• Anonym (konstnärsfråga)

Kan jag ändra mig angående försäljning av målningar?

Jag är konstnär på hobbynivå. För några månader sedan var det en person över Instagram som ville köpa två av mina målningar. Jag sa att det går bra men hade dom inte hos mig utan på en annan plats som jag skulle till några månader senare. Nu har jag målningarna hos mig, men dessvärre angav jag ett väldigt lågt pris för målningarna, som jag ångrar och nu är det någon annan som är intresserad av att köpa dom (till ett högre pris).

Min fråga är om jag är skyldig att sälja dom till den första personen till det låga priset eller om jag kan berätta för personen att jag vill ha ett högre pris för målningarna, annars kanske jag kommer sälja dom till den andre personen? Gäller det som ett skriftligt avtal mellan oss det jag gick med på först, eller är det jag som bestämmer och kan ändra vilket pris jag vill ha?

• Svar på tråden Kan jag ändra mig angående försäljning av målningar?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2022-06-19 23:29:30 följande:
    Skillnaden är att med kompisar ingår man inte kontrakt. Ts har gjort det och är skyldig att upprätthålla sin del av det kontraktet.
    Här finns heller inget kontrakt. 
  • Anonym (Nej)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 06:04:22 följande:
    Här finns heller inget kontrakt. 
    Jo det finns en skriftlig överenskommelse och den gäller.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2022-06-20 07:40:27 följande:
    Jo det finns en skriftlig överenskommelse och den gäller.
    Nej, det gör det inte. Det finns ett vagt löfte om att hon ska kolla om några månader. 
  • Anonym (Nej)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 08:40:48 följande:
    Nej, det gör det inte. Det finns ett vagt löfte om att hon ska kolla om några månader. 
    Du får tro vad du vill. Skriftliga överenskommelser gäller.
  • Anonym (Sofia)

Jaha så det Finns i skrift? 
    men har alltid tänkt på det där hur bevisar man muntliga avtal egentligen? 

• Glinda från Oz
    Anonym (Nej) skrev 2022-06-20 08:47:23 följande:
    Du får tro vad du vill. Skriftliga överenskommelser gäller.
    Det finns ingen skriftlig överenskommelse 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Sofia) skrev 2022-06-20 10:02:45 följande:

Jaha så det Finns i skrift? 
    men har alltid tänkt på det där hur bevisar man muntliga avtal egentligen? 

Enda sättet att bevisa muntliga är om man har personen inspelad eller trovärdiga vittnen.
  • Anonym (Nej)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 10:04:35 följande:
    Det finns ingen skriftlig överenskommelse 
    Det finns en skriftlig överenskommelse. Läs ts inlägg så förstår du det själv.
  • FredrikLiksom

Den stora grejen är ju inte huruvida det finns ett avtal eller ej. Det lär ju såklart inte leda till något rättsligt om ts väljer att inte sälja till den första men det får effekter för framtida försäljningar. En nöjd kund leder ofta till merförsäljning en missnöjd leder till motsatsen.

Men visst kan ts Välja att sälja till den andre. Men personligen tycker jag det är moraliskt fel. Men jag är inte facit.

• Anonym (M6)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-19 23:25:40 följande:
    Så om jag lovar min kompis att hjälpa till med hennes flytt och sen inte gör det begår jag en brottslig handling? Folk drar sig ur saker hela tiden, inget konstigt med det,
    I TS fall gäller inte som benefikt avtal så nej, det är inte samma sak som att lova någon att flytta men sen inte gör det.

Att folk väljer att låta varandra komma undan genom att inte dra saker till domstol har ju ingenting att göra med om de hade juridiskt rätt eller fel.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Nej) skrev 2022-06-20 10:06:26 följande:
    Enda sättet att bevisa muntliga är om man har personen inspelad eller trovärdiga vittnen.
    Exakt ... tvivlar starkt på att någon vän till henne är beredd att begå mened för detta 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Sofia) skrev 2022-06-21 18:10:39 följande:
    Exakt ... tvivlar starkt på att någon vän till henne är beredd att begå mened för detta 
    Köparen behöver inga vittnen, hen har svart på vitt att ts lovat hen tavlan för ett visst pris.
Svar på tråden Kan jag ändra mig angående försäljning av målningar?