• Anonym (T.)

Försörja barnbarnen

Jag undrar hur det blir om barn i familjen får egna barn tidigt. Vem ska betala barnbarnets mat och så? Barnbidrag borde iallafall komma. Men utöver det, har de någon rätt till hjälp från samhället ekonomiskt, föräldrar är ju försörjningsskyldiga för sina barn, men är de även försörjningskyldiga för barnens barn då barnen fortfarande är minderåriga? Man är ju som förälder ansvarig för allt som barnet tar sig för, så måste de följaktligen betala för barnets barns mat, blöjor, barnvagn, så länge det egna barnet är minderårigt? Tänkte nu på ett barn som blir mor.

Men även ett barn som blir far, blir föräldrarna ansvariga för sonens förehavanden, alltså skyldiga att betala underhåll för barnet?  

Och om föräldrarna är ansvariga, är de fortfarande det efter att de egna barnen blivit myndiga? Är man minderårig när man gör något kan man inte hållas ansvarig för sina handlingar. Att någon blivit vuxen förändrar ju inte att den inte kan hjälpa vad den gjorde som oansvarigt barn väl? Utan vad man gjorde som barn är vårdnadshavarna ansvariga för?

• Svar på tråden Försörja barnbarnen
  • EpicF

Man är primärt försörjningsskyldig över sitt barn och inte sina barnbarn. Alla föräldrar, även minderåriga får barnbidrag och föräldrapenning (minsta om man inte jobbat) som underhåll om man är ensamstående. De kan även söka ekonomiskt bistånd om de ligger under normen, men eftersom ni som föräldrar är försörjningsskyldiga för eran barn kan det vara svårt att få. 

• kioskvältare
    Anonym (T.) skrev 2022-06-19 09:43:19 följande:

Men föräldrapenning tar väl slut en dag, så jag förstår inte hur ni tänker att det ska hjälpa när barnet växer upp.

Med ca 8.000 kr/mån så finns det utrymme för henne att lägga undan tusentals kronor i månaden eftersom ett barn inte kostar mer än ett par tusen i månaden att försörja. Därmed räcker också föräldrapenningen i flera år så hon gott och väl kan försörja sitt barn. Sen lär hon väl vara vuxen?

Oavsett så är du inte försörjningsskyldig för ditt barnbarn, bara ditt barn.
  • Anonym (T.)
    kioskvältare skrev 2022-06-19 10:31:54 följande:
    Med ca 8.000 kr/mån så finns det utrymme för henne att lägga undan tusentals kronor i månaden eftersom ett barn inte kostar mer än ett par tusen i månaden att försörja. Därmed räcker också föräldrapenningen i flera år så hon gott och väl kan försörja sitt barn. Sen lär hon väl vara vuxen?

Oavsett så är du inte försörjningsskyldig för ditt barnbarn, bara ditt barn.
    Som sagt jag skrev ett barn som får barn tidigt. Ett barn är inte en vuxen hur tänker du?
  • Anonym (soc.sekr)

Så här är det:

barnet som får ett barn har första året f-penning, barnbidrag och underhållsstöd (om pappan inte är med i bilden).

När f-penningen är slut får mamman söka försörjningsstöd för barnet via socialtjänsten. Men hon har även kvar barnbidrag och underhållet. Men mamman själv ska försörjas av sina föräldrar.

• kioskvältare
    Anonym (T.) skrev 2022-06-19 10:59:01 följande:
    Som sagt jag skrev ett barn som får barn tidigt. Ett barn är inte en vuxen hur tänker du?
    Hur jag tänker? Hur tänker du själv?

Om man skulle tänka att ett barn kostar ca 2.500 kr/mån(det är ungefär vad an skulle få i försörjningsstöd för barnet om man var vuxen förälder som sökte). Redan här ligger din dotter över gott och väl eftersom barnbidrag och underhållsstöd uppgår till 2.923 kr/mån vilket hon utan problem kan försörja sitt barn på. Det finns dessutom möjlighet till särskilt bostadsbidrag för inneboende med barn om hon ska bo hos dig.

Föräldrapenningen ger dessutom sammanlagt ca 80.000 på lägsta nivå. Här finns gott om utrymme för inköp av nödvändiga saker under uppväxten, vagn, skötbord, leksaker, cyklar och allt vad man kan tänkas behöva. 

Så, vad tänker du är problemet? Även om hon nu skulle vara 13 år och få barn så är barnets försörjning gott och väl säkrad i många år framöver. Lätt tills ditt barn blir vuxet.
  • kioskvältare
    Anonym (soc.sekr) skrev 2022-06-19 11:31:54 följande:

Så här är det:

barnet som får ett barn har första året f-penning, barnbidrag och underhållsstöd (om pappan inte är med i bilden).

När f-penningen är slut får mamman söka försörjningsstöd för barnet via socialtjänsten. Men hon har även kvar barnbidrag och underhållet. Men mamman själv ska försörjas av sina föräldrar.

Och föräldrapenningen bör dessutom inte ta slut de närmaste åren då barnet knappt kostar mer än UHS+barnbidrag så det finns gott om utrymme att spara av den.
  • Anonym (T.)
    kioskvältare skrev 2022-06-19 11:35:39 följande:
    Hur jag tänker? Hur tänker du själv?

Om man skulle tänka att ett barn kostar ca 2.500 kr/mån(det är ungefär vad an skulle få i försörjningsstöd för barnet om man var vuxen förälder som sökte). Redan här ligger din dotter över gott och väl eftersom barnbidrag och underhållsstöd uppgår till 2.923 kr/mån vilket hon utan problem kan försörja sitt barn på. Det finns dessutom möjlighet till särskilt bostadsbidrag för inneboende med barn om hon ska bo hos dig.

Föräldrapenningen ger dessutom sammanlagt ca 80.000 på lägsta nivå. Här finns gott om utrymme för inköp av nödvändiga saker under uppväxten, vagn, skötbord, leksaker, cyklar och allt vad man kan tänkas behöva. 

Så, vad tänker du är problemet? Även om hon nu skulle vara 13 år och få barn så är barnets försörjning gott och väl säkrad i många år framöver. Lätt tills ditt barn blir vuxet.
    OK jag reagerade mest på att du skrev att det var en vuxen när jag klart och tydligt skrivit att det gäller ett barn. Men då förstår jag bättre.
  • Anonym (T.)

Men varför är man inte försörjningsskyldig för barnbarnet i sitt barns ställe, när barnet är minderårigt?

I andra fall är man ju ansvarig i sin tur för barnets förehavanden. Jag tänker på det jag har läst om fall där människor fått rätt till skadestånd, men på grund av att den skadeståndsskyldige var minderårig så blir det föräldrarna som får ansvaret att betala i sitt barns ställe.

• Anonym (S2)
    Anonym (T.) skrev 2022-06-19 11:50:46 följande:

Men varför är man inte försörjningsskyldig för barnbarnet i sitt barns ställe, när barnet är minderårigt?

I andra fall är man ju ansvarig i sin tur för barnets förehavanden. Jag tänker på det jag har läst om fall där människor fått rätt till skadestånd, men på grund av att den skadeståndsskyldige var minderårig så blir det föräldrarna som får ansvaret att betala i sitt barns ställe.

Lagen är utformad så, och jag tror det är för att man vill att alla barn och föräldrar, även minderåriga, ska ha samma rätt till ekonomiskt stöd. Om det är upp till mor- och farföräldrarna att försörja barnet, så skulle kanske vissa barn hamna i kläm, om de inte vill bidra så mycket.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (T.) skrev 2022-06-19 11:50:46 följande:

Man har bestämt så helt enkelt. Frågan man kanske dock bör ställa är om det är rimligt att föräldrar som faktiskt gjort sitt bästa, sökt hjälp för sina barn etc. Ska ruineras pga enormt skadestånd om ungen exempelvis tänt eld på ett köpcentrum.
  • Anonym (T.)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-19 12:29:27 följande:
    Man har bestämt så helt enkelt. Frågan man kanske dock bör ställa är om det är rimligt att föräldrar som faktiskt gjort sitt bästa, sökt hjälp för sina barn etc. Ska ruineras pga enormt skadestånd om ungen exempelvis tänt eld på ett köpcentrum.
    Låter som ett klockrent fall för skuldsanering? Dvs skulder som man omöjligt kan betala inom överskådlig tid?

Men jag kan hålla med att det känns orimligt, men vem ska annars betala?
  • EpicF

Det är inget som hindrar mor- och/eller farföräldrar att försörja sitt barnbarn, dvs bidra ekonomiskt med försörjningen. Men man är inte enligt lagen skyldig att försörja sitt barnbarn oavsett om mamman är minderårig. 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (T.) skrev 2022-06-19 12:59:07 följande:
    Låter som ett klockrent fall för skuldsanering? Dvs skulder som man omöjligt kan betala inom överskådlig tid?

Men jag kan hålla med att det känns orimligt, men vem ska annars betala?
    Man får inte skuldsanering för skadestånd. 
  • Anonym (T.)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-06-19 14:10:06 följande:
    Man får inte skuldsanering för skadestånd. 
    OK, det kände jag inte till. Men någon måste ju betala
  • EpicF
    Anonym (T.) skrev 2022-06-19 14:17:24 följande:
    OK, det kände jag inte till. Men någon måste ju betala
    Antingen så betalar föräldrarna som är försörjningsskyldig över sina barn eller så får barnet en skuld som svnetalas så fort barnet blir vuxen och får en inkomst. Svårare än så är det inte. 
    Sedan ka  föräldrar hålla koll på sina barn så att dem inte tuttar på Ica
Svar på tråden Försörja barnbarnen