• Anonym (Vad gör man??)

    Särbo-i bonusfamilj-hur gör ni?

    Är särbo sedan 6 år med en man som har två barn. En tjej på 13 och en vuxen son. Mannen och jag bor ca 1 h med bil från varandra. Målet är att bo ihop, jag kommer då flytta till hans hemort iom barnen. Biomamman bor på samma ort. 
    Yngsta barnet kommer och går, vill inte ha varannan vecka o sånt utan ringa när hon vill ses, hon sover helst hos mamman. Jag har inga egna barn.

    Vi har haft det tungt en längre tid. Eller jag har rättare sagt. I vår relation är det jag som försöker planera när och hur vi ska kunna ses, jag anpassar mig väldigt mycket osv. Förr gjorde vi roliga saker ihop, både med barn och själva, men hans intresse för att göra saker med mig är i princip borta. 
    Jag vet aldrig hur veckorna blir. Planerar vi att han kommer till mig så ringer dottern och vill vara hos honom, då avbokar vi och så försöker jag planera om så att vi kan ses en annan dag. Ofta blir det då jag som åker till honom. Jag vill inte komma mellan honom o hans barn men det ör så jäkla jobbigt att aldrig veta hur det blir, alltid få ändra mina planer. Sen är det inte så att han liksom engagerar sig i att hitta en lösning när planerna ändras utan det är alltid jag. Igår ändrades planerna igen. Han skulle åka till mig men dottern ville ses och han fick då dåligt samvete och blev irriterad på mig. Jag backade då för att inte bli ovänner men på kvällen blev jag irriterad för jag hade köpt hem mat, planerat lite aktiviteter som vi kunde göra osv. Och han bryr sig inte ens om det. Så jag blev arg och sa att båda måste engagera sig i det här om det ska funka. Då har jag vax i huvudet enligt honom för att jag inte fattar att barnen alltid kommer först. Jo det gör jag, men kan man inte önska att han skulle vilja bry sig om hur det är för mig med? Kanske att han ville fixa hur vi ska ses en annan dag då? 


  • Svar på tråden Särbo-i bonusfamilj-hur gör ni?
  • Anonym (Särbo)
    Anonym (längtar bort) skrev 2022-07-02 15:00:07 följande:
    Två problem uppstod i och med mammans ändring: vår egentid som är sjukt behövlig just nu (kommer annars knappast hålla) drogs in. Efter ett tufft år med död i min familj, kris på kris, stress...behöver vi planerad egentid. Att sova på soffan löser inte det. 
    Det andra är att mina föräldrar är stelbenta och blir arga. Min pappa är snickare och kommer hit för att lägga om golv. Det passar absolut inte ihop nånting. 
    Ok, men det är fortfarande din man som måste sätta upp reglerna. hans ex har knappast koll på att dina föräldrar är stelbenta eller att ni behöver egentid. Det är din man som signalerar att det är ok till henne. Han måste kunna säga att ni behöver egentid. Och stå för det. Jag tycker ofta kvinnor får ta så oerhört mycket ansvar för alla relationer, särskilt i bonusfamiljer, medan män kommer undan med verkligen minimum. Som det är nu ställs det ju krav på dig att du ska anpassa sig, det ställs krav på hans ex att hon borde förstå hur ni har det som par. Hans dotter är osjälvständig - och det är inte heller pappans ansvar verkar det som? Den enda som är helt utan skuld blir då mannen som är för snäll eller för mesig eller dålig på att hitta på lösningar. NEJ! Om ni har behov av egentid så måste väl han se det? Och ta ansvar? Det kan inte vara alla andras ansvar att bära hans relationer. Tror mycket kan förändras om du ställer honom till svars för HANS beteende. 

    Apropå det så blir det också lite lustigt att även din pappa är kompromisslös och nu kan du inte träffa dina föräldrar för de kan inte lägga om golvet. Var är kvinnorna i allt detta? Känns som alla bara ska anpassa sig efter mannens ovilja att vara lite flexibla. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Vad gör man??) skrev 2022-06-30 14:50:27 följande:

    Lite uppdatering här. Läst senaste två inläggen och jag håller med om mycket. Jag tror inte att han agerar som en stabil förälder. Det är väldigt mycket dåligt samvete som styr. 
    Jag håller som ni skriver verkligen inte hans dotter ansvarig för hur hon gör, hon gör ju det som hon tror är okej och är fortfarande ett barn. 
    Idag tänkte jag lite på hur det är i allmänhet när jag är med om hans dotter kommer hem till honom och är där. Säger han och jag något till varandra avbryter hon, går vi ut i köket och hämtar fika till alla medan hon sitter i vardagsrummet och tittar på tv ropar hon konstant på oss. Jag tror inte hon är bekväm de stunder då hon inte är i centrum. Och nu ni som vill skrika att hon är en liten prinsessa och sånt dumt nej det är hon inte. Hon lär sig att detta är ok beteende från sina föräldrar. Jag tänker ofta att hon är osäker och påverkad av att hennes mamma är bitter över sitt liv och att mamman aldrig riktigt accepterat att pappan gick vidare före hon själv. Eller hon har ju inte gått vidare alls egentligen, ingen ny man och ganska svartsjuk på oss tyvärr. Men nu tänker jag mer och mer att pappans beteende också spelar in väldigt mycket. Jag tror att han håller på att skapa ett "monster" genom sitt sätt att hantera sin dotter. Och det gör mig arg nu för hon är en jättefin och rolig tjej. Men hon blir ju inte trygg och lär sig hantera livet på ett bra sätt när ingen vågar vara förälder. 
    Jag har alltid upplevt att hon reagerat bra när jag dragit gränser och att hon och jag funkar kanon, speciellt när vi är själva och umgås. Det är liksom inget knas med henne, men pappa (och mamma) lär ju henne att hon aldrig behöver planera eller anpassa sig. 
    Jag tycker min partners beteende mot mig känns skit ju mer jag tänker på det. Jag tror att jag är den som får ta den ilska han känner inom sig för att han inte vågar säga nej ibland till andra. 
    Han säger nu att han vill umgås och planera mer med mig (där hans dotter självklart är välkommen om hon vill haka på) men jag tror det när jag ser det. Jag känner att det kommer bli som förut om ett tag igen och då kommer jag lämna. 


    Jag hoppas du har fattat att det inte är någon slump att hon vill till honom precis de dagar ni planerat något.
  • Anonym (Jojo)
    Jag känner så väl igen detta efter nästan 6 år med en man som har en dotter jag träffade när hon var 13 år. Eftersom jag inte hade egna barn i den åldern så kämpade jag för egentid för att vårt redan tuffa förhållande skulle kunna fungera. Men det slog aldrig fel att dottern skulle dyka upp och vara hos pappan exakt på vår planerade semester eller vår ensam helg. Mamman gjorde inget för att hindra dottern och han var mesig och kunde aldrig säga NEJ. Det är så enkelt att prata med sitt barn som en vuxen och förklara att vuxna i en bonusfamilj behöver EGENTID och vuxentid för att det skall fungera. Men pappor vågar aldrig ta tag i problem och sticker huvudet i sanden.

    Får jag fråga varför ni inte bor tillsammans som sambor efter 6 år? Vill inte du pga dottern eller är det han som inte vill? Som sambor så träffas man ju ändå, även om dottern skulle få för sig att dyka upp.
  • Anonym (Särbo)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-07-04 08:15:51 följande:
    Jag känner så väl igen detta efter nästan 6 år med en man som har en dotter jag träffade när hon var 13 år. Eftersom jag inte hade egna barn i den åldern så kämpade jag för egentid för att vårt redan tuffa förhållande skulle kunna fungera. Men det slog aldrig fel att dottern skulle dyka upp och vara hos pappan exakt på vår planerade semester eller vår ensam helg. Mamman gjorde inget för att hindra dottern och han var mesig och kunde aldrig säga NEJ. Det är så enkelt att prata med sitt barn som en vuxen och förklara att vuxna i en bonusfamilj behöver EGENTID och vuxentid för att det skall fungera. Men pappor vågar aldrig ta tag i problem och sticker huvudet i sanden.

    Får jag fråga varför ni inte bor tillsammans som sambor efter 6 år? Vill inte du pga dottern eller är det han som inte vill? Som sambor så träffas man ju ändå, även om dottern skulle få för sig att dyka upp.

    Eftersom jag både är bonusmamma och mina egna barn har en bonusmamma tycker jag att jag har rätt bra koll från båda håll. :) och som jag skrivit i tråden: väldigt ofta kommer männen så otroligt lindrigt undan. De kan välja att inte kommunicera alls, och så får kvinnorna gå och avsky varandra. Jag har varit med om samma sak, där pappan till mina barn hade inbokad hotellhelg med sin nya, sa att det var ok att ena barnet kom till honom när hen frågade, varpå den nya var jätteirriterad - på mig. Men alltså man är två föräldrar. Barn måste kunna få ställa en fråga och de vuxna måste kunna ge ett ärligt svar. 


    jag tycker man ofta ser de här påståendena att mamman är en manipulativ bitch och pappan är för snäll/mesig. men är det snällt att del inte säga nej till ett barn och därmed förstöra planer ni haft för helgen, dels skylla på mamman och låta henne bära hundhuvudet? Män är inga idioter, bara lite bekväma. 


    I vårt fall löste det sig faktiskt genom att hans nya ringde mig (arg som ett bi) och när vi pratade så blev det uppenbart att han var den som inte hade kommunicerat med någon alls. Han hade ju typ surat när hon blev arg och sagt att ja det går ju itne att säga nej till exet - när det i många fall hade varit så att jag hade ÖNSKAT att han sa nej, för det blev så himla mycket spring på barnen som dessutom ställde krav på mig att jag också alltid skulle ändra planer för pappa gör ju det. Så att prata är alltid bra. Utgå inte från att exet hatar dig - har man själv gått vidare och det har gått några år är min erfarenhet att man oftast är glad för att ens ex hittat kärleken igen. 

  • Ess
    Anonym (längtar bort) skrev 2022-07-02 15:00:07 följande:
    Två problem uppstod i och med mammans ändring: vår egentid som är sjukt behövlig just nu (kommer annars knappast hålla) drogs in. Efter ett tufft år med död i min familj, kris på kris, stress...behöver vi planerad egentid. Att sova på soffan löser inte det. 
    Det andra är att mina föräldrar är stelbenta och blir arga. Min pappa är snickare och kommer hit för att lägga om golv. Det passar absolut inte ihop nånting. 
    En ganska naturlig konsekvens av att dina föräldrar inte kan komma, är att mannen själv får lägga om golvet.
    Annars får dottern sova i en extrasäng när dina föräldrar är hos er.
  • Anonym (Vad gör man??)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-07-04 08:15:51 följande:
    Jag känner så väl igen detta efter nästan 6 år med en man som har en dotter jag träffade när hon var 13 år. Eftersom jag inte hade egna barn i den åldern så kämpade jag för egentid för att vårt redan tuffa förhållande skulle kunna fungera. Men det slog aldrig fel att dottern skulle dyka upp och vara hos pappan exakt på vår planerade semester eller vår ensam helg. Mamman gjorde inget för att hindra dottern och han var mesig och kunde aldrig säga NEJ. Det är så enkelt att prata med sitt barn som en vuxen och förklara att vuxna i en bonusfamilj behöver EGENTID och vuxentid för att det skall fungera. Men pappor vågar aldrig ta tag i problem och sticker huvudet i sanden.

    Får jag fråga varför ni inte bor tillsammans som sambor efter 6 år? Vill inte du pga dottern eller är det han som inte vill? Som sambor så träffas man ju ändå, även om dottern skulle få för sig att dyka upp.
    Första åren kände jag att det var för tidigt, vi ville inte stressa hans barn med att flytta ihop. Sen hade vi ett avbrott i relationen som inte var jättesmidigt och efter det blev det uppskjutet igen då jag ville känna mig trygg innan jag köpte något med honom. 
    Nu har det varit på tal igen men det blir aldrig riktigt rätt tid för det. Jag hade känt att det underlättat på många sätt om vi levt ihop men samtidigt nu så känns det mer och mer som att det mest är jag som är engagerad i relationen. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (Särbo) skrev 2022-07-04 10:01:24 följande:

    Eftersom jag både är bonusmamma och mina egna barn har en bonusmamma tycker jag att jag har rätt bra koll från båda håll. :) och som jag skrivit i tråden: väldigt ofta kommer männen så otroligt lindrigt undan. De kan välja att inte kommunicera alls, och så får kvinnorna gå och avsky varandra. Jag har varit med om samma sak, där pappan till mina barn hade inbokad hotellhelg med sin nya, sa att det var ok att ena barnet kom till honom när hen frågade, varpå den nya var jätteirriterad - på mig. Men alltså man är två föräldrar. Barn måste kunna få ställa en fråga och de vuxna måste kunna ge ett ärligt svar. 


    jag tycker man ofta ser de här påståendena att mamman är en manipulativ bitch och pappan är för snäll/mesig. men är det snällt att del inte säga nej till ett barn och därmed förstöra planer ni haft för helgen, dels skylla på mamman och låta henne bära hundhuvudet? Män är inga idioter, bara lite bekväma. 


    I vårt fall löste det sig faktiskt genom att hans nya ringde mig (arg som ett bi) och när vi pratade så blev det uppenbart att han var den som inte hade kommunicerat med någon alls. Han hade ju typ surat när hon blev arg och sagt att ja det går ju itne att säga nej till exet - när det i många fall hade varit så att jag hade ÖNSKAT att han sa nej, för det blev så himla mycket spring på barnen som dessutom ställde krav på mig att jag också alltid skulle ändra planer för pappa gör ju det. Så att prata är alltid bra. Utgå inte från att exet hatar dig - har man själv gått vidare och det har gått några år är min erfarenhet att man oftast är glad för att ens ex hittat kärleken igen. 


    Varför göra det till en könsfråga?

    Det finns precis lika många kvionnor som beter sig likadant, olika ursäkter och bortförklaringar men i grunden samma beteende.

    Det är inte vad man har mellan benen som är problemet, det är vad man har i huvudet som är problemet.
  • Anonym (Särbo)

    Hur har det gått TS? Blev resten av sommaren ok? 

  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-06-30 14:58:52 följande:

    Hur kan man kalla sig för bonusfamilj när man inte ens lever under samma tak???

    Själv hade jag inte stått ut mer än 5 minuter med en så krävande tonåring som inte ens är min egen unge.


    HAHA håller med!! Hemskt med så mesiga pappor som inte vågar säga ifrån eller kräva lite respekt och ordning ifrån sina bortskämda ungar. Hoppas såna pappor förblir ensamma utan kvinna.
  • Anonym (....)
    Zarch skrev 2022-06-29 00:15:46 följande:

    Dumpa! Vilken kvinna kan bli lycklig av det här upplägget där det inte finns någon som helst rutin kring barnens vistelse?

    Han verkar dessutom vara tråkig, sur och ointressant så gör honom en stor tjänst. Låt honom leva ett sexlöst liv med sin lilla dotter. Blir han övergiven och får sig en knäpp på näsan så kanske han en dag fattar att det finns andra relationer att värna om.

    Tyvärr, du blir nog den som får lära honom den läxan.


    Tror du på allvar att man behöver leva ett sexlöst liv bara för att man är ensamstående singel pappa? 
  • Anonym (Päron)

    Jag känner så igen mig och det ledde till separation, total. Vi var särbos med gemensamt barn (av praktiska skäl) och har även varsitt barn sedan innan. Vi bodde nästan alltid hos henne, när hennes exman ville att vi skulle ta hand om deras gemensamma barn (12) så blev det alltid så, på bekostnad av vår egentid eller för vår familj.

    Kände ofta att den familj vi skapat alltid var på undantag och att hon inte kunde förstå mig i den känslan. Istället blev det bråk om att jag inte ville ha hennes barn där, som redan bodde där till 75%.

    Jag ville ha oss, mamma pappa o vårt barn, frukost, middag ensamma, vår konstilation 3 dagar varannan vecka. Övrig tid hade vi våra egna barn o jag bodde hos henne då jag inte hade mitt. Så när hennes ex började lämna av deras barn på morgonar när vi eg bara skulle vara vi, för att det var enklare för honom än att börja 1 timme senare på jobbet, o hon inte ville säga ngt till honom, fick jag nog. Kände mig liten o oviktig o hon sur för att jag inte ville ha hennes barn där. Två helt olika syn på samma problem. Gick inte att lösa. Hade jag kännt mig sedd o älskad, för övrigt, så skulle detta förmodligen inte varit ett problem. 

    Blev så trött på att skapa viet, uppvakta henne, att alltid åka till henne, att inte känna mig åtrådd eller viktig. Kändes mig mer som en vän. Till slut sa jag ifrån och det kom som en chock för henne, trots att jag många gånger sagt att vi även måste värna om oss, ge vår familj space o vår relation. 

  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Päron) skrev 2022-11-30 23:05:34 följande:

    Jag känner så igen mig och det ledde till separation, total. Vi var särbos med gemensamt barn (av praktiska skäl) och har även varsitt barn sedan innan. Vi bodde nästan alltid hos henne, när hennes exman ville att vi skulle ta hand om deras gemensamma barn (12) så blev det alltid så, på bekostnad av vår egentid eller för vår familj.

    Kände ofta att den familj vi skapat alltid var på undantag och att hon inte kunde förstå mig i den känslan. Istället blev det bråk om att jag inte ville ha hennes barn där, som redan bodde där till 75%.

    Jag ville ha oss, mamma pappa o vårt barn, frukost, middag ensamma, vår konstilation 3 dagar varannan vecka. Övrig tid hade vi våra egna barn o jag bodde hos henne då jag inte hade mitt. Så när hennes ex började lämna av deras barn på morgonar när vi eg bara skulle vara vi, för att det var enklare för honom än att börja 1 timme senare på jobbet, o hon inte ville säga ngt till honom, fick jag nog. Kände mig liten o oviktig o hon sur för att jag inte ville ha hennes barn där. Två helt olika syn på samma problem. Gick inte att lösa. Hade jag kännt mig sedd o älskad, för övrigt, så skulle detta förmodligen inte varit ett problem. 

    Blev så trött på att skapa viet, uppvakta henne, att alltid åka till henne, att inte känna mig åtrådd eller viktig. Kändes mig mer som en vän. Till slut sa jag ifrån och det kom som en chock för henne, trots att jag många gånger sagt att vi även måste värna om oss, ge vår familj space o vår relation. 


    Hur har det gått för er efter det? Har hon insett sitt fel eller kvarstår hon som ett frågetecken? 
  • Anonym (Päron)

    Vi har separerat och det finns ingen återvändo tror jag. Hon tror nog fortfarande att det handlar om hennes son och kan inte se mitt perspektiv. Jag har velat att vi skapar något nytt men hon har bestämt sig att det inte finns en framtid. Det som hänt innan i förhållandet har jag släppt, ibland ser världen annorlunda ut när man får distans till saker och ting, känns bra. Tyvärr så tror hon att jag är kvar i det gamla (hon svek mig ngr gånger och jag har inte haft full tillit till henne sedan dess.) Det är dock helt borta nu. Hon är nog mycket sårad över att jag inte ville fortsätta i somras (det kom som en chock o jag hade inte kommunicerat det helt tydligt innan) och därmed så kan hon inte se en framtid. Jag tror dock att hon fortfarande älskar mig....surt

Svar på tråden Särbo-i bonusfamilj-hur gör ni?