Anonym (Jag vill så gärna jobba, som alla andra) skrev 2022-07-04 01:09:38 följande:
HUR kan man hitta jobb, om man har tomt CV?
Hej,
P.g.a jobbig uppväxt, så har jag haft det kämpigt med skolan. Jag har levt i en våldsam hemmiljö och kom äntligen ifrån familjen i ung vuxenålder. Jag sökte direkt till en skolan för att få betyg, jag har aldrig fick chansen till att få. Skolan går bra.
Men jag är så ledsen för att jag aldrig får ett jobb sidan om. Många av mina klasskompisar verkar jobba inom vården, men jag får inget jobb därifrån. Ingenstans nappar.
Jag funderar lite på lager, men jag vet inte om jag vågar spendera pengar för att få truckkörtkort för att sedan inte få något lagerjobb alls. Då kommer jag bara känna att pengar gick åt skogen i onödan.
Jag kan inte hitta jobb någonstans. Ibland får jag svar på att man gått vidare med andra kandidater och ibland får jag inget svar alls och det är inte konstigt, med tanken på att jag har ingenting att skriva i mitt CV. Jag har aldrig haft sommarjobb, jag har levt ett mycket kontrollerad och isolerat liv, vilket det har gjort att jag inte jobbat eller gjort någonting i mitt liv innan jag fick hjälp med att komma bort ifrån familjen.
Jag är väldigt sugen på att ha jobb. Jag tycker det är kul att man gör annonser för flyktingar och jag blir glad över att många flyktingar får hjälp. Men det har också fått mig att tänka om man gjorde en liknade annons för mig, hur snabbt jobb skulle jag få då? Jag skulle bli så glad! Jag har försökt själv, göra inlägg på facebook på olika jobb-facebookgrupper, men ingenstans får jag respons.
Jag vill så gärna jobba! Hade varit så kul att få lön och så!
Vet du vilka de vill anställa idag?
De anställer folk som redan jobbar. De som har enklast att hitta jobb är de som redan har jobb. Det är lite som med pengar. Ju fattigare du är ju svårare är det att få ihop nått alls, men rika människor har oftast väldigt lätt för att ständigt få sin ekonomi att växa.
Det du ska göra är att du ska låtsas att du har jobbat. Du ska fabulera fram ställen du har arbetat på, låtsas att du har haft arbeten och har arbeten som du egentligen inte har. Ju mer attraktiv och svårfångad du är på arbetsmarknaden, ju fler kommer vilja ha dig. Det är så det funkar.
Självklart kommer arbetsgivaren vilja ha referenser, alltså källor som kan styrka dina påståenden. Vad du gör då är följande:
Du hittar en familjemedlem eller vän som kan spela referens. Du ger arbetsgivaren nummer till din låtsasreferens och sedan får vederbörande sköta resten. Viktigt är att "referensen" är någorlunda "påläst" om platsen du säger dig ha arbetat på. Referensen ska säga sig ha varit arbetsledare eller något i den stilen, eller någon chef. Men inte allt för hög rang. Risken finns att "referensen" kommer att granskas av arbetsgivaren, även om det inte är säkert. Det bästa är därför att referensen inte längre jobbar kvar på företaget som du angivit i ditt CV. Det bästa är om ni hittar på att referensen har ett nytt arbete idag.
Risken finns att arbetsgivaren vill ha två referenser. Då kan du antingen hitta ännu en låtsas referens eller hitta på något om att du arbetat utomlands på jobbet innan detta. Gärna i något land som är lite svåråtkomligt. Även här måste du ju då dikta upp en låtsas historia. Kör du på alternativet att du har arbetat utomlands på arbetet innan det senaste(där du angivit låtsasreferensen) så kan du ju hitta på att du inte lyckas få tag i någon referens. Du kan skriva att du glömt ta det eller att din chef där inte bor kvar i landet längre. Altenativt kan du säga att han dött i corona.