• azileazil

    Graviditetspenning hjälp

    Hej, och ursäkta för ett långt inlägg! Min fråga är angående graviditetspenning.
    Jag jobbar  heltid inom städ/ kök i sjukhuset, vi har bara långa pass, 12 timmar  vilket innebär mycket fysiskt arbete. Måste gå långa sträckor, böja/ lyfta, andas in mycket sprit för måste spruta mycket när man städar, och står alltid på benen.
    Jag är gravid i vecka 20, trodde att jag skulle klara att jobba till september, men orkar verkligen inte, på grund av jobbet så har jag ont i nedre delen av ryggen, får svullna ben och svårt att gå och mår illa av spriten jag andas in. Har också högre risk av blodpropp som är ärftligt.
    Alltså väldigt riskfylld miljö att jobba i.
    Vill inte förlora inkomst och säga upp mig, speciellt i dessa tider. Barnmorskan sa att jag skulle boka tid med läkaren och fundera på att sjukskriva mig.
    Ska prata med chefen, hon har tidigare erbjudit ställen men allt är ändå inom städ, det enda är att tiderna är lite bättre. Så jag tycker inte någon omplacering kommer få mig att må bättre. 
    Måste jag först få intyg av läkaren? Vill inte sjukskriva mig heller. Vilka rättigheter gar jag, ni som har koll, hur hade ni gjort?


    ??????

  • Svar på tråden Graviditetspenning hjälp
  • Semlan3

    Vad är det du tänker då? Om du inte vill bli sjukskriven eller omplacerad? Graviditetspenning har du rätt att söka till från vecka 32 om chefen ej kan omplacera dig. Annars är det sjukskrivning och då måste du ha i tyg från läkare. 

  • azileazil
    Semlan3 skrev 2022-06-23 09:55:30 följande:

    Vad är det du tänker då? Om du inte vill bli sjukskriven eller omplacerad? Graviditetspenning har du rätt att söka till från vecka 32 om chefen ej kan omplacera dig. Annars är det sjukskrivning och då måste du ha i tyg från läkare. 


    Jag undrar om man kan bli förbjuden att jobba istället i ett sånt riskfylld arbete, måste man själv fråga sin chef?
  • Semlan3
    azileazil skrev 2022-06-23 09:59:38 följande:
    Jag undrar om man kan bli förbjuden att jobba istället i ett sånt riskfylld arbete, måste man själv fråga sin chef?
    Som jag förstår det kan man inte få graviditetspenning förrän 60 dagar innan bf om man har ett tungt eller riskfyllt arbete. Vid avstängning relaterat till covid får man väl ersättning som liknar gravpenning. Men annars är det sjukskrivning. 
  • Jemp
    azileazil skrev 2022-06-23 09:59:38 följande:
    Jag undrar om man kan bli förbjuden att jobba istället i ett sånt riskfylld arbete, måste man själv fråga sin chef?
    Du beskriver inga risker, dock problem som gör att du ev kan bli sjukskriven, så bm verkar informera helt rätt. 
  • MagganTop

    Din chef ska göra en riskbedömning som avgör om du bör bli avstängd som skickas till försäkringskassan. Kan va bra o veta att sjukskrivning ger mer ersättning än gravpenning

Svar på tråden Graviditetspenning hjälp