -2

    Måste bara säga att jag cheat codat lite Flört

    Har använt citrin, orgoniter och feng shui och lite sånt.  Och eliminerat en del negativa som jag brottats med i luften. Ska inte avslöja för mycket men vi människor blir påverkade av luftkvalitén också. Bakterier, sporer, virus allt möjligt som bidrar till ohälsa. Och om man får rent på det så så får man helt andra förutsättningar än om man lever kvar i sporerna, bakterierna och kemikalierna  , virusen.  "onda entiteter " och "astrala parasiter " som suger ut människan på livskraft och energi och påverkar människan negativt. Finns en vetenskaplig förklaring på det här med negativa energier och därför är det bara att snabbt inse att det är sant om det finns bevis på det. Man behöver inte vara tveksam om det finns ett vetenskapligt objektivt mätbart resultat. Det funkar. Ja med tyngd på ja, det funkar. Och jag är så tacksam över det och känner mig så frodigt generös att jag vill dela med mig av det till er andra.

    Och jag vet att man ska inte tala om magi utan folk måste själva bli erbjudna den kunskapen. Låt oss hålla oss till det och hedra det vi har istället för att klaga på sånt vi inte har.  men som sagt ska du investera i nåt lär du göra det i "energierna" ursäkta om det låter för flummigt men finns det något bättre ord? Det är energierna  - det du inte kan se - men märka och känna av som du ska försöka jobba med. Och det är ju viktigt för vem som helst oberoende av "socioekonomisk status".

  • Sat 18 Jun 2022 10:09
    #26
    Anonym (Lui) skrev 2022-06-17 15:03:43 följande:
    Jag har bra lön men lever i närheten av  existensminimum ändå (frånsett mitt resande). Det är oerhört billigt att leva. Det enda som egentligen kostar pengar är nöjen och resor. 
    De som får dålig ekonomi får det för att de är lata beträffande ekonomi. 
    Så boende, mat och ev bilbränsle är gratis?
  • Anonym (Henke­)
    Sat 18 Jun 2022 10:31
    #27

    Jag har själv levt på lite pengar som ung. Hade ca tre tusenlappar över efter att hyran var betald. Det går ju när man bara har sig själv, men man måste veta hur man lagar billig mat. Jag tycker mig se rätt ofta här på FL att bristfälliga kunskaper i matlagning gör att en del äter onödigt dyrt. Kan man laga mat från grunden kan man göra god och bra mat av det som är billigt för tillfället. 

  • Anonym (jo men)
    Sat 18 Jun 2022 13:46
    #28

    Själv lever jag också på lite pengar och har självhushålla på vissa saker och lever ganska enkelt, lite som de gjorde på sena 1800-talet. Småodlar, tar vara på naturen, fiskar och jagar. MEN. Vilket slit det är om man verkligen gör det på riktigt. Kanske särskilt som en lite tanig 60-kgs kvinna. Inte  konstigt att det var ont om överviktiga förr i tiden, jag bränner ju i snitt 1000 kalorier per dag mellan mars och oktober.

  • Anonym (Lui)
    Sat 18 Jun 2022 17:41
    #29
    Tom Araya skrev 2022-06-18 10:09:41 följande:
    Så boende, mat och ev bilbränsle är gratis?
    Det blir relativt sett billigt om man jobbar. Men allt i livet bygger på att man jobbar. Gör man det kommer man aldrig att få några större problem förrän man börjar trilla av pinn.
  • Sun 19 Jun 2022 12:35
    #30
    Anonym (Lui) skrev 2022-06-18 17:41:55 följande:
    Det blir relativt sett billigt om man jobbar. Men allt i livet bygger på att man jobbar. Gör man det kommer man aldrig att få några större problem förrän man börjar trilla av pinn.
    För många är dessa kostnader en stor del av de totala utgifterna.
  • Sun 19 Jun 2022 14:13
    #31
    Anonym (jo men) skrev 2022-06-18 13:46:48 följande:

    Själv lever jag också på lite pengar och har självhushålla på vissa saker och lever ganska enkelt, lite som de gjorde på sena 1800-talet. Småodlar, tar vara på naturen, fiskar och jagar. MEN. Vilket slit det är om man verkligen gör det på riktigt. Kanske särskilt som en lite tanig 60-kgs kvinna. Inte  konstigt att det var ont om överviktiga förr i tiden, jag bränner ju i snitt 1000 kalorier per dag mellan mars och oktober.


    Det är mycket jobb att leva ?som förr?.  Förr brukade man spendera i princip all sin tid på detta, och ju äldre man blev ju mindre orkade man. Fritid fanns i princip inte, och att sova 8 timmars nättet fanns nog inte på kartan.

    Tog hand om min handfull av tomatplantor och lika många paprikaplantor igår, och det är ungefär vad min rygg pallar med på odlingsfronten idag.
  • Anonym (Lui)
    Sun 19 Jun 2022 14:26
    #32
    -1
    Tow2Mater skrev 2022-06-19 14:13:26 följande:
    Det är mycket jobb att leva ?som förr?.  Förr brukade man spendera i princip all sin tid på detta, och ju äldre man blev ju mindre orkade man. Fritid fanns i princip inte, och att sova 8 timmars nättet fanns nog inte på kartan.

    Tog hand om min handfull av tomatplantor och lika många paprikaplantor igår, och det är ungefär vad min rygg pallar med på odlingsfronten idag.
    Därför de hade så bra liv som de hade. Dagens bekvämligheter är ren skit om vi frånset det som hjälper en att slippa så fysiskt tungt atbete att det är skadligt.  95 procent av alla svenskar jobbar för lite fysiskt  idag. 

    Och om man gör det mår man inte bara bra. Nästan allt blir billigt och bra. 
  • Anonym (jo men)
    Sun 19 Jun 2022 16:28
    #33
    Tow2Mater skrev 2022-06-19 14:13:26 följande:
    Det är mycket jobb att leva ?som förr?.  Förr brukade man spendera i princip all sin tid på detta, och ju äldre man blev ju mindre orkade man. Fritid fanns i princip inte, och att sova 8 timmars nättet fanns nog inte på kartan.

    Tog hand om min handfull av tomatplantor och lika många paprikaplantor igår, och det är ungefär vad min rygg pallar med på odlingsfronten idag.
    Ja, så är det. Jag har några grönsaksland, potatis, morötter, rädisor, ärtor och bönor, lite kål och salladblad. Jag har lite bärbuskar och frukt/bärträd. Jag har ett koppel höns också och just nu håller jag utkik efter ca 10 vilda saker att skörda och ta hand om. Idag har jag dragit upp nät och tagit hand om ett gäng fiskar. Jag sover inte heller 8 timmar per natt så här års. Upp och ner med solen fungera inte riktigt på mina breddgrader även om jag inte riktigt har midnattssol, men jag somnar runt 01 och vaknar runt 05-05.30.
  • Anonym (jo men)
    Sun 19 Jun 2022 16:33
    #34
    Anonym (Lui) skrev 2022-06-19 14:26:46 följande:
    Därför de hade så bra liv som de hade. Dagens bekvämligheter är ren skit om vi frånset det som hjälper en att slippa så fysiskt tungt atbete att det är skadligt.  95 procent av alla svenskar jobbar för lite fysiskt  idag. 

    Och om man gör det mår man inte bara bra. Nästan allt blir billigt och bra. 
    Det där var ju inte lite historielöst.
  • Anonym (gg)
    Sun 19 Jun 2022 18:13
    #35

    Jag har inget emot att leva så, men mina barn hade aldrig accepterat det.Vi har i perioder levt väldigt fattigt, och det har blivit jobbigt för dem. Nu är jag ensamstående och har aldrig samma förutsättningar som ett par har, men i framtiden kommer det inte påverka mig negativt så länge jag har ett boende och får vara fysiskt frisk. Mina intressen är billiga.

  • Anonym (Lui)
    Sun 19 Jun 2022 18:57
    #36
    Anonym (jo men) skrev 2022-06-19 16:33:06 följande:
    Det där var ju inte lite historielöst.
    Hur då menar du?
  • me33
    Sun 31 Jul 2022 09:45
    #37

    Helt rätt tänkt.

    "Känner mig inte alls lika begränsad som man kunnat gjort tidigare när man varit utan pengar.  Nu går jag bara ut och plockar nåt från naturen. Har alltså tillgång till nyttigheter, medicin, näring 24/7 helt gratis och bättre än vad som går att köpa på affären."

    Själv är verkligen bäste dräng, inget kan ersätta det. 

    Inte så många fattar det dock.

Svar på tråden Lever på under existensminimum men har det bra ändå