• Tue 5 Jul 2022 09:31
    13837 visningar
    4 svar
    4
    13837

    Gravid med hematom (blodansamling i livmodern)

    Hej! 

    Någon mer som har/har haft blödningar pga hematom i livmodern under sin graviditet som vill dela med sig av sin erfarenhet, alt. följas åt? 


    Jag är gravid för femte gången (v 10+4), fjärde gången med hematom. Mitt första hematom läkte och jag fick en frisk bebis, det andra ledde till MA och det senaste orsakade för tidig vattenavgång pga alla blödningar och vår son föddes i v 19+4. Är alltså gravid igen nu med ytterligare ett stort hematom. Bebis ser ut att må prima än så länge, men är så rädd och orolig för att förlora ytterligare en bebis pga dessa blödningar Gråter

  • Svar på tråden Gravid med hematom (blodansamling i livmodern)
  • Anonym (Oroli­g)
    Mon 18 Jul 2022 22:33
    #1

    Jag fick i min förra graviditet blödningar i vecka 12. Och det slutade aldrig. I vecka 23+1 fick hon förlösas. Hon är idag 6 år och mår bra.  det var pga moderkakan från början. 

    Är nu återigen gravid och har enbart haft brun flytningar sedan vecka 12. Är nu vecka 15. Med avbrott för en vecka då jag inte hade nått. Varit på VUL och bebis mår bra och växer bra. (Blivit framflyttad 2 gånger) 
    har ingen aning vad som händer eller varför. Försöker att se de något positivt då jag inte blöder färskt blod. utan det är gammalt blod som kommer. dock I små mängder. 


    hur går det för dig? 

  • Anonym (Oroli­g)
    Mon 19 Sep 2022 14:34
    #2

    Jag vill bara uppdatera här att jag slutade få gamla blödningar då i vecka 15+4. Är nu i vecka 24 och inga blödningar alls. 

  • Thu 17 Nov 2022 20:53
    #3

    Hej! 


    ny blir det ett väldigt sent svar, men jag hoppas att du fortfarande hänger kvar här. 


    Hur har det gått för dig? 


    Vi förlorade tyvärr den här bebisen också, i vecka 17. Läkarna vet inte varför det blir så här för oss. Vi vill gärna försöka igen, men inte med samma förutsättningar. 


    Fick du någon medicinsk behandling i din senaste graviditet för att undvika att samma sak skulle hända igen som vid första graviditeten? Fantastiskt att ditt barn klarade sig i vecka 23!

  • Anonym (Oroli­g)
    Fri 25 Nov 2022 13:58
    #4

    Nej! jag beklagar! :( Dom vet alltså inte vad det beror på? Moderkakan? 

    Jag är fortfarande gravid i vecka 33. Går på tillväxtultraljud varannan vecka och har gjort sedan vecka 25. Dom vill ha koll på tillväxten/flöde. Allt ser bra ut tack och lov. Hon ligger på +19% över kurvan på senaste ultra. Ingen vet varför detta hände igen eller varför det slutade, för det gjorde det inte förra graviditeten. 
    Det enda jag vet är att det var moderkakan som aldrig fäste förra gången. Den var lös delvis hela tiden och blödde. 

    Vi förlorade en son 2007 i total moderkaksavlossning i v 37 (36+) där den utan förvarning lossnade. Fick då veta att jag har apc resistens. bildar blodproppar lätt. så jag har behandlats med trombyl och fragmin varje graviditet.

    Dock gick det inte att äta blodförtunnande i förra graviditet då jag blödde så mycket hela tiden från v 11-12. Då fick jag tabletter för att stoppa blödningar, utan större framgång. tack och lov klarade sig lilla S bra för att vara född i v23. 

    Denna gång valde jag själv att inte börja med blodförtunnande först efter rutinultraljudet. Men började ju som sagt blöda gammalt blod iaf. Men när jag hade varit på ultraljudet och det hade då gått 3 veckor utan gammalt blod så började jag med medicinen. Och jag äter den fortfarande. 

    Jag önskar dig all lycka till i framtiden!! Jag håller varenda tå och tummar för er!! 

Svar på tråden Gravid med hematom (blodansamling i livmodern)