• Anonym (Kaffedraken)

    Svårt att svälja tabletter :((

    Har under de senaste åren varit rejält allergisk mot gräspollen och har därför  testat en rad olika receptfria pollentabletter som går att lösa upp i munnen, men ingen av de har funkat särskillt bra för mig. Tänkte därför testa allegra (fexofenadinhydroklorid) nu (filmdragerade tabletter, finns vad jag vet inte som frystorkad/munsönderfallande vaiant) men det stora problemet är att jag har jättesvårt att svälja tabletter. Någon som har något tips på hur man bäst sväljer tabletter alternativt vet ifall allegra går att ta tillsammans med yoghurt, går att krossa/tugga eller lösa upp i vatten. Efter att ha offrat 5 tabletter lyckades jag tillslut svälja en igår, men idag gick det inte alls så chansade och tuggade på en tablett (lever ännu så någon större fara tror jag inte det är ;)

  • Svar på tråden Svårt att svälja tabletter :((
  • Anonym (Kaffedraken)

    Antar du provat att lägga tabletten i yoghurt/fil/glass eller liknande? :) 

  • Anonym (Kaffedraken)
    www.apotea.se/medcoat-tablettoverdrag-jordgubbssmak-20-st

    Har du provat såna överdrag? Det kan göra att tabletterna är lättare att svälja. 

    Annars funkar det bra att ta med yoghurt, kräm eller liknande. Att tugga på dom kan göra att effekten blir sämre. 

    Har du annars provat loratadin? För mig hjälper bara loratadin tabletter och bäst effekt har jag om jag börjar ta dom 1-2 veckor innan gräspollen drar igång. Iår när jag gjort det har jag hittills inte kännt någonting trots att jag tidigare år(när jag glömt börja i tid) haft stora besvär av gräspollen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns nog inga tabletter som inte är ok med att ta med tex yoghurt, fil, kräm och liknande. Om de inte ska tas på fastande mage men då står det i bipacksedeln.
    Du ska inte krossa eller lösa upp i vatten utan att ha rådfrågat din läkare eller på apoteket.
    Tabletter med skåra i kan man dela på.

    Ta en sked med yoghurt och lägg tabletten längst fram, svälj direkt.
    Annars lägg tabletten mitt på tungan ganska långt bak, inte så långt bak att kräkreflexen går igång bara! Svälj med det du föredrar.
    Tänk på att alltid dricka minst ett halvt glas vatten efter att ha svalt en tablett, eller motsvarande i yoghurt/fil.

Svar på tråden Svårt att svälja tabletter :((