• Monsoon

    Orolig för min son

    Hej alla, min son är 8 år och har alltid varit lite egen. Men nu när han är 8 och är väldigt känslig (lättkränkt och har lätt för att få känsloutbrott), pratar bara om minecraft pokemon och dinosaurier, har få men goda kompisar. Vill inte göra nån sport (har testat alla möjliga) och har lätt att få skärmberoende trots att vi har några dagar per vecka endast då de kan få skärm och max 2 timmar.. jag är minst sagt orolig. Han är väldigt intelligent men omogen för sin ålder, tar mycket lite initiativ förutom skärm och lego och be om kompisbesök, men han kan knappt sysselsätta sig själv. Har ni några råd?

  • Svar på tråden Orolig för min son
  • Gameofthrones

    "Sveriges förening och högskänsliga" 

    "SFH" . Gå in på den sidan så du kan hantera detta ett steg fram. Kunde inte kopiera länk sök på detta 

  • Loet

    Kanske dina förväntningar på hur han ska vara inte stämmer överens med hur han är. Han kanske är frustrerad och understimulerad? Försök hitta fler saker som intresserar honom men som ändå får honom att utvecklas.

    Alla gillar inte organiserade sporter. Det är dock viktigt att han får motion så hitta något han gillar som också ger motion. Till exempel cykla tillsammans, spela pokemon go (gå/cykla till ett nytt ställe för att hitta pokemons), åka till trampolinpark, åka till badhus, plocka svamp, "hitta ut".

    Är han intresserad av böcker? Om inte försök hitta rätt sorts böcker för honom. Lär honom programmering (finns massor av språk och kurser som är för barn). Gå på olika barnvänliga museum. 

  • Mrs Moneybags
    Monsoon skrev 2022-06-25 00:37:25 följande:
    Orolig för min son

    Hej alla, min son är 8 år och har alltid varit lite egen. Men nu när han är 8 och är väldigt känslig (lättkränkt och har lätt för att få känsloutbrott), pratar bara om minecraft pokemon och dinosaurier, har få men goda kompisar. Vill inte göra nån sport (har testat alla möjliga) och har lätt att få skärmberoende trots att vi har några dagar per vecka endast då de kan få skärm och max 2 timmar.. jag är minst sagt orolig. Han är väldigt intelligent men omogen för sin ålder, tar mycket lite initiativ förutom skärm och lego och be om kompisbesök, men han kan knappt sysselsätta sig själv. Har ni några råd?


    Det är helt normalt för en åttaåring att ha ett specialintresse för exempelvis pokemon eller dinosaurier. Vad tycker du att han ska prata om? Världspolitik? Var glad att han delar med sig av det han är intresserad av.

    Om han bara har skärmen några dagar per vecka och max 2 timmar kan man nog inte tala om beroende. 

    Omogen för sin ålder får man ju vara...det är inget man kan göra så mycket åt. Alla mognar vi i olika takt. Låt honom vara den han är. 

    Det är också ovanligt att åttaåringar är initiativrika, det är du och barnets andra förälder som får ta initiativ och leda honom in på olika aktiviteter tillsammans. 

    Jag tycker han låter helt normal på din beskrivning. 
Svar på tråden Orolig för min son