• Thu 30 Jun 2022 01:19
    5018 visningar
    18 svar
    +1
    18
    5018

    Intellektuell funktionsnedsättning?

    Hej,
    Tänkte höra om det finns nån erfarenhet / expertis på FL angående barn med autism och eventuell intellektuell funktionsnedsättning. Har en son som snart blir 3 år och diagnostiserades tidigare i år med autism och försenad språkutveckling. Vidare utredning kan inte göras i dagläget då han är för liten. Han kom igång sent med talet men lär sig nu nya ord varje dag. Han visar empati med djur, bebisar och om man gråter. Motoriskt mycket duktig, särskilt finmotoriken. Han kan sedan månader tillbaka alfabetet, räknar till 100 på engelska, kan räkna baklänges från 10-0 med turtagning, kan alla färger på svenska, tyska, engelska och känner fort igen alla bilmärken och verkar nu intressera sig för att räkna addition. Detta är ju såklart tidigt, men han har som sagt "försening" på andra områden så som det sociala samspelet och att uttrycka sig verbalt. Nu för tiden ges ingen gradering av autism, men för en utomstående är inte hans autism direkt påfallande. Jag undrar om det trots ovanstående kan finnas en intellektuell funktionsnedsättning? Har någon barn med liknande talanger i tidig ålder som ändå senare fått IF- diagnos? Jag undrar då jag ska försöka planera för hans skolgång och sätta i kö till särskilda friskolor.

  • Svar på tråden Intellektuell funktionsnedsättning?
  • Thu 30 Jun 2022 20:05
    #1

    Nästan 500 läst inlägget men ingen har nåt liknande att dela med sig av?Rynkar på näsan

  • Thu 30 Jun 2022 20:51
    #2
    +1

    Låter mer troligt att hans autism är av den typ som kallades Aspergers syndrom förr, dvs autism + specialintresse.
    Verkar inte troligt att han har IF, låter mer som att ditt barn har särintressen/särbegåvning och kommer vara tidigt på mycket och behöva stöd och hjälp med annat i livet. Så tänk på detta när du söker skolor mm.

  • Anonym (Lärar­e)
    Thu 30 Jun 2022 21:12
    #3
    +1

    Jag rekommenderar en kommunalskola om det verkar som att ditt barn behöver mycket extra stöd. Jag har jobbat i både friskola och vanliga skolor och min uppfart är att resurser är en brist i båda, men det är generellt sätt ännu stramare i friskola. Ofta är friskolor lite mer flexibla, men organisationerna ändå ännu mer slimmade. 


    Specialskolor för autister är tyvärr få relativt behovet och i vår kommun är det en mycket strikt behovsprövning hos något äldre barn. Alltså inget man söker till på det viset. Där är bara elever med stora svårigheter. Elever som har goda förmågor utöver vissa mindre brister i ex språk eller socialt samspel går i vanliga klasser. Tyvärr skulle jag säga. Vanlig skola är ofta besvärligt för autister på högstadiet där jag är. Kraven på socialt samspel ökar (inga regellekar eller yngre barn att leka med) samtidigt som miljö är mer oförutsägbar och ofta innehåller mer intryck. Många blir väldigt trötta av miljön. Men absolut inte alla. Dessutom är ditt barn litet, ta det lugnt och avvakta. 

  • Anonym (Sthlm­)
    Thu 30 Jun 2022 21:25
    #4

    Är det i Sthlm? Gjorde inte BUP nåt intelligenstest alls? Vid 4-års ålder gjordes här intelligenstest på BUP. Det är resursskolor du tänker på? De resursskolor vi står i kö till har vanlig skolgång och särskola.  Det är kortare kö till särskolorna. När du ställer barnet i kö ska du skicka med utlåtandet från BUP. Skolorna sa också att man ska välja den skolform som BUP / tidigare skola rekomenderade. Så var det alltså för oss.

  • Thu 30 Jun 2022 21:28
    #5
    +1

    Oj, bortsett från att han inte är intresserad av bilar och inte har blivit utredd så kunde du nästan ha beskrivit min son! Han är tre år och två månader och ligger efter sina jämnåriga när det gäller både tal och socialt samspel, som jag uppfattar det i alla fall. 
    Däremot är han jätteduktig på annat. Han är i det närmaste besatt av siffror, räknar till åtminstone 200 på både engelska och svenska, adderar både ental och tiotal och har börjat lära sig subtraktion. Han har kunnat alfabetet länge och kan stava till sitt eget och brödernas namn, och till mamma och pappa. 
    Hans favoritprogram på tv är på engelska (också till stor del därifrån han lärt sig räkna) och han suger åt sig som en svamp. Trots att han inte ser speciellt mycket på tv och trots att vi (så klart) pratar och umgås med honom hela tiden så pratar han nästan lika mycket engelska som svenska. Det är som att det han ser på en skärm fastnar lättare. En annan egenhet han har är att han ofta refererar till saker som färgen de har. "Vill ha white", om vi äter och han vill ha vitlökssåsen t.ex.

    Han är som sagt inte utredd. Jag tog upp mina funderingar på treårskontrollen och sköterskan tog det vidare till barnpsykolog, som vi väntar på att höra från nu.
    Jag har tänkt i autism-banor ibland, men samtidigt är det mycket i hans beteende som talar emot det. Det blir intressant att höra vad psykologen säger.

    Jag har svårt att tänka mig att det föreligger någon risk för intellektuell funktionsnedsättning hos din son, utifrån det du beskriver. Men jag är ju ingen expert. Hur känner du själv, ser du några tecken på det?

  • Sat 2 Jul 2022 00:11
    #6
    enola skrev 2022-06-30 21:28:10 följande:

    Oj, bortsett från att han inte är intresserad av bilar och inte har blivit utredd så kunde du nästan ha beskrivit min son! Han är tre år och två månader och ligger efter sina jämnåriga när det gäller både tal och socialt samspel, som jag uppfattar det i alla fall. 
    Däremot är han jätteduktig på annat. Han är i det närmaste besatt av siffror, räknar till åtminstone 200 på både engelska och svenska, adderar både ental och tiotal och har börjat lära sig subtraktion. Han har kunnat alfabetet länge och kan stava till sitt eget och brödernas namn, och till mamma och pappa. 
    Hans favoritprogram på tv är på engelska (också till stor del därifrån han lärt sig räkna) och han suger åt sig som en svamp. Trots att han inte ser speciellt mycket på tv och trots att vi (så klart) pratar och umgås med honom hela tiden så pratar han nästan lika mycket engelska som svenska. Det är som att det han ser på en skärm fastnar lättare. En annan egenhet han har är att han ofta refererar till saker som färgen de har. "Vill ha white", om vi äter och han vill ha vitlökssåsen t.ex.

    Han är som sagt inte utredd. Jag tog upp mina funderingar på treårskontrollen och sköterskan tog det vidare till barnpsykolog, som vi väntar på att höra från nu.
    Jag har tänkt i autism-banor ibland, men samtidigt är det mycket i hans beteende som talar emot det. Det blir intressant att höra vad psykologen säger.

    Jag har svårt att tänka mig att det föreligger någon risk för intellektuell funktionsnedsättning hos din son, utifrån det du beskriver. Men jag är ju ingen expert. Hur känner du själv, ser du några tecken på det?


    Tack för att du delade med dig! Känns onekligen som att våra söner har en hel del gemensamt! Det är små extra speciella guldklimpar som har väldigt lätt för vissa saker men svårare för sånt som kommer lätt för andra. Förhoppningsvis finns det nu när dom växer upp större tolerans för nördar och autister, jag tänker på serier som t.ex. "Big bang theory" som gjort det lite "coolt" att va annorlunda och snöa in på smala intressen. 
  • Sat 2 Jul 2022 00:13
    #7
    Anonym (Lärare) skrev 2022-06-30 21:12:34 följande:

    Jag rekommenderar en kommunalskola om det verkar som att ditt barn behöver mycket extra stöd. Jag har jobbat i både friskola och vanliga skolor och min uppfart är att resurser är en brist i båda, men det är generellt sätt ännu stramare i friskola. Ofta är friskolor lite mer flexibla, men organisationerna ändå ännu mer slimmade. 


    Specialskolor för autister är tyvärr få relativt behovet och i vår kommun är det en mycket strikt behovsprövning hos något äldre barn. Alltså inget man söker till på det viset. Där är bara elever med stora svårigheter. Elever som har goda förmågor utöver vissa mindre brister i ex språk eller socialt samspel går i vanliga klasser. Tyvärr skulle jag säga. Vanlig skola är ofta besvärligt för autister på högstadiet där jag är. Kraven på socialt samspel ökar (inga regellekar eller yngre barn att leka med) samtidigt som miljö är mer oförutsägbar och ofta innehåller mer intryck. Många blir väldigt trötta av miljön. Men absolut inte alla. Dessutom är ditt barn litet, ta det lugnt och avvakta. 


    Skulle du rekommendera särskild autistskola om vi kan få plats? Eller är kommunal fortfarande säkrare kort?
  • Sat 2 Jul 2022 00:18
    #8
    Anonym (Sthlm) skrev 2022-06-30 21:25:46 följande:

    Är det i Sthlm? Gjorde inte BUP nåt intelligenstest alls? Vid 4-års ålder gjordes här intelligenstest på BUP. Det är resursskolor du tänker på? De resursskolor vi står i kö till har vanlig skolgång och särskola.  Det är kortare kö till särskolorna. När du ställer barnet i kö ska du skicka med utlåtandet från BUP. Skolorna sa också att man ska välja den skolform som BUP / tidigare skola rekomenderade. Så var det alltså för oss.


    Nej, det gäller en kommun långt söder om Stockholm. Han var inte mer än 2,5 när han fick autism diagnos och vid den åldern för liten för IQ-test. Det görs tydligen inför förskoleklass i 5-6 års åldern. Det är därför jag startade tråden, för vi far i sådan ovisshet. Men nu när jag fått lite feedback ter det sig mindre troligt med IF och jag kommer tänka lite brett när vi ställer honom i kö till skola och se hur han utvecklas och välja det som verkar passa bäst.
  • Sat 2 Jul 2022 00:27
    #9
    enola skrev 2022-06-30 21:28:10 följande:

    Oj, bortsett från att han inte är intresserad av bilar och inte har blivit utredd så kunde du nästan ha beskrivit min son! Han är tre år och två månader och ligger efter sina jämnåriga när det gäller både tal och socialt samspel, som jag uppfattar det i alla fall. 
    Däremot är han jätteduktig på annat. Han är i det närmaste besatt av siffror, räknar till åtminstone 200 på både engelska och svenska, adderar både ental och tiotal och har börjat lära sig subtraktion. Han har kunnat alfabetet länge och kan stava till sitt eget och brödernas namn, och till mamma och pappa. 
    Hans favoritprogram på tv är på engelska (också till stor del därifrån han lärt sig räkna) och han suger åt sig som en svamp. Trots att han inte ser speciellt mycket på tv och trots att vi (så klart) pratar och umgås med honom hela tiden så pratar han nästan lika mycket engelska som svenska. Det är som att det han ser på en skärm fastnar lättare. En annan egenhet han har är att han ofta refererar till saker som färgen de har. "Vill ha white", om vi äter och han vill ha vitlökssåsen t.ex.

    Han är som sagt inte utredd. Jag tog upp mina funderingar på treårskontrollen och sköterskan tog det vidare till barnpsykolog, som vi väntar på att höra från nu.
    Jag har tänkt i autism-banor ibland, men samtidigt är det mycket i hans beteende som talar emot det. Det blir intressant att höra vad psykologen säger.

    Jag har svårt att tänka mig att det föreligger någon risk för intellektuell funktionsnedsättning hos din son, utifrån det du beskriver. Men jag är ju ingen expert. Hur känner du själv, ser du några tecken på det?


    Har inte sett några tecken på det, även frågat sambon som inte heller tänkt på nåt. Vet dock inte riktigt vad jag ska leta efter. Men han verkar generellt "klurig", tråcklar t.ex. upp lås till grindar, ställer rätt hjulen på barnvagnen om dem slår runt, och är väldigt svår att lura - har jag lurat honom med något så fattar han det till nästa gång och är på sin vakt... Typ om jag vill lyfta upp honom ur bilbarnstolen men han vägrar för han älskar att åka bil så kan jag lura honom med "ge mamma kram" och när han kramas drar jag ut honom... Men det funkar max 1 gång haha... 
  • Sat 2 Jul 2022 00:30
    #10
    nnnnnnnn skrev 2022-06-30 20:51:05 följande:

    Låter mer troligt att hans autism är av den typ som kallades Aspergers syndrom förr, dvs autism + specialintresse.
    Verkar inte troligt att han har IF, låter mer som att ditt barn har särintressen/särbegåvning och kommer vara tidigt på mycket och behöva stöd och hjälp med annat i livet. Så tänk på detta när du söker skolor mm.


    Jag blir såklart hoppfull av din kommentar, om han inte har IF kan han ju bli mer självständig i livet osv. Sen kanske man inte blir lyckligare bara för man har normal eller hög IQ - det kan nog va jobbigt då man blir mer medveten om saker och ting och kanske känner sig utanför. Men jag ska göra vad jag kan för att få till rätt skola i alla fall.
  • Anonym (Sthlm­)
    Sat 2 Jul 2022 09:05
    #11

    Skulle rekommendera en sån liten kommunal skola som möjligt alternativt att du ställer barnet i kö till resursskolor (=autismskolor).
    Autistiska barn verkar generellt ha svårt när det är mycket folk därför en liten skola.


    Mamma Igelkott skrev 2022-07-02 00:18:12 följande:
    Nej, det gäller en kommun långt söder om Stockholm. Han var inte mer än 2,5 när han fick autism diagnos och vid den åldern för liten för IQ-test. Det görs tydligen inför förskoleklass i 5-6 års åldern. Det är därför jag startade tråden, för vi far i sådan ovisshet. Men nu när jag fått lite feedback ter det sig mindre troligt med IF och jag kommer tänka lite brett när vi ställer honom i kö till skola och se hur han utvecklas och välja det som verkar passa bäst.
  • Anonym (Lärar­e)
    Sun 3 Jul 2022 07:06
    #12

    Får han plats på en skola för personer med spektradiagnos så absolut. I min kommun är det dock extremt svårt att få plats på de enheterna. De barnen som är där är ganska långt ifrån så fungerande i vardagen som ditt barn verkar på beskrivningen. Hos oss är alla sådana skolor kommunala, friskolor bedriver inga sådana alternativ då de är i stort sett 1-till-1 vuxna-elever (inte med lärare men med elev ass). Man ansöker dit när barnet inte visar sig fungera på vanlig skolenhet (spelar ingen roll om du går på kommunal/friskola innan). Tyvärr är den enheten för liten eller så har vi för få, jag har tyvärr flera elever som fått avslag som jag anser borde fått plats.

    Håller med om den som sa att liten enhet ofta är bättre. Många ggr har de elever jag mött haft sensoriska problem och ljudnivån är ofta högre på en större skola. 


    Nackdelen som jag upplevde med friskola förutom resurser är att på friskolorna där jag jobbade bröt vi ofta schemat för tema  och teaterbesök osv, vilket inte fungerat för elever med spektradiagnos. vet att jag vart på möten där föräldrar sagt att vi måste sluta med schemabrytande, men det var ju liksom profilen på skolan.

    Sen har det varit i mina kommuner sjukt svårt att få assistenter till elever i skolan i friskola. Kommunen hänvisar till att elevpengen ska täcka allt är ju ett snitt för alla kostnader (lärare, material, lokaler, elev ass osv), man anslår inte extra för elever med utökade behov. Samtidigt kan inte företag, som friskolan är, acceptera att betala assistent och ?gå minus?. De lägger budget på elevpengen.. Detta är dock olika i olika kommuner, om man ibland anslår med pengar till en del elever när friskolor ansöker. Också elevpengen är otroligt ojämlik. I den koncernen jag jobbade i varierade elevpengen mellan 38 tusen och 77 tusen per elev/år i de olika kommunerna koncernen fanns i.

    Önskar faktiskt att det fria skolvalet försvann och att staten tog tillbaka huvudmannaskapet för skolan igen. Skolan är verkligen inte likvärdig runt om i landet.


    Mamma Igelkott skrev 2022-07-02 00:13:20 följande:
    Skulle du rekommendera särskild autistskola om vi kan få plats? Eller är kommunal fortfarande säkrare kort?
  • Anonym (Ink)
    Sun 3 Jul 2022 07:11
    #13
    Mamma Igelkott skrev 2022-06-30 01:19:20 följande:
    Intellektuell funktionsnedsättning?

    Hej,
    Tänkte höra om det finns nån erfarenhet / expertis på FL angående barn med autism och eventuell intellektuell funktionsnedsättning. Har en son som snart blir 3 år och diagnostiserades tidigare i år med autism och försenad språkutveckling. Vidare utredning kan inte göras i dagläget då han är för liten. Han kom igång sent med talet men lär sig nu nya ord varje dag. Han visar empati med djur, bebisar och om man gråter. Motoriskt mycket duktig, särskilt finmotoriken. Han kan sedan månader tillbaka alfabetet, räknar till 100 på engelska, kan räkna baklänges från 10-0 med turtagning, kan alla färger på svenska, tyska, engelska och känner fort igen alla bilmärken och verkar nu intressera sig för att räkna addition. Detta är ju såklart tidigt, men han har som sagt "försening" på andra områden så som det sociala samspelet och att uttrycka sig verbalt. Nu för tiden ges ingen gradering av autism, men för en utomstående är inte hans autism direkt påfallande. Jag undrar om det trots ovanstående kan finnas en intellektuell funktionsnedsättning? Har någon barn med liknande talanger i tidig ålder som ändå senare fått IF- diagnos? Jag undrar då jag ska försöka planera för hans skolgång och sätta i kö till särskilda friskolor.


    Det låter inte som att han har en intellektuell funktionsnedsättning.

    Som med alla barn med autism så är det träning och åter träning i sociala situationer som gäller samt att skapa bra vanor i övrigt. 

    Det låter som ni gör ett riktigt bra jobb! Fortsätt så och oroa er så lite som möjligt. Försök att hitta glädje i vardagen istället i ert mål att utvecklas tillsammans. Autism behöver inte innebära större problem i vuxen ålder. Det kan till och med vara en fördel om det hanteras på rätt sätt.
  • Anonym (Sthlm­)
    Sun 3 Jul 2022 09:12
    #14

    Kan du berätta mer om träning? Hur ska den göras osv? Och utveckla gärna det där sista om det hanteras på rätt sätt.


    Anonym (Ink) skrev 2022-07-03 07:11:54 följande:
    Som med alla barn med autism så är det träning och åter träning i sociala situationer som gäller samt att skapa bra vanor i övrigt. 

    Det låter som ni gör ett riktigt bra jobb! Fortsätt så och oroa er så lite som möjligt. Försök att hitta glädje i vardagen istället i ert mål att utvecklas tillsammans. Autism behöver inte innebära större problem i vuxen ålder. Det kan till och med vara en fördel om det hanteras på rätt sätt.
  • Anonym (Speci­alpeda­gog)
    Sun 3 Jul 2022 10:20
    #15

    Hej, 
    han låter helt fantastiskt, jag har arbetat länge med barn inom autism och IF. Jag förstår att du vill ha svar och vill veta om det är en IF, men det tråkiga svaret är att tiden får utvisa. Med autismen kommer ett reperativt beteend. Han kommer lära sig vissa saker så snabbt. Men att lära sig resonera blir utmaningen.

  • Anonym (Ink)
    Sun 3 Jul 2022 10:58
    #16
    Anonym (Sthlm) skrev 2022-07-03 09:12:39 följande:

    Kan du berätta mer om träning? Hur ska den göras osv? Och utveckla gärna det där sista om det hanteras på rätt sätt.


    Med träning menar jag att umgås. Han ligger efter socialt och det är där hans största utmaning ligger.

    Hanteras på rätt sätt innebär att vara noggrann med att hjälpa igenom en utbildning, skapandet av sunda vanor till en fungerande person med arbete. Han kommer behöva mer stöttning än normalt. I vuxen ålder kan autism utbecklas till en fördel om han skapat sig sunda rutiner eftersom personer med autism är mer benägna att fortsätta med sina vanor. 

    Det bästa råd jag kan ge är att vara oerhört noggrann med sunda rutiner och att utgå från att det inte finns några undantag. Det kommer att göra både ert och pojkens liv bättre.

    Att tex ge efter och låta ett barn med autism vara hemma från skolan för att det känner sig lite nere är det värsta man kan göra. Eller att låta barnet stanna uppe längre på kvällen ibland, eller att låta barnet spela mer ibland. Håll tydliga rutiner. Lär dig även om hur man skapar vanor och hur man förändrar vanor. För oavsett hur duktiga ni är så kommer ni ibland att skapa fel vanor som behöver förändras.

    Tillsist. Glöm inte att hjälpa är att göra saker med honom, inte att göra saker för honom. Många föräldrar fastnar i ett beteendemönster där de blir pigor. Men för att utvecklas behöver barnet göra sakerna själv. De behöver däremot stöttning för att se till så att de gör sakerna själv.
  • Mon 4 Jul 2022 12:19
    #17
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2022-07-03 10:20:27 följande:

    Hej, 
    han låter helt fantastiskt, jag har arbetat länge med barn inom autism och IF. Jag förstår att du vill ha svar och vill veta om det är en IF, men det tråkiga svaret är att tiden får utvisa. Med autismen kommer ett reperativt beteend. Han kommer lära sig vissa saker så snabbt. Men att lära sig resonera blir utmaningen.


    Tack för ditt svar, och komplimangen! Min son är egentligen inte särskilt repetitiv / rigid för att ha diagnosen autism. Det var knappt han uppfyllde de kriterierna på alla delar. Vi fick istället höra att han verkade "flexibel" och "följsam", och det är positivt i många vardagliga situationer då han rätt sällan får låsningar eller ilskeutbrott. Sen är han ju mottaglig för nytt också, t.ex. i lek och lärande. Men känner du till några tidiga tecken på IF? Jag tycker t.ex. han förstår samband och sammanhang bra som att om vi ska gå ut att han ska klä på sig först. Han är inte lättlurad, lär sig direkt om man tex försöker lura ut honom ur bilen. Verkar ha fantasi då han tex kan låtsas att en kartong är ett hus eller en raket. Det svåra för honom är språket och sociala koder.
  • Naivap­appan
    Mon 4 Jul 2022 13:02
    #18

    Hej!

    Jag tycker inte du ska vara orolig över det. Det låter inte alls som intellektuell funktionsnedsättning, snarare ?bara? autism. BUP bör ju dock kunna göra en bedömning men det kanske inte går ner de är så pass små.

    Vad jag dock vet och har erfarenhet av är att det tar längre tid för barn med autism. Att tex inte prata alls när andra i samma ålder gör det för att sen börja prata och då göra det i princip felfritt. Som att de iakttar länge och klurar men sen när de lärt sig och själva är nöjda så börjar de prata.

    Det låter för mig som en smart kille som gärna vill snöa in på saker och göra sin grej. Om du hittar ett bra sätt att prata med honom så kommer det gå bra. Bejaka hans intressen och visa intresse så kommer du alltid att ha ett lätt sätt att få igång ett samtal, att bryta en låsning/shutdown (inte alltid sklart!) men försök gränsa lite. Det är lätt för barn med autism att mala på i all evighet om de hittar någon som vill lyssna. Jo just det, sätt dig in i hans intressen. Säkert enkelt när han är liten men svårare sen. 


    Skolan är och kommer alltid att vara ett problem för många. Det är som en mall alla ska igenom. Tänk att det är ett runt hål som alla ska passera igenom, men autister är ofta en fyrkant som VÄGRAR bli rund ens för en sekund. De ska ändra läroplanen vet jag, antagligen är det redan nästa termin (skulle skett för ett år sen eller så men blev uppskjutet pga pandemin). Den nya skulle jag säga passar bättre för barn med autism, lite mindre analys och så. A och O är att du hittar en skola med lärare som kan NPF och att du har ett bra samarbete med dem så din son får anpassningar där det behövs.

    Lycka till! Med tur står du där när Sheldon tar emot Nobelpriset ????

Svar på tråden Intellektuell funktionsnedsättning?