• Mon 20 Jun 2022 22:59
    4468 visningar
    14 svar
    14
    4468

    Hot om stämning 200.000 kr

    Hej.

    Ett paket med lite nyckelringar, dekaler och annan mindre bilstyling har omhändertagits av franska Tullen.
    En fransk advokatbyrå har i uppdrag av Citroen skickat ut massa papper som bevisar detta till mitt företag.
    I samma hög av brev finns även ett ultimatum att betala 200.000 kr i böter inom senast 2 veckor, annars drivs detta till civilrättslig process.

    Hur hade ni gjort?
    Jag har inte beställt detta utan är själv helt chockad över hur det ens har skickats till mig.

    Det är inget bedrägeri utan ett riktigt paket med mitt företagsnamn på, värde 10.000 kr kanske.

    Ska man bara neka och be dom kasta eller kommer de dra det vidare till domstol?

  • Svar på tråden Hot om stämning 200.000 kr
  • theoth­erone
    Mon 20 Jun 2022 23:01
    #1

    Jag tror det är bättre att kontakta en advokat än att kontakta Familjeliv, helt ärligt.

  • Mon 20 Jun 2022 23:02
    #2
    theotherone skrev 2022-06-20 23:01:01 följande:

    Jag tror det är bättre att kontakta en advokat än att kontakta Familjeliv, helt ärligt.


    Någon kanske har erfarenhet eller kunskap vad vet jag 
  • Mon 20 Jun 2022 23:21
    #3

    Uppenbart bedrägeriförsök, syna bluffen.

  • compli­cit
    Mon 20 Jun 2022 23:24
    #4

    Bedrägeri. Kom papprena i brevlådan? 

  • Tue 21 Jun 2022 10:53
    #5

    Produkterna ska ju förtullas i det land det ska till så om ditt bolag är svenskt så låter det ju onekligen märkligt. Jag har varit med om liknande men det hände ingenting. Hade ignorerat i det här fallet också. 

  • Tue 21 Jun 2022 12:50
    #6

    Citroën skulle bli glada om någon delade ut nyckelringar med reklam för dem i Sverige. Väldigt nitiska tulltjänstemän som kontrollerar utgående paket inom EU. Vad är det påstådda brottet? Bluff!

  • Thu 28 Jul 2022 23:40
    #7
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-06-21 12:50:27 följande:

    Citroën skulle bli glada om någon delade ut nyckelringar med reklam för dem i Sverige. Väldigt nitiska tulltjänstemän som kontrollerar utgående paket inom EU. Vad är det påstådda brottet? Bluff!


    Nej, Frankrike har stränga lagar mot piratkopior. Citroen vill nog själva sälja sina stylingprodukter, och inte få marknaden förstörd av piratkopior.

    www.radron.se/vardagskunskap/piratkopian-kan-kosta-dig-3-miljoner-/

    Man ska absolut inte ha med sig eller köpa piratkopior när man vistas i eller passerar vissa länder. Några som flög från Thailand till Sverige fick piratkopierade jackor beslagtagna i när de mellanlandandade i Nederländerna.
    Man ska inte heller beställa piratkopior från nätbutiker i andra länder. I Sverige är det än så länge tillåtet att inneha piratkopior, i alla fal för privatpersoner.

    Om detta är ett seröst krav gäller det att bevisa att ingen beställning har gjorts.
    Ingen skickar sådana varor mellan länder utan att de är betalda, så förhoppningsvis kan TS visa att ingen betalning har gjorts.
    Och hoppas på att motparten inte kan bevisa att TS har beställt varorna.

    Det kan förstås vara en bluff.

    TS, hur har det gått? Hur agerade du?

  • Fri 29 Jul 2022 13:24
    #8
    Mr Obvious skrev 2022-07-28 23:40:58 följande:

    Nej, Frankrike har stränga lagar mot piratkopior. Citroen vill nog själva sälja sina stylingprodukter, och inte få marknaden förstörd av piratkopior.

    www.radron.se/vardagskunskap/piratkopian-kan-kosta-dig-3-miljoner-/

    Man ska absolut inte ha med sig eller köpa piratkopior när man vistas i eller passerar vissa länder. Några som flög från Thailand till Sverige fick piratkopierade jackor beslagtagna i när de mellanlandandade i Nederländerna.
    Man ska inte heller beställa piratkopior från nätbutiker i andra länder. I Sverige är det än så länge tillåtet att inneha piratkopior, i alla fal för privatpersoner.

    Om detta är ett seröst krav gäller det att bevisa att ingen beställning har gjorts.
    Ingen skickar sådana varor mellan länder utan att de är betalda, så förhoppningsvis kan TS visa att ingen betalning har gjorts.
    Och hoppas på att motparten inte kan bevisa att TS har beställt varorna.

    Det kan förstås vara en bluff.

    TS, hur har det gått? Hur agerade du?


    Det står ingenting i TS om att det är piratkopior. 
  • Fri 29 Jul 2022 13:27
    #9
    dennis78 skrev 2022-06-20 22:59:16 följande:
    Hot om stämning 200.000 kr

    Hej.

    Ett paket med lite nyckelringar, dekaler och annan mindre bilstyling har omhändertagits av franska Tullen.
    En fransk advokatbyrå har i uppdrag av Citroen skickat ut massa papper som bevisar detta till mitt företag.
    I samma hög av brev finns även ett ultimatum att betala 200.000 kr i böter inom senast 2 veckor, annars drivs detta till civilrättslig process.

    Hur hade ni gjort?
    Jag har inte beställt detta utan är själv helt chockad över hur det ens har skickats till mig.

    Det är inget bedrägeri utan ett riktigt paket med mitt företagsnamn på, värde 10.000 kr kanske.

    Ska man bara neka och be dom kasta eller kommer de dra det vidare till domstol?


    Hur är det inte ett bedrägeri om det inte är du som beställt?
  • Sat 30 Jul 2022 02:44
    #10
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-29 13:24:17 följande:
    Det står ingenting i TS om att det är piratkopior. 
    Vad skulle annars kunna ge böter på 200 000:- för att man beställt nyckelringar, dekaler etc? Den enda anledningen för Citroen att blanda sig i är ju att det är piratkopior med Citroens logotype/emblem. Tullen måste ha bevis på att det är piratkopior, och det har Citroen intygat.

    Det är i alla fall vad som påstås, men allt kan ju vara en bluff eftersom TS påstår att inget är beställt. Det bästa beviset för att man inte beställt är nog att man inte har betalat något.
  • compli­cit
    Sat 30 Jul 2022 09:01
    #11
    Mr Obvious skrev 2022-07-30 02:44:27 följande:
    Vad skulle annars kunna ge böter på 200 000:- för att man beställt nyckelringar, dekaler etc? Den enda anledningen för Citroen att blanda sig i är ju att det är piratkopior med Citroens logotype/emblem. Tullen måste ha bevis på att det är piratkopior, och det har Citroen intygat.

    Det är i alla fall vad som påstås, men allt kan ju vara en bluff eftersom TS påstår att inget är beställt. Det bästa beviset för att man inte beställt är nog att man inte har betalat något.
    Det finns ju säkert inget paket i tullen.
    Scammen är väl att den så kallade franska advokatbyrån försöker få ts att betala 200 000 kr till dem.
  • Sat 30 Jul 2022 09:40
    #12

    Om du inte har beställt dessa varor så är det solklart bedrägeriförsök (det borde säga sig själv). 
    Och dessutom: en advokatbyrå har inget mandat att utdöma straff (böter/skadestånd).
    Fick du mail eller pappersbrev om detta?

  • Mon 1 Aug 2022 13:43
    #14
    Mr Obvious skrev 2022-07-28 23:40:58 följande:

    Nej, Frankrike har stränga lagar mot piratkopior. Citroen vill nog själva sälja sina stylingprodukter, och inte få marknaden förstörd av piratkopior.

    www.radron.se/vardagskunskap/piratkopian-kan-kosta-dig-3-miljoner-/

    Man ska absolut inte ha med sig eller köpa piratkopior när man vistas i eller passerar vissa länder. Några som flög från Thailand till Sverige fick piratkopierade jackor beslagtagna i när de mellanlandandade i Nederländerna.
    Man ska inte heller beställa piratkopior från nätbutiker i andra länder. I Sverige är det än så länge tillåtet att inneha piratkopior, i alla fal för privatpersoner.

    Om detta är ett seröst krav gäller det att bevisa att ingen beställning har gjorts.
    Ingen skickar sådana varor mellan länder utan att de är betalda, så förhoppningsvis kan TS visa att ingen betalning har gjorts.
    Och hoppas på att motparten inte kan bevisa att TS har beställt varorna.

    Det kan förstås vara en bluff.

    TS, hur har det gått? Hur agerade du?


    Hahah

    "Om detta är ett seröst krav gäller det att bevisa att ingen beställning har gjorts."

    Tvärt om, Franska tullen/advokaten skall bevisa att du är skyldig.
    Samt:  Ditt bolag finns i sverige, dom skall då polisanmäla dej här i sverige.
  • Mon 1 Aug 2022 14:13
    #14

    Låter som en scam. 
    Har du fått det på mejlen?
    Är det skickat till din e-post?
    Har avsändaren en riktig adress?

    Har du någon koppling till Frankrike eller Citroen?

    I vilket fall jag skulle inte betala.
    Polisanmälan är bättre. Polisanmäl advokatbyrån.

Svar på tråden Hot om stämning 200.000 kr