• Svw

    Lillebror behöver ett namn

    Vad ska lillebror heta!? Så sjukt svårt med pojknamn och inget känns hundra. Vi har en blivande storasyster som heter Agnes.  De vi har som förslag just nu är: 

    August - Min favorit, men rädd att det blir lite Piff & Puff?
    Sixten - Lagom coolt. Men har börjat tröttna på det? 
    Valter - Mannens favorit. Känns dock som att varenda pojke heter det. 
    Oscar - Klassiskt. Nästan lite för klassiskt så att det känns tråkigt? 

    Andra namn vi gillar som av olika anledningar inte går: Frank, Frans, Nils, Holger, Alfred och Axel. 


    Hjälp! 

  • Svar på tråden Lillebror behöver ett namn
  • Svw

    Fluu: Det har i och för sig bara hänt en gång. Och det av en familj som mer än gärna kallar sin dotter Astrid för Assa. Själv avskyr jag sådana typer av smeknamn :) 

    Edgar var coolt! Det ska jag smaka på. Gillar också Henry och Tage (även om jag gillar Harry bättre). Leander påminner lite om Mr Ollivander i Harry Potter haha. 


    tack för dina tips! 

  • Anonym (Lo)

    Valter gillar jag. Tycker du varenda pojke heter det? Inte här där jag bor iaf, har en 6-åring och har inte stött på en enda Valter. De heter namn som Viktor, Björn, Frank, Oskar, Loke, Fabian, Nils, Folke, mm. Så att just Valter är mer vanligt än dina andra namnförslag känner jag inte igen. Gillar inte alls August. Ett av de fulaste namn jag vet. Jag hade valt Valter utifrån dina val och vad ni måste välja bort. 

  • IceKitten

    Arthur är ju lite liknande era favoritnamn och passar, enligt mig, till Agnes utan att bli piff och puff. Annars Gillis, Filip, Emil eller Lucas.

  • Maymom

    Tror man kan ändra sitt uttal. Jag har själv sagt ?eedvard? tidigare men sedan en kompis döpte sin unge till det och säger ?eddvard? så uttalar jag det också så... :)

    annars är ju Arthur som nån nämnde också superfint!

    och Edgar var ju ett roligt förslag, hade aldrig tänkt på det för några år sedan men nu kändes det ju väldigt i tiden och lite ovanligt och tufft!

  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Lo) skrev 2022-06-30 22:10:30 följande:

    Valter gillar jag. Tycker du varenda pojke heter det? Inte här där jag bor iaf, har en 6-åring och har inte stött på en enda Valter. De heter namn som Viktor, Björn, Frank, Oskar, Loke, Fabian, Nils, Folke, mm. Så att just Valter är mer vanligt än dina andra namnförslag känner jag inte igen. Gillar inte alls August. Ett av de fulaste namn jag vet. Jag hade valt Valter utifrån dina val och vad ni måste välja bort. 


    Så olika det kan vara
    Vi har en tonåring på gatan som heter Valter samt ett barn på förskolan som heter så. 
  • Svw

    Valter ligger ju ändå på namngiven, plats 11 eller 12 om jag inte missminner mig. I min dotters ålder (3) finns det flera. 2 på förskolan och alltid någon i lekparken då och då.men när man börjar fundera på ett namn tycks man se det överallt :) Oskar/Oscar stöter man också på, men det namnet har alltid varit populärt, inte bara senaste 5-6 åren. 

  • Anonym (Lo)
    Anonym (Elin79) skrev 2022-07-01 07:44:52 följande:
    Så olika det kan vara
    Vi har en tonåring på gatan som heter Valter samt ett barn på förskolan som heter så. 
    Ja det finns säkert regionala skillnader. Två st är ändå inte som att "varenda pojke heter det" 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Lo) skrev 2022-07-01 10:45:08 följande:
    Ja det finns säkert regionala skillnader. Två st är ändå inte som att "varenda pojke heter det" 
    Absolut inte. Men det här är de vi har närmast. Vi hade en granne när jag var liten som heter det, han är väl 60 nu. Och jag vet fler. Men det är inga jag stöter på till vardags utan då är det dessa två. 
    Jag personligen är inte jätteförtjust i namnet men ligger det på topplistan så är det väl många som gör det
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Elin79) skrev 2022-07-01 11:12:25 följande:
    Absolut inte. Men det här är de vi har närmast. Vi hade en granne när jag var liten som heter det, han är väl 60 nu. Och jag vet fler. Men det är inga jag stöter på till vardags utan då är det dessa två. 
    Jag personligen är inte jätteförtjust i namnet men ligger det på topplistan så är det väl många som gör det
    Ja det är klart att namnet finns och att människor heter det. Det får man nog stå ut med. Tycker Valter är betydligt bättre än det gräsliga August. Hellre ett finare namn som någon enstaka annan heter än ett ovanligare fult namn. Men smaken är som baken. Tycker man det är ok med ett vanligt namn tycker jag dock Oskar är bättre, av ts förslag. 
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Lo) skrev 2022-07-01 11:48:31 följande:
    Ja det är klart att namnet finns och att människor heter det. Det får man nog stå ut med. Tycker Valter är betydligt bättre än det gräsliga August. Hellre ett finare namn som någon enstaka annan heter än ett ovanligare fult namn. Men smaken är som baken. Tycker man det är ok med ett vanligt namn tycker jag dock Oskar är bättre, av ts förslag. 
    Håller med, Oskar är fint!
  • ElaineBenes

    Tänkte August redan innan jag läst dina förslag så min röst hamnar där. 
    Tycker Axel är jättefint också 

  • trollhona
    Svw skrev 2022-06-29 23:09:16 följande:
    Lillebror behöver ett namn

    Vad ska lillebror heta!? Så sjukt svårt med pojknamn och inget känns hundra. Vi har en blivande storasyster som heter Agnes.  De vi har som förslag just nu är: 

    August - Min favorit, men rädd att det blir lite Piff & Puff?
    Sixten - Lagom coolt. Men har börjat tröttna på det? 
    Valter - Mannens favorit. Känns dock som att varenda pojke heter det. 
    Oscar - Klassiskt. Nästan lite för klassiskt så att det känns tråkigt? 

    Andra namn vi gillar som av olika anledningar inte går: Frank, Frans, Nils, Holger, Alfred och Axel. 


    Hjälp! 


    Jättefina namn, det finns inget som är "för klassiskt." Klassiska namn är fina.
    Tycker tex att Agnes och Oskar är jättefint ihop.

    Lite förslag i liknande stil:
    Albin, Hans, Tord, Hugo, Ivar, Vidar, Allan, Edgar, Kurt, Lowe, Reinhold
  • Anonym (Hind)

    August tycker jag är jättefint! Känns inte som piff och puff! 

    Jag är lärare och har tröttnat på alla Oskar, och håller med om att många små barn heter Valter, utan hade valt ett mer ovanligt klassiskt namn som Sigurd, Erland eller Ingvar. Om du inte väljer August såklart!! 

Svar på tråden Lillebror behöver ett namn