• Hedda04

    Miljö- och klimatminister Annika Strandhäll flyger till Gotland

    Socialdemokratiska Strandhäll tar flyget till Gotland men vanliga svenskar skall skambeläggas och miljöskattas in på bara skinnet. Hur kan man rösta på S?

  • Svar på tråden Miljö- och klimatminister Annika Strandhäll flyger till Gotland
  • Anonym (.)
    Hedda04 skrev 2022-07-04 11:29:40 följande:
    Miljö- och klimatminister Annika Strandhäll flyger till Gotland

    Socialdemokratiska Strandhäll tar flyget till Gotland men vanliga svenskar skall skambeläggas och miljöskattas in på bara skinnet. Hur kan man rösta på S?


    Du har rätt, ingen kommer att rösta på S i höstens val. Det finns ju så många andra partier där ingen någonsin gör något fel eller kontroversiellt. 
  • Anonym (qqq)
    Hedda04 skrev 2022-07-04 11:29:40 följande:
    Miljö- och klimatminister Annika Strandhäll flyger till Gotland

    Socialdemokratiska Strandhäll tar flyget till Gotland men vanliga svenskar skall skambeläggas och miljöskattas in på bara skinnet. Hur kan man rösta på S?


    Gör du själv aldrig något som kanske är mindre bra för miljön? Man måste ju ibland välja och ta det minst dåliga, utifrån flera aspekter. 
  • Anonym (Yuu)

    Jaa vad trodde ni? De svenska politikerna är hycklare allihopa, om ni skrapar lite på ytan så ser ni tex har MP toppen aktier och fonder i oljebolag, alla rödgröna vill ha hit fler invandrare men ingen av dem vill bo bland dem eller veta av dem. De kör bensinbilar och bor i lyxvillor och lägenheter och låter sina barn gå före i kö på dagis och skolor och sig själva inom vården. INGEN av dem lever som de lär men det borde inte vara en chock för någon vid detta laget. 

  • Hedda04
    Anonym (qqq) skrev 2022-07-04 11:53:22 följande:
    Gör du själv aldrig något som kanske är mindre bra för miljön? Man måste ju ibland välja och ta det minst dåliga, utifrån flera aspekter. 
    Om du på riktigt inte förstår symbolvärdet i att Strandhäll flyger inrikes så ser jag noll mening med att diskutera.
  • Hedda04
    Anonym (K) skrev 2022-07-04 11:59:49 följande:

    Hon betalar väl samma skatter som vi andra? 


    Ja men hon har en väldigt mycket högre lön än vanligt folk (trots detta betalar hon ej sina räkningar) och borde givetvis föregå med gott exempel efter alla klimatutspel S har gjort. Men sossar kan bete sig exalt hur illa som helst; de trogna stödtrupperna rycker ut.
  • Hedda04
    Anonym (Yuu) skrev 2022-07-04 11:54:18 följande:

    Jaa vad trodde ni? De svenska politikerna är hycklare allihopa, om ni skrapar lite på ytan så ser ni tex har MP toppen aktier och fonder i oljebolag, alla rödgröna vill ha hit fler invandrare men ingen av dem vill bo bland dem eller veta av dem. De kör bensinbilar och bor i lyxvillor och lägenheter och låter sina barn gå före i kö på dagis och skolor och sig själva inom vården. INGEN av dem lever som de lär men det borde inte vara en chock för någon vid detta laget. 


    Nej verkligen ingen chock att S är hycklare men värt att uppmärksamma 
  • Anonym (.)
    Hedda04 skrev 2022-07-04 12:44:09 följande:
    Ja men hon har en väldigt mycket högre lön än vanligt folk (trots detta betalar hon ej sina räkningar) och borde givetvis föregå med gott exempel efter alla klimatutspel S har gjort. Men sossar kan bete sig exalt hur illa som helst; de trogna stödtrupperna rycker ut.
    Fast det gäller ju även övriga partier. S är inte unika på något sätt. 
  • Flash Gordon
    "Det blev så den här gången" och det kommer att bli så även fortsättningsvis.

    Det enda det säger är att alla har en ursäkt för att bryta mot det man borde göra, ibland.

    Färjan mellan Nynäshamn och Gotland tar alltså tre timmar enligt Destination Gotland.

    Strandhäll bor söder om stan så givet resan ut till Arlanda och köerna där så tar hennes flygresa förmodligen längre tid än en båtresa.

    På det hela taget är det rätt korkat att flyga mellan Arlanda och Gotland
    Blå och gul
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-07-04 13:49:35 följande:
    På det hela taget är det rätt korkat att flyga mellan Arlanda och Gotland
    Medhåll. Just till Gotland går det bra att ta sig med övriga färdmedel. Att skylla på att hon är ensamstående med barn - nja. Det går såklart att lösa ändå. Om viljan finns.

    Men:

    Å ena sidan tycker jag detta är otroligt dumt och hon borde inse symbolvärdet i hennes flygresa. Å andra sidan går det inte riktigt att jämföra en politikers flygresa i tjänsten med folks nöjesresor med flyg. Att vi kommer att fortsätta behöva flyga med jobbet är helt självklart, däremot tycker jag nog man kan ha lite flygskam om man flyger på solsemester två gånger om året, bara för att man känner för det.

    Vi behöver flyga mindre - detta är helt självklart. Så vilka resor är det då som vi bör undvika? De icke nödvändiga, såklart. Det är ingen rättighet att åka till Thailand eller Kanarieholmarna på regelbunden basis, däremot kan politiker behöva flyga till diverse toppmöten då och då. Detta måste vi fortsätta med.
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-07-04 14:08:51 följande:
    Medhåll. Just till Gotland går det bra att ta sig med övriga färdmedel. Att skylla på att hon är ensamstående med barn - nja. Det går såklart att lösa ändå. Om viljan finns.

    Men:

    Å ena sidan tycker jag detta är otroligt dumt och hon borde inse symbolvärdet i hennes flygresa. Å andra sidan går det inte riktigt att jämföra en politikers flygresa i tjänsten med folks nöjesresor med flyg. Att vi kommer att fortsätta behöva flyga med jobbet är helt självklart, däremot tycker jag nog man kan ha lite flygskam om man flyger på solsemester två gånger om året, bara för att man känner för det.

    Vi behöver flyga mindre - detta är helt självklart. Så vilka resor är det då som vi bör undvika? De icke nödvändiga, såklart. Det är ingen rättighet att åka till Thailand eller Kanarieholmarna på regelbunden basis, däremot kan politiker behöva flyga till diverse toppmöten då och då. Detta måste vi fortsätta med.
    Barnen gör som du gör. Inte som du säger.

    Få begär att politiker ska åka båt till ett möte hos FN i New York men just till Almedalen, som egentligen inte ens är särskilt viktigt utan mest en ursäkt för politikerna att få festa och semestra på Gotland en vecka, är det fel.

    Men egentligen sk*ter jag i saken. Det är som det är. De kommer inte att ändra sig.
    Blå och gul
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-07-04 14:17:31 följande:
    Barnen gör som du gör. Inte som du säger.

    Få begär att politiker ska åka båt till ett möte hos FN i New York men just till Almedalen, som egentligen inte ens är särskilt viktigt utan mest en ursäkt för politikerna att få festa och semestra på Gotland en vecka, är det fel.

    Men egentligen sk*ter jag i saken. Det är som det är. De kommer inte att ändra sig.
    Så är det såklart. När vi får maktskifte till hösten så kommer givetvis M+KD-regeringens miljöminister att bete sig likadant. Men då kommer inte högerväljarna på FL att skriva trådar om det och påstå att det är hyckleri - det kan jag lova dig. Flört
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-07-04 14:21:14 följande:
    Så är det såklart. När vi får maktskifte till hösten så kommer givetvis M+KD-regeringens miljöminister att bete sig likadant. Men då kommer inte högerväljarna på FL att skriva trådar om det och påstå att det är hyckleri - det kan jag lova dig. Flört
    Ebba flög men hon har heller inte på sin politiska agenda att motarbeta flyget.

    Det är skillnaden.

    twitter.com/BuschEbba/status/1543840671953555456
    Blå och gul
  • Flash Gordon

    Rent tekniskt så har vi ganska snart 100% el-flyg massproduktion.

    Då förflyttar vi frågan till produktionen av el istället för till själva flygplanet i sig.

    Då kan de flyga till Gotland med gott samvete.


    Blå och gul
  • nernu

    Fy. Men en ensamstående undersköterska ska minsann inte ta bilen 5 mil till jobbet på sjukhuset utan hon ska rassla fram pengar till en elbil eller ännu hellre gå 5 km åt ena hållet och lämna på förskolan och sen 5 åt det andra för att ta bussen som tar 45 minuter. men visst. Det blev så den här gången. 

  • Anonym (Dahlia)
    theotherone skrev 2022-07-04 14:08:51 följande:
    Medhåll. Just till Gotland går det bra att ta sig med övriga färdmedel. Att skylla på att hon är ensamstående med barn - nja. Det går såklart att lösa ändå. Om viljan finns.

    Men:

    Å ena sidan tycker jag detta är otroligt dumt och hon borde inse symbolvärdet i hennes flygresa. Å andra sidan går det inte riktigt att jämföra en politikers flygresa i tjänsten med folks nöjesresor med flyg. Att vi kommer att fortsätta behöva flyga med jobbet är helt självklart, däremot tycker jag nog man kan ha lite flygskam om man flyger på solsemester två gånger om året, bara för att man känner för det.

    Vi behöver flyga mindre - detta är helt självklart. Så vilka resor är det då som vi bör undvika? De icke nödvändiga, såklart. Det är ingen rättighet att åka till Thailand eller Kanarieholmarna på regelbunden basis, däremot kan politiker behöva flyga till diverse toppmöten då och då. Detta måste vi fortsätta med.
    Tänk jag tycker precis tvärtom.

    Det finns så många möten och uppgifter på jobbet som kan lösas via Teams istället för med fysisk närvaro, inklusive utbildningar och mässor. Jag deltog i en oerhört bra digital mässa förra året t.ex..

    Men reser man för att se något annat än hemma, få annat väder, äta annan mat och öva på ett annat språk live då man träffar folk så är resan dit hela poängen.
    För vissa är resan av enklare slag men det är deras val, och fortfarande lär sig folk och deras barn ofta något av att resa. Om det så bara är att se vad riktig fattigdom är.

    Man kan inte ersätta att hjälpa en havssköldpaddas ungar i vattnet med ett teamsmöte, men lönnfeta affärsmän behöver man oftast inte klappa på.
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2022-07-04 14:30:11 följande:

    Rent tekniskt så har vi ganska snart 100% el-flyg massproduktion.


    Jag är rädd för att det är önsketänkande. Möjligen att man går över till högre inblandning av förnybar flygfotogen - men elflyg i större skala är nog en utopi.
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-07-04 14:41:05 följande:
    Jag är rädd för att det är önsketänkande. Möjligen att man går över till högre inblandning av förnybar flygfotogen - men elflyg i större skala är nog en utopi.
    Regionalflyg fungerar. Svenska Heart har redan ordrar på hundratals plan

    www.transportforetagen.se/nyhetslista/2021/juli/nu-lyfter-det-hallbara-flyget-amerikansk-stororder-pa-200-elflygplan-fran-heart-aerospace/
    Blå och gul
Svar på tråden Miljö- och klimatminister Annika Strandhäll flyger till Gotland