• Alana

Bokhylla - hyllorna rasar

Köpte för några år sedan en bokhylla från ikea där hyllorna läggs löst på små metallpiggar som sticker ut i hörnena. Problemet med denna bokhylla är ju då att hyllorna inte är stadiga. Man måste vara väldigt försiktig om man tar eller ställer dit grejer eftersom rasrisken på hyllorna då är stor. Det är inte så att endast en hylla rasar heller - rasar en så rasar förmodligen flera stycken på en gång. Vet inte hur jag ska lösa detta med hyllorna på ett smidigt sätt, några idéer? 

Tre hyllor rasade precis ihop då jag sorterade på en hylla där, jättekul verkligen. Får väl vara glad att inget gick sönder, den här gången iaf.

• Svar på tråden Bokhylla - hyllorna rasar
  • Anonym (E)

Om du fotar det så kan det gå att bildgoogla för att få fram modellen.

• Alana

Kan ta bild imorgon och visa, är på jobbet och ska jobba natten nu snart. Jag följde manualen när jag köpte bokhyllan så den är säkert ihopskruvad som tänkt. Jag skulle nog mer vilja säga att själva hyllorna är lite för små för att fylla ut utrymmet så att de ligger bra på piggarna isf.

• Anonym (E)

Ja eller bara söka själv med bilden om du inte vill visa upp just din :) Men låter jobbigt att den faller ihop hela tiden! Kan du superlimma fast hyllorna om du inte behöver ändra så ofta?

• Anonym (Annica)

"Mellanrum på sidorna och bakom"? Kan det vara Ivar du har? I så fall kan du nog justera metallkrysset på baksidan. (om du har något...? Annars fixa det!)

• Anonym (Ica)

Hyllplanen ska vara utfrästa så att metallpiggen får plats men inte stort space. Det ska heller inte vara för små utfräsningar så att metallpiggarna inte får plats utan att hyllan liksom ligger ovanpå piggarna. 

Utan att ha sett bilder så låter det som att det är konstruktionsfel på hyllan. 

Men hyllplan kan absolut tippa om man lägger vikten på framkanten när man sorterar och grejar. Det har hänt mig men de har inte rasat för att jag tagit ned en bok. 

Jag har varit med om andra typer av felutsågningar på IKEA-bokhyllor. Vet inte om det är vanligt men det kan ske. 

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Ica) skrev 2022-06-20 22:34:38 följande:

Hyllplanen ska vara utfrästa så att metallpiggen får plats men inte stort space. Det ska heller inte vara för små utfräsningar så att metallpiggarna inte får plats utan att hyllan liksom ligger ovanpå piggarna. 

Utan att ha sett bilder så låter det som att det är konstruktionsfel på hyllan. 

Men hyllplan kan absolut tippa om man lägger vikten på framkanten när man sorterar och grejar. Det har hänt mig men de har inte rasat för att jag tagit ned en bok. 

Jag har varit med om andra typer av felutsågningar på IKEA-bokhyllor. Vet inte om det är vanligt men det kan ske. 

Äldre Billys hade inte de där urfräsningarna, men vi vet ju inte precis vilken modell ts har än.
  • Anonym (Ica)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-06-20 22:36:03 följande:
    Äldre Billys hade inte de där urfräsningarna, men vi vet ju inte precis vilken modell ts har än.
    Jag tolkade ?för några år sedan? som för ca 2 år sedan och inköp av helt ny. Hon kan ha köpt i andrahand då för några år sedan så hyllan är mycket äldre. Ts, då behöver det inte vara fel utan bara en mindre lyckad design. 
  • sextiotalist

Kan vara läge att efterdra skruvar

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Ica) skrev 2022-06-21 05:51:56 följande:
    Jag tolkade ?för några år sedan? som för ca 2 år sedan och inköp av helt ny. Hon kan ha köpt i andrahand då för några år sedan så hyllan är mycket äldre. Ts, då behöver det inte vara fel utan bara en mindre lyckad design. 
    Kan vara så, jag vet inte när de bytte modell faktiskt. Vore bra att se en bild däremot! Hoppas ts kan återkomma med det.
  • AndreaBD

Hade det problemet med Billy-hyllor på jobbet. Jag tog borrmaskin och några skruvar och satte in två skruvar på varje sida på varje hyllplan som rasar (minst ett sitter ju fast). Enda problemet är att det inte är snyggt, för skruvarna syns ju. Men det håller helt säkert.

Andra alternativet är att inte ha så tunga saker. Omfördela, det finns ju en fast hylla i mitten och så i botten. 

• Anonym (Dra åt)

Förstår frustrationen när hyllorna rasar och skapar nån slags dominoeffekt på varandra. Om du haft hyllan några år (varierande årstider) kan värme/kyla och luftfuktighet påverkat materialet, som förändrat storlek (blivit mindre/tätare varvat med porösare/"större"). I såna fall kan du dra åt skruvarna så de sitter tightare.

• Alana

Sökte på nätet och hittade ?min? bokhylla. Den heter Hemnes och jag uppskattar att hyllorna har ca 1 cm som de kan flyttas i sidled (jag får ner pekfingret) och ca 0,5 cm fram/bak. 

skulle fortfarande vilja ha större/ längre piggar som hyllorna ligger på om någon vet om det finns att köpa nånstans? Annars kanske jag får överväga superlim som någon skrev.

Finns heller inga hål/fördjupningar i hyllorna som piggarna ska sitta i utan hyllorna ligger löst ovanpå dessa.

• sextiotalist
    Alana skrev 2022-06-21 16:20:15 följande:

Sökte på nätet och hittade ?min? bokhylla. Den heter Hemnes och jag uppskattar att hyllorna har ca 1 cm som de kan flyttas i sidled (jag får ner pekfingret) och ca 0,5 cm fram/bak. 

skulle fortfarande vilja ha större/ längre piggar som hyllorna ligger på om någon vet om det finns att köpa nånstans? Annars kanske jag får överväga superlim som någon skrev.

Finns heller inga hål/fördjupningar i hyllorna som piggarna ska sitta i utan hyllorna ligger löst ovanpå dessa.

Som jag och flera har skrivit, se över skruvarna, så de är ordentligt åtdragna. Man ska alltid efterdra eftersom trä är ett "levande" material och kan förändras, ofta krympa, men även svälla, med tiden
  • Spucks

Det är nog ingen Hemnes, om den är som du beskriver. Jag har en själv och där skruvar man fast en av hyllorna och de andra sitter fast på pinnorna.

Varför lägger du inte upp en bild som flera frågade om?

• Anonym (Annica)

Hur är det med den mittersta hyllan? Är det mellanrum vid sidorna och bakom den också? I så fall kanske det är den som sitter fast dåligt, och därför gör att hela hyllan blir bredare på mitten.
    Kolla monteringsanvisningarna på Ikeas sida, och efterdra alla skruvar, så blir den kanske bättre!
  • Anonym (Milla)

Vi har en Hemnesbokhylla som jag tror är 7-8 år gammal. På den sitter mittersta hyllplanet på något slags specialhållare som håller fast hyllplanet och gör att hyllan inte bågnar utåt så lätt. Kan du ha missat dem i monteringen?

Nyare hyllor verkar ha en annorlunda konstruktion där mittenhyllplanet sitter fastskruvat. Där kan det nog bli bättre om man tajtar till skruvarna.

Våran har för övrigt också hyllplan som går att skjuta lite framåt-bakåt och i sidled, men inte så mycket att de ramlar av piggarna. Lyckas du dra ihop din hylla några få millimeter så tror jag att du löser dina problem.

Svar på tråden Bokhylla - hyllorna rasar